Od 1 lutego br. obowiązują nowe wzory formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego. Podatnicy, którzy chcą dokonać takiej wpłaty gotówkowej albo polecenia przelewu, muszą więc wykorzystać i wypełnić odpowiednie formularze.
Zobowiązania podatkowe (czyli np. obowiązek zapłaty podatku) wygasają w całości lub w części m.in. wskutek zapłaty, pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta, zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku.
Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
• przy zapłacie gotówką – dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,
• w obrocie bezgotówkowym – dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.
Od 1 lutego 2005 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego (Dz.U. nr 182, poz. 1882).
1 Wpisz nazwę organu i numer rachunku
W polu 01 i 02 formularza należy wpisać nazwę organu podatkowego zgodnie z właściwością miejscową, czyli np. II Urząd Skarbowy w Bolesławcu. Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, w każdej linii można wpisać maksymalnie do 27 znaków. Natomiast wypełniając formularz pismem maszynowym, w każdej linii można wpisać maksymalnie 54 znaki. Oczywiście dane te trzeba wpisywać w sposób jednoznacznie umożliwiający odczyt (tzn. wpisując znaki w jednym ciągu, z wyraźnymi odstępami, ignorując podział na kratki i nie wykraczając poza obrys pola).
W polu nr 03 należy wpisać numer rachunku bankowego NRB właściwego organu podatkowego. Warto pamiętać, że przy wpisywaniu cyfr nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających np. „-”.
Pole 04 wypełnia
jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego. Dla polecenia przelewu należy przekreślić za pomocą „x” znak W, zaś dla wpłaty gotówkowej znak P.
2 Wpisz kwotę
Wypełniając to pole, należy stosować zasady właściwe dla pola 01 i 02. Kwota powinna być wpisana cyframi, począwszy od lewej strony pola. Nie należy stosować kropek oddzielających tysiące, miliony itp.
Jeżeli formularz wypełniany jest pismem maszynowym, kwotę należy poprzedzić dwoma znakami gwiazdek (**). Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, przecinek oddzielający grosze powinien być umieszczony w oddzielnej kratce.
3 Wpisz swój numer rachunku
W zależności od formy płatności w polu 06 należy wpisać w przypadku:
• przelewu – numer rachunku bankowego NRB zobowiązanego,
• wpłaty gotówkowej – kwotę słownie.
Jeżeli płatność dokonywana jest przelewem przy wpisywaniu NRB zobowiązanego, należy stosować zasady dotyczące NRB organu podatkowego (pole 03).
4 Podaj adres
W polu tym należy wpisać imię i nazwisko (firmę), nazwę oraz adres zobowiązanego (wpłacającego). Jeżeli wpłaty dokonuje osoba fizyczna, należy wpisać imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, uwzględniając przy tym odstępy i znaki rozdzielające. Osoba prawna wpisuje nazwę firmy i adres jej siedziby.
5 Wpisz NIP
W polu 09 należy wpisać Numer Identyfikacji Podatkowej zobowiązanego bez znaków rozdzielających (bez kresek), np. 8351245258, rozpoczynając od pierwszej kratki.
Gdyby zobowiązany nie posiadał NIP, należy wpisać identyfikator uzupełniający:
• numer REGON – gdy zobowiązany jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale posiadającą numer REGON,
• numer PESEL – gdy wpłacający jest osobą fizyczną posiadającą numer PESEL.
Pamiętaj, jeżeli zobowiązany nie posiada jednego z podanych wyżej numerów: NIP, PESEL lub REGON, to należy wpisać serię i numer paszportu lub serię i numer dowodu osobistego albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (bez znaków rozdzielających).
6 Podaj typ identyfikatora
W polu 10 trzeba podać typ identyfikatora. Jeżeli w polu 09 wpisano:
• NIP – należy wpisać N,
• nr REGON – należy wpisać R,
• nr PESEL – należy wpisać P,
• serię i numer dowodu osobistego – należy wpisać 1,
• serię i numer paszportu – należy wpisać 2,
• numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość – należy wpisać 3.
7 Poinformuj, za jaki okres płacisz
Pole 11 musi być wypełnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy wpłata dotyczy należności niezwiązanych z okresem rozliczeniowym (np. kaucja gwarancyjna w podatku od towarów i usług,
podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych).
W polu tym należy wpisać, jakiego okresu dotyczy dokonywana wpłata (bez znaków rozdzielających): R – rok, K – kwartał, M – miesiąc, D – dekada, J – dzień. Na przykład, jeżeli wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych za 2004 r., należy wpisać – 04R, a jeżeli wpłata dotyczy podatku od towarów i usług za luty 2004 r., należy wpisać – 04M02.
8 Oznacz symbol formularza
W polu 12 należy oznaczyć symbol formularza lub płatności.
Jeżeli wpłata dotyczy zeznania lub deklaracji, należy wpisać symbol formularza, np. PIT-37.
Jeżeli wpłata należności wynika z decyzji (postanowienia) lub tytułu wykonawczego organu podatkowego, należy wpisać symbol płatności, np.:
• PIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych,
•
CIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych,
• VAT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku od towarów i usług.
W przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego, symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.
Gdy wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, należy wpisać symbol płatności INNE.
9 Zidentyfikuj zobowiązanie
Przy wypełnianiu pola 13 należy stosować zasady właściwe dla pola nr 01 i 02.
Pole to wypełnia się, jeżeli wpłata należności wynika z decyzji, postanowienia tytułu wykonawczego. W takich przypadkach zobowiązany, wypełniając to pole, wpisuje w skrócie rodzaj aktu administracyjnego i jego sygnaturę podaną w treści tego aktu, np.:
• tytuł wykonawczy SM1-0987-03,
• decyzja US-732-89-03.
Jeżeli wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie nie wynika z decyzji, postanowienia, tytułu wykonawczego lub innego aktu; wówczas należy wpisać w skrócie rodzaj należności, np. podatek:
• od nieruchomości (wpłata dotyczy podatku od nieruchomości),
• leśny (wpłata dotyczy podatku leśnego),
• rolny (wpłata dotyczy podatku rolnego),
• od posiadania psów (wpłata dotyczy podatku od posiadania psów).
10 Pamiętaj o podpisie
Pole 14 przeznaczone jest na pieczęć, datę i podpis zobowiązanego. Odcisk pieczęci może być stosowany fakultatywnie (nie należy stosować czerwonego tuszu). Ponadto w polu tym należy umieścić datę zlecenia oraz podpis zobowiązanego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Agnieszka Witkiewicz