Producenci wyprzedzają czas
REKLAMA
DaimlerChrysler z BlueTec
Koncern DaimlerChrysler zaprezentował ostatnio oszczędne, emitujące niski poziom spalin, wyposażone w technologię BlueTec wersje ciężarówek atego i axor, jak również modele actros, przeznaczone dla branży budowlanej. W ciągu nadchodzącego roku Mercedes-Benz będzie stopniowo zwiększać dostępność technologii BlueTec we wszystkich swoich pojazdach. Klienci będą zatem mogli wybierać spośród pełnej gamy pojazdów przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, dystrybucji, dla sektora budowlanego oraz do zadań specjalnych. Silniki cztero- i sześciocylindrowe montowane w modelach atego i axor wykorzystują tę samą technologię, która sprawdza się od ponad półtora roku w dalekobieżnych modelach actros 1844 do 2548, z silnikami w układzie V6. BlueTec to system selektywnej redukcji katalitycznej, zaawansowane rozwiązanie techniczne Mercedesa, pozwalające na spełnienie wymogów nie tylko euro 4 i euro 5, ale także przyszłych, kolejnych europejskich norm emisji spalin.
Co to jest norma euro
To określenie przez kraje UE standardu emisji spalin, czyli granicznych wielkości substancji szkodliwych dla środowiska w wydzielanych przez pojazdy gazach. Coraz surowsze normy emisji spalin stawiają trudne wymagania przed producentami samochodów. Jest znaczna różnica między wymaganiami określonymi w normie euro 3, a zawartymi w euro 4. Na przykład emisja tlenków azotu musi ulec zmniejszeniu z 5 do 3,5 g/kWh, co stanowi redukcję o 30 proc. Emisja cząstek stałych musi zostać zmniejszona z 0,1, do 0,02 g/kWh. Oznacza to jej ograniczenie o nie mniej niż 80 proc. Obowiązująca dziś norma euro 3 wprowadzona została w 2001 roku. Od października 2006 roku ciężarówki obowiązywać będzie norma euro 4, a w połowie roku 2009 euro 5.
Nowy silnik Volvo
Oszczędne ekologiczne ciężarówki proponuje też Volvo Trucks. Szwedzka firma zaprezentowała nową generację ciężarówek serii FH i FM, które nie tylko mniej zatruwają otoczenie, ale są mocniejsze i oszczędniejsze. Produkcja nowych modeli rozpocznie się w Göteborgu i w Ghent jesienią tego roku. Pierwsze pojazdy będą dostarczone do klientów na początku 2006 roku. Wymienione pojazdy napędzane są przez całkowicie nowy 13-litrowy silnik lub też zmodyfikowany 9-litrowy. Obie jednostki, po wyposażeniu ich w katalityczny układ oczyszczania spalin SCR, są zgodne z przyszłymi europejskimi normami emisji spalin. Na inwestycję związaną z nową serią pojazdów wydano 300 mln euro. Wprowadzenie nowych modeli serii FH i FM oznacza dla Volvo Trucks kolejny krok naprzód w zakresie technologii i troski o środowisko naturalne. 13-litrowy silnik rozwija większą moc i zapewnia lepsze właściwości jezdne niż poprzednik i jest dostępny w różnych wersjach mocy od 400 do 520 KM. Specjaliści oceniają, że w porównaniu z obecną 12-litrową jednostką będzie zużywał średnio o 5 proc. mniej oleju napędowego. Obydwa silniki spełniają wymagania nowych norm emisji spalin, które wejdą w życie w roku 2006 (euro 4) i w 2009 (euro 5).
Szybka skrzynia Renault
Firma Renault Trucks zaprezentowała ostatnio nową generację popularnego premium route. To całkowicie nowy pojazd, w praktyce jedyny element, który został przejęty z poprzedniej generacji, to skorupa kabiny. Nowy silnik DXi o pojemności skokowej 10,8 dm3 ma nowoczesną konstrukcję. Układ rozrządu napędzany jest układem kół zębatych umieszczonych z tyłu silnika. Nowy jest także układ zasilania zamiast stosowanej dotychczas technologii common rail, silnik wykorzystuje układ pompowtryskiwaczy. Jednostka jest oferowana w wersji o mocy 330, 380 lub 440 KM. Przeniesienie momentu na koła jezdne realizowane może być za pomocą tradycyjnych skrzyni sterowanych ręcznie bądź też przy wykorzystaniu zautomatyzowanej skrzyni Optidriver II. Obecnie jest to najszybsza zautomatyzowana skrzynia na rynku. Nowa generacja Premium wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy sterowany EBS 5 generacji. Opcjonalnie można dokupić układ ESP i układ wspomagający ruszanie na pochyłości.
Janusz Steinbarth
REKLAMA