REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment rozpoczęcia amortyzacji budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy można rozpocząć amortyzację nowo wybudowanego budynku? Od którego momentu należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadku stopniowego oddawania do eksploatacji modernizowanego budynku? Amortyzacja budynków – ze względu na ich wartość – stanowi zwykle jedną z istotniejszych pozycji kosztów uzyskania przychodów.
Dlatego szczególnie ważne jest, aby we właściwym momencie rozpocząć naliczanie odpisów amortyzacyjnych. W przypadku budynków kwestia ta jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku większości środków trwałych. Wynika to z faktu, że należy uwzględnić nie tylko zdatność do użytku pod względem technicznym, ale także pod względem prawnym.
Przypomnijmy, że amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
• budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
• maszyny, urządzenia i środki transportu,
• inne przedmioty
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
Aby można było zaliczyć dany składnik majątku do środków trwałych, musi o­n być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania.
Amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania:
• przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,
• budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
• składniki majątku niestanowiące własności podatnika, wykorzystywane przez niego na podstawie umowy leasingu finansowego.
Nowo wybudowany budynek
Jak podkreślił NSA w wyroku z 26 czerwca 1996 r. (sygn. SA/Wr 1626/95), dla oceny, od kiedy podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych, konieczne jest ustalenie, kiedy faktycznie nastąpiło oddanie środka trwałego do użytkowania, a także, czy w tej dacie był o­n kompletny i zdatny do użytku, zarówno faktycznie, jak i w świetle poszczególnych przepisów prawa regulujących możliwość dopuszczenia poszczególnych urządzeń do użytkowania.
Prawne dopuszczenie do eksploatacji ma szczególne znaczenie w przypadku nowych budynków. Zasady ich odbioru szczegółowo regulują przepisy ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn.zm.). Zgodnie z art. 54 tej ustawy do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można – co do zasady – przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Oznacza to, że dopiero po upływie 21 dni od dnia zawiadomienia właściwego organu podatnik ma prawo ujęcia budynku w ewidencji środków trwałych. Prawo do rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych powstanie od początku kolejnego miesiąca. Artykuł 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi bowiem, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Stopniowe oddawanie do użytku modernizowanego budynku
Ciekawym problemem zajmowała się Izba Skarbowa w Gdańsku w piśmie z 10 grudnia 2004 r. (sygn. BI/005--0800/04), które było odpowiedzią na następujące pytanie podatnika:
Podatnik w 2000 r. zakupił budynek – z przeznaczeniem na cele prowadzonej działalności gospodarczej – pod wynajem. W latach 2000–2002 przeznaczył środki finansowe na adaptację i modernizację tego obiektu, dokonując z tytułu wykonanych prac zapisu na koncie 081 „Inwestycje rozpoczęte”. Przy czym, podatnik pomieszczenia w przedmiotowym budynku wynajmował w okresach: I–II 2002 r.– jednej firmie, III–IV 2002 r.– czterem firmom, V–XII 2002 r. – dziewięciu firmom. 1 stycznia 2003 r. przekazał budynek w całości do użytkowania. Od kiedy podatnik może amortyzować wykończony budynek?
Odpowiedź izby skarbowej:
W udzielonej odpowiedzi izba skarbowa podkreśliła, że kompletność i zdatność do użytku nie w pełni wykończonego składnika majątku jest jednym z warunków do uznania składnika majątkowego (budynku) za środek trwały. Wydatki poniesione przed oddaniem środka do używania, bez względu na charakter prac, zwiększają wartość początkową tego środka trwałego. W myśl art. 16d ust. 2 u.p.d.o.p. składnik majątku wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, zgodnie ze stanowiskiem Izby Skarbowej w Gdańsku, do ujmowania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wprowadzonego w dniu 1 stycznia 2003 r. do ewidencji kompletnego, w pełni zdatnego do użytku środka trwałego (budynku) podatnik nabywa prawo od lutego 2003 r. Oznacza to, że, zdaniem organów skarbowych, w przypadku zakupu budynku i poddaniu go modernizacji przed oddaniem do użytkowania z naliczaniem amortyzacji należy zaczekać do zakończenia prac modernizacyjnych. Według stanowiska izby skarbowej wcześniejsze oddanie do eksploatacji części budynku nie upoważnia do rozpoczęcia naliczania odpisów amortyzacyjnych. W dniu wpisania budynku do ewidencji musi o­n być bowiem kompletny i w pełni zdatny do użytku.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Sebastian Zagórski
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Odzież trudnopalna: norma BHP. Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wspierać zrównoważony rozwój?

Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Premier Tusk zapowiada gospodarczy nacjonalizm: Przyszedł czas na odbudowę i repolonizację

Premier Donald Tusk zaapelował do przedsiębiorców o wsparcie w budowie narodowej gospodarki. Stwierdził, że nowoczesny, gospodarczy nacjonalizm będzie bardzo poważną konfrontacją tak, by nikt nie podbierał tego, co należy się polskim firmom.

Do kiedy PIT? Zbliża się termin końcowy na rozliczenie PIT

Na co uważać przy rozliczeniu PIT za 2024 rok? Oto kilka wskazówek dla tych, którzy jeszcze tego nie zrobili. Do kiedy należy złożyć PIT? Zbliża się termin końcowy.

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu pracy: Co dalej z jawnością wynagrodzeń?

W Sejmie trwają prace nad poselskim projektem nowelizacji Kodeksu pracy. Miał on wprowadzić jawność wynagrodzeń w firmach i obowiązek przedstawiania w ofertach pracy proponowanego wynagrodzenia. Co dalej z tym projektem?

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Co nowego dla przedsiębiorców w 2025? Dużo: Prezydent RP podpisał ustawę - o różnych ulgach i dofinansowaniach dla pracodawców

Podpisana przez Prezydenta RP ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia nie dotyczy tylko przywilejów dla pracowników, bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami. W bardzo obszernej ustawie można znaleźć szereg przepisów uprawniających pracodawców do wielu ulg, w tym z zakresie opłacania składek ubezpieczeniowych, jak i dofinansowań.

REKLAMA

Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

REKLAMA