REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie potrafią pisać wniosków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydawanie wiążących interpretacji podatkowych jest dla urzędników dużym obciążeniem. Problemem jest nie tylko ilość składanych przez podatników wniosków, ale przede wszystkim ich jakość. Odsetek błędnych wniosków w zależności od urzędu waha się od kilku do nawet 90 proc.

Od początku roku obowiązują przepisy dotyczące wiążących interpretacji prawa podatkowego. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że od 1 stycznia do 30 września 2005 r. wszystkie urzędy skarbowe w Polsce wydały 45 659 postanowień. Sprawdziliśmy, z jakimi problemami spotykają się ci, którzy wydawaniem interpretacji zajmują się na co dzień.

Okazuje się, że mimo iż wszystkie interpretacje zostały wydane z zachowaniem ustawowych terminów, a praca urzędów nie została sparaliżowana ilością wniosków, to jednak urzędnicy z ich wydawaniem mają sporo pracy i kłopotów. Mariusz Olech, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Lublinie, wyjaśnił, że wydawanie interpretacji podatkowych jest dla urzędów znaczącym obciążeniem głównie z powodu braków kadrowych. – Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników urzędów, wnioski o interpretacje załatwiane są na bieżąco, ale często odbywa się to kosztem innych zadań, ważnych z punktu widzenia fiskusa i jego klientów. Również w Izbie Skarbowej w Warszawie dowiedzieliśmy się, że liczba wniosków o wydanie interpretacji zwiększyła się, co niekiedy wpływa na czas załatwiania innych spraw w urzędzie.

Urzędnicy narzekają również na błędy popełniane przez podatników składających wnioski o wydanie interpretacji. W województwie łódzkim odsetek niewłaściwych wniosków kształtuje się od 20 do 80 proc. Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku podaje, że w zależności od urzędu skarbowego wśród składanych wniosków jest od 7 proc. (Urząd Skarbowy Augustów) do nawet 78 proc. (Urząd Skarbowy Zambrów) wniosków, które żeby mogły być rozpatrzone, wymagają usunięcia braków. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wschowie podaje, że prawie każdy złożony wniosek o interpretację jest w pewnym stopniu niewłaściwy, można w przybliżeniu określić, że 90 proc. wniosków zawiera błędy lub braki formalne. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świebodzinie ocenia, że takich wniosków jest około 80 proc. Jakie zatem błędy popełniają podatnicy najczęściej?

Andrzej Pieczko, rzecznik Izby Skarbowej w Zielonej Górze wskazuje m.in. na brak konkretnego pytania, brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, brak własnego stanowiska w sprawie, brak opłaty skarbowej, brak podpisu, pytanie snie dotyczące indywidualnej sprawy podatnika. Na takie niedociągnięcia wskazywano w każdym województwie. – Niestety zdarza się, że braki nie są uzupełniane przez wnioskodawców, pomimo skutecznie doręczanych wezwań o ich usunięcie – zauważyła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.

To niestety nie koniec problemów. Agnieszka Dziura, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Rzeszowie podkreśliła, że znaczna część trudności związanych z dokonywaniem interpretacji spowodowana jest zawiłościami samego prawa podatkowego. – Przepisy te są bardzo często zmieniane, zawierają różnego rodzaju nieścisłości lub sprzeczności, a ich treść powoduje wątpliwości interpretacyjne, z którymi borykają się nie tylko podatnicy, ale również organy stosujące prawo. O randze problemu świadczyć mogą liczne rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych, których zadaniem jest kontrola rozstrzygnięć dokonanych przez organy podatkowe – wyjaśniła Agnieszka Dziura.

Najczęstsze błędy popełniane przez podatników chcących uzyskać interpretację
• brak NIP lub opłaty skarbowej od wniesionego podania,
• brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego,
• brak własnego jednoznacznego stanowiska w sprawie,
• nieprecyzyjne formułowanie pytań,
• występowanie z wnioskiem przez osoby nieuprawnione,
• brak powoływania się na przepisy prawa podatkowego,
• składanie wniosku w danej sprawie w formie zbiorowej, tj. przez kilku podatników,
• kierowanie wniosku do niewłaściwego urzędu,
• wnioski nie dotyczące problematyki podatkowej,
• brak oświadczenia, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym,
• złożenie podpisu przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania podatnika.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA