REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci wyprzedzają czas

REKLAMA

Za rok norma euro 4 stanie się obowiązująca dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Producenci już dziś proponują silniki, które spełniają normę euro 5, obowiązującą dopiero za cztery lata.

Stosowanie ekologicznych norm ma także wymiar czysto finansowy, bowiem właściciele takich cieżarówek płacą mniej za przejazd autostradami, korzystają także z tańszych taryf podatkowych.

DaimlerChrysler z BlueTec

Koncern DaimlerChrysler zaprezentował ostatnio oszczędne, emitujące niski poziom spalin, wyposażone w technologię BlueTec wersje ciężarówek atego i axor, jak również modele actros, przeznaczone dla branży budowlanej. W ciągu nadchodzącego roku Mercedes-Benz będzie stopniowo zwiększać dostępność technologii BlueTec we wszystkich swoich pojazdach. Klienci będą zatem mogli wybierać spośród pełnej gamy pojazdów przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, dystrybucji, dla sektora budowlanego oraz do zadań specjalnych. Silniki cztero- i sześciocylindrowe montowane w modelach atego i axor wykorzystują tę samą technologię, która sprawdza się od ponad półtora roku w dalekobieżnych modelach actros 1844 do 2548, z silnikami w układzie V6. BlueTec to system selektywnej redukcji katalitycznej, zaawansowane rozwiązanie techniczne Mercedesa, pozwalające na spełnienie wymogów nie tylko euro 4 i euro 5, ale także przyszłych, kolejnych europejskich norm emisji spalin.

Co to jest norma euro

To określenie przez kraje UE standardu emisji spalin, czyli granicznych wielkości substancji szkodliwych dla środowiska w wydzielanych przez pojazdy gazach. Coraz surowsze normy emisji spalin stawiają trudne wymagania przed producentami samochodów. Jest znaczna różnica między wymaganiami określonymi w normie euro 3, a zawartymi w euro 4. Na przykład emisja tlenków azotu musi ulec zmniejszeniu z 5 do 3,5 g/kWh, co stanowi redukcję o 30 proc. Emisja cząstek stałych musi zostać zmniejszona z 0,1, do 0,02 g/kWh. Oznacza to jej ograniczenie o nie mniej niż 80 proc. Obowiązująca dziś norma euro 3 wprowadzona została w 2001 roku. Od października 2006 roku ciężarówki obowiązywać będzie norma euro 4, a w połowie roku 2009 euro 5.

Nowy silnik Volvo

Oszczędne ekologiczne ciężarówki proponuje też Volvo Trucks. Szwedzka firma zaprezentowała nową generację ciężarówek serii FH i FM, które nie tylko mniej zatruwają otoczenie, ale są mocniejsze i oszczędniejsze. Produkcja nowych modeli rozpocznie się w Göteborgu i w Ghent jesienią tego roku. Pierwsze pojazdy będą dostarczone do klientów na początku 2006 roku. Wymienione pojazdy napędzane są przez całkowicie nowy 13-litrowy silnik lub też zmodyfikowany 9-litrowy. Obie jednostki, po wyposażeniu ich w katalityczny układ oczyszczania spalin SCR, są zgodne z przyszłymi europejskimi normami emisji spalin. Na inwestycję związaną z nową serią pojazdów wydano 300 mln euro. Wprowadzenie nowych modeli serii FH i FM oznacza dla Volvo Trucks kolejny krok naprzód w zakresie technologii i troski o środowisko naturalne. 13-litrowy silnik rozwija większą moc i zapewnia lepsze właściwości jezdne niż poprzednik i jest dostępny w różnych wersjach mocy od 400 do 520 KM. Specjaliści oceniają, że w porównaniu z obecną 12-litrową jednostką będzie zużywał średnio o 5 proc. mniej oleju napędowego. Obydwa silniki spełniają wymagania nowych norm emisji spalin, które wejdą w życie w roku 2006 (euro 4) i w 2009 (euro 5).

Szybka skrzynia Renault

Firma Renault Trucks zaprezentowała ostatnio nową generację popularnego premium route. To całkowicie nowy pojazd, w praktyce jedyny element, który został przejęty z poprzedniej generacji, to skorupa kabiny. Nowy silnik DXi o pojemności skokowej 10,8 dm3 ma nowoczesną konstrukcję. Układ rozrządu napędzany jest układem kół zębatych umieszczonych z tyłu silnika. Nowy jest także układ zasilania zamiast stosowanej dotychczas technologii common rail, silnik wykorzystuje układ pompowtryskiwaczy. Jednostka jest oferowana w wersji o mocy 330, 380 lub 440 KM. Przeniesienie momentu na koła jezdne realizowane może być za pomocą tradycyjnych skrzyni sterowanych ręcznie bądź też przy wykorzystaniu zautomatyzowanej skrzyni Optidriver II. Obecnie jest to najszybsza zautomatyzowana skrzynia na rynku. Nowa generacja Premium wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy sterowany EBS 5 generacji. Opcjonalnie można dokupić układ ESP i układ wspomagający ruszanie na pochyłości.

Janusz Steinbarth


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA