Paraliżu urzędów nie będzie
REKLAMA
Będzie więcej pracy
Są również głosy, że procedura zwrotu VAT znacznie utrudni pracę urzędników. Zdaniem Mariusza Jędraszewskiego z Izby Skarbowej w Krakowie, do obsługi wniosków o zwrot VAT nie zostały przekazane, i tak już mocno obciążonym urzędom skarbowym, żadne dodatkowe etaty, co oznacza, że nowymi obowiązkami obarczeni zostaną obecni pracownicy. Będą oni zmuszeni przez to zaniedbywać swoje powszednie obowiązki.
Konieczny będzie wniosek
Zwrot będzie przysługiwał osobom fizycznym od 1 stycznia 2006 r. Będzie dotyczył wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są objęte 22-proc. VAT. Poniesione przez podatnika wydatki będą musiały być udokumentowane fakturą VAT.
Trwają już szkolenia
Sprawa budzi duże zainteresowanie podatników. Sprawdziliśmy, jak przygotowują się do nowych obowiązków urzędnicy. – W urzędach skarbowych województwa pomorskiego trwają prace mające na celu przygotowanie stanowisk w salach operacyjnych do obsługi osób składających wnioski o zwrot VAT. Obserwuje się też, że coraz częściej do urzędów zgłaszają się osoby w celu uzyskania informacji o formie i innych wymogach dotyczących tego zwrotu – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. W urzędach odbywają się również szkolenia pracowników w tym zakresie. Jest tak m.in. w urzędach skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego.
Podatnicy mogą pomóc
Co zatem powinni robić podatnicy? Powinni już obecnie przygotować się do prawidłowego napisania wniosku, aby zawierał wszystkie wymagane ustawą informacje i załączniki. – Na wniosku należy nakleić znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od wniosku i 50 gr od każdego załącznika. Pozwoli to na uniknięcie wezwań o uzupełnienie wniosku, przedłużenia terminu załatwienia lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia w przypadku nieuzupełnienia wniosku pomimo wezwania – argumentowała Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu. Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi zwróciła również uwagę na fakt, że w celu uniknięcia kłopotów wskazane byłoby, aby już teraz podatnicy zaczęli gromadzić faktury dokumentujące poniesione wydatki. Można się o nie upomnieć nawet 90 dni po dokonaniu zakupu. – Należy zwrócić uwagę na spełnienie wszystkich wymogów przy złożeniu wniosku – dopilnować, aby wniosek był kompletny, zawierał wszystkie wymagane ustawą załączniki. Jest to w interesie podatnika, bowiem urząd skarbowy jest zwolniony z oprocentowania zwrotu za nieterminowe wydanie decyzji w przypadku winy podatnika – dodała Renata Borkowska.
Co powinien m.in. zawierać wniosek o zwrot VAT:
• imię i nazwisko, NIP, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
Ewa Matyszewska
REKLAMA