REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić ponaglenie

REKLAMA

Każdy lubi, gdy jego sprawa jest załatwiana szybko i bez zbędnej zwłoki. Tymczasem praktyka urzędów jest zupełnie inna. Nie zawsze pamiętają, że obowiązują ich ustawowe terminy do rozpoznania sprawy. Gdy organ wydłuża termin, podatnik może go ponaglić.
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Niestety, tu sprawa się komplikuje. Stwierdzenie „bez zbędnej zwłoki” nie zawsze oznacza zaraz. Ustawodawca dał organom podatkowym na załatwienie takiej sprawy miesiąc. Inaczej mówiąc, organ powinien załatwić sprawę szybko, ale nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych załatwienie sprawy może potrwać dłużej. Nie powinno jednak przekroczyć dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dwie kategorie spraw
Sprawy, które będą załatwiane niezwłocznie, muszą spełniać odpowiednie warunki. Dotyczy to spraw, które:
• mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez podatnika, który jednocześnie żąda wszczęcia postępowania,
• mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
Z powyższego wynika, że w postępowaniu podatkowym istnieją dwie kategorie spraw. Pierwsze, to sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego i mają zaznaczone ramy czasowe (nie dłużej niż 1 miesiąc, w sprawach szczególnych 2 miesiące). Drugie, to sprawy, w których dowody są znane lub przygotowane. W ich przypadku organ podatkowy musi załatwić sprawę niezwłocznie. Termin ten wymaga pewnych wyjaśnień. Jest to termin nieostry. Nie przewidziano tu też żadnych ograniczeń czasowych dla organu (np., że musi wydać rozstrzygnięcie w terminie 4 czy 7 dni). Niezwłocznie oznacza, że sprawa może być załatwiona od ręki, na poczekaniu. Ale może to być także załatwienie w ciągu 2 dni. Chodzi tu o taką szybkość działania organu, jaka zwykle potrzebna jest do załatwienia danego rodzaju sprawy.
Na koniec trzeba przypomnieć, że ustawodawca przewidział też osobne terminy do załatwienia określonych kategorii spraw, dając organom podatkowym mniej lub więcej czasu do załatwienia konkretnej sprawy.
Oddzielnie ustawodawca określił termin do załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym. Odwołanie od decyzji złożone przez podatnika musi być rozpatrzone nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
Terminy mogą być dłuższe
Czasami może okazać się, że sprawa nie zostanie załatwiona w określonych prawem terminach. Nie spowoduje to jednak niedopełnienia obowiązku przez organ podatkowy. Przepisy określają ściśle przypadki, w których w okresie załatwienia sprawy nie wlicza się określonych terminów. Do tych terminów zalicza się:
• terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
• okresy zawieszenia postępowania,
• okresy opóźnień spowodowanych z winy strony,
• opóźnienia z przyczyn niezależnych od organu.
Pamiętajmy, że wszystkie powyższe sytuacje mają charakter odstępstwa i nie mogą być interpretowane rozszerzająco.
ZASADA SZYBKOŚCI
Przepisy dotyczące załatwienia sprawy są uściśleniem jednej z nadrzędnych zasad postępowania podatkowego. Zgodnie z jej treścią organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.
Powiadomienie o opóźnieniu
Często nie zdajemy sobie sprawy, że organ podatkowy musi pilnować sam terminu do załatwienia sprawy. Jest to bardzo ważne dlatego, że ciąży na nim obowiązek poinformowania podatnika o opóźnieniu. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej podatnik musi być zawiadomiony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie. Jednocześnie organ podatkowy musi podać przyczyny niedotrzymania terminu. Musi także wskazać nowy termin załatwienia sprawy. Organ musi zawiadomić o niedotrzymaniu terminu, nawet jeśli nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych.
WZÓR ponaglenia
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponaglenie – środek na bezczynność organu
Podatnik, którego sprawa jest w toku, a organ podatkowy nie śpieszy się z jej załatwieniem, może skorzystać z ponaglenia. Jest to środek dyscyplinowania organów podatkowych i przeciwdziałania ich bezczynności.
Ponaglenie służy zarówno na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie, jak i na niezałatwienie sprawy w nowym, przedłużonym już terminie. Ponaglenie wnosi się do:
• organu podatkowego wyższego stopnia (np. w przypadku urzędu skarbowego będzie to izba skarbowa),
• ministra finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Adresatem ponaglenia będzie więc organ nadrzędny nad organem, na którego opieszałość się skarżymy. W samym ponagleniu konieczne będzie wskazanie okoliczności wszczęcia postępowania (kiedy zostało wszczęte, na czyj wniosek, przez jaki organ).
Jaki będzie skutek ponaglenia
W przypadku uznania go za zasadne, organ wyższego rzędu lub minister finansów wyznaczy dodatkowy termin załatwienia sprawy. Jednocześnie zarządzi wyjaśnienie przyczyn niedotrzymania terminu. I co bardzo ważne, nakaże ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. Organ rozpoznający ponaglenie może też w razie potrzeby podjąć środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
WSTRZYMANIE Z MOCY PRAWA
Szczególnym terminem do rozpoznania sprawy jest termin do rozpoznania odwołania. Organ podatkowy II instancji ma na wydanie decyzji odwoławczej 2 miesiące. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, ma to dla podatnika korzystne konsekwencje.
Jeżeli organ podatkowy nie rozpozna odwołania w ciągu 2 miesięcy od jego doręczenia, decyzja I instancji ulega wstrzymaniu z mocy prawa. Ważne jest jednak to, że nie została o­na do tego czasu wykonana (podatnik nie zapłacił podatku, a organ nie wszczął postępowania egzekucyjnego). W praktyce oznacza to, że decyzja, której dotyczy odwołanie, nie może być wykonana w granicach określonych w odwołaniu. Niepotrzebne jest żadne działanie podatnika. Samo zaś wstrzymanie obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, czyli załatwienia sprawy.
Aleksandra Tarka

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy można ukarać urzędnika
Czy pracownik organu podatkowego może zostać ukarany za opóźnienie w załatwieniu sprawy?

TAK. Organy podatkowe muszą działać szybko i sprawnie. Muszą też przestrzegać terminów przewidzianych do załatwienia spraw podatników. Ordynacja podatkowa przewiduje podstawy do karania opieszałych pracowników. Karę może ponieść pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie. Karze podlega także pracownik, który nie dopełnił obowiązku poinformowania podatnika o przedłużeniu terminu i jego przyczynach (również wtedy, gdy termin został przedłużony, a sprawa znów nie została załatwiona w dodatkowym terminie). We wszystkich tych sytuacjach pracownik podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.

Czy mogę zastosować własną interpretację
Czy to prawda, że mogę się zastosować do własnego stanowiska zawartego we wniosku o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego?

TAK. Ale tylko w określonych przypadkach. Organ podatkowy ma na rozpoznanie wniosku specjalny dłuższy termin. W zwykłych sprawach jest to 3 miesiące od doręczenia wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych – miesiąc dłużej. Wnioskodawca może zastosować się do własnego stanowiska zawartego we wniosku, pod warunkiem że organ nie dotrzyma tych terminów. Jeśli tak się stanie, ma zastosowanie tzw. milcząca interpretacja. Podatnik może postępować tak, jak opisał to we własnym stanowisku. W takim przypadku organ podatkowy jest związany tym stanowiskiem.
AT


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA