REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paraliżu urzędów nie będzie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obaw Ministerstwa Finansów, że od nowego roku urzędy skarbowe zostaną sparaliżowane zalewem wniosków o zwrot osobom fizycznym VAT za materiały budowlane, nie potwierdzają przedstawiciele izb skarbowych. Ich zdaniem, zainteresowanie zwrotem może być duże, ale paraliżu urzędów nie będzie.

O paraliżu, jaki mógłby nastąpić w związku ze zwrotem VAT, na razie nikt z przedstawicieli organów podatkowych nie mówi. – Nie ulega wątpliwości, że realizacja przepisów związanych ze zwrotem osobom fizycznym VAT na materiały budowlane, znacząco wpłynie na obciążenie pracą urzędów skarbowych. Szacujemy, że krąg osób zainteresowanych skorzystaniem z nowej preferencji podatkowej będzie porównywalny z liczbą podatników korzystających z dotychczasowych ulg mieszkaniowych, z niezwykle popularną ulgą remontową na czele – wyjaśniał Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie. Jednocześnie dodał, że trzeba mieć na uwadze, iż zwrot VAT nie będzie jedyną powszechnie wykorzystywaną ulgą, ponieważ wielu podatników zechce odliczyć w swoich PIT-ach wydatki poniesione na dostęp do internetu. Jeżeli dodać do tego nowe obowiązki związane z korygowaniem przez urzędy skarbowe błędnie wypełnionych deklaracji, w tym zeznań rocznych – których tradycyjnie znaczny odsetek zawiera różnego rodzaju pomyłki – okaże się, że na brak pracy urzędnicy z pewnością nie będą narzekać. Na podobne problemy wskazywano w Katowicach, Opolu, Warszawie.

Będzie więcej pracy

Są również głosy, że procedura zwrotu VAT znacznie utrudni pracę urzędników. Zdaniem Mariusza Jędraszewskiego z Izby Skarbowej w Krakowie, do obsługi wniosków o zwrot VAT nie zostały przekazane, i tak już mocno obciążonym urzędom skarbowym, żadne dodatkowe etaty, co oznacza, że nowymi obowiązkami obarczeni zostaną obecni pracownicy. Będą o­ni zmuszeni przez to zaniedbywać swoje powszednie obowiązki.

Konieczny będzie wniosek

Zwrot będzie przysługiwał osobom fizycznym od 1 stycznia 2006 r. Będzie dotyczył wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są objęte 22-proc. VAT. Poniesione przez podatnika wydatki będą musiały być udokumentowane fakturą VAT.
Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach wyjaśniła, że procedurę zwrotu części wydatków będzie rozpoczynał wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek. Do wniosku trzeba będzie dołączyć: kopię pozwolenia na budowę lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a także kopie faktur. W terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję o zwrocie. Kwota zwrotu zostanie wypłacona w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji.

Trwają już szkolenia

Sprawa budzi duże zainteresowanie podatników. Sprawdziliśmy, jak przygotowują się do nowych obowiązków urzędnicy. – W urzędach skarbowych województwa pomorskiego trwają prace mające na celu przygotowanie stanowisk w salach operacyjnych do obsługi osób składających wnioski o zwrot VAT. Obserwuje się też, że coraz częściej do urzędów zgłaszają się osoby w celu uzyskania informacji o formie i innych wymogach dotyczących tego zwrotu – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. W urzędach odbywają się również szkolenia pracowników w tym zakresie. Jest tak m.in. w urzędach skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego.

Podatnicy mogą pomóc

Co zatem powinni robić podatnicy? Powinni już obecnie przygotować się do prawidłowego napisania wniosku, aby zawierał wszystkie wymagane ustawą informacje i załączniki. – Na wniosku należy nakleić znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od wniosku i 50 gr od każdego załącznika. Pozwoli to na uniknięcie wezwań o uzupełnienie wniosku, przedłużenia terminu załatwienia lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia w przypadku nieuzupełnienia wniosku pomimo wezwania – argumentowała Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu. Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi zwróciła również uwagę na fakt, że w celu uniknięcia kłopotów wskazane byłoby, aby już teraz podatnicy zaczęli gromadzić faktury dokumentujące poniesione wydatki. Można się o nie upomnieć nawet 90 dni po dokonaniu zakupu. – Należy zwrócić uwagę na spełnienie wszystkich wymogów przy złożeniu wniosku – dopilnować, aby wniosek był kompletny, zawierał wszystkie wymagane ustawą załączniki. Jest to w interesie podatnika, bowiem urząd skarbowy jest zwolniony z oprocentowania zwrotu za nieterminowe wydanie decyzji w przypadku winy podatnika – dodała Renata Borkowska.

Co powinien m.in. zawierać wniosek o zwrot VAT:

imię i nazwisko, NIP, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
rodzaj poniesionych wydatków;
rok rozpoczęcia inwestycji;
wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków;
kwotę zwrotu;
oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA