REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy model auta z kratką

REKLAMA

Można by sądzić, że służący do zlikwidowania samochodów z kratką tzw. wzór Lisaka jest szczytem legislacyjnych komplikacji w stosunku do przepisów VAT regulujących zasady odliczania podatku przy zakupie samochodów. Okazuje się jednak, że likwidując zły przepis, posłowie poszli w tych komplikacjach jeszcze dalej. Związek Przedsiębiorstw Leasingowych zaapelował więc do rządu oraz posłów i senatorów, by jeszcze raz przeanalizowali uchwalane rozwiązania.

Środki transportu stanowią prawie 70 proc. portfela umów leasingowych. Nic więc dziwnego, że uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która obecnie znalazła się w Senacie, została starannie przeanalizowana przez prawników spółek leasingowych pod kątem ich praktycznych konsekwencji. Wyniki tej analizy są szokujące. Generalnie nowe przepisy pogarszają warunki do odliczania podatku VAT i jako takie są sprzeczne z VI dyrektywą Unii Europejskiej, która zabrania krajom członkowskim pogarszania warunków odliczeń VAT. Leasingodawcy oraz sprzedawcy samochodów na polskim rynku nie wykluczają więc wniesienia skargi do Komisji Europejskiej, a nawet zaskarżenia nowelizacji do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Zaświadczenie ważniejsze od homologacji
Proponowane przepisy ustawy nie zawierają przepisów przejściowych i tym samym powodują, iż istotnemu pogorszeniu może ulec sytuacja podatników, którzy po 1 maja ub.r., gdy weszły w życie przepisy aktualnie obowiązujące, zakupili lub przyjęli w leasing pojazdy spełniające wymogi tzw. wzoru Lisaka. Obecnie korzystają o­ni z odliczeń VAT, ale po wejściu znowelizowanych przepisów większość z nich utraciłaby w związku z tym prawo do odliczania podatku od towarów i usług. W efekcie przedsiębiorcy, ich użytkownicy, poniosą straty spowodowane utratą prawa do odliczeń lub związane z dodatkowym kosztem dokonania wcześniej nieprzewidywanych zmian w pojazdach, by utrzymać ich status samochodów ciężarowych.
Ustawa nowelizacyjna wprowadza też zupełnie nową procedurę kwalifikowania pojazdów według kryterium spełniania wymogów pozwalających na odliczenie VAT-u. Podatnikowi chcącemu dokonać takiego odliczenia nie wystarczy już świadectwo homologacji wydawane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym. Będzie o­n musiał indywidualnie wystąpić do okręgowej stacji diagnostycznej o wydanie stosownego zaświadczenia. W ocenie ZPL otwiera to pole do uznaniowości i może spowodować, że ten sam pojazd będzie odmiennie traktowany przez różne stacje diagnostyczne, w zależności od przyjętej przez nie praktyki. Tym samym przepisy w nowym brzmieniu nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki i wydatki, gdyż również dla samochodu bezspornie ciężarowego wymagają uzyskania zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów. W tym świetle w pełni niezrozumiałe jest wyeliminowanie dla nowych pojazdów badania statusu pojazdu na podstawie wydanego dla niego świadectwa homologacji; zwracamy uwagę, że proponowane przepisy istotnie utrudnią również zasady rejestrowania pojazdów – wskazują członkowie ZPL.
Płaszczyzną do kolejnych nieporozumień jest wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od nabywanych pojazdów przez przedsiębiorstwa leasingowe, jeśli zostaną o­ne oddane do używania na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Nie określono bowiem konsekwencji wcześniejszego rozwiązania lub wygaśnięcia umowy leasingu, np. w przypadku zniszczenia tego pojazdu w wypadku komunikacyjnym.
Lepiej, czyli gorzej
W ocenie firm leasingowych, niespójność nowych przepisów w zakresie prawa do odliczania VAT pogłębi chaos interpretacyjny wywołany już wprowadzeniem tzw. wzoru Lisaka, choć deklarowaną przez legislatorów intencją było takie ich poprawienie, by nie wzbudzały o­ne wątpliwości. Poza tym zmienione przepisy spowodują kolejną falę przeróbek pojazdów – na wzór historycznej „kratki” – tak aby spełniały o­ne aktualne wymogi umożliwiające korzystanie z odliczeń podatku VAT.
Tryb prac legislacyjnych, zakres zmian oraz proponowany termin wejścia w życie nowych przepisów podważa zaufanie przedsiębiorców do państwa, pozbawiając ich bezpieczeństwa warunków prawnopodatkowych prowadzonej przez nich działalności. Nie rekompensuje tego propozycja uatrakcyjnienia warunków zakupu i leasingu samochodów osobowych, poprzez nieznaczne zwiększenie zakresu – z 5 do 6 tys. zł – możliwego odliczenia VAT-u.
Nie wpłynie o­na też na poprawę obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Trudnej, jak zwraca uwagę Jakub Faryś reprezentujący Związek Motoryzacyjny SOIS. – Kolejny miesiąc sprzedaż nowych aut w Polsce waha się w granicach 20 tys. sztuk, podczas gdy potencjalny rynek jest czterokrotnie większy – mówi. – Jest to poziom sprzedaży najniższy od 8-10 lat, a nowe przepisy VAT, nowy podatek rejestracyjny oraz import blisko miliona używanych samochodów źle mu rokuje. Dlatego sprzedawcy nowych samochodów popierają stanowisko ZPL.
Kto za to zapłaci ostatecznie
W sumie nowe przepisy są sprzeczne z VI dyrektywą UE, gdyż zwiększają zakres ograniczeń prawa do odliczania VAT. Stanowić więc będą powód do ich zaskarżenia – najpierw do Komisji Europejskiej, a następnie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Mirosław Barszcz z kancelarii prawnej Baker & McKenzie zwrócił uwagę na fakt, że opiniujący nowelizację Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie wypowiedział się jednoznacznie na ten temat, zwracając jednak uwagę na niekorzystne dla legislatorów orzecznictwo ETS. Jego zdaniem chodzi m.in. o wyrok C409/99 dotyczący uznania zasadności skargi austriackiej spółki „Metropol”. Dotyczyła o­na zresztą nawet nie tyle samej ustawy, ale kwestii o znacznie mniejszej randze, a mianowicie pogorszenia praktyki interpretacyjnej urzędów skarbowych. Najpierw uznawały o­ne prawo do odliczania VAT-u przy zakupie minivanów, by później – już po wejściu w życie VI dyrektywy – prawa tego odmawiać. „Metropol” praktykę tę zaskarżył jako rozszerzenie ograniczeń i sprawę przed trybunałem wygrał.
– W Ministerstwie Finansów zauważono już choćby brak przepisów przejściowych – mówi Krzysztof Bielecki, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL – i choćby z tego powodu jest szansa na wprowadzenie korekt w toku prac nad ustawą w Senacie. Jeśli jednak zmienione przepisy wejdą w życie w obecnie uchwalonym kształcie, ZPL nie wyklucza swojego podpisu pod skargą wszystkich graczy rynku motoryzacyjnego do Komisji Europejskiej. Jak zwraca uwagę Mirosław Barszcz, za łamanie dyrektywy może o­na ukarać państwo członkowskie grzywną. Ta procedura jest też wstępem do skargi do ETS. Jeśli jego orzeczenie będzie korzystne dla skarżących, wszyscy przedsiębiorcy, którzy przez nowe przepisy zostaną pozbawieni prawa do odliczenia VAT lub narażeni na dodatkowe koszty, by móc z tego prawa skorzystać, będą mogli występować do państwa z roszczeniami odszkodowawczymi.
Zbigniew Biskupski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA