REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów z giełdy

REKLAMA

Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów w przypadku odpłatnego zbycia papierów wartościowych? Czy mogą być nimi wszystkie uiszczone opłaty i prowizje?
Andrzej Michalkiewicz
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 i 10 ustawy o p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.
Zasady opodatkowania dochodów uzyskanych (w 2004 r. – wyłącznie na terytorium RP; w odniesieniu do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2005 r. ograniczenie to zostało zniesione) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających określa art. 30b ustawy o p.d.o.f. Od wskazanych wyżej dochodów kapitałowych ustalany jest 19-proc. podatek od dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów. Sposób ustalania dochodów ze zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających został szczegółowo unormowany w art. 30b ust. 2 ustawy o p.d.o.f.
Dochód ten określa się jako:
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
– osiągniętą w roku podatkowym.
Wydatki stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
Przy ustalaniu dochodów giełdowych, stanowiących podstawę opodatkowania 19-proc. podatkiem, istotne jest prawidłowe określenie kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika zatem, że łącznie muszą zostać spełnione dwa warunki uznania konkretnego kosztu (wydatku) za koszt podatkowy, a mianowicie:
• koszt (wydatek) musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz
• nie może to być koszt (wydatek) wymieniony w katalogu negatywnym.
Należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f. za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie m.in. akcji w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych – wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych. Analiza powyższego przepisu wskazuje zatem, iż do kosztów – lecz dopiero z chwilą sprzedaży akcji bądź innych papierów wartościowych – należy zaliczyć koszty związane z ich nabyciem.
Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy nim a przychodem. Do kosztów zaliczone mogą zostać także wydatki pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami. Mając powyższe na uwadze, koszty poniesione w związku z uzyskaniem przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych mogą zostać podzielone na dwie grupy.
Pierwsza z nich obejmuje koszty bezpośrednio dotyczące poszczególnych transakcji. Do tej grupy należy zaliczyć koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego. Trzeba mieć przy tym na względzie fakt, iż w razie sprzedaży papierów wartościowych nabytych w drodze spadku lub darowizny nie występuje cena nabycia. Obowiązujące przepisy ustawy o p.d.o.f. nie dają bowiem podstaw do uznania kwoty stanowiącej równowartość papierów wartościowych, np. akcji (obligacji), w dacie zawarcia umowy darowizny za koszty uzyskania przychodu w przypadku dokonanego następnie odpłatnego przeniesienia własności tych papierów wartościowych. Za koszt uzyskania przychodów mogą być natomiast uznane zarówno odsetki, jak i prowizja banku od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych. Wydatki te mogą być ujęte w kosztach, jeśli kredyt ten został faktycznie przeznaczony na zakup papierów wartościowych, ze sprzedaży których uzyskano przychód podlegający opodatkowaniu. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych (akcji, obligacji) oraz prowizja pobierana przez bank z tego tytułu nie są bowiem wymienione w art. 23 ustawy o p.d.o.f. jako wydatki niestanowiące kosztu uzyskania przychodu, a ponadto można tu wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodem ze sprzedaży papierów wartościowych. Przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu, co ma miejsce w momencie sprzedaży papierów wartościowych, należy uwzględnić jedynie wysokość odsetek, jakie zostały faktycznie zapłacone do momentu uzyskania przychodu ze zbycia tych papierów.
Zdarza się, że brak jest możliwości identyfikacji sprzedawanych papierów wartościowych. Przy ustalaniu dochodu (a więc i kosztów uzyskania przychodów) z takiego zbycia należy stosować metodę FIFO, czyli „pierwsze przyszło – pierwsze wyszło”, o której mowa w art. 24 ust. 10 ustawy o p.d.o.f. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych nabytych po różnych cenach i nie jest możliwe określenie ceny nabycia zbywanych papierów wartościowych, przy ustalaniu dochodu z takiego zbycia stosuje się zasadę, że każdorazowo zbycie dotyczy kolejno papierów wartościowych nabytych najwcześniej (zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku papierów wartościowych). Natomiast do drugiej grupy wydatków należy zaliczyć wszelkie koszty, jakie zostały poniesione przez podatnika w trakcie roku podatkowego, związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim. Wielkość tych kosztów wynika z taryfy prowizji i opłat w zakresie obsługi rachunku inwestycyjnego.
Do kosztów uzyskania przychodów można niewątpliwie zaliczyć: opłatę za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, opłatę za przeniesienie papierów wartościowych do innego biura maklerskiego (jest o­na ustalana jako stawka procentowa od wartości przenoszonych papierów wartościowych), prowizję maklerską od kupna/sprzedaży papierów wartościowych (występują prowizje standardowe – prowizja uzależniona jest od wartości transakcji, oraz prowizje liniowe – stała stawka bez względu na wartość transakcji), opłatę skarbową od udzielanego przez klienta pełnomocnictwa, opłatę za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych dla posiadaczy rachunków internetowych oraz inne opłaty wymienione w taryfie prowizji i opłat, jeśli zostaną poniesione w związku z uzyskanym przychodem.
W kosztach uzyskania przychodów nie można natomiast uwzględnić: opłaty za sporządzenie zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym, opłaty za wydanie kopii informacji PIT-8C, opłaty za wykonanie blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym z tytułu zabezpieczenia umów zawieranych przez klienta lub na podstawie jego dyspozycji bądź też opłaty za wydanie świadectwa depozytowego oraz wydanie zaświadczenia o stanie posiadania na podstawie dyspozycji klienta.
Przykład
W marcu 2004 r. podatnik nabył nieodpłatnie – w drodze spadku – 300 akcji. W tym też roku poniósł o­n następujące koszty związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim: opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego – 40 zł; koszt sporządzenia zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym – 20 zł; koszt przeniesienia papierów wartościowych (akcji) do innego domu maklerskiego – 100 zł; koszt wykonania blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym – 230 zł; prowizja maklerska od sprzedaży akcji – 114,55 zł, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych – 25 zł oraz opłata za wydanie kopii informacji (PIT-8C) – 5 zł.
Z tytułu dokonanej transakcji sprzedaży akcji podatnik powinien wykazać przychód w kwocie 10 650,00 zł (300 akcji x 35,50 zł) oraz koszty uzyskania przychodu w kwocie 279,55 zł (opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, koszt przeniesienia papierów wartościowych do innego domu maklerskiego, prowizja maklerska, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych). Dochód z tego tytułu wyniesie zatem 10 370,45 zł, a podatek od dochodu w wysokości 19 proc. stanowić będzie kwotę 1970,30 zł.

Ustawa o p.d.o.f. nie zawiera szczególnych unormowań odnoszących się do formy dokumentowania kosztów. Dotyczy to również kosztów, jakie zostały poniesione przy osiąganiu zysków giełdowych. W szczególności tego rodzaju koszty mogą być potwierdzone wszelkimi dokumentami, z których wynika cena zakupu papieru wartościowego, a także zaświadczeniami, wyciągami, historiami rachunku i potwierdzeniami, wystawionymi zarówno przez biura maklerskie, jak i banki. Za koszty uzyskania przychodów można uznać przy tym także takie wydatki, których poniesienie nie budzi wątpliwości i wynika z innych dowodów posiadanych przez podatnika.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 27 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy 03.11.2024 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Czy pirewsza niedziela listopada jest niedzielą handlową? Czy jeśli duże zakupy, to tylko dziś w sobotę 2 listopada, nie należy więc zwlekać, ale udać się do sklepu - adekwatnie do potrzeb związanych z brakami w lodówce czy spiżarni oraz korzyści oczekiwanych po oferowanych promocjach.

ZUS: 271 wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS w ciągu pierwszych 30 minut. Od północy trwa nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS

ZUS: 271 wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS w ciągu pierwszych 30 minut. Od północy trwa nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Kto może ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek ZUS? Jakie warunki trzeba spełniać, by skorzystać z ulgi?

Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne. Nekropolia mogą pobierać jedynie opłaty za pochówek. Przełomowy wyrok WSA w Olszynie

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za dochowanie zmarłego do już opłaconego grobu, wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. Wyrok ten – z pewnością – będzie stanowił istotną informację dla wielu osób, które w związku ze Świętem Zmarłych, w najbliższych dniach, udadzą się na groby swoich bliskich. 

1000 złotych brutto dopłaty do prądu. Niezależnie od bonu energetycznego i innych świadczeń. Kto może się ubiegać?

Kto otrzyma dodatkowe 1000 złotych brutto dopłaty do prądu? Należy się obok bonu energetycznego itp. świadczeń. Podwyżki cen energii elektrycznej to gorący temat. Teraz przybrał na sile w związku z usuwaniem skutków wrześniowej powodzi. Poszkodowani mogą liczyć na 1000 złotych dodatkowego wsparcia do zasiłku powodziowego  na pokrycie kosztów energii.

REKLAMA

Nowe świadczenie radykalnie ulży tysiącom osób. Jednak trzeba będzie na nie poczekać

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o rencie socjalnej. Tysiące osób skorzysta z nowego świadczenia – dodatku dopełniającego. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., ale na wypłatę dodatku trzeba będzie poczekać.

DPS: Pensjonariusz nie opłaci kosztów pobytu, nawet jeśli go na to stać

Pobyt w domu pomocy społecznej jest świadczeniem odpłatnym. Ustalając opłatę za pobyt bierze się pod uwagę dochód osób zobowiązanych do wnoszenia opłaty. Czy możliwe jest uwzględnianie także ich majątku?

Zasiłek chorobowy w 2025 r. Chory pracownik może przyjść do pracy. I nie straci zasiłku. Pod warunkami

W 2025 r. chory pracownik (nie zakażający innych, mogący chodzić) ma prawo przyjść do firmy i załatwić sprawę związaną z pracą. Chodzi o takie incydentalne czynności jak podpisanie umowy, dokumentów reklamacyjnych, doniesienia pendrive, przekazanie kluczy serwisowych, odblokowanie komputera. 

Dłuższy urlop dla rodziców. Rząd wprowadza uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie (ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu)

Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

REKLAMA

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Świadczenie Aktywnie w żłobku. Jaki warunek musi być spełniony, żeby dostać dofinansowanie?

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowanej przez dziennego opiekuna. Jest to jedna z trzech form wsparcia dostępnych w programie „Aktywny Rodzic”. Kiedy ZUS może przyznać dofinansowanie?

REKLAMA