REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

REKLAMA

Osoby wykonujące działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu mogą, ale nie muszą, podjąć decyzję o jego amortyzacji i wpisywaniu w koszty odpisów amortyzacyjnych. W sytuacji gdy tylko część mieszkania jest amortyzowana, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni użytkowej mieszkania. Podatnicy sami mogą wybrać, w jaki sposób ustalić wartość początkową mieszkania. Stawka amortyzacji dla własnych lokali mieszkalnych wynosi 1,5%.
Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlegają amortyzacji lokale mieszkalne służące prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli podatnik nie podejmie decyzji o ich amortyzacji (art. 22c pkt 2 updof).
A zatem lokale te – w odróżnieniu od środków trwałych o okresie użytkowania dłuższym niż rok i wartości przekraczającej 3500 zł, podlegających amortyzacji z mocy prawa podlegają amortyzacji, jeżeli podatnik podejmie taką decyzję. Ustawodawca pozostawia więc podatnikowi możliwość wyboru w tej kwestii.
Przepis art. 22f ust. 4 updof stanowi, że jeśli tylko część nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowana lub wydzierżawiana – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu.
A zatem również w przypadku lokalu mieszkalnego, którego część przeznaczona jest na działalność gospodarczą, podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest ustalenie wartości początkowej całego lokalu według takich samych zasad jak w przypadku innych nieruchomości, a wysokość dokonywanych od tej wartości odpisów amortyzacyjnych jest m.in. uzależniona od wielkości powierzchni przeznaczonej na cele działalności gospodarczej, która jest w tym przypadku kwestią wtórną i nie ma wpływu na przyjęcie przez podatnika zasad ustalenia wartości początkowej lokalu.
Ustawodawca pozostawia zatem podatnikowi szeroki wybór w kwestii zasad ustalenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego.

W przypadku lokalu mieszkalnego, którego część jest przeznaczona na działalność gospodarczą, podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest ustalenie wartości początkowej całego lokalu.

Zgodnie z art. 22g ust. 10 updof podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty 988 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą do celów podatku od nieruchomości.
Stawka amortyzacji określona w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych (załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wynosi dla lokali mieszkalnych 1,5%.

Stawka amortyzacji dla lokali mieszkalnych wynosi 1,5%.
Przykład 1
Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą.
Do celów tej działalności wykorzystuje pokój o powierzchni 20 m2 w swoim mieszkaniu o powierzchni 60 m2.
Wartość początkową tego lokalu może przyjąć w wysokości 60 × 988 zł = 59 280,00 zł.
A zatem podatnik może zaliczać w koszty kwotę odpisów amortyzacyjnych rocznie w wysokości 59 280 zł × 20 : 60 × 1,5%= 296,40 zł.
Odpisy te może zaliczać w koszty na koniec roku bądź odpowiednio na koniec kwartału albo na koniec miesiąca.
Zasadę tę podatnicy mogą stosować, lecz nie muszą, o czym świadczy sformułowanie w przepisie: podatnicy mogą ustalić wartość początkową.
Ustawodawca pozostawia zatem podatnikowi możliwość wyboru zasad ustalenia przez niego wartości początkowej lokalu nie narzucając mu w tym względzie obowiązku ustalenia tej wartości jedynie w sposób przedstawiony w przykładzie.

Podatnik ma możliwość wyboru sposobu ustalenia wartości początkowej lokalu.
Wydaje się, że celem ustawodawcy było umożliwienie podatnikowi ustalenia wartości początkowej lokalu, gdy z różnych przyczyn nie jest o­n w stanie zastosować innych zasad ustalenia tej wartości.
Warto zauważyć, że w przypadku ustalenia w przedstawiony sposób wartości początkowej lokalu mieszkalnego czy własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego bądź prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej nie podlega o­n objęciu ewidencją, o czym stanowi art. 22n ust. 3 updof.
Podatnicy mogą ustalić wartość początkową lokalu również w inny sposób, m.in. na podstawie dokonanej przez siebie wyceny lokalu. Zgodnie z art. 22g ust. 8 updof, jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji.

Podatnicy mogą ustalić wartość początkową lokalu opierając się na dokonanej przez siebie wycenie lokalu.
Przykład 2
Pan Kowalski prowadzi od 1 lutego 2005 r. działalność gospodarczą.
Do celów tej działalności wykorzystuje pokój o powierzchni 20 m2 w swoim mieszkaniu o powierzchni 60 m2.
Wartość początkową tego lokalu przyjął na podstawie dokonanej przez siebie wyceny rynkowej wartości mieszkania z grudnia 2004 r., tj. według ceny 4000 zł za m2.
Może zatem przyjąć wartość początkową w wysokości 60 × 4000 zł = 240 000,00 zł.
A zatem podatnik może zaliczać w koszty kwotę odpisów amortyzacyjnych rocznie w wysokości 240 000 zł × 20 : 60 × 1,5% = 1200,00 zł.
Ponieważ kwota przyjęta przez ustawodawcę w przypadku ustalenia wartości początkowej lokalu według zasad, o których mowa w art. 22g ust. 10 updof, jest z reguły znacznie niższa od ceny rynkowej, podatnik – dzięki zastosowaniu pokazanej w przykładzie 2 zasady ustalenia wartości początkowej lokalu – może dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości wyższej niż w przykładzie 1.
Wartość początkową lokalu można również określić na podstawie ceny nabycia lokalu, która jest podstawową zasadą ustalenia wartości początkowej środka trwałego.

Wartość początkową lokalu można również określić na podstawie ceny nabycia lokalu.


Pozostałe zasady mogą mieć zastosowanie wówczas, gdy nie można określić tej ceny (np. w sytuacji gdy nabycie lokalu nastąpiło wcześniej, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej przez podatnika).
Zgodnie z art. 22g ust. 3 updof za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, tj. m.in. o koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.
Przykład 3
Pan Kowalski zakupił w trakcie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lokal mieszkalny o powierzchni 60 m2 w nowo wybudowanym budynku w pobliżu centrum miasta.
Do celów swojej działalności wykorzystuje w tym lokalu pokój o powierzchni 20 m2.
Wartość początkową lokalu przyjął na podstawie ceny nabycia tego lokalu (uwzględniając również koszty opłat notarialnych, skarbowych) w wysokości 300 000,00 zł.
A zatem podatnik może zaliczać w koszty kwotę odpisów amortyzacyjnych rocznie w wysokości 300 000 zł × 20 : 60 × 1,5% = 1500,00 zł.
Stawka amortyzacji w wysokości 1,5% przysługuje tylko wówczas, gdy lokal jest własnością podatnika. Natomiast w przypadku własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej odpisów amortyzacyjnych dokonuje się przy zastosowaniu rocznej stawki amortyzacyjnej w wysokości 2,5%, o czym stanowi art. 22m ust. 4 updof.
Jeżeli jednak przy ustalaniu wartości początkowej tych praw podatnicy zastosowali zasadę określoną w art. 22g ust. 10 updof (tj. ustalili wartość początkową tych praw według określonej przez ustawodawcę wartości 1 m2 w wysokości 988 zł), to roczna stawka amortyzacyjna może wynosić jedynie 1,5%. Dlatego zastosowanie zasady określonej w art. 22g ust. 10 updof również z tego względu nie wydaje się korzystne.

Krzysztof Lis
Podstawa prawna
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2781

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA