REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci wyprzedzają czas

REKLAMA

Za rok norma euro 4 stanie się obowiązująca dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Producenci już dziś proponują silniki, które spełniają normę euro 5, obowiązującą dopiero za cztery lata.

Stosowanie ekologicznych norm ma także wymiar czysto finansowy, bowiem właściciele takich cieżarówek płacą mniej za przejazd autostradami, korzystają także z tańszych taryf podatkowych.

DaimlerChrysler z BlueTec

Koncern DaimlerChrysler zaprezentował ostatnio oszczędne, emitujące niski poziom spalin, wyposażone w technologię BlueTec wersje ciężarówek atego i axor, jak również modele actros, przeznaczone dla branży budowlanej. W ciągu nadchodzącego roku Mercedes-Benz będzie stopniowo zwiększać dostępność technologii BlueTec we wszystkich swoich pojazdach. Klienci będą zatem mogli wybierać spośród pełnej gamy pojazdów przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, dystrybucji, dla sektora budowlanego oraz do zadań specjalnych. Silniki cztero- i sześciocylindrowe montowane w modelach atego i axor wykorzystują tę samą technologię, która sprawdza się od ponad półtora roku w dalekobieżnych modelach actros 1844 do 2548, z silnikami w układzie V6. BlueTec to system selektywnej redukcji katalitycznej, zaawansowane rozwiązanie techniczne Mercedesa, pozwalające na spełnienie wymogów nie tylko euro 4 i euro 5, ale także przyszłych, kolejnych europejskich norm emisji spalin.

Co to jest norma euro

To określenie przez kraje UE standardu emisji spalin, czyli granicznych wielkości substancji szkodliwych dla środowiska w wydzielanych przez pojazdy gazach. Coraz surowsze normy emisji spalin stawiają trudne wymagania przed producentami samochodów. Jest znaczna różnica między wymaganiami określonymi w normie euro 3, a zawartymi w euro 4. Na przykład emisja tlenków azotu musi ulec zmniejszeniu z 5 do 3,5 g/kWh, co stanowi redukcję o 30 proc. Emisja cząstek stałych musi zostać zmniejszona z 0,1, do 0,02 g/kWh. Oznacza to jej ograniczenie o nie mniej niż 80 proc. Obowiązująca dziś norma euro 3 wprowadzona została w 2001 roku. Od października 2006 roku ciężarówki obowiązywać będzie norma euro 4, a w połowie roku 2009 euro 5.

Nowy silnik Volvo

Oszczędne ekologiczne ciężarówki proponuje też Volvo Trucks. Szwedzka firma zaprezentowała nową generację ciężarówek serii FH i FM, które nie tylko mniej zatruwają otoczenie, ale są mocniejsze i oszczędniejsze. Produkcja nowych modeli rozpocznie się w Göteborgu i w Ghent jesienią tego roku. Pierwsze pojazdy będą dostarczone do klientów na początku 2006 roku. Wymienione pojazdy napędzane są przez całkowicie nowy 13-litrowy silnik lub też zmodyfikowany 9-litrowy. Obie jednostki, po wyposażeniu ich w katalityczny układ oczyszczania spalin SCR, są zgodne z przyszłymi europejskimi normami emisji spalin. Na inwestycję związaną z nową serią pojazdów wydano 300 mln euro. Wprowadzenie nowych modeli serii FH i FM oznacza dla Volvo Trucks kolejny krok naprzód w zakresie technologii i troski o środowisko naturalne. 13-litrowy silnik rozwija większą moc i zapewnia lepsze właściwości jezdne niż poprzednik i jest dostępny w różnych wersjach mocy od 400 do 520 KM. Specjaliści oceniają, że w porównaniu z obecną 12-litrową jednostką będzie zużywał średnio o 5 proc. mniej oleju napędowego. Obydwa silniki spełniają wymagania nowych norm emisji spalin, które wejdą w życie w roku 2006 (euro 4) i w 2009 (euro 5).

Szybka skrzynia Renault

Firma Renault Trucks zaprezentowała ostatnio nową generację popularnego premium route. To całkowicie nowy pojazd, w praktyce jedyny element, który został przejęty z poprzedniej generacji, to skorupa kabiny. Nowy silnik DXi o pojemności skokowej 10,8 dm3 ma nowoczesną konstrukcję. Układ rozrządu napędzany jest układem kół zębatych umieszczonych z tyłu silnika. Nowy jest także układ zasilania zamiast stosowanej dotychczas technologii common rail, silnik wykorzystuje układ pompowtryskiwaczy. Jednostka jest oferowana w wersji o mocy 330, 380 lub 440 KM. Przeniesienie momentu na koła jezdne realizowane może być za pomocą tradycyjnych skrzyni sterowanych ręcznie bądź też przy wykorzystaniu zautomatyzowanej skrzyni Optidriver II. Obecnie jest to najszybsza zautomatyzowana skrzynia na rynku. Nowa generacja Premium wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy sterowany EBS 5 generacji. Opcjonalnie można dokupić układ ESP i układ wspomagający ruszanie na pochyłości.

Janusz Steinbarth


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. Sądy okręgowe o wyrównaniu emerytur przez ZUS. Pełne, czy tylko za trzy lata? [Analiza radcy prawnego]

W artykule analiza wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 3 lipca 2024 r. sygn. akt VI U 528/24 oraz wyrok Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej z dnia 15 października 2024 r. sygn. akt VI U 1016/24 w zakresie przyznanego emerytowi wyrównania. Autor dr Andrzej Hańderek radca prawny

Chorobowe 2024/2025: wynagrodzenie i zasiłek. Jaka minimalna podstawa wymiaru? Kiedy i komu ZUS wypłaca zasiłek chorobowy? Jaki wniosek trzeba złożyć?

Kto ma prawo do wynagrodzenia albo zasiłki za czas choroby? Ile wynosi wynagrodzenie chorobowe a ile zasiłek chorobowy? Jaka jest minimalna podstawa wymiaru zasiłku i wynagrodzenia chorobowego? Jakich formalności trzeba dopełnić, by uzyskać zasiłek chorobowy?

REKLAMA

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

Kwalifikacja wojskowa 2025: Sprawdź terminy i kto musi się stawić

Rozpoczęcie kwalifikacji wojskowej w 2025 roku ogłoszono na dzień 20 stycznia, a jej przeprowadzenie zaplanowano od 3 lutego do 30 kwietnia. Sprawdź, kto jest zobowiązany do wzięcia udziału oraz jakie grupy obejmuje nowe rozporządzenie Ministerstwa Obrony Narodowej.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

REKLAMA