REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy, o których się pisze

REKLAMA

Ranking przedsiębiorstw, o których w 2004 r. pisano najwięcej w ogólnopolskich wydaniach gazet, na zlecenie „Gazety Prawnej” przygotowała Agencja AIR, monitorująca postrzeganie firm na rynku mediów. Pełna klasyfikacja obejmuje 3,5 tys. podmiotów. Dla każdego z nich AIR tworzy raporty, będące kompleksowymi analizami postrzegania firm w oparciu o wizerunek kształtowany w wiodących mediach prasowych. Dla potrzeb rankingu z badań wyłączono materiały o konotacjach negatywnych, tak więc pozycje firm znajdujących się na publikowanych listach odzwierciedlają treści, dzięki którym odbiorca uzyskuje rzeczową wiedzę o funkcjonowaniu spółek.
Są to w większości materiały o neutralnym nastawieniu emocjonalnym, a ocenę czytelników wyzwalają zazwyczaj tylko opisywane fakty. Ich interpretacja należy do adresata.
Wydzielona kategoria materiałów o wymowie pozytywnej (opis sukcesu), chociaż z reguły nie dominuje w badanych przekazach, jednak poprzez swoje jednoznaczne oddziaływanie stanowi istotny element kształtowania opinii czytelników.
PKN Orlen: potentat
Palmę pierwszeństwa na liście firm z pierwszych stron gazet, nie tylko w 2004 r., ale także w 2003 r. i w 2002 r., dzierży PKN Orlen. Ubiegły rok przyniósł koncernowi wzmocnienie tego udziału do poziomu 5,48 proc., z 3,05 proc. w 2003 r. Uwagę dziennikarzy przykuwało wiele wydarzeń z życia spółki, m.in.: wybór nowego zarządu i członków rady nadzorczej; kolejne koncepcje prywatyzacji; rozważania nad fuzją z węgierskim koncernem MOL; ewentualny udział w prywatyzacji Naftobaz; inwestycje w Rafinerii Trzebinia (grupa PKN Orlen); znakomite wyniki finansowe za 2004 r.; wygrana w przetargu na objęcie 63 proc. akcji czeskiego koncernu paliwowo-chemicznego Unipetrol; inwestycje Orlen Deutschland na terenie Niemiec, a przede wszystkim tok prac parlamentarnej komisji śledczej w sprawie odwołania prezesa Andrzeja Modrzejewskiego.
Tylko nieco gorzej wiedzie się firmie z Płocka, w wydzielonej kategorii materiałów o konotacjach pozytywnych. W tym przypadku paliwowy gigant musiał zadowolić się siódmą pozycją, z udziałem 1,11 proc., podczas gdy jeszcze w 2003 r. koncern i w tej klasyfikacji był na czele zestawienia (2,31 proc.).
PKO BP: ścieżka wzrostu
Zdecydowaną poprawę pozycji zanotował PKO BP – drugi w 2004 r. w klasyfikacji materiałów prasowych ogółem, z 4,66-proc. udziałem, podczas gdy w 2003 r. bank ten zajmował siódmą pozycję (1,83 proc.). Notowania prasowe PKO BP zwyżkowały głównie pod koniec 2004 r., gdyż bank ten w I połowie 2004 r. zajmował jeszcze czwarte miejsce w rankingu (1,73 proc.), a w III kw. trzecią pozycję (2,89 proc.). Nie bez znaczenia były nadzieje na szybki rozwój banku po zmianie akcjonariatu oraz więcej niż zadowalające wyniki ekonomiczne.
PKO BP prowadził w 2004 r. pod względem materiałów o konotacjach pozytywnych z udziałem 3,38 proc. (skok z szóstej pozycji w 2003 r. – 1,21 proc.). Pierwsze miejsce w tej kategorii, z prawie o połowę większym udziałem niż następna na tej liście Polska Telefonia Cyfrowa, w głównej mierze wiąże się z euforią panującą wśród inwestorów zabiegających o jak największe pakiety akcji prywatyzowanego banku. Na wizerunek PKO BP banku przestało już oddziaływać odium instytucji słabo reagującej na potrzeby klienta i mającej opóźnienia we wdrażaniu nowoczesnych form bankowości.
Telekomunikacja Polska: stabilne udziały
Stabilną pozycję w kategorii materiałów prasowych ogółem zajmuje Telekomunikacja Polska – trzecia w 2004 r. i piąta w 2003 r., przy udziałach wynoszących odpowiednio 2,26 proc. i 2,27 proc. Podobnie jest w kategorii materiałów o konotacjach pozytywnych: trzecie miejsce w 2004 r. (2,05 proc.), gorzej było w 2003 r. 33. pozycja z 0,64-proc. udziałem. Narodowy operator, tracąc monopol na usługi telekomunikacyjne, stara się skutecznie walczyć o klienta: wprowadza nowe usługi, oferuje elastyczne taryfy, zwraca uwagę na przedsięwzięcia w sferze dostępu do internetu. Na ten obraz nakłada się walka alternatywnych operatorów o udziały w rynku.
PZU S.A.: lepiej niż było
Narodowy ubezpieczyciel uplasował się w 2004 r. na czwartej pozycji w rankingu, z 1,89-proc. udziałem, a więc częściej był przedmiotem analiz dziennikarskich niż w 2003 r. – 9. miejsce i 1,63-proc. udział. Wciąż tematem numer jeden w 2004 r. była przybierająca na sile walka rządu z Eureko o wpływy. Ubiegły rok okazał się zdecydowanie lepszym dla firmy w rankingu materiałów o konotacjach pozytywnych, w porównaniu z 2003 r.: skok z 80 pozycji (z udziałem 0,32 proc.) na 10. miejsce (0,97 proc.).
Biznesmeni o liderach
Agencja AIR przedstawiła reprezentantom biznesu ze znaczących firm listę podmiotów najczęściej opisywanych w 2004 r. na łamach prasy centralnej, z prośbą o określenie konotacji emocjonalnych wiążących się z tymi podmiotami (do wyboru były trzy kategorie: pozytywne, negatywne, neutralne). Okazuje się, że ankietowani najwyżej cenią sobie dokonania Polskiej Telefonii Cyfrowej (ponad połowa wskazań pozytywnych). Niewiele mniejszy odsetek pozytywnych ocen zebrał Polkomtel.
Ciepło o komórkach
Warto podkreślić, że w kategorii materiałów o konotacjach pozytywnych w 2004 r. poczesne miejsce zajęli operatorzy telefonii komórkowych: druga pozycja Polskiej Telefonii Cyfrowej – z udziałem 2,53 proc. (15. miejsce w 2003 r. – 0,77 proc.), Polkomtel był czwarty – 1,81 proc. (16. pozycja – 0,76 proc.), a Centertel ósmy – 1,06 proc. (12. z 0,84 proc. udziałem).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mirosław Stańczyk


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA