REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszyscy skorzystają z ulgi

REKLAMA

Zwrot VAT odprowadzanego przez przedsiębiorców od niezapłaconych faktur mógłby postawić na nogi niejedną firmę. Na razie o odzyskaniu podatku przedsiębiorcy mogą tylko pomarzyć. Dla wielu z nich wprowadzenie od dawna oczekiwanej ulgi podatkowej na złe długi okazało się mocno spóźnione.
Zwróciłem się do urzędu skarbowego o zwrot ok. 50 tys. zł VAT, które odprowadziłem od dwóch niezapłaconych przez kontrahentów faktur. Nie ma mowy, pieniędzy nie dostanę – opowiada pan Zbigniew, właściciel stołecznej firmy budowlanej, który pragnie zachować anonimowość. Jeden z jego kontrahentów okazał się oszustem, drugi przeliczył się z inwestycjami i zakończył działalność upadłością. Wystarczyło dwóch odbiorców, którzy nie zapłacili za odebrane usługi, by dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, zatrudniające 20 osób, popadło w poważne tarapaty finansowe i utraciło płynność finansową. Firma musi pożyczać pieniądze na bieżącą działalność.
– Nasza sytuacja wyglądałaby inaczej, gdybyśmy mogli odzyskać przynajmniej VAT od nieuregulowanych faktur. Dla firm budowlanych tej wielkości co nasza to duże pieniądze – mówi przedsiębiorca.
Będzie ulga...
1 czerwca wchodzi w życie nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadza tzw. ulgę na złe długi. O jej potrzebie wiele się mówiło, jednak fiskus był jej konsekwentnym przeciwnikiem. W końcu resort finansów uległ presji przedsiębiorców i zgodził się (pod licznymi warunkami) na umożliwienie firmom zwrotu VAT od niezapłaconych faktur.
Mieczysław Bąk, zastępca sekretarza Krajowej Izby Gospodarczej mówi, że ulga na złe długi w VAT ma olbrzymie znaczenie dla przedsiębiorców i była od dawna postulowana przez środowiska gospodarcze. Firmy, którym kontrahenci nie płacą, tracą podwójnie. Po pierwsze dlatego, że nie otrzymują zapłaty za wystawione faktury i dostarczony towar lub usługę. Po drugie, muszą zapłacić VAT zawarty w tych fakturach.
– Paradoks polega na tym, że większość firm rzetelnie rozlicza się z fiskusem i płaci VAT, także od faktur, których nie uregulowano. Nie mamy szczegółowych danych na temat skali tego zjawiska. Wiadomo jednak, że największa skala tego problemu występuje w branży budowlanej, gdzie notorycznie zwleka się z zapłatą podinwestorom. Jest cała rzesza firm, które nie regulują w terminie należności. Większość tych należności jest już potem niemożliwa do odzyskania – mówi Mirosław Bąk. Tłumaczy, że przedsiębiorcy, którzy płacą VAT od niezapłaconych faktur, tracą płynność finansową, a w najlepszym wypadku są mniej konkurencyjni.
Według danych krajowego rejestru długów, 80 proc. firm ma problem z utrzymaniem płynności finansowej z powodu niesolidnych kontrahentów. Zjawisko to szczególnie często występuje w małych firmach: w 45 proc. firm zatrudniających do 5 pracowników, w 17 proc. zatrudniających 6-10 osób i w 18 proc. zatrudniających 11-30 osób. Tylko 3 proc. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 250 pracowników boryka się z analogicznymi problemami.
...ale pod warunkiem
Do działu IX ustawy o VAT dodano rozdział 1a poświęcony rozliczeniu podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności. Podatnik będzie mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług jednak tylko w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Budżet nic na tym nie straci, bo dłużnik będzie musiał pomniejszyć VAT naliczony lub w przypadku jego braku powiększyć podatek należny o kwotę VAT wynikającą z nieuregulowanych faktur.
Zdaniem wielu ekspertów oczekiwania firm były jednak większe. Przedsiębiorcy liczyli, że zostanie przyznane prawo do odliczenia VAT jedynie z faktur rzeczywiście zapłaconych.
Mogło być lepiej
Obowiązujące dziś odliczenie na podstawie faktury (bez względu na to, czy jest zapłacona czy nie) premiuje nierzetelne firmy, które pomniejszają własne zobowiązania podatkowe kosztem swoich wierzycieli, którzy muszą podatek zapłacić. Piotr Bieniek z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy mówi, że oczekiwany „bat na złe długi” faktycznie może okazać się jedynie pogrożeniem palcem. Ograniczenie możliwości korekty, do sytuacji kiedy dłużnik jest wciąż podatnikiem VAT czynnym, eliminuje bowiem prawo korekty wobec dłużników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności. Skomplikowana jest również procedura korekty – trzeba wysłać dwa zawiadomienia do dłużnika i tyle samo do urzędu skarbowego.
Kolejny problem polega na tym, że ulga będzie miała zastosowanie tylko do wierzytelności powstałych po wejściu w życie noweli, czyli od 1 czerwca br. To nie tylko bardzo ograniczy jej zastosowanie, ale może też rodzić spory z organami podatkowymi dotyczące np. terminu, w jakim powstaje wierzytelność.
Eksperci zgadzają się jednak, że sam fakt wprowadzenia ulgi na złe długi do ustawy o VAT jest swego rodzaju przełomem, bo oznacza zgodę ustawodawcy, by Skarb Państwa na równi z przedsiębiorcami ponosił ryzyko niewypłacalności dłużników.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kto może skorzystać z ulgi
Zgodnie z art. 89a ust. 2 ustawy o VAT z ulgi na złe długi można skorzystać, gdy:
• dostawa towaru lub świadczenie usług są dokonane na rzecz podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
• wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
• wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
• wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały zbyte,
• od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie upłynęło 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura,
• wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.
Marcin Musiał
OPINIE
Magdalena Garbacz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Instytucję ulgi na złe długi, choć w różnej formie, mają chyba wszystkie państwa UE poza Grecją. Bardzo dobrze się stało, że dołączyliśmy do tego szerokiego grona. PKPP Lewiatan w opracowywanej co roku „Czarnej liście barier”, stanowiącej zidentyfikowane przez przedsiębiorców w różnych dziedzinach przeszkody w prowadzeniu działalności, wskazywał brak regulacji w zakresie złych długów jako jedną z podstawowych przeszkód w prowadzeniu działalności szczególnie przez małe i średnie firmy. Dla nich konieczność odprowadzenia VAT, mimo nieotrzymania zapłaty od nabywcy, jest często przyczyną utraty płynności finansowej i co za tym idzie, bardzo często przyczyną zakończenia działalności. Warunkiem, pod jakim Ministerstwo Finansów wyraziło zgodę na wprowadzenie nowej regulacji, była neutralność całej operacji dla budżetu. Stąd instytucja w kształcie przyjętym przez Sejm jest bardzo rygorystyczna. Umożliwia korektę w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszt uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, i to tylko w sytuacji gdy – poza szeregiem innych warunków – zarówno wierzyciel, jak i dłużnik na dzień dokonania korekty są zarejestrowanymi podatnikami VAT. Odzyskanie pieniędzy nie będzie więc łatwe, choć będzie możliwe. Wprowadzenie ulgi jest krokiem w dobrym kierunku, ale w przyszłości należy próbować zliberalizować przepisy, tak aby dla uczciwych podatników utrata płynności finansowej z powodu zatorów płatniczych nie była barierą w prowadzeniu działalności.
Piotr Bieniek z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy
Czy nowe przepisy poprawią sytuację przedsiębiorców, borykających się ze „złymi długami”? Na pewno nie pomogą tym, którzy już takie problemy mają. Przepisy o korekcie VAT z tytułu należności nieściągalnych stosuje się bowiem wyłącznie do wierzytelności powstałych od dnia wejścia w życie nowelizacji, a więc od dnia 1 czerwca 2005 r. To, co najbardziej leży na sercu przedsiębiorcom – nieściągalne wierzytelności z lat poprzednich i VAT, zapłacony od wirtualnego jedynie obrotu – pozostało poza zakresem zainteresowania ustawodawcy. Trudno doszukać się racjonalnego uzasadnienia takiego ograniczenia, skoro i tak ekonomiczne koszty korekty ostatecznie nie obciążają fiskusa, lecz nierzetelnego kontrahenta (to o­n ma ostatecznie zapłacić podatek, objęty korektą). Na pewno nie będzie też przychylnie przyjęty podstawowy warunek prawa do korekty – uprzednie odpisanie wierzytelności jako nieściągalnej w koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Biorąc pod uwagę ustawowe przesłanki takiego odpisu (w szczególności bezskuteczność egzekucji, zakończenie postępowania upadłościowego albo oddalenie wniosku lub umorzenie postępowania upadłościowego ze względu na brak środków) i przewlekłość postępowań, trudno spodziewać się pierwszych korekt wcześniej niż w ciągu roku po wejściu w życie ustawy. Podkreślić należy, iż korekta nie dotyczy wierzytelności, na które, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, jedynie utworzono rezerwę w ciężar kosztów.
Not. MM


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Plaże, place zabaw, parki rozrywki, tarasy w restauracjach bez dymu tytoniowego i aerozoli z e-papierosów. Jest decyzja UE

W dniu 3 grudnia 2024 r. ministrowie zdrowia państw członkowskich Unii Europejskiej zmienili zalecenia w sprawie miejsc wolnych od dymu. Unijne rekomendacje obejmą w szczególności miejsca miejsca rekreacji na świeżym powietrzu, zwłaszcza tam, gdzie często mogą przebywać dzieci, młodzież i osoby narażone. Rekomendacje mają zastosowanie do e-papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych i stanowią zachętę dla państw członkowskich UE do rozszerzenia zakresu istniejącej ochrony przed biernym paleniem. Jak ustaliła PAP, Polska głosowała za zmianą.

Będzie więcej ukraińskich dzieci w polskich szkołach. Rząd chce wyrównania szans edukacyjnych młodzieży z Ukrainy

Trwają prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów regulującym wsparcie dla dzieci i młodzieży z Ukrainy. Projekt zakłada m.in. dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych oraz doskonalenie kadr systemu oświaty.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

REKLAMA

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. Sądy okręgowe o wyrównaniu emerytur przez ZUS. Pełne, czy tylko za trzy lata? [Analiza radcy prawnego]

W artykule analiza wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 3 lipca 2024 r. sygn. akt VI U 528/24 oraz wyrok Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej z dnia 15 października 2024 r. sygn. akt VI U 1016/24 w zakresie przyznanego emerytowi wyrównania. Autor dr Andrzej Hańderek radca prawny

Chorobowe 2024/2025: wynagrodzenie i zasiłek. Jaka minimalna podstawa wymiaru? Kiedy i komu ZUS wypłaca zasiłek chorobowy? Jaki wniosek trzeba złożyć?

Kto ma prawo do wynagrodzenia albo zasiłki za czas choroby? Ile wynosi wynagrodzenie chorobowe a ile zasiłek chorobowy? Jaka jest minimalna podstawa wymiaru zasiłku i wynagrodzenia chorobowego? Jakich formalności trzeba dopełnić, by uzyskać zasiłek chorobowy?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

Kwalifikacja wojskowa 2025: Sprawdź terminy i kto musi się stawić

Rozpoczęcie kwalifikacji wojskowej w 2025 roku ogłoszono na dzień 20 stycznia, a jej przeprowadzenie zaplanowano od 3 lutego do 30 kwietnia. Sprawdź, kto jest zobowiązany do wzięcia udziału oraz jakie grupy obejmuje nowe rozporządzenie Ministerstwa Obrony Narodowej.

REKLAMA

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA