REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy model auta z kratką

REKLAMA

Można by sądzić, że służący do zlikwidowania samochodów z kratką tzw. wzór Lisaka jest szczytem legislacyjnych komplikacji w stosunku do przepisów VAT regulujących zasady odliczania podatku przy zakupie samochodów. Okazuje się jednak, że likwidując zły przepis, posłowie poszli w tych komplikacjach jeszcze dalej. Związek Przedsiębiorstw Leasingowych zaapelował więc do rządu oraz posłów i senatorów, by jeszcze raz przeanalizowali uchwalane rozwiązania.

Środki transportu stanowią prawie 70 proc. portfela umów leasingowych. Nic więc dziwnego, że uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która obecnie znalazła się w Senacie, została starannie przeanalizowana przez prawników spółek leasingowych pod kątem ich praktycznych konsekwencji. Wyniki tej analizy są szokujące. Generalnie nowe przepisy pogarszają warunki do odliczania podatku VAT i jako takie są sprzeczne z VI dyrektywą Unii Europejskiej, która zabrania krajom członkowskim pogarszania warunków odliczeń VAT. Leasingodawcy oraz sprzedawcy samochodów na polskim rynku nie wykluczają więc wniesienia skargi do Komisji Europejskiej, a nawet zaskarżenia nowelizacji do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Zaświadczenie ważniejsze od homologacji
Proponowane przepisy ustawy nie zawierają przepisów przejściowych i tym samym powodują, iż istotnemu pogorszeniu może ulec sytuacja podatników, którzy po 1 maja ub.r., gdy weszły w życie przepisy aktualnie obowiązujące, zakupili lub przyjęli w leasing pojazdy spełniające wymogi tzw. wzoru Lisaka. Obecnie korzystają o­ni z odliczeń VAT, ale po wejściu znowelizowanych przepisów większość z nich utraciłaby w związku z tym prawo do odliczania podatku od towarów i usług. W efekcie przedsiębiorcy, ich użytkownicy, poniosą straty spowodowane utratą prawa do odliczeń lub związane z dodatkowym kosztem dokonania wcześniej nieprzewidywanych zmian w pojazdach, by utrzymać ich status samochodów ciężarowych.
Ustawa nowelizacyjna wprowadza też zupełnie nową procedurę kwalifikowania pojazdów według kryterium spełniania wymogów pozwalających na odliczenie VAT-u. Podatnikowi chcącemu dokonać takiego odliczenia nie wystarczy już świadectwo homologacji wydawane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym. Będzie o­n musiał indywidualnie wystąpić do okręgowej stacji diagnostycznej o wydanie stosownego zaświadczenia. W ocenie ZPL otwiera to pole do uznaniowości i może spowodować, że ten sam pojazd będzie odmiennie traktowany przez różne stacje diagnostyczne, w zależności od przyjętej przez nie praktyki. Tym samym przepisy w nowym brzmieniu nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki i wydatki, gdyż również dla samochodu bezspornie ciężarowego wymagają uzyskania zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów. W tym świetle w pełni niezrozumiałe jest wyeliminowanie dla nowych pojazdów badania statusu pojazdu na podstawie wydanego dla niego świadectwa homologacji; zwracamy uwagę, że proponowane przepisy istotnie utrudnią również zasady rejestrowania pojazdów – wskazują członkowie ZPL.
Płaszczyzną do kolejnych nieporozumień jest wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od nabywanych pojazdów przez przedsiębiorstwa leasingowe, jeśli zostaną o­ne oddane do używania na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Nie określono bowiem konsekwencji wcześniejszego rozwiązania lub wygaśnięcia umowy leasingu, np. w przypadku zniszczenia tego pojazdu w wypadku komunikacyjnym.
Lepiej, czyli gorzej
W ocenie firm leasingowych, niespójność nowych przepisów w zakresie prawa do odliczania VAT pogłębi chaos interpretacyjny wywołany już wprowadzeniem tzw. wzoru Lisaka, choć deklarowaną przez legislatorów intencją było takie ich poprawienie, by nie wzbudzały o­ne wątpliwości. Poza tym zmienione przepisy spowodują kolejną falę przeróbek pojazdów – na wzór historycznej „kratki” – tak aby spełniały o­ne aktualne wymogi umożliwiające korzystanie z odliczeń podatku VAT.
Tryb prac legislacyjnych, zakres zmian oraz proponowany termin wejścia w życie nowych przepisów podważa zaufanie przedsiębiorców do państwa, pozbawiając ich bezpieczeństwa warunków prawnopodatkowych prowadzonej przez nich działalności. Nie rekompensuje tego propozycja uatrakcyjnienia warunków zakupu i leasingu samochodów osobowych, poprzez nieznaczne zwiększenie zakresu – z 5 do 6 tys. zł – możliwego odliczenia VAT-u.
Nie wpłynie o­na też na poprawę obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Trudnej, jak zwraca uwagę Jakub Faryś reprezentujący Związek Motoryzacyjny SOIS. – Kolejny miesiąc sprzedaż nowych aut w Polsce waha się w granicach 20 tys. sztuk, podczas gdy potencjalny rynek jest czterokrotnie większy – mówi. – Jest to poziom sprzedaży najniższy od 8-10 lat, a nowe przepisy VAT, nowy podatek rejestracyjny oraz import blisko miliona używanych samochodów źle mu rokuje. Dlatego sprzedawcy nowych samochodów popierają stanowisko ZPL.
Kto za to zapłaci ostatecznie
W sumie nowe przepisy są sprzeczne z VI dyrektywą UE, gdyż zwiększają zakres ograniczeń prawa do odliczania VAT. Stanowić więc będą powód do ich zaskarżenia – najpierw do Komisji Europejskiej, a następnie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Mirosław Barszcz z kancelarii prawnej Baker & McKenzie zwrócił uwagę na fakt, że opiniujący nowelizację Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie wypowiedział się jednoznacznie na ten temat, zwracając jednak uwagę na niekorzystne dla legislatorów orzecznictwo ETS. Jego zdaniem chodzi m.in. o wyrok C409/99 dotyczący uznania zasadności skargi austriackiej spółki „Metropol”. Dotyczyła o­na zresztą nawet nie tyle samej ustawy, ale kwestii o znacznie mniejszej randze, a mianowicie pogorszenia praktyki interpretacyjnej urzędów skarbowych. Najpierw uznawały o­ne prawo do odliczania VAT-u przy zakupie minivanów, by później – już po wejściu w życie VI dyrektywy – prawa tego odmawiać. „Metropol” praktykę tę zaskarżył jako rozszerzenie ograniczeń i sprawę przed trybunałem wygrał.
– W Ministerstwie Finansów zauważono już choćby brak przepisów przejściowych – mówi Krzysztof Bielecki, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL – i choćby z tego powodu jest szansa na wprowadzenie korekt w toku prac nad ustawą w Senacie. Jeśli jednak zmienione przepisy wejdą w życie w obecnie uchwalonym kształcie, ZPL nie wyklucza swojego podpisu pod skargą wszystkich graczy rynku motoryzacyjnego do Komisji Europejskiej. Jak zwraca uwagę Mirosław Barszcz, za łamanie dyrektywy może o­na ukarać państwo członkowskie grzywną. Ta procedura jest też wstępem do skargi do ETS. Jeśli jego orzeczenie będzie korzystne dla skarżących, wszyscy przedsiębiorcy, którzy przez nowe przepisy zostaną pozbawieni prawa do odliczenia VAT lub narażeni na dodatkowe koszty, by móc z tego prawa skorzystać, będą mogli występować do państwa z roszczeniami odszkodowawczymi.
Zbigniew Biskupski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA