REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy model auta z kratką

REKLAMA

Można by sądzić, że służący do zlikwidowania samochodów z kratką tzw. wzór Lisaka jest szczytem legislacyjnych komplikacji w stosunku do przepisów VAT regulujących zasady odliczania podatku przy zakupie samochodów. Okazuje się jednak, że likwidując zły przepis, posłowie poszli w tych komplikacjach jeszcze dalej. Związek Przedsiębiorstw Leasingowych zaapelował więc do rządu oraz posłów i senatorów, by jeszcze raz przeanalizowali uchwalane rozwiązania.

Środki transportu stanowią prawie 70 proc. portfela umów leasingowych. Nic więc dziwnego, że uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która obecnie znalazła się w Senacie, została starannie przeanalizowana przez prawników spółek leasingowych pod kątem ich praktycznych konsekwencji. Wyniki tej analizy są szokujące. Generalnie nowe przepisy pogarszają warunki do odliczania podatku VAT i jako takie są sprzeczne z VI dyrektywą Unii Europejskiej, która zabrania krajom członkowskim pogarszania warunków odliczeń VAT. Leasingodawcy oraz sprzedawcy samochodów na polskim rynku nie wykluczają więc wniesienia skargi do Komisji Europejskiej, a nawet zaskarżenia nowelizacji do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Zaświadczenie ważniejsze od homologacji
Proponowane przepisy ustawy nie zawierają przepisów przejściowych i tym samym powodują, iż istotnemu pogorszeniu może ulec sytuacja podatników, którzy po 1 maja ub.r., gdy weszły w życie przepisy aktualnie obowiązujące, zakupili lub przyjęli w leasing pojazdy spełniające wymogi tzw. wzoru Lisaka. Obecnie korzystają o­ni z odliczeń VAT, ale po wejściu znowelizowanych przepisów większość z nich utraciłaby w związku z tym prawo do odliczania podatku od towarów i usług. W efekcie przedsiębiorcy, ich użytkownicy, poniosą straty spowodowane utratą prawa do odliczeń lub związane z dodatkowym kosztem dokonania wcześniej nieprzewidywanych zmian w pojazdach, by utrzymać ich status samochodów ciężarowych.
Ustawa nowelizacyjna wprowadza też zupełnie nową procedurę kwalifikowania pojazdów według kryterium spełniania wymogów pozwalających na odliczenie VAT-u. Podatnikowi chcącemu dokonać takiego odliczenia nie wystarczy już świadectwo homologacji wydawane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym. Będzie o­n musiał indywidualnie wystąpić do okręgowej stacji diagnostycznej o wydanie stosownego zaświadczenia. W ocenie ZPL otwiera to pole do uznaniowości i może spowodować, że ten sam pojazd będzie odmiennie traktowany przez różne stacje diagnostyczne, w zależności od przyjętej przez nie praktyki. Tym samym przepisy w nowym brzmieniu nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki i wydatki, gdyż również dla samochodu bezspornie ciężarowego wymagają uzyskania zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów. W tym świetle w pełni niezrozumiałe jest wyeliminowanie dla nowych pojazdów badania statusu pojazdu na podstawie wydanego dla niego świadectwa homologacji; zwracamy uwagę, że proponowane przepisy istotnie utrudnią również zasady rejestrowania pojazdów – wskazują członkowie ZPL.
Płaszczyzną do kolejnych nieporozumień jest wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od nabywanych pojazdów przez przedsiębiorstwa leasingowe, jeśli zostaną o­ne oddane do używania na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Nie określono bowiem konsekwencji wcześniejszego rozwiązania lub wygaśnięcia umowy leasingu, np. w przypadku zniszczenia tego pojazdu w wypadku komunikacyjnym.
Lepiej, czyli gorzej
W ocenie firm leasingowych, niespójność nowych przepisów w zakresie prawa do odliczania VAT pogłębi chaos interpretacyjny wywołany już wprowadzeniem tzw. wzoru Lisaka, choć deklarowaną przez legislatorów intencją było takie ich poprawienie, by nie wzbudzały o­ne wątpliwości. Poza tym zmienione przepisy spowodują kolejną falę przeróbek pojazdów – na wzór historycznej „kratki” – tak aby spełniały o­ne aktualne wymogi umożliwiające korzystanie z odliczeń podatku VAT.
Tryb prac legislacyjnych, zakres zmian oraz proponowany termin wejścia w życie nowych przepisów podważa zaufanie przedsiębiorców do państwa, pozbawiając ich bezpieczeństwa warunków prawnopodatkowych prowadzonej przez nich działalności. Nie rekompensuje tego propozycja uatrakcyjnienia warunków zakupu i leasingu samochodów osobowych, poprzez nieznaczne zwiększenie zakresu – z 5 do 6 tys. zł – możliwego odliczenia VAT-u.
Nie wpłynie o­na też na poprawę obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Trudnej, jak zwraca uwagę Jakub Faryś reprezentujący Związek Motoryzacyjny SOIS. – Kolejny miesiąc sprzedaż nowych aut w Polsce waha się w granicach 20 tys. sztuk, podczas gdy potencjalny rynek jest czterokrotnie większy – mówi. – Jest to poziom sprzedaży najniższy od 8-10 lat, a nowe przepisy VAT, nowy podatek rejestracyjny oraz import blisko miliona używanych samochodów źle mu rokuje. Dlatego sprzedawcy nowych samochodów popierają stanowisko ZPL.
Kto za to zapłaci ostatecznie
W sumie nowe przepisy są sprzeczne z VI dyrektywą UE, gdyż zwiększają zakres ograniczeń prawa do odliczania VAT. Stanowić więc będą powód do ich zaskarżenia – najpierw do Komisji Europejskiej, a następnie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Mirosław Barszcz z kancelarii prawnej Baker & McKenzie zwrócił uwagę na fakt, że opiniujący nowelizację Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie wypowiedział się jednoznacznie na ten temat, zwracając jednak uwagę na niekorzystne dla legislatorów orzecznictwo ETS. Jego zdaniem chodzi m.in. o wyrok C409/99 dotyczący uznania zasadności skargi austriackiej spółki „Metropol”. Dotyczyła o­na zresztą nawet nie tyle samej ustawy, ale kwestii o znacznie mniejszej randze, a mianowicie pogorszenia praktyki interpretacyjnej urzędów skarbowych. Najpierw uznawały o­ne prawo do odliczania VAT-u przy zakupie minivanów, by później – już po wejściu w życie VI dyrektywy – prawa tego odmawiać. „Metropol” praktykę tę zaskarżył jako rozszerzenie ograniczeń i sprawę przed trybunałem wygrał.
– W Ministerstwie Finansów zauważono już choćby brak przepisów przejściowych – mówi Krzysztof Bielecki, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL – i choćby z tego powodu jest szansa na wprowadzenie korekt w toku prac nad ustawą w Senacie. Jeśli jednak zmienione przepisy wejdą w życie w obecnie uchwalonym kształcie, ZPL nie wyklucza swojego podpisu pod skargą wszystkich graczy rynku motoryzacyjnego do Komisji Europejskiej. Jak zwraca uwagę Mirosław Barszcz, za łamanie dyrektywy może o­na ukarać państwo członkowskie grzywną. Ta procedura jest też wstępem do skargi do ETS. Jeśli jego orzeczenie będzie korzystne dla skarżących, wszyscy przedsiębiorcy, którzy przez nowe przepisy zostaną pozbawieni prawa do odliczenia VAT lub narażeni na dodatkowe koszty, by móc z tego prawa skorzystać, będą mogli występować do państwa z roszczeniami odszkodowawczymi.
Zbigniew Biskupski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Dla kogo kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku? Kredyt #naStart - nowy program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak w 2024 r. przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA