REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co odpowiada urzędnik podatkowy

REKLAMA

Obecnie trudno mówić o odpowiedzialności odszkodowawczej urzędników podatkowych. Ta ogranicza się bowiem do zapłaty 3-krotności miesięcznego wynagrodzenia na rzecz pracodawcy. Pracownicy urzędów skarbowych odpowiadają tylko dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej.
Zasady odpowiedzialności za wydanie decyzji przez urzędnika skarbowego, która następnie została uchylona w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzono nieważność tej decyzji, normują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60).
Odszkodowanie za błąd
Na podstawie art. 260 par. 1 Ordynacji podatkowej stronie, która poniosła szkodę na skutek wydania decyzji, która następnie została uchylona w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzono nieważność tej decyzji, służy odszkodowanie za poniesioną rzeczywistą szkodę, chyba że przesłanki, które uzasadniają uchylenie decyzji lub stwierdzenie jej nieważności, powstały z winy strony. Odszkodowanie przysługuje również, gdy szkoda została poniesiona wskutek uchylenia decyzji w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności decyzji, lub gdy decyzji nie można uchylić lub stwierdzić jej nieważności z uwagi na upływ terminu przedawnienia. Trzeba pamiętać, że jeżeli winę za powstanie okoliczności stanowiącej przesłankę do uchylenia decyzji w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności decyzji ponosi inna strona postępowania, stronie, która poniosła szkodę, służy roszczenie o odszkodowanie od strony winnej powstania tej okoliczności. Dochodzenie roszczenia następuje przed sądem powszechnym. Jednak tak ustalone zasady przyznawania odszkodowania dla strony pokrzywdzonej wydaną decyzją podatkową ponosi za urzędnika skarbowego Skarb Państwa i to o­n jest adresatem roszczenia. Odszkodowanie przysługuje od organu, który wydał decyzję z naruszeniem prawa.
Odpowiedzialność materialna urzędnika
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej w sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. Zgodnie z kodeksem pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracownik urzędu skarbowego, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Zgodnie z art. 119 kodeksu pracy odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może o­no przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. W razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. Wobec pracodawcy, który naprawił szkodę wyrządzoną osobie trzeciej, pracownik ponosi odpowiedzialność materialną. Tak więc jeśli zdarzy się, że na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej podatnik otrzyma odszkodowanie od Skarbu Państwa za wydanie decyzji niezgodnej z prawem to naczelnik urzędu skarbowego może wystąpić do urzędnika, który wydał taką decyzję o zwrot kwoty w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi.
W przyszłości nie będzie lekko
Obecnie w Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za naruszenie prawa i o zmianie innych ustaw. Ustawa ta ma normować zasady odpowiedzialności odszkodowawczej funkcjonariuszy publicznych za stanowiące kwalifikowane naruszenie prawa działania lub zaniechania tych funkcjonariuszy przy rozstrzyganiu m.in. indywidualnych spraw administracyjnych dotyczących zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 5 Ordynacji podatkowej. W takim przypadku ma być wszczęte postępowanie wyjaśniając, które ma za zadanie ustalić funkcjonariusza publicznego, który dopuścił się kwalifikowanego naruszenia prawa, wyjaśnić, czy zostały spełnione przesłanki odpowiedzialności, ustalić wysokość szkody. Odszkodowanie ma być ustalone w wysokości szkody wyrządzonej, jednak nie wyższe niż kwota 12-krotności przeciętnego wynagrodzenia za ostatni kwartał kalendarzowy poprzedzający datę wyrządzenia szkody. Jeśli funkcjonariusz publiczny dopuści się zachowań uzasadniających jego odpowiedzialność na zasadach określonych w tej ustawie z winy umyślnej, ma o­n odpowiadać za szkodę w pełnej wysokości. O kwalifikowanym naruszeniu prawa ma natomiast decydować sąd administracyjny, który stwierdza to w sentencji rozstrzygnięcia, przy uchyleniu decyzji administracyjnej, stwierdzeniu jej nieważności lub stwierdzeniu wydania jej z naruszeniem prawa.
Tak jest
Urzędnik odpowiada materialnie w stosunku do pracodawcy do wysokości kwoty trzymiesięcznego przysługującego mu wynagrodzenia w dniu wyrządzenia szkody. W razie wyrządzenia szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie Skarb Państwa.

Tak będzie
Odszkodowanie dla osoby pokrzywdzonej ma być ustalone w wysokości szkody wyrządzonej, jednak nie wyższe niż kwota 12-krotności przeciętnego wynagrodzenia za ostatni kwartał kalendarzowy poprzedzający datę wyrządzenia szkody. W razie wyrządzenia szkody osobie trzeciej zobowiązany do naprawienia szkody jest urzędnik.
Bogdan Świąder

SŁOWNICZEK
PRACOWNIK SŁUŻBY CYWILNEJ – to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
URZĘDNIK SŁUŻBY CYWILNEJ – to osoba zatrudniona na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
CZŁONEK KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ – to pracownik służby cywilnej oraz urzędnik służby cywilnej.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA