REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o rozłożenie podatku na raty

REKLAMA

Podatki musi płacić każdy, i to w terminie. Zdarza się jednak, że podatnik nie może wywiązać się z tego obowiązku. Nie powinien wówczas czekać bezczynnie na sankcje ze strony organu podatkowego, tylko zwrócić się z prośbą o rozłożenie płatności na raty.
Możliwość rozłożenia na raty kwot należnych fiskusowi to jedna z form tzw. ulg uznaniowych, z jakich podatnik może korzystać z woli ustawodawcy. Żeby jednak tak się stało, podatnik musi wystąpić z wnioskiem.
Sprawdź, kiedy możesz prosić o pomoc
Kiedy trzeba zapłacić podatek, określają przepisy prawa podatkowego podając konkretne terminy. Tylko wtedy, gdy obowiązek podatkowy powstaje na mocy decyzji organu podatkowego, termin płatności podatku wynosi co do zasady 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Z wnioskiem o rozłożenie zapłaty podatku na raty podatnicy zwracają się wtedy, gdy mają kłopoty finansowe. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą do uwzględnienia wniosku są tyko sytuacje uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Niestety pojęcia te nie zostały w ustawie zdefiniowane. Każdy podatnik – z jego punktu widzenia – będzie uważał swój interes za najważniejszy. Niestety nie zawsze uda się o tym przekonać organ podatkowy. W tym przypadku istotnych wskazówek należy szukać w orzecznictwie sądowym.
Ustal, co podlega rozłożeniu na raty
Rozłożeniu na raty podlega zapłata podatku oraz zaległość podatkowa. Oznacza to, że na wniosek podatnika organ podatkowy podzieli kwotę należności na części, wyznaczając kolejne terminy ich płatności. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wnioskiem objęte jest rozłożenie na raty podatku, wniosek musi być złożony przed upływem terminu jego płatności. W przeciwnym razie podatek po terminie zapłaty stanie się zaległością podatkową. A wówczas wniosek o rozłożenie na raty musi dotyczyć zaległości wraz z odsetkami od tej zaległości. Warto zatem przed przystąpieniem do sporządzania wniosku sprawdzić, czy mamy jeszcze czas do zapłacenia podatku, czy już jesteśmy spóźnieni i musimy wnioskować o rozłożenie na raty zaległości podatkowej.
Sprawdź, jakiej odpowiedzi udzielił urząd
Tak jak w przypadku każdego wniosku, również w przypadku rozłożenia na raty odpowiedź organu podatkowego może być pozytywna albo negatywna. Pamiętajmy, że ulgi w spłacie podatku są ulgami uznaniowymi. Oznacza to, że organ może, ale wcale nie musi ulgi przyznać. W swych ocenach ma swobodę, ale nie może kierować się dowolnością.
Jeżeli podatnik w oczach organu podatkowego nie zasługuje na możliwość zapłaty podatku w ratach, dostanie decyzję negatywną. I jak każdą inną decyzję, może ją oprotestować w trybie odwołania do II instancji, a następnie – ewentualnie – może skierować sprawę do sądu administracyjnego.
Ważne jest jednak także zachowanie podatnika w przypadku decyzji pozytywnej. W końcu ulga polegająca na rozłożeniu należności na raty nie oznacza zdjęcia z podatnika obowiązków podatkowych. Podatek czy zaległość muszą być zapłacone. Obowiązek ten zostaje jedynie przesunięty w czasie. W przypadku wydania decyzji pozytywnej dla podatnika nowym terminem płatności należności będzie dzień, w którym, zgodnie z tą decyzją, powinna nastąpić zapłata poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę. Oznacza to, że organ podatkowy wskazuje w decyzji nowe terminy płatności należności i trzeba ich pilnować.
W przeciwnym razie podatnika spotkają określone sankcje. Okazuje się, że jeżeli podatnik w terminie określonym w decyzji nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej ratą staje się odpowiednio termin pierwotny. Jest to bardzo poważna sankcja, bo zapominalski podatnik wraca do punktu wyjścia i traci przywilej przyznany mu decyzją. Tym samym organ naliczy odsetki.
Przygotuj wniosek na piśmie
Wniosek musi dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika. Oznacza to, że nie można go złożyć w imieniu innej osoby. Najpopularniejszą formą wniosku jest forma pisemna. Ale przepisy dopuszczają również inne formy wniesienia podania (jest nim także wniosek), czyli telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokółu.
Wniosek powinien zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.
W przypadku wniosku o rozłożenie na raty oprócz wskazania danych wnoszącego podanie i jego adresu (warto też dodać NIP), adresu organu podatkowego, do którego jest o­n kierowany, trzeba określić, czego wniosek dotyczy – czyli że dotyczy rozłożenia na raty. Ponadto podatnik musi uzasadnić swoją prośbę, czyli podać te przyczyny, jakie spowodowały niemożność zapłacenia podatku w terminie. Pomocne w uzasadnieniu wniosku będzie zgromadzenie dokumentów potwierdzających złą kondycję podatnika, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia o dochodach itp. W przypadku rozłożenia na raty we wniosku powinno znaleźć się określenie, na ile rat podatnik chciałby rozłożyć płatność, terminy spłaty oraz wysokość rat. Przygotowany wniosek należy złożyć lub przesłać listem poleconym do urzędu skarbowego.
Warto też pamiętać, że od wniosku podatnik będzie musiał uiścić opłatę skarbową w wysokości 5 zł. W przypadku przyznania ulgi niezbędne będzie również opłacenie opłaty prolongacyjnej.
Wzory wniosków do wypełnienia w internecie
www.gazetaprawna.pl/fik
Aleksandra Tarka
TO CI SIĘ PRZYDA
Kiedy ulga będzie pozorna
Raty zapłaty zaległości podatkowej powinny być dostosowane do możliwości finansowych wnioskodawców. W przeciwnym razie zastosowana ulga będzie ulgą pozorną, a nie rzeczywistą, gdyż ustalone raty od samego początku będą niemożliwe do zapłacenia przez wnioskodawców – wyrok NSA z 12 kwietnia 2001 r.; sygn. akt III SA 202/00; niepublikowany.
Kiedy podatnik ma ważny interes
Przesłanka „ważnego interesu podatnika”, od wystąpienia której uzależniona jest możliwość rozłożenia zaległości podatkowej na raty, wymaga ustalenia sytuacji majątkowej podatnika, skutków ekonomicznych, jakie wystąpią w wyniku realizacji zobowiązania dla niego i jego rodziny. Jednak organ podatkowy musi mieć na uwadze i to, że między innymi względy społeczne wymagają również, żeby zobowiązania podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany – wyrok NSA z 21 marca 2001 r.; I SA/Ka 577/00; niepublikowany.
Kiedy organ zgodzi się z podatnikiem
Wyznacznikiem wyboru rozstrzygnięcia wniosku podatnika o rozłożeniu na raty zapłaty podatku czy zaległości podatkowej jest „ważny interes podatnika”. Dyrektywa „ważny interes podatnika” jest pojęciem nieostrym, dlatego treść tej dyrektywy musi być ustalona i określona w każdej konkretnej sprawie. Dla organu podatkowego oznacza to, że w każdej rozpatrywanej sprawie musi ustalić, określić i ocenić, na czym polega ważny interes podatnika. Oceny musi dokonać na podstawie kryteriów, które są zgodne z aprobowaną powszechnie hierarchią wartości. Skoro ocena „ważnego interesu podatnika” ma być dokonana na podstawie obiektywnych kryteriów, to subiektywne przeświadczenie podatnika o istnieniu ważnego interesu nie może o tym decydować – wyrok NSA z 7 marca 2001 r.; SA/Sz 2125/99; niepublikowany.


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA