REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki za listopad zapłacą podwójną zaliczkę

REKLAMA

Problem podwójnej zaliczki na podatek występuje nie tylko u osób fizycznych, ale także u spółek płacących podatek dochodowy od osób prawnych. Także podatnicy rozliczający się w sposób uproszczony, choć w grudniu nie składają żadnej deklaracji podatkowej, do 20 dnia tego miesiąca płacą zaliczkę na podatek w podwójnej wysokości.
Z dyspozycji art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wynika, że deklaracje i zaliczki za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego składa się i uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczka za ostatni miesiąc roku podatkowego jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego. Oznacza to, że zaliczka za grudzień 2005 r. musi być zapłacona do 20 grudnia br., czyli w terminie wpłaty zaliczki za listopad i w wysokości zaliczki za listopad. Tak więc podatnik wynikającą z rozliczenia za listopad zaliczkę musi zapłacić w podwójnej wysokości. Ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.
Artykuł 25 ust. 1 i 2 ustawy nakłada obowiązek składania bez wezwania deklaracji o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacania w terminie zaliczek miesięcznych na konto urzędu skarbowego.

Niewpłacona zaliczka

Niewpłacona w terminie zaliczka na podatek dochodowy staje się zaległością podatkową, od której pobiera się odsetki za zwłokę.

Zaliczki płacone w sposób uproszczony

A jak przedstawia się sytuacja w przypadku gdy podatnik wybrał uproszczony sposób zapłaty zaliczek? Trzeba bowiem pamiętać, że istnieje możliwość wyboru uproszczonego sposobu opłacania zaliczek (1/12 podatku z działalności za miniony okres). Jakie zasady dotyczą tych podatników? Czy płacą o­ni zaliczkę w podwójnej wysokości?
Oczywiście tak. Ci podatnicy, choć w grudniu nie składają żadnej deklaracji podatkowej, do 20 dnia tego miesiąca płacą zaliczkę na podatek w podwójnej wysokości (1/12 kwoty podatku z działalności gospodarczej z minionego okresu za listopad i 1/12 za grudzień). Niestety, nie mają o­ni możliwości manewru co do kwoty listopadowej i grudniowej zaliczki. Kwota ta jest u nich stała.
Trzeba podkreślić, że mimo iż obowiązek płacenia zaliczek w sposób uproszczony (jeśli takiego wyboru dokonaliśmy) dotyczy całego roku podatkowego, mogą zaistnieć sytuacje budzące pewne wątpliwości. Załóżmy, że w ciągu roku podatkowego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przekształciła się w spółkę akcyjną, co spowodowało obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) – na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej podmiotu istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych i – w związku z powyższym – konieczność uiszczenia płaconych w sposób uproszczony zaliczek w podwójnej wysokości. Czy zatem w dalszym ciągu spółka będzie miała prawo do płacenia zaliczek w sposób uproszczony i w jakiej wysokości?

Następca prawny

Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą – bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych – wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jednocześnie w art. 93a par. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) określono, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej – wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. A zatem skoro spółka akcyjna powstała w wyniku przekształcenia spółki z o.o. – może o­na w dalszym ciągu płacić zaliczki w uproszczonej formie bez obowiązku odrębnego złożenia zawiadomienia o wyborze tej formy. Trzeba mieć więc na uwadze treść art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.
PRZYKŁAD
11 maja 2005 r. nastąpiło przekształcenie spółki z o.o w spółkę akcyjną. Na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej podmiotu, tj. na dzień 10 maja 2005 r., istniał obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki. W prawie podatkowym oznacza to zakończenie roku podatkowego. Jeżeli bowiem z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Zatem okres od 1 stycznia 2005 r. do 10 maja 2005 r. dla spółki stanowi odrębny rok podatkowy, następny rok podatkowy obejmuje okres od 11 maja 2005 r. do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego, tj. do dnia 31 grudnia 2005 r. Spółka akcyjna powstała w wyniku przekształcenia spółki z o.o. może w dalszym ciągu płacić zaliczki w formie uproszczonej.

Planować, żeby nie płacić

Warto dodać, że nie tylko w listopadzie, ale i przez cały rok podatkowy ważne jest podejmowanie właściwych decyzji z uwzględnieniem umiejętnego planowania podatkowego. Nie trzeba bowiem specjalnie nikomu tłumaczyć, że dokonanie wydatków w odpowiednim okresie powiększy koszty uzyskania przychodów, a co za tym idzie wpłynie na wysokość płaconej zaliczki na podatek. Jeśli jeszcze dokonamy tych wydatków (zakupu maszyn, urządzeń itp.) z zaznaczeniem, że będziemy je używać przez okres równy lub krótszy niż rok, mamy prawo je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Już teraz warto zastanowić się, czy opłaca nam się forma uproszczona rozliczania z fiskusem, czy wybierać ją na przyszły rok, pamiętając o tym, że przy tej formie nie mamy już możliwości manewru co do listopadowej zaliczki.

Wiesława Moczydłowska

EKSPERT RADZI
Dr Jowita Pustuł,
doradca podatkowy, J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie
Czy spółka przejmująca korzysta z uprawnień podatkowych spółki przejmowanej
Przy połączeniu spółek oraz przy zawieraniu transakcji zakupu przedsiębiorstwa poza obowiązkami podatkowymi, jakie powstają w wyniku tych transakcji, są również uprawnienia podatkowe. Czy spółka nabywająca majątek innej spółki może korzystać z jej uprawnień podatkowych?

TAK, jeśli nabycie majątku spółki jest wynikiem przeprowadzonej procedury połączenia spółek. Przy połączeniu spółek dochodzi bowiem do sukcesji praw i obowiązków podatkowych. Spółka przejmująca staje się następcą prawnym spółki przejmowanej.
Spółka przejmująca jako następca prawny spółki przejmowanej traktowana jest analogicznie jak jej poprzedniczka. Dlatego też spółka przejmująca będzie miała możliwość korzystania z określonych uprawnień związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych przez przejętą spółkę – możliwość wykorzystania ulg i zwolnień podatkowych przysługujących przejętej spółce, które nie zostały przez nią zrealizowane do końca.
Przykładowo, spółka przejmująca będzie miała prawo do otrzymania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym, wykazanego przez poprzednika prawnego, do kosztów uzyskania przychodów będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione przez poprzednika, będzie kontynuować amortyzację rozpoczętą przez spółkę przejmowaną. Jeśli przed połączeniem spółek wydana została decyzja podatkowa, której adresatem była spółka przejmowana, odwołanie od tej decyzji będzie mogła złożyć spółka przejmująca jako następca prawny spółki przejmowanej.
Inaczej jest w przypadku strat podatkowych. Tę kwestię reguluje art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie można przy ustalaniu dochodu uwzględnić strat podatkowych spółek przejmowanych. Zakaz ten dotyczy skumulowanych strat podatkowych wykazywanych przez spółkę przejmowaną w ubiegłych latach podatkowych. W pewnych wypadkach przy ustalaniu podstawy opodatkowania spółki przejmującej można będzie natomiast uwzględnić bieżące straty podatkowe wykazywane przez spółkę przejmowaną w roku połączenia.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że w wypadku nabycia majątku spółki w wyniku zawarcia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa nabywca nie będzie mógł korzystać z uprawnień podatkowych spółki zbywającej przedsiębiorstwo. W takiej bowiem sytuacji nie obowiązuje zasada sukcesji praw i obowiązków podatkowych.

Notowała EM


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

REKLAMA

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów (lub zerowym podatkiem dla seniorów) i obowiązuje również w 2025 r. (w ramach rozliczenia roku 2024). Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł jednak zostać objęty ww. zwolnieniem z podatku dochodowego – musi zostać spełniony jeden istotny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

REKLAMA