REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie

REKLAMA

Kiedy podmiot udostępniający nieodpłatnie nieruchomość nie osiąga przychodu z tego tytułu? Czy podatnicy osiągający dochody zwolnione od podatku wykazują do opodatkowania przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń?
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji nieruchomości. Dlatego też przy wyjaśnianiu tego pojęcia należy posłużyć się przepisami kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 k.c. nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych (ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 r. – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn.zm.) stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Z powyższego wynika, że możemy wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości:
1) nieruchomość gruntową,
2) nieruchomość budynkową – budynki,
3) nieruchomość lokalową – części budynków.
Termin „nieodpłatne udostępnienie” oznacza umowę użyczenia, uregulowaną przepisami kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 710 k.c. przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
W przypadku nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości do używania u obu stron tej czynności powstaje hipotetyczny przychód w takiej samej wysokości. Dla oddającego w używanie jest to kwota stanowiąca równowartość czynszu, który otrzymałby, gdyby została zawarta np. umowa najmu tej nieruchomości. Natomiast dla biorącego w używanie przychodem jest wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci czynszu najmu, którego nie musi płacić.
Skutki podatkowe dla podmiotu udostępniającego nieodpłatnie nieruchomość
Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.d.o.p. za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.
W wyroku z 17 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I S.A./Ka 1578/96) NSA stwierdził, że brzmienie tego przepisu nie pozostawia wątpliwości co do tego, że hipotetyczny przychód z nieodpłatnie udostępnionych nieruchomości jest przychodem, który należy włączyć do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Przykład
Spółka wynajmuje podmiotom gospodarczym lokale na biura. Spośród dziesięciu mieszczących się w nieruchomości lokali o takiej samej powierzchni i standardzie osiem zostało wynajętych za taką samą cenę – 2000 zł za miesiąc. Dwa lokale stały puste. Spółka podpisała z osobą fizyczną umowę użyczenia jednego lokalu na okres trzech miesięcy. Z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości osobie fizycznej spółka osiągnęła przychód w wysokości 6000 zł (za każdy miesiąc 2000 zł).
Przepis art. 13 u.p.d.o.p. ma zastosowanie tylko wówczas, gdy podatnik, który oddał nieruchomość do używania, nie otrzymuje w zamian żadnych świadczeń. Jeżeli strony transakcji ustaliłyby wysokość czynszu w kwocie odbiegającej od cen rynkowych, to przepis ten nie ma zastosowania.
Przychód z udostępnienia nieruchomości można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Dla podmiotu oddającego nieruchomość do używania kosztami będą – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c – odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nieruchomości, w czasie kiedy ta nieruchomość nie była używana przez właściciela.
Kiedy nie powstanie przychód?
Przychód z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości nie powstanie w dwóch przypadkach, jeżeli:
1) podatnik udostępni lokal mieszkalny własnym pracownikom, dla których stanowi to nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) nieruchomość będzie udostępniona na wymienione w art. 13 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. cele społecznie użyteczne.
Pierwsze z powyższych wyłączeń dotyczy sytuacji, gdy podatnik oddaje do używania lokal mieszkalny osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których będzie to nieodpłatne świadczenie opodatkowane.
Stosunek pracy jest stosunkiem prawnym, łączącym pracownika i pracodawcę, regulowanym przez kodeks pracy bądź inne akty prawne. Zgodnie z art. 2 kodeksu pracy pracownikiem pozostającym z pracodawcą w stosunku pracy jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Przykład
Spółka zatrudniła na okres jednego miesiąca na podstawie umowy-zlecenia pięć osób, które mieszkały 400 kilometrów od miejsca prowadzenia działalności przez spółkę. Ponieważ spółka posiadała lokal mieszkalny, to na okres zatrudnienia użyczyła go tym pracownikom. Z powyższego wynika, że spółka udostępniła lokal osobom zatrudnionym na podstawie umowy-zlecenia, a stosunki pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą są regulowane przez kodeks cywilny, a nie przez kodeks pracy. W związku z tym należy stwierdzić, że spółka obowiązana jest ustalić przychód do opodatkowania na podstawie art. 13 ust. 1 u.p.d.o.p.
Zgodnie z drugim wyłączeniem podatnik nie ma obowiązku ustalania przychodu z tytułu udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele: działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym.
Należy pamiętać, że koszty związane z nieruchomością udostępnioną nieodpłatnie na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów – na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.
Skutki podatkowe dla podmiotu korzystającego nieodpłatnie z nieruchomości
U podatnika korzystającego nieodpłatnie z cudzej nieruchomości powstaje przychód w wysokości nieodpłatnego świadczenia, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”, lecz wskazał jedynie sposób ustalenia jego wartości.
W wyroku z 29 października 1999 r. (sygn. akt I S.A./Gd 1290/98) NSA wskazał, że przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Tak więc nieodpłatnym świadczeniem są te wszystkie zjawiska gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.
Wysokość nieodpłatnego świadczenia u podmiotu korzystającego bezpłatnie z nieruchomości określa się w zależności od rodzaju nieruchomości. I tak, w przypadku:
nieruchomości lokalowej – zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 u.p.d.o.p. – wartość przysporzenia majątkowego ustala się w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
innych nieruchomości – zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 u.p.d.o.p. – wartość przysporzenia majątkowego ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości w dacie realizacji świadczenia.
Podatnik korzystający z nieruchomości ma prawo zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów bieżące wydatki związane z tą nieruchomością. Będą to przede wszystkim opłaty związane z mediami – energią elektryczną, cieplną, opłaty za gaz, wodę i usługi telekomunikacyjne.
Kiedy nie powstanie przychód?
Nie zawsze bezpłatne korzystanie z cudzej nieruchomości będzie skutkowało powstaniem przychodu. Ustawodawca w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. postanowił, że nieodpłatnych świadczeń nie naliczają:
zakłady budżetowe,
gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,
– które otrzymały nieruchomości od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku
Ponadto należy również zwrócić uwagę na przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zgodnie z którym zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność: naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
W wyroku z 30 czerwca 2004 r. (sygn. akt FSK 188/2004, opubl. [w:] o­nSAiWSA 2004 r., nr 3, poz. 65) NSA stwierdził, że „jeśli fundacja mająca za cel działalność charytatywną otrzyma w nieodpłatne użytkowanie budynek, jego wyposażenie czy choćby nieoprocentowaną pożyczkę, nie musi płacić od tego podatku dochodowego. Żądając tej daniny, organy skarbowe działają niezgodnie z przepisami, a już z pewnością bezpodstawnie interpretują je na niekorzyść fundacji”. W uzasadnieniu sąd wskazał, że „skoro dochód podmiotów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych podlegał zwolnieniu, gdy pochodzące z niego środki zostały wydatkowane na ściśle wyznaczone przez ustawę cele społeczne, to brak jest racjonalnych przesłanek do uznania, że uzyskane przez takich podatników nieodpłatne świadczenie, wykorzystywane bezpośrednio przez nich na te same cele (np. dobroczynność), mogło wpływać na wysokość opłacanego przez nich podatku dochodowego. Byłoby to sprzeczne z zasadą racjonalnego ustawodawcy, który z jednej strony odstępuje od zasady równości opodatkowania w wypadku wydatkowania środków z dochodu na preferowane przez niego cele społeczne, a z drugiej strony dopuszcza możliwość opodatkowania w razie wykorzystania przez podatnika uzyskanych przez niego nieodpłatnych świadczeń na te same cele.
Wniosek taki jest tym bardziej zasadny, gdy uwzględnić, że zakres wydatków mających wpływ na wysokość zwolnienia został określony przez ustawodawcę bardzo szeroko. Obejmował o­n bowiem nie tylko wydatki bezpośrednio poniesione na cele przedstawione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz także wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących realizacji tych celów oraz na opłacenie określonych podatków (tej ustawy). Niezrozumiałe i nieracjonalne więc byłoby stwierdzenie, że podatnik korzysta ze zwolnienia, gdy nabywa za środki mające pokrycie w dochodzie np. środki trwałe służące bezpośrednio realizacji preferowanych przez ustawodawcę celów społecznych, natomiast gdy uzyska możliwość dysponowania tymi samymi środkami dla tych samych celów, ale w ramach nieodpłatnych świadczeń, to zmuszony będzie ponosić ciężar podatkowy z tego tytułu.
Dochodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. może być także dochód z nieodpłatnego świadczenia, polegającego na bezpłatnym użytkowaniu nieruchomości, jeżeli została o­na przeznaczona np. na cele dobroczynne”.
Czasami podatnikom wydaje się, że nieruchomość, z której korzystają, jest ich własnością i nie muszą naliczyć przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Jednak praktyka gospodarcza pokazuje, że niedopełnienie formalności może skutkować konsekwencjami podatkowymi. W wyroku NSA z 5 maja 1998 r. (III SA 1273/96 niepubl.) sąd stwierdził, że „(...) w umowie spółki w rozdz. II nie ma zapisu o wniesieniu aportu rzeczowego przez Urząd Miasta i Gminy w S. Brak również stosownego zapisu w rejestrze handlowym. Tak więc w tym wypadku nie można mówić o aporcie, ale o nieodpłatnym udostępnieniu przez ww. urząd nieruchomości na rzecz skarżącej”.
Podstawa prawna:
art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 6 pkt 3 i 4, art. 13, art. 16 ust. 1 pkt 24 i 63c, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA