REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez podwójnych podatków

REKLAMA

W nowej polsko-niemieckiej umowie została przewidziana możliwość opodatkowania podatkiem u źródła dochodu w wysokości 5 proc. odsetek oraz należności licencyjnych. Poprzednia umowa nie przewidywała możliwości opodatkowania tych należności w państwie, w którym o­ne powstają.
Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Niemcami, mimo że ogłoszona w Dzienniku Ustaw 20 stycznia 2005 r., obowiązuje od początku tego roku.
Nowością są m.in. wprowadzone korzystniejsze postanowienia dotyczące szacowania dochodów przedsiębiorstw powiązanych, opisane w art. 9 ust. 2. Znalazł się tam m.in. przepis, dotyczący ustalenia nierynkowych warunków transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Jeżeli władze jednego z państw umawiających się „doszacują” jednemu z podmiotów dochód, który został jednocześnie opodatkowany jako dochód drugiego przedsiębiorstwa, wówczas w tym drugim państwie odpowiednie władze podatkowe dokonają adekwatnej korekty kwoty podatku – podkreślają eksperci z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.
Opodatkowanie dywidend
W zakresie dotyczącym opodatkowania dywidend w dalszym ciągu mogą o­ne podlegać opodatkowaniu w państwie, w którym siedzibę ma spółka, która je wypłaca. W porównaniu jednakże z poprzednio obowiązującą umową zmienił się wymiar minimalnego udziału procentowego [art. 10 ust. 2 lit. a) umowy], jaki musi posiadać podmiot z umawiającego się państwa w spółce mającej swoją siedzibę na terytorium drugiego umawiającego się państwa, aby być uprawnionym do skorzystania z obniżonej stawki podatku od tychże dochodów. Do skorzystania z 5-proc. stawki podatku w tym drugim umawiającym się państwie uprawnia w obecnym stanie prawnym już 10-proc. udział w spółce, a nie jak do tej pory udział na poziomie 25 proc. Kwestię tę reguluje również dyrektywa Rady Unii Europejskiej 90/435/EEC wraz ze zmianami wprowadzonymi dyrektywą 2003/123/EC. Zgodnie z tymi dyrektywami zyski, które spółka zależna wypłaca swojej spółce dominującej, są zwolnione z podatku potrącanego u źródła dochodu, a miejscem ich opodatkowania jest kraj będący siedzibą spółki dominującej. Dyrektywa ma zastosowanie dla spółek traktowanych przez prawodawstwo krajowe jako osoby prawne. Wobec tego zastosowanie będą miały korzystniejsze dla podatników przepisy dyrektywy zwalniające z konieczności płacenia podatku u źródła. Dyrektywy wprowadzają jednak wyższy poziom procentowy udziału wymaganego dla zastosowania zwolnienia.
W nowej umowie została także przewidziana możliwość opodatkowania podatkiem u źródła w wysokości 5 proc. odsetek (art. 11 ust. 2) oraz należności licencyjnych (art. 12 ust. 2). Poprzednio obowiązująca umowa nie przewidywała takiej możliwości opodatkowania tych należności w państwie, w którym o­ne powstają – podkreślają eksperci z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.
Opodatkowanie odsetek
W przypadku opodatkowania odsetek został określony wyjątek, kiedy odsetki muszą być opodatkowane w państwie, w którym odbiorca odsetek ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Dzieje się tak, jeżeli odsetki takie są wypłacane:
• rządowi RFN lub rządowi RP,
• z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport,
• w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego,
• w związku ze sprzedażą na kredyt towarów (np. kredyt kupiecki czy odsetki z tytułu rozłożenia na raty) przez jedno przedsiębiorstwo drugiemu przedsiębiorstwu,
• z tytułu jakiejkolwiek pożyczki udzielonej przez bank.
Wspomniane przepisy w zakresie dotyczącym odsetek i należności licencyjnych nie mają zastosowania, jeżeli odbiorca odsetek lub osoba uprawniona do otrzymywania należności licencyjnych, mając miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie, ma zakład w drugim umawiającym się państwie, z którego pochodzą odsetki lub należności licencyjne, i jeżeli roszczenia, dla których zaspokojenia są o­ne płacone, faktycznie należą do tego zakładu. I w tym przypadku dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 2003/49/EC w art. 1 stanowi, że odsetki lub należności licencyjne powstające w państwie członkowskim są zwolnione z wszelkich podatków nałożonych na te płatności w tym państwie przez potrącenie u źródła lub przez naliczenie. Jest tylko jeden warunek: właściciel odsetek lub należności licencyjnych jest spółką innego państwa członkowskiego lub stałym zakładem spółki państwa członkowskiego znajdującym się w innym państwie członkowskim. Dyrektywa ta ma zastosowanie jedynie do spółek podlegających opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych lub niemieckim Körperschaftsteuer. Jednak przez 8 lat, począwszy od 1 lipca 2005 r., zgodnie z dyrektywą Rady Unii Europejskiej nr 2004/76/EC wprowadzony zostaje okres przejściowy dla Polski na wspomniane stosowanie art. 1 (dotyczącego odsetek lub należności licencyjnych).
Zyski z przeniesienia własności
Do nowych postanowień należą także przepisy dotyczące opodatkowania zysków z przeniesienia własności nieruchomości. Zgodnie z art. 13 ust. 1 nowej umowy są o­ne opodatkowane w państwie, w którym położona jest nieruchomość. W drugim natomiast państwie zyski te zostaną wyłączone z podstawy opodatkowania, z zastrzeżeniem jednak art. 24 pkt 1 lit. d). W tym artykule znalazł się przepis, że RFN zastrzega sobie prawo do wzięcia pod uwagę dochodu i majątku wyłączonego z opodatkowania niemieckiego na podstawie nowej umowy, przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku.
Takim samym zasadom jak wykazane w artykule 13 ust. 1 podlegać będą zyski z przeniesienia własności akcji, udziałów i innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio, z majątku nieruchomego, położonego w umawiającym się państwie, lub składają się z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego. Zgodnie z regulacjami art. 13 ust. 2, zyski te mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym są położone składniki majątku nieruchomego – zwracają uwagę specjaliści z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.
Artykuł 13 ust. 5 nowej umowy wprowadza natomiast istotną zasadę, że zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku, który nie został wymieniony w art. 13 ust. 1-4, podlegają opodatkowaniu tylko w kraju siedziby lub zamieszkania przenoszącego własność.
PRZYKŁAD
Obywatel Niemiec sprzedaje swoje udziały w spółce z o.o. mającej swoją siedzibę w Polsce, której aktywa majątkowe nie składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio, z majątku nieruchomego. W takiej sytuacji transakcja taka podlegać będzie opodatkowaniu w Niemczech według niemieckiego prawa podatkowego.
Pobieranie podatku u źródła
Do 31 czerwca 2013 r. Polska ma prawo, zgodnie z udzielonym okresem przejściowym, do pobierania podatku u źródła. Jeżeli jednak postanowienia umowy są w danym momencie korzystniejsze od tego, co zgodnie z dyrektywą zostało zaimplementowane do polskiej ustawy, to wówczas stosuje się umowę. Strona niemiecka, wobec braku okresu przejściowego, powinna stosować uregulowania mające swoje źródło w dyrektywie Rady.
Od 1 lipca 2013 r. obie strony powinny stosować dyrektywę i powstrzymać się od pobierania podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych i odsetek w zakresie przewidzianym postanowieniami dyrektywy.

Krzysztof Tomaszewski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA