REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie

REKLAMA

Kiedy podmiot udostępniający nieodpłatnie nieruchomość nie osiąga przychodu z tego tytułu? Czy podatnicy osiągający dochody zwolnione od podatku wykazują do opodatkowania przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń?
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji nieruchomości. Dlatego też przy wyjaśnianiu tego pojęcia należy posłużyć się przepisami kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 k.c. nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych (ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 r. – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn.zm.) stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Z powyższego wynika, że możemy wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości:
1) nieruchomość gruntową,
2) nieruchomość budynkową – budynki,
3) nieruchomość lokalową – części budynków.
Termin „nieodpłatne udostępnienie” oznacza umowę użyczenia, uregulowaną przepisami kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 710 k.c. przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
W przypadku nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości do używania u obu stron tej czynności powstaje hipotetyczny przychód w takiej samej wysokości. Dla oddającego w używanie jest to kwota stanowiąca równowartość czynszu, który otrzymałby, gdyby została zawarta np. umowa najmu tej nieruchomości. Natomiast dla biorącego w używanie przychodem jest wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci czynszu najmu, którego nie musi płacić.
Skutki podatkowe dla podmiotu udostępniającego nieodpłatnie nieruchomość
Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.d.o.p. za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.
W wyroku z 17 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I S.A./Ka 1578/96) NSA stwierdził, że brzmienie tego przepisu nie pozostawia wątpliwości co do tego, że hipotetyczny przychód z nieodpłatnie udostępnionych nieruchomości jest przychodem, który należy włączyć do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Przykład
Spółka wynajmuje podmiotom gospodarczym lokale na biura. Spośród dziesięciu mieszczących się w nieruchomości lokali o takiej samej powierzchni i standardzie osiem zostało wynajętych za taką samą cenę – 2000 zł za miesiąc. Dwa lokale stały puste. Spółka podpisała z osobą fizyczną umowę użyczenia jednego lokalu na okres trzech miesięcy. Z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości osobie fizycznej spółka osiągnęła przychód w wysokości 6000 zł (za każdy miesiąc 2000 zł).
Przepis art. 13 u.p.d.o.p. ma zastosowanie tylko wówczas, gdy podatnik, który oddał nieruchomość do używania, nie otrzymuje w zamian żadnych świadczeń. Jeżeli strony transakcji ustaliłyby wysokość czynszu w kwocie odbiegającej od cen rynkowych, to przepis ten nie ma zastosowania.
Przychód z udostępnienia nieruchomości można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Dla podmiotu oddającego nieruchomość do używania kosztami będą – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c – odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nieruchomości, w czasie kiedy ta nieruchomość nie była używana przez właściciela.
Kiedy nie powstanie przychód?
Przychód z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości nie powstanie w dwóch przypadkach, jeżeli:
1) podatnik udostępni lokal mieszkalny własnym pracownikom, dla których stanowi to nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) nieruchomość będzie udostępniona na wymienione w art. 13 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. cele społecznie użyteczne.
Pierwsze z powyższych wyłączeń dotyczy sytuacji, gdy podatnik oddaje do używania lokal mieszkalny osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których będzie to nieodpłatne świadczenie opodatkowane.
Stosunek pracy jest stosunkiem prawnym, łączącym pracownika i pracodawcę, regulowanym przez kodeks pracy bądź inne akty prawne. Zgodnie z art. 2 kodeksu pracy pracownikiem pozostającym z pracodawcą w stosunku pracy jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Przykład
Spółka zatrudniła na okres jednego miesiąca na podstawie umowy-zlecenia pięć osób, które mieszkały 400 kilometrów od miejsca prowadzenia działalności przez spółkę. Ponieważ spółka posiadała lokal mieszkalny, to na okres zatrudnienia użyczyła go tym pracownikom. Z powyższego wynika, że spółka udostępniła lokal osobom zatrudnionym na podstawie umowy-zlecenia, a stosunki pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą są regulowane przez kodeks cywilny, a nie przez kodeks pracy. W związku z tym należy stwierdzić, że spółka obowiązana jest ustalić przychód do opodatkowania na podstawie art. 13 ust. 1 u.p.d.o.p.
Zgodnie z drugim wyłączeniem podatnik nie ma obowiązku ustalania przychodu z tytułu udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele: działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym.
Należy pamiętać, że koszty związane z nieruchomością udostępnioną nieodpłatnie na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów – na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.
Skutki podatkowe dla podmiotu korzystającego nieodpłatnie z nieruchomości
U podatnika korzystającego nieodpłatnie z cudzej nieruchomości powstaje przychód w wysokości nieodpłatnego świadczenia, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”, lecz wskazał jedynie sposób ustalenia jego wartości.
W wyroku z 29 października 1999 r. (sygn. akt I S.A./Gd 1290/98) NSA wskazał, że przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Tak więc nieodpłatnym świadczeniem są te wszystkie zjawiska gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.
Wysokość nieodpłatnego świadczenia u podmiotu korzystającego bezpłatnie z nieruchomości określa się w zależności od rodzaju nieruchomości. I tak, w przypadku:
nieruchomości lokalowej – zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 u.p.d.o.p. – wartość przysporzenia majątkowego ustala się w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
innych nieruchomości – zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 u.p.d.o.p. – wartość przysporzenia majątkowego ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości w dacie realizacji świadczenia.
Podatnik korzystający z nieruchomości ma prawo zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów bieżące wydatki związane z tą nieruchomością. Będą to przede wszystkim opłaty związane z mediami – energią elektryczną, cieplną, opłaty za gaz, wodę i usługi telekomunikacyjne.
Kiedy nie powstanie przychód?
Nie zawsze bezpłatne korzystanie z cudzej nieruchomości będzie skutkowało powstaniem przychodu. Ustawodawca w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. postanowił, że nieodpłatnych świadczeń nie naliczają:
zakłady budżetowe,
gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,
– które otrzymały nieruchomości od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku
Ponadto należy również zwrócić uwagę na przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zgodnie z którym zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność: naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
W wyroku z 30 czerwca 2004 r. (sygn. akt FSK 188/2004, opubl. [w:] o­nSAiWSA 2004 r., nr 3, poz. 65) NSA stwierdził, że „jeśli fundacja mająca za cel działalność charytatywną otrzyma w nieodpłatne użytkowanie budynek, jego wyposażenie czy choćby nieoprocentowaną pożyczkę, nie musi płacić od tego podatku dochodowego. Żądając tej daniny, organy skarbowe działają niezgodnie z przepisami, a już z pewnością bezpodstawnie interpretują je na niekorzyść fundacji”. W uzasadnieniu sąd wskazał, że „skoro dochód podmiotów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych podlegał zwolnieniu, gdy pochodzące z niego środki zostały wydatkowane na ściśle wyznaczone przez ustawę cele społeczne, to brak jest racjonalnych przesłanek do uznania, że uzyskane przez takich podatników nieodpłatne świadczenie, wykorzystywane bezpośrednio przez nich na te same cele (np. dobroczynność), mogło wpływać na wysokość opłacanego przez nich podatku dochodowego. Byłoby to sprzeczne z zasadą racjonalnego ustawodawcy, który z jednej strony odstępuje od zasady równości opodatkowania w wypadku wydatkowania środków z dochodu na preferowane przez niego cele społeczne, a z drugiej strony dopuszcza możliwość opodatkowania w razie wykorzystania przez podatnika uzyskanych przez niego nieodpłatnych świadczeń na te same cele.
Wniosek taki jest tym bardziej zasadny, gdy uwzględnić, że zakres wydatków mających wpływ na wysokość zwolnienia został określony przez ustawodawcę bardzo szeroko. Obejmował o­n bowiem nie tylko wydatki bezpośrednio poniesione na cele przedstawione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz także wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących realizacji tych celów oraz na opłacenie określonych podatków (tej ustawy). Niezrozumiałe i nieracjonalne więc byłoby stwierdzenie, że podatnik korzysta ze zwolnienia, gdy nabywa za środki mające pokrycie w dochodzie np. środki trwałe służące bezpośrednio realizacji preferowanych przez ustawodawcę celów społecznych, natomiast gdy uzyska możliwość dysponowania tymi samymi środkami dla tych samych celów, ale w ramach nieodpłatnych świadczeń, to zmuszony będzie ponosić ciężar podatkowy z tego tytułu.
Dochodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. może być także dochód z nieodpłatnego świadczenia, polegającego na bezpłatnym użytkowaniu nieruchomości, jeżeli została o­na przeznaczona np. na cele dobroczynne”.
Czasami podatnikom wydaje się, że nieruchomość, z której korzystają, jest ich własnością i nie muszą naliczyć przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Jednak praktyka gospodarcza pokazuje, że niedopełnienie formalności może skutkować konsekwencjami podatkowymi. W wyroku NSA z 5 maja 1998 r. (III SA 1273/96 niepubl.) sąd stwierdził, że „(...) w umowie spółki w rozdz. II nie ma zapisu o wniesieniu aportu rzeczowego przez Urząd Miasta i Gminy w S. Brak również stosownego zapisu w rejestrze handlowym. Tak więc w tym wypadku nie można mówić o aporcie, ale o nieodpłatnym udostępnieniu przez ww. urząd nieruchomości na rzecz skarżącej”.
Podstawa prawna:
art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 6 pkt 3 i 4, art. 13, art. 16 ust. 1 pkt 24 i 63c, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA