REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z oszczędności wypłacanych w formie odsetek

REKLAMA

Jakie nowe regulacje dotyczące opodatkowania dochodów z oszczędności, wypłacanych w formie odsetek, weszły w życie 1 lipca 2005 r.? 1 lipca 2005 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 93, poz. 894 z późn.zm.).
Jednym z celów tej ustawy było dostosowanie polskich przepisów podatkowych do regulacji zawartej w dyrektywie Rady Unii Europejskiej z 3 czerwca 2003 r. nr 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek. Jak wiadomo jednak, dyrektywy Rady UE wiążą państwa członkowskie jedynie w zakresie wyznaczonych w nich celów, natomiast państwa te mają swobodę wyboru form i środków prowadzących do ich osiągnięcia.
Cele dyrektywy i ich realizacja w ustawie o p.d.o.f.
Podstawowym celem omawianej dyrektywy jest umożliwienie, aby przychody z oszczędności w formie odsetek, wypłaconych w jednym państwie członkowskim na rzecz właścicieli odsetek będących osobami fizycznymi, mających do celów podatkowych miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, zostały poddane efektywnemu opodatkowaniu – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym ostatnim państwie. Ma to prowadzić do eliminacji sytuacji, w której odsetki uzyskiwane przez osoby fizyczne w państwie członkowskim innym niż ich państwo siedziby nie zostałyby opodatkowane zgodnie z przepisami państwa siedziby osoby otrzymującej te odsetki.
Realizacja celu dyrektywy została dokonana poprzez wprowadzenie systemu automatycznej wymiany informacji dotyczących odsetek pomiędzy państwami członkowskimi. Szczegółowe zasady dotyczące wymiany informacji o przychodach (dochodach) z oszczędności określone zostały w rozdziale 3 działu VIIa ordynacji podatkowej. Natomiast w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano dwa nowe artykuły: 42c i 42d. Na ich podstawie polskie podmioty wypłacające przychody (dochody) z odsetek zostały zobowiązane do sporządzania informacji o tych przychodach i do przekazywania ich faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Definicje
Podmiotem wypłacającym, zgodnie z art. 42c ust. 2 ustawy o p.d.o.f., jest:
1) osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy oraz
2) pośredni odbiorca mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek na rzecz faktycznego odbiorcy.
Faktycznym odbiorcą, zgodnie z art. 42c ust. 3 ustawy o p.d.o.f., jest osoba osiągająca przychody (dochody) z odsetek. Jest to osoba, która osiąga te dochody na swoją własną rzecz. Inaczej mówiąc, jest to osoba, której odsetki przynależne są w sensie ekonomicznym. Takie uszczegółowienie jest dość istotne z uwagi na pojęcie pośredniego odbiorcy.
Pośrednim odbiorcą, zgodnie z art. 42c ust. 4 ustawy o p.d.o.f., jest bowiem podmiot, któremu są wypłacane lub stawiane do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek, osiągane przez faktycznego odbiorcę. Nie jest jednakże pośrednim odbiorcą podmiot, który udokumentuje wypłacającemu, że:
1) jest osobą prawną inną niż spółki jawne i komandytowe utworzone według prawa Królestwa Szwecji i Republiki Fińskiej,
2) jego dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej,
3) jest funduszem inwestycyjnym lub
4) na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia jest traktowany jako fundusz inwestycyjny.
Imienne informacje, do których sporządzania są zobowiązane podmioty wypłacające, dotyczą generalnie przychodów (dochodów) z odsetek. Nazwa ta jest jednak pewnym uproszczeniem i nie oddaje w pełni zakresu przedmiotowego omawianej informacji. Obszerna lista przychodów (dochodów), objętych informacją, zawarta została w art. 42c ust. 5 ustawy o p.d.o.f.
Zgodnie z treścią tego przepisu informacje powyższe obejmują przychody (dochody) uzyskane:
1) z odsetek wypłacanych lub stawianych do dyspozycji, związanych z wierzytelnościami wszelkiego rodzaju, a w szczególności ze skarbowych papierów wartościowych, z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami, obligacjami i skryptami dłużnymi – z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności,
2) z odsetek naliczonych lub skapitalizowanych w momencie sprzedaży, zwrotu lub umorzenia wierzytelności, o których mowa powyżej,
3) z odsetek, bezpośrednio lub za pośrednictwem pośredniego odbiorcy, wypłacanych przez fundusze inwestycyjne, podmioty traktowane jako fundusze inwestycyjne lub przedsiębiorstwa wspólnego inwestowania ustanowione poza terytorium UE,
4) w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji, udziałów lub jednostek w funduszach inwestycyjnych, podmiotach traktowanych jako fundusze inwestycyjne lub przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania ustanowionych poza terytorium UE – jeżeli zainwestowały o­ne, bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa, ponad 40 proc. swoich aktywów w wierzytelności, o których mowa powyżej, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek.
Obowiązek sporządzania i przekazywania imiennych informacji
W myśl art. 42c ust. 1 ustawy o p.d.o.f. podmioty wypłacające przychody (dochody) z odsetek mają obowiązek przesyłać imienne informacje o tych przychodach (dochodach), sporządzane na formularzu IFT-3/IFT-3R, faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Obowiązek powyższy powinien zostać zrealizowany w odniesieniu do faktycznego lub pośredniego odbiorcy, który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów:
1) w innym niż Polska państwie członkowskim UE, Księstwie Andory, Księstwie Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub
2) na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych.
Terminem złożenia takiej informacji jest koniec miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego. W razie zaprzestania działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, informację należy złożyć do dnia zaprzestania działalności, a w razie złożenia pisemnego wniosku w tym zakresie przez faktycznego lub pośredniego odbiorcę – w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku.
Ustalenie faktycznego odbiorcy
W celu wypełnienia nałożonego ustawą obowiązku sporządzenia imiennej informacji, podmiot wypłacający obowiązany jest ustalić tożsamość faktycznego odbiorcy. Podstawą jest w tym przypadku przedstawiony przez faktycznego odbiorcę dokument stwierdzający jego tożsamość. Wypłacający przyjmuje, że państwem, w którym faktyczny odbiorca podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, jest państwo miejsca stałego zamieszkania, wskazane w przedłożonym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Jeśli faktyczny odbiorca podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w innym państwie niż wskazane w dokumencie tożsamości jako miejsce zamieszkania, musi to wykazać podmiotowi wypłacającemu.
Tego rodzaju identyfikację i założenia co do państwa opodatkowania przeprowadza podmiot wypłacający również w przypadku, gdy ma uzasadnione wątpliwości, czy osoba, której wypłaca odsetki, jest faktycznym odbiorcą. Jeśli powyższe czynności nie wystarczą do ustalenia tożsamości faktycznego odbiorcy, podmiot wypłacający traktuje osobę, której wypłaca odsetki, jako faktycznego odbiorcę.
Podobne założenie, że ma do czynienia z faktycznym odbiorcą, podmiot wypłacający może przyjąć także w sytuacji, gdy wypłaca odsetki osobie działającej w imieniu faktycznego odbiorcy. Od osoby działającej w imieniu faktycznego lub pośredniego odbiorcy podmiot wypłacający ma obowiązek uzyskać imię i nazwisko oraz adres albo nazwę i adres odpowiednio faktycznego bądź pośredniego odbiorcy. Jeśli jednak nie jest w stanie ustalić tożsamości faktycznego odbiorcy, traktuje osobę działającą w jego imieniu jako faktycznego odbiorcę.
Niedopełnienie obowiązku w zakresie składania imiennych informacji jest przestępstwem skarbowym, podlegającym karze grzywny do wysokości 180 stawek dziennych (art. 80 § 2 kodeksu karnego skarbowego).
Opodatkowanie dochodów z odsetek w okresie przejściowym
Trzy państwa członkowskie, Belgia, Luksemburg i Austria, wynegocjowały okres przejściowy w dostosowaniu do regulacji zawartych w omawianej dyrektywie. Z uwagi na różnice strukturalne nie mogą o­ne zastosować automatycznej wymiany informacji w tym samym momencie co inne państwa członkowskie. Nie będą o­ne zatem realizować obowiązków informacyjnych w odniesieniu do podatników innych krajów objętych przepisami dyrektywy, lecz będą pobierały podatek u źródła. Metoda ta znajduje zastosowanie także od dochodów osiąganych w Księstwie Andory, Księstwie Lichtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Marino, Konfederacji Szwajcarskiej, a także na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych (wykaz tych terytoriów zostanie opublikowany w Monitorze Polskim).
Stosowanie zasady źródła oznacza, że niezależnie od miejsca siedziby podmiotu, opodatkowaniu w danym państwie będą podlegać te dochody podmiotu, które w tym państwie powstały.
Takie rozwiązanie wymagało wprowadzenia w ustawie o p.d.o.f. przepisów zapobiegających podwójnemu opodatkowaniu dochodów z oszczędności powstałych w powyższych państwach. Unikanie podwójnego opodatkowania dochodów z oszczędności jest realizowane przez metodę pełnego zaliczenia podatku.
Metoda pełnego zaliczenia podatku polega na tym, że w państwie siedziby podatnika opodatkowywany jest cały dochód, niezależnie od miejsca jego osiągnięcia. Następnie od tak obliczonego podatku odlicza się w całości podatek już zapłacony od danego dochodu w państwie, w którym został o­n uzyskany (u źródła). W ustawie o p.d.o.f. została o­na określona w art. 30a ust. 10 oraz w art. 30b ust. 5c.
Przepisy dyrektywy przewidują jednak wyjątki w zakresie procedury stosowania podatku u źródła. Faktyczny odbiorca może bowiem wystąpić o niepotrącenie podatku u źródła, jeśli przedstawi zaświadczenie wydane przez właściwy organ. Jest o­no ważne przez 3 lata i jest wystawiane na wniosek faktycznego odbiorcy w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku. Regulacja ta dotyczy oczywiście państw, które wynegocjowały okres przejściowy, nie obejmuje natomiast Polski, która funkcjonuje w ramach systemu automatycznej wymiany informacji. Polskie przepisy zawierają jednak regulacje dotyczące wydawania powyższego zaświadczenia, którym może być zainteresowany polski podatnik osiągający przychody (dochody) w powyższych państwach. Przepisy dotyczące wydawania takiego zaświadczenia zostały zawarte w ordynacji podatkowej (art. 306m) oraz w rozporządzeniu wykonawczym do niej. Jest to formularz CFR-2 – zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej osoby fizycznej osiągającej przychody (dochody) z oszczędności (faktycznego odbiorcy).
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
ustawa z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru informacji o przychodach (dochodach) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy, obowiązującej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 106, poz. 1133 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania tożsamości i miejsca zamieszkania faktycznych odbiorców (Dz.U. Nr 106, poz. 1132 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (Dz.U. Nr 106, poz. 1134 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Beata Szamborska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA