Jak odroczyć terminy podatkowe

Organ podatkowy ma prawo do odraczania terminu płatności podatku i zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Odroczenie terminu oznacza jego przesunięcie na datę późniejszą niż ta, która wynika z przepisów prawa podatkowego. Trzeba jednak pamiętać, że organ podatkowy może odroczyć termin tylko na wniosek podatnika i tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Odroczenie terminu płatności podatku może nastąpić jedynie przed jego końcowym upływem. Zatem jeśli podatnik chciałby, aby urząd odroczył mu termin płatności podatku, wniosek z tą prośbą musi złożyć przed upływem tego terminu.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60; dalej Ordynacja podatkowa) organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może po pierwsze, odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty. Po drugie, odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, a także odraczać inne terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, choć z pewnymi wyjątkami (patrz ramka). Zasadę tę stosuje się również do płatników lub inkasentów.
Jak wynika z wyroku WSA z 16 czerwca 2004 r. (sygn. akt III SA 444/03; niepublikowany), przesłanką umorzenia odsetek „skarbowych” oraz rozłożenia zaległości podatkowej na raty może być ważny interes podatnika lub interes publiczny. Jeżeli organ podatkowy przeanalizował, czy powyższe przesłanki nie wystąpiły i odpowiednio uzasadnił swoją decyzję, to do niego należy wybór rozstrzygnięcia.
Pamiętaj o złóżeniu wniosku
Odraczanie terminu płatności podatku lub rozkładanie na raty zapłaty podatku oraz odraczanie lub rozkładanie na raty zapłaty zaległości podatkowej następuje na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta. Odroczenie terminu płatności podatku może nastąpić jedynie przed końcowym jego upływem. Oznacza to, że, aby organ podatkowy mógł się do niego ustosunkować w tym czasie, wniosek o odroczenie terminu płatności podatku powinien być złożony przed upływem tego terminu.
W sytuacji gdy podatnik nie zapłacił podatku w terminie, mamy do czynienia z zaległością podatkową. Zatem wniosek złożony po terminie płatności podatku może odnosić się jedynie do odroczenia terminu płatności zaległości podatkowej, a właściwie wyznaczenia terminu, do którego taka płatność ma nastąpić. Odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej uwzględniać musi również odroczenie płatności odsetek za zwłokę. W decyzji o odroczeniu terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę organ musi określić wielkość tej zaległości oraz odsetek za zwłokę. Trzeba pamiętać, że odroczenie terminu nie może mieć miejsca, w przypadku gdy podatek lub zaległość podatkowa zostały zapłacone.
O tym, że wniosek jest niezbędny do odroczenia terminu bądź rozłożenia podatku na raty, potwierdza również orzecznictwo sądowe. Jak wynika z wyroku NSA z 17 listopada 1995 r. (sygn. akt III SA 52/95; niepublikowany), decyzja o rozłożeniu podatku na raty, wydana bez wniosku podatnika, podlega stwierdzeniu nieważności jako wydana bez podstawy prawnej.
Co musi zawierać wniosek
Wniosek o odroczenie terminu musi spełniać wymogi określone w art. 168 Ordynacji podatkowej. W dniu doręczenia wniosku organowi podatkowemu następuje wszczęcie postępowania w tej sprawie. W treści wniosku należy sprecyzować żądanie, tzn. podatnik musi określić rodzaj ulgi w zapłacie podatku, o którą się ubiega, czy ma to być odroczenie terminu zapłaty czy rozłożenie na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej. Dodatkowo trzeba wykazać przesłanki do ubiegania się o tego rodzaju ulgę w postaci ważnego interesu składającego wniosek lub ważnego interesu publicznego. Istotne jest również, aby wnioskujący określił zakres ulgi, jaką chciałby otrzymać, czyli aby sprecyzował w przypadku odroczenia – termin, do którego odroczenie miałoby nastąpić, a w przypadku rozłożenia na raty – liczbę rat, ich wysokość lub wnioskowane terminy płatności.
Warto w tym miejscu przytoczyć wyrok NSA z 24 kwietnia 2001 r. (sygn. akt I SA/Ka 481/00; niepublikowany), w którym sąd podkreślił, iż uwzględnienie wniosku podatnika o rozłożenie zapłaty podatku czy zaległości podatkowej na raty co do zasady oczywiście nie stwarza po stronie organu obowiązku rozłożenia podatku (zaległości) na taką liczbę rat, jaką proponuje podatnik. W każdym jednak razie organ powinien przeprowadzić dokładną analizę stanu materialnego podatnika w celu rozłożenia zapłaty podatku (zaległości podatkowej) na taką liczbę rat, która byłaby możliwa do zapłaty w aktualnej sytuacji finansowej podatnika.
Skutki niedotrzymania odroczonego terminu
Gdy organ podatkowy wyda decyzję o odroczeniu terminu płatności podatku (zaległości podatkowej) lub rozłożeniu zapłaty podatku (zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę) na raty, nowym terminem płatności jest dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę.
Niedotrzymanie odroczonego terminu przez podatnika skutkuje przyjęciem terminu płatności sprzed podjęcia decyzji o odroczeniu terminu, odpowiednio będą to terminy określone w art. 47 par 1-3 Ordynacji podatkowej. Jeśli podatnik nie dotrzymał odroczonego terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami, konsekwencją będzie naliczanie za okres od wydania decyzji o odroczeniu do wyznaczonego w niej terminu płatności odsetek za zwłokę. Tylko wpłata pełnej kwoty odroczonego podatku (zaległości podatkowej) nie skutkuje zmianą terminu płatności wynikającego z decyzji odraczającej termin płatności podatku lub zaległości podatkowej. Trzeba również pamiętać, że w razie niedotrzymania terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej następuje z mocy prawa wygaśnięcie w całości decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Nie ma zatem obowiązku wydawania decyzji stwierdzających wygaśnięcie decyzji odroczeniowych.
Odroczeniu nie podlegają terminy (na podstawie Ordynacji podatkowej):
•  przedawnienia prawa do ustalenia zobowiązania (art. 68 i 69),
•  przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz należności płatników i inkasentów (art. 70 i 71),
•  zwrotu nadpłaty (art. 77 par. 1-3),
•  wygaśnięcia prawa do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (art. 79 par. 2),
•  wygaśnięcia prawa do zwrotu nadpłaty podatku (art. 80 par. 1),
•  wystawienia rachunku oraz żądania wystawienia rachunku (art. 87 par. 3 i 4),
•  przechowywania kopii rachunków (art. 88 par. 1),
•  przedawnienia prawa do wydawania decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej oraz zobowiązania wynikającego z tej decyzji (art. 118).
Ewa Matyszewska

CZYTELNICY PYTAJĄ

Czy o „ważnym interesie” decyduje podatnik
Zapomniałem zapłacić w terminie podatek. Chciałbym złożyć do urzędu skarbowego wniosek o odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej. Wiem, że odroczenie może nastąpić ze względu na ważny interes podatnika lub interes społeczny. Czy sam decyduje o tym, co jest „ważnym interesem”?

NIE. Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto posłużyć się orzecznictwem sądowym. Z wyroku NSA z 14 września 2001 r. (sygn. akt III SA 1590/00; niepublikowany) wynika, że użyte przez ustawodawcę pojęcia nieostre, niedookreślone, takie jak „ważny interes podatnika”, „interes publiczny”, nie mogą być interpretowane w sposób subiektywny, a więc nie może o tym decydować przekonanie podatnika. O istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane, które są zgodne z powszechnie aprobowaną hierarchią wartości. W wyroku z 20 września 2000 r. (sygn. akt I SA/Wr 1540/99; niepublikowany) sąd podkreślił, iż okoliczność, że w czasie prowadzenia działalności gospodarczej podatnik zaniedbał terminowego wpłacania podatków, nie może być utożsamiane z „ważnym interesem podatnika”, w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Czy lepszy wynik finansowy jest podstawą odroczenia
Prowadzę niewielką firmę, która nie osiąga dużych dochodów, dlatego chciałbym złożyć wniosek o odroczenie terminu zapłaty podatku, aby osiągnąć lepsze wyniki finansowe. Czy to jest możliwe?

NIE. Jak wynika z wyroku NSA z 10 stycznia 2001 r. (sygn. akt III SA 1037/00; niepublikowany) ulgi, o jakich mowa w art. 48 Ordynacji podatkowej, a więc również chodzi o odroczenie terminu zapłaty podatku, nie mogą mieć charakteru powtarzającego się czynnika pozwalającego na osiągnięcie pozytywnego wyniku gospodarczego. Z ich nadzwyczajnego charakteru wynika, że stanowić mogą incydentalną pomoc w stabilizowaniu sytuacji finansowej, wówczas gdy istnieje pozytywna prognoza co do dalszych wyników zobowiązanego do świadczeń podmiotu. Ważne jest również, aby przejściowe trudności ekonomiczne były spowodowane okolicznościami noszącymi cechy czynników niezależnych od tego podmiotu i niebędących następstwem świadomie przyjętej strategii gospodarczej.


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...