REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment zaliczenia wydatków do kosztów - wybrane zagadnienia

REKLAMA

Który koszt uznać za zarachowany, a który za poniesiony? W którym momencie zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie składników majątku? W którym roku zaliczyć do kosztów odpis na z.f.ś.s. wpłacony na rachunek bankowy w roku następnym?
Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy

Artykuł 7 ust. 2 i art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej u.p.d.o.p.) stanowi, że rozliczenie przychodów i kosztów w celu ustalenia podstawy opodatkowania dokonywane jest za rok podatkowy. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wydatki mające na celu osiągnięcie przychodów w danym roku podatkowym mogą być ponoszone w latach poprzedzających lub następnych. Dlatego też ustawodawca w art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. określił zasadę, iż potrącenie kosztów uzyskania przychodów dokonywane jest w tym roku, którego przychodów koszty te dotyczą. Zgodnie z tą zasadą w danym roku podatkowym potrącalne są także (oprócz kosztów poniesionych i dotyczących danego roku) koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów danego roku podatkowego, oraz potrącalne są nie poniesione jeszcze, lecz zarachowane koszty uzyskania określone co do rodzaju i kwoty, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Wyjątkiem od tej zasady jest możliwość potrącenia w latach następnych kosztów uzyskania dotyczących przychodów danego roku, które nie zostały w danym roku poniesione i nie mogły być zarachowane. Wówczas koszty te są potrącalne w roku, w którym zostały faktycznie poniesione.
Koszt poniesiony zatem to taki, który:
1) został poniesiony faktycznie, tzn. wydatkowana została określona suma pieniędzy,
2) został udokumentowany w sposób zgodny z przepisami, tj. podatnik może okazać odpowiedni dowód poniesienia danego wydatku,
3) przy spełnieniu kryteriów poniesienia wydatku w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczenia kosztu przez ustawodawcę do katalogu negatywnego wymienionego w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi koszt uzyskania przychodu.
Koszt zarachowany natomiast to koszt:
1) który nie został jeszcze faktycznie poniesiony – nie zostały wydatkowane pieniądze,
2) który nie jest jeszcze udokumentowany,
Żeby koszt zarachowany mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu roku podatkowego, musi być określony co do rodzaju i kwoty oraz odnosić się do przychodów danego roku podatkowego, a ponadto, jak każdy koszt, musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może być wymieniony przez ustawodawcę w katalogu negatywnym – art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Większość wyroków NSA w omawianej kwestii trzyma się ściśle wykładni językowej omawianego przepisu art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. I tak na przykład w wyroku z 11 lutego 1999 r. (sygn. akt S.A./Sz 670/98, „Temida” (CD), Wydawnictwo Prawnicze Lex, Sopot 2004, nr 36150) NSA stwierdził, że „aby było możliwe odliczenie kosztów, w pierwszej kolejności musi wystąpić przychód, dla uzyskania którego koszty te zostały poniesione. Praktyczne przełożenie przepisu art. 15 ust. 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest takie, że tylko w tym roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód, jest możliwe odliczenie od tego przychodu kosztów jego uzyskania, przy czym są to koszty:
• poniesione w roku podatkowym, w którym uzyskał przychód,
• poniesione w latach poprzednich, gdy przychodu jeszcze nie miał i nie mógł dokonać odliczenia,
• jeszcze nie poniesione, ale zarachowane, z wyjątkiem gdy zarachowanie nie było możliwe, wówczas odliczenie następuje w roku, w którym zostały poniesione, a więc później, w następnym roku (latach)”.
Tak więc, co do zasady, podatnik może od przychodów odliczyć koszty ich uzyskania w roku podatkowym, w którym koszty te przyczyniły się do powstania przychodu.
Są jednak pewne kategorie kosztów o charakterze ogólnym, które trudno powiązać z określonymi przychodami, przykładowo są to między innymi:
• koszty usług marketingowych lub promocyjnych,
• koszty kampanii reklamowej w prasie, radiu, telewizji oraz
• koszty, które przyczyniają się do powstawania przychodu w sposób bardzo pośredni, jak na przykład:
– koszty badania sprawozdania finansowego,
– koszty obsługi kontroli.
Wymienione powyżej koszty podatnik będzie mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym wydatki te zostaną faktycznie poniesione. Na potwierdzenie tej tezy warto przytoczyć wyrok z 18 lipca 1997 r. (I SA/Wr 1928/96, „Doradca Podatnika” z 1998 r., nr 2, s. 7 dodatek – „Orzecznictwo Podatkowe”), w którym NSA stwierdził, że „w przypadku wydatków poniesionych na swoistą postać reklamy, jaką stanowi udział w targach, nie jest możliwe ustalenie, że udział w targach wiązał się ze ściśle zidentyfikowanym przychodem. Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn.zm.) koszty uzyskania przychodu są potrącalne w tym roku, którego dotyczą. Zasada ta w odniesieniu do wydatków, których charakter przesądza o tym, że nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, powinna być rozumiana w ten sposób, że wydatki takie potrącalne są w tym roku, którego dotyczą, zatem w roku ich poniesienia, skoro żadne zdarzenie gospodarcze nie stanowi przesłanki do potrącenia ich w innych okresach”.
Powyższe oznacza, że jeżeli koszty można bezpośrednio powiązać z przychodami, to nie ma znaczenia, czy wydatek został poniesiony. W tym przypadku podatnik ma prawo do odliczenia kosztów w tym roku podatkowym, w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód. Natomiast jeśli kosztów nie można przyporządkować do określonego przychodu, to koszty będą pomniejszały podstawę opodatkowania z chwilą ich faktycznej zapłaty.
Należy pamiętać, że od tych zasad są także wyjątki. Przykładem może być wprowadzona od 1 stycznia 2005 r. zmiana dotycząca momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń pracowników. Pomimo że wynagrodzenie będzie dotyczyło danego roku podatkowego i będzie miało bezpośredni związek z uzyskanym przychodem, a nie zostanie wypłacone – to będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu z chwilą wypłaty, tj. następnego roku podatkowego.
Przykłady
Ubezpieczenia
Spółka ubezpieczyła samochody ciężarowe. Polisa dotyczy okresu październik 2004–wrzesień 2005. Cała kwota składki została zapłacona w 2004 r.
Kosztem uzyskania przychodu w 2004 r. będzie jedynie ta część składki ubezpieczeniowej, która dotyczy okresu październik–grudzień 2004 r. Natomiast poniesione w 2004 r. wydatki z tytułu składki na ubezpieczenie samochodów ciężarowych w części dotyczącej roku 2005 r. stanowią koszt uzyskania przychodu w 2005 r. Koszt ubezpieczenia należy powiązać z przychodami okresu, którego ubezpieczenie dotyczy. Nie ma znaczenia, kiedy odbyła się płatność składki.
Czynsz zapłacony z góry
W grudniu 2004 roku spółka otrzymała fakturę za wynajem hali produkcyjnej za pierwsze półrocze 2005 roku. Czynsz zapłacono z góry 31 grudnia 2004 roku.
Najem hal dotyczy następnego okresu sprawozdawczego. Koszt ten nie może mieć wpływu na osiąganie przychodów w 2004 roku, ale z pewnością został poniesiony po to, aby móc prowadzić działalność produkcyjną w przyszłym roku. Wydatek ten umożliwi wykonywanie działalności, a tym samym osiąganie przychodów w ściśle określonym czasie. Ponieważ możliwa jest identyfikacja kosztu z przychodem 2005 roku, to koszt ten powinien zostać rozliczony w przyszłym roku podatkowym, mimo iż został poniesiony w grudniu 2004 r.
Odsetki od pożyczek
Spółka zaciągnęła pożyczkę w wysokości 100 000 zł. Zgodnie z umową odsetki naliczane są na koniec kwartału i wypłacane w ciągu 30 dni od zakończenia tego kwartału. Na koniec IV kwartału spółka naliczyła odsetki w kwocie 5000 zł. Płatność nastąpiła 25 stycznia.
Koszty odsetek będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w dacie wypłaty, gdyż trudno kwotę odsetek powiązać z konkretnym przychodem. Ponadto, co jest decydujące w tym przypadku, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Leasing
Spółka 15 grudnia 2004 roku otrzymała fakturę dotyczącą leasingu maszyn. Faktura została wystawiona 10 grudnia 2004 roku, data sprzedaży została określona na 5 styczeń 2005 roku, a termin płatności na 30 grudzień 2005 r. Płatność została uregulowana w terminie. Jak prawidłowo zaksięgować tę fakturę?
Często zdarza się, że firmy leasingowe wystawiają faktury szybciej, tzn. w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc, którego dotyczy usługa. Ponieważ w przypadku usług leasingu możliwa jest identyfikacja kosztów z przychodami, to koszty powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą. W opisanym przypadku zafakturowana opłata dotyczy stycznia 2005 roku – świadczy o tym data sprzedaży.
Przelew środków na z.f.ś.s. dotyczący odpisu za poprzedni rok
Spółka zatrudnia większą liczbę pracowników i ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z powodu braku środków finansowych w 2004 roku spółka nie przelała pieniędzy na rachunek funduszu, a kwota odpisu nie pomniejszyła podstawy opodatkowania. W 2005 roku spółka dysponując odpowiednimi środkami finansowymi wpłaciła na konto funduszu zaległy odpis za 2004 rok. Czy dokonana w 2005 roku wpłata dotycząca 2004 roku jest kosztem uzyskania przychodu w 2005 roku?
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Z powyższego wynika, że naliczone odpisy na z.f.ś.s. mogą stanowić koszt po spełnieniu łącznie następujących warunków:
– odpisy są dokonane zgodnie z ustawą o z.f.ś.s.,
– równowartość tych odpisów została przelana na bankowy rachunek funduszu.
Ponieważ zaliczenie odpisu w koszty nie było możliwe, gdyż jednostka z przyczyn ekonomicznych nie dokonała przelewu na wyodrębniony rachunek funduszu, to za koszt uzyskania przychodu w 2005 roku można uznać zaległą wpłatę dokonaną w tymże roku.
Koszty uruchomienia produkcji nowego wyrobu
Spółka postanowiła rozszerzyć zakres oferowanych produktów i od nowego roku będzie dodatkowo wytwarzać kominki do domków jednorodzinnych. W tym celu, w listopadzie i grudniu zostali przeszkoleni pracownicy, którzy będą nadzorować produkcję kominków.
Ponieważ uruchomienie produkcji nastąpi dopiero w następnym roku podatkowym, to koszty poniesione tytułem przeszkolenia kadry, która ma nadzorować produkcję, będzie można zaliczyć do tego roku, w którym produkcja zostanie rozpoczęta i zostaną wygenerowane przychody.
Powyższe wynika z faktu, że w omawianym przepisie art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. została ustanowiona reguła, że podatnik może potrącić koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzednich, jeśli dotyczą o­ne przychodów danego roku podatkowego.
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA