REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezamortyzowana część inwestycji w obcych środkach trwałych

REKLAMA

Czy wartość netto inwestycji w obcym środku trwałym, pozostała po zakończeniu jej amortyzacji, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?
Inwestycje w obcych obiektach są specyficznym rodzajem środków trwałych. Najczęściej polegają o­ne na dokonaniu prac adaptacyjnych i modernizacyjnych w wynajmowanych budynkach.
Zasady amortyzacji
Przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji niezależnie od przewidywanego okresu używania. Ze względu na specyfikę inwestycji w obce środki trwałe odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na specjalnych zasadach. Zgodnie z art. 16j ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (a także odpowiadającym mu co do treści art. 22j ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że dla:
1. Inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat.
2. Inwestycji w obcych środkach trwałych innych niż wymienione w pkt 1 okres amortyzacji ustala się według zasad określonych w art. 16j ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.d.o.p. (odpowiednio art.22j ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.d.o.f.). Przepis ten stanowi, że podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że dla środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 klasyfikacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
a) 24 miesiące – gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,
b) 36 miesięcy – gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł,
c) 60 miesięcy – w pozostałych przypadkach.
Wyjątkiem są środki transportu (w tym samochody osobowe), w przypadku których minimalny okres amortyzacji wynosi 30 miesięcy.
Wartość netto inwestycji po zakończeniu jej amortyzacji
Jednak to nie zasady amortyzacji inwestycji w obcych obiektach sprawiają podatnikom najwięcej problemów. Najwięcej kontrowersji budzi sposób postępowania z wartością netto inwestycji, jeśli podatnik nie ma możliwości na całkowitą amortyzację inwestycji. Przykładowo chodzi tu o sytuację kiedy podatnik zawarł umowę najmu budynku na okres 6 lat i w budynku tym dokonał inwestycji o wartości 50 tys. zł. Ponieważ minimalny okres amortyzacji wynosi 10 lat, to w czasie obowiązywania umowy podatnik będzie miał możliwość zaliczyć w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne jedynie 60 proc. wartości inwestycji, czyli 30 tys. zł (roczna stawka amortyzacyjna wynosi 5 tys. zł). Powstaje pytanie, jak należy postąpić z pozostałą wartością inwestycji, czyli 20 tys. zł, która nie będzie mogła zostać zamortyzowana ze względu na zbyt krótki okres obowiązywania umowy.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. (art. 23 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.). W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Oznacza to, że likwidacja środków trwałych spowodowana innymi powodami niż zmiana rodzaju działalności może być podstawą zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ich wartości netto. Wydawać by się mogło, że zasada ta odnosi się także do opisanej sytuacji, kiedy to podatnik nie ma możliwości zamortyzowania całości wartości inwestycji w obcym środku trwałym ze względu na zbyt krótki okres umowy. Jednak w odpowiedziach na indywidualne pytania podatników organy podatkowe kwestionują możliwość zaliczenia do kosztów niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym. Przykładem jest pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 23 listopada 2004 r. (sygn. BI/005--1048/04). Czytamy w nim m.in.:
„W myśl art. 676 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm), jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego. (...)
Prawo do zwrotu tych nakładów w doktrynie prawa cywilnego zalicza się do praw majątkowych (względnych), jako skutecznych między stronami danego stosunku prawnego (umownego), a występujących w postaci różnego rodzaju wierzytelności. Takim prawem majątkowym jest między innymi wierzytelność z tytułu poczynionych nakładów. Roszczenie o zwrot tych nakładów następuje po zakończeniu umowy najmu i jest sposobem rozliczenia się pomiędzy stronami umowy najmu. (...)
W przypadku gdy najemca przed rozwiązaniem umowy najmu inwestycji w obcym środku trwałym nie zamortyzował w całości, nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów uzyskania przychodu, gdyż nie wykorzystuje już nieruchomości w celu osiągnięcia przychodów. Stanowi o tym wprost art. 16c pkt 5 u.p.d.o.p., w myśl którego amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której te składniki były używane (...).
Należy podkreślić, iż postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. (zgodnie z którym nie uważa się za koszt uzyskania przychodu strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność na skutek zmiany rodzaju działalności) nie mają w tym przypadku zastosowania, gdyż jak wskazano nakłady na cudzą rzecz zaliczają się do praw majątkowych i jako takie stanowią tytuł prawny do wystąpienia z roszczeniami o ich zwrot. Nie mogą więc być utożsamiane ze środkami trwałymi (ustawodawca wyraźnie wyróżnił i wymienił w art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p. środki trwałe od określonych oddzielnie w ust. 2 tego przepisu inwestycji w obcym środku trwałym).
W przedmiotowym przypadku odpisom amortyzacyjnym nie podlega cudzy środek trwały, a sama kwota nakładów poczynionych na ten środek. W związku z tym więc w razie rozwiązania umowy najmu i zaprzestania użytkowania jej w celu osiągnięcia przychodów nie zachodzi taki stan faktyczny, który polega na likwidacji środka trwałego. W potocznym bowiem rozumieniu likwidacja oznacza spowodowanie, że coś przestaje istnieć lub traci ważność, usunięcie, zniesienie czegoś. Reasumując – nie prawo ulega likwidacji, a jedynie przestaje istnieć związek przyczynowo – skutkowy między kosztami z tego tytułu a osiąganymi przychodami...”.
Można oczywiście znaleźć argumenty przemawiające za możliwością zaliczenia niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym do kosztów. Przede wszystkim przepisy podatkowe wyraźnie stanowią, że inwestycje w obcym środku trwałym są „zwane także środkami trwałymi”. Wydaje się więc, że gdyby w związku z zakończeniem umowy najmu dokonać przywrócenia stanu sprzed inwestycji, to można by to uznać za likwidację środka trwałego. Jednocześnie nie byłaby to likwidacja ze względu na utratę przydatności gospodarczej na skutek zmiany działalności gospodarczej (a tylko taki przypadek wyłączony jest z kosztów uzyskania przychodów).
Należy jednak zdawać sobie sprawę, że w przypadku ewentualnej kontroli organy skarbowe najprawdopodobniej zakwestionują możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części inwestycji. Dlatego zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zagwarantowanie sobie w zawieranej umowie zwrotu poniesionych nakładów przez wynajmującego.

Zwrot nakładów przez wynajmującego
Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się zagwarantowanie w umowie najmu zwrotu poniesionych nakładów – przynajmniej w części, w jakiej nie będą o­ne mogły podlegać amortyzacji. Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. kwota otrzymanego zwrotu, w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji, nie stanowi przychodu podatkowego. Przepis ten stanowi bowiem, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Analogiczny zapis zawiera art. 14 ust. 3 pkt 3a u.p.d.o.f.
Oznacza to, że w przypadku gdy zwrot będzie niższy bądź równy wartości księgowej, to u najemcy nie powstanie dochód z tego tytułu. Jeśli jednak najemca otrzyma kwotę wyższą niż wartość inwestycji w obcym obiekcie, pomniejszoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, to nadwyżka ponad wartość netto inwestycji będzie przychodem podlegającym opodatkowaniu.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Konrad Piłat

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA