REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci wyprzedzają czas

REKLAMA

Za rok norma euro 4 stanie się obowiązująca dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Producenci już dziś proponują silniki, które spełniają normę euro 5, obowiązującą dopiero za cztery lata.

Stosowanie ekologicznych norm ma także wymiar czysto finansowy, bowiem właściciele takich cieżarówek płacą mniej za przejazd autostradami, korzystają także z tańszych taryf podatkowych.

DaimlerChrysler z BlueTec

Koncern DaimlerChrysler zaprezentował ostatnio oszczędne, emitujące niski poziom spalin, wyposażone w technologię BlueTec wersje ciężarówek atego i axor, jak również modele actros, przeznaczone dla branży budowlanej. W ciągu nadchodzącego roku Mercedes-Benz będzie stopniowo zwiększać dostępność technologii BlueTec we wszystkich swoich pojazdach. Klienci będą zatem mogli wybierać spośród pełnej gamy pojazdów przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, dystrybucji, dla sektora budowlanego oraz do zadań specjalnych. Silniki cztero- i sześciocylindrowe montowane w modelach atego i axor wykorzystują tę samą technologię, która sprawdza się od ponad półtora roku w dalekobieżnych modelach actros 1844 do 2548, z silnikami w układzie V6. BlueTec to system selektywnej redukcji katalitycznej, zaawansowane rozwiązanie techniczne Mercedesa, pozwalające na spełnienie wymogów nie tylko euro 4 i euro 5, ale także przyszłych, kolejnych europejskich norm emisji spalin.

Co to jest norma euro

To określenie przez kraje UE standardu emisji spalin, czyli granicznych wielkości substancji szkodliwych dla środowiska w wydzielanych przez pojazdy gazach. Coraz surowsze normy emisji spalin stawiają trudne wymagania przed producentami samochodów. Jest znaczna różnica między wymaganiami określonymi w normie euro 3, a zawartymi w euro 4. Na przykład emisja tlenków azotu musi ulec zmniejszeniu z 5 do 3,5 g/kWh, co stanowi redukcję o 30 proc. Emisja cząstek stałych musi zostać zmniejszona z 0,1, do 0,02 g/kWh. Oznacza to jej ograniczenie o nie mniej niż 80 proc. Obowiązująca dziś norma euro 3 wprowadzona została w 2001 roku. Od października 2006 roku ciężarówki obowiązywać będzie norma euro 4, a w połowie roku 2009 euro 5.

Nowy silnik Volvo

Oszczędne ekologiczne ciężarówki proponuje też Volvo Trucks. Szwedzka firma zaprezentowała nową generację ciężarówek serii FH i FM, które nie tylko mniej zatruwają otoczenie, ale są mocniejsze i oszczędniejsze. Produkcja nowych modeli rozpocznie się w Göteborgu i w Ghent jesienią tego roku. Pierwsze pojazdy będą dostarczone do klientów na początku 2006 roku. Wymienione pojazdy napędzane są przez całkowicie nowy 13-litrowy silnik lub też zmodyfikowany 9-litrowy. Obie jednostki, po wyposażeniu ich w katalityczny układ oczyszczania spalin SCR, są zgodne z przyszłymi europejskimi normami emisji spalin. Na inwestycję związaną z nową serią pojazdów wydano 300 mln euro. Wprowadzenie nowych modeli serii FH i FM oznacza dla Volvo Trucks kolejny krok naprzód w zakresie technologii i troski o środowisko naturalne. 13-litrowy silnik rozwija większą moc i zapewnia lepsze właściwości jezdne niż poprzednik i jest dostępny w różnych wersjach mocy od 400 do 520 KM. Specjaliści oceniają, że w porównaniu z obecną 12-litrową jednostką będzie zużywał średnio o 5 proc. mniej oleju napędowego. Obydwa silniki spełniają wymagania nowych norm emisji spalin, które wejdą w życie w roku 2006 (euro 4) i w 2009 (euro 5).

Szybka skrzynia Renault

Firma Renault Trucks zaprezentowała ostatnio nową generację popularnego premium route. To całkowicie nowy pojazd, w praktyce jedyny element, który został przejęty z poprzedniej generacji, to skorupa kabiny. Nowy silnik DXi o pojemności skokowej 10,8 dm3 ma nowoczesną konstrukcję. Układ rozrządu napędzany jest układem kół zębatych umieszczonych z tyłu silnika. Nowy jest także układ zasilania zamiast stosowanej dotychczas technologii common rail, silnik wykorzystuje układ pompowtryskiwaczy. Jednostka jest oferowana w wersji o mocy 330, 380 lub 440 KM. Przeniesienie momentu na koła jezdne realizowane może być za pomocą tradycyjnych skrzyni sterowanych ręcznie bądź też przy wykorzystaniu zautomatyzowanej skrzyni Optidriver II. Obecnie jest to najszybsza zautomatyzowana skrzynia na rynku. Nowa generacja Premium wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy sterowany EBS 5 generacji. Opcjonalnie można dokupić układ ESP i układ wspomagający ruszanie na pochyłości.

Janusz Steinbarth


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA