REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji w podatkach dochodowych

REKLAMA

Możliwość korekty deklaracji za dany okres sprawozdawczy istnieje zarówno przed złożeniem, jak i po złożeniu zeznania. Jeśli zeznanie zawiera wady, można je skorygować według tych samych zasad co deklaracje miesięczne. Przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące korekty odnoszą się do zeznań i deklaracji miesięcznych na zaliczki.
Korekta deklaracji w podatkach dochodowych
Czasami zdarza się, że już po złożeniu deklaracji za dany okres sprawozdawczy okazuje się, że wykazana kwota kosztów uzyskania przychodów nie została określona w prawidłowej wysokości. Istnieje wtedy konieczność skorygowania złożonej wcześniej deklaracji. Możliwość korekty istnieje również po złożeniu zeznania. Jeśli zawiera o­no wady, można je skorygować według tych samych zasad co deklaracje miesięczne. Przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące korekty odnoszą się do zeznań i deklaracji miesięcznych na zaliczki.

Korekta zeznania i wyjaśnienia na piśmie
W jaki sposób należy dokonać korekty deklaracji (zeznania)? W art. 81 Ordynacji podatkowej czytamy: Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Trzeba zatem, oprócz złożenia deklaracji korygującej, wyjaśnić na piśmie organowi podatkowemu powody, dla których następuje korekta. Na przykład to, że nie wpisano określonej kwoty kosztów przychodu w konkretnym miesiącu. Oczywiście urząd skarbowy ma prawo dociekać i sprawdzać całą operację, dlatego lepiej podać te powody w sposób zrozumiały. A więc jeśli nie wpisano pewnej kwoty wydatków do kosztów, to należy też wyjaśnić, co było tego powodem.

Oprócz złożenia deklaracji korygującej należy na piśmie wyjaśnić organowi podatkowemu powody, dla których następuje korekta.


Korekta zeznania i deklaracji miesięcznych
Korekta deklaracji podatkowej za określony miesiąc powoduje konieczność korekty wszystkich deklaracji złożonych po deklaracji, która podlega korekcie, do dnia sporządzenia korekty. Wynika to z obowiązującej zasady sumowania w deklaracji przychodów, kosztów, dochodu i zaliczek na podatek.
Przykład 1
W sierpniu 2004 r. spółka z o.o. „AB” złożyła nieprawidłową deklarację na zaliczkę podatku dochodowego od osób prawnych, niezaliczając do kosztów spłaconych odsetek od kredytu zaciągniętego na działalność. W listopadzie 2004 r. dostrzegła ten błąd i złożyła korektę deklaracji od sierpnia do października 2004 r. W rezultacie w zeznaniu rocznym spółka wykazała nadpłatę do zwrotu na konto spółki.
Co się dzieje, gdy złożone jest zeznanie roczne i wtedy podatnik dostrzega nieprawidłowości lub uzyskuje wiążącą interpretację, która pozwala zaliczyć do kosztów określone wydatki? Co należy skorygować w takim przypadku? Mamy bowiem do czynienia z koniecznością skorygowania zeznania, ale czy należy korygować kolejne deklaracje od miesiąca, którego dotyczą wydatki?
Przykład 2
Spółka z o.o. „AB” złożyła zeznanie roczne za 2004 r. wykazując do zapłaty 22 000 zł podatku. Jednak wcześniej, w lutym 2005 r., wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w zakresie możliwości zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Chodziło o rozstrzygnięcie kwestii, czy wydatki dotyczą remontu, czy też modernizacji obiektu budowlanego. Wydatki te dokonane były we wrześniu 2004 r.
Po otrzymaniu w maju 2005 r. korzystnej interpretacji spółka dokonała korekty zeznania rocznego. W rezultacie, składając korektę zeznania, spółka zapłaciła mniejszy podatek, a do korekt załączyła wyjaśnienie wraz z przedmiotową interpretacją.
Otóż musimy w tym przypadku rozróżnić dwie sytuacje: pierwszą, gdy korekta następuje na korzyść podatnika, i drugą, gdy korekta następuje na korzyść fiskusa. W obu przypadkach oczywiste jest, że jeżeli zeznanie roczne zostało złożone, to korygujemy zeznanie roczne.
Natomiast jeśli chodzi o skorygowanie deklaracji miesięcznych, to w pierwszej sytuacji przepisy nie zobowiązują podatnika do korygowania deklaracji na zaliczki miesięczne (choć też nie zabraniają tego czynić), a wręcz taka korekta byłaby bezcelowa (termin do zwrotu nadpłaconych zaliczek i tak biegnie od chwili złożenia korekty).
Jeśli chodzi o drugą sytuację, to należy pamiętać, że zaległością podatkową jest również niezapłacona w terminie zaliczka obliczona w prawidłowej wysokości i choćby z tego względu należy skorygować deklaracje na zaliczki miesięczne i wpłacić je w prawidłowej wysokości, wraz z odsetkami.
Przykład 3
Odwróćmy sytuację z przykładu 2. Otrzymana przez spółkę interpretacja okazała się dla niej niekorzystna, w związku z czym spółka musi dokonać korekty kosztów za wrzesień 2004 r. Spółka nie tylko ma obowiązek złożyć korektę zeznania za 2004 r., ale też musi dokonać korekty deklaracji za wrzesień, październik i listopad 2004 r.
Zawieszenie prawa do korekty
Zawieszenie prawa do korekty deklaracji następuje w trzech przypadkach:
1) trwania postępowania podatkowego,
2) trwania kontroli podatkowej oraz
3) w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania
– w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola (art. 81b § 1 lit. a Ordynacji).
Co do rodzaju postępowania, to z przepisów wynika, że każde postępowanie podatkowe odnoszące się do zobowiązań podatkowych, które miały być korygowane, powoduje zawieszenie prawa do korekty.

Do momentu przedawnienia
Dopóki nie upłynie termin przedawnienia, podatnik może dokonać korekty zeznania, bez względu na to, czy pomylił się na swoją korzyść czy fiskusa. Do momentu przedawnienia można złożyć prawidłowe, skorygowane zeznanie z wnioskiem o zwrot wynikającej z niego nadpłaty. Jeśli urząd zgodzi się z korektą, po prostu zwraca nadpłatę. Jeśli nie, musi wydać decyzję odmowną, od której można się odwołać, a potem wnieść skargę do NSA (o terminach przedawnienia zobowiązań podatkowych – patrz „Serwis FK” nr 15 z br., dział „Inne podatki. Procedury”).

Jak uniknąć kary
Do końca 2002 r. obowiązywał przepis Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym wobec podatnika, który złożył korektę zeznania (deklaracji), urząd skarbowy nie mógł stosować kar przewidzianych w ustawie karnej skarbowej. Od 1 stycznia 2003 r. wykreślono go z Ordynacji. Tłumaczono to sprzecznością z art. 16 § 2 Kodeksu karnego skarbowego, według którego dla rezygnacji z ukarania nie wystarczy złożenie korekty deklaracji (zeznania) – konieczne jest wpłacenie uszczuplonego podatku. Dopiero jego wpłata powoduje, że podatnik może skorzystać z instytucji tzw. czynnego żalu, przewidzianej w tym kodeksie.

Nieprawidłowości wykryte przez urząd
Urząd skarbowy bada prawidłowość deklaracji lub zeznania w trakcie tzw. czynności sprawdzających. Polegają o­ne na sprawdzeniu terminowości składania deklaracji (zeznań) oraz wpłacania zadeklarowanych podatków (w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów), sprawdzeniu formalnej prawidłowości dokumentów, ustaleniu stanu faktycznego. W razie ujawnienia w zeznaniu błędów lub oczywistych pomyłek albo stwierdzenia, że zostało wypełnione nieprawidłowo, urząd musi zwrócić się do składającego (podatnika, płatnika, inkasenta) o udzielenie wyjaśnień i skorygowanie zeznania. Jeśli w wyniku skorygowania zeznania podatkowego podwyższeniu uległ podatek, urząd musi dodatkowo zamieścić na tym dokumencie informację, czy i w jakiej wysokości wpłacono tę zaległość.
Może się jednak zdarzyć, że mimo wpłacenia tej zaległości podatnik dodatkowo zostanie ukarany na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego. Podatnik oprócz właściwej należności musi też zapłacić odsetki od niej.
Istotny jest także art. 52 § 1 Ordynacji, który mówi, że na równi z zaległością podatkową traktuje się nadpłatę, jeżeli w zeznaniu lub w deklaracji została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą składać korekty deklaracji również wówczas, gdy nie wpływa to na wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku (art. 81c Ordynacji).

Edward Jankowski
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA