REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpłacać podatek przelewem

REKLAMA

Od 1 lutego br. obowiązują nowe wzory formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego. Podatnicy, którzy chcą dokonać takiej wpłaty gotówkowej albo polecenia przelewu, muszą więc wykorzystać i wypełnić odpowiednie formularze.
Zobowiązania podatkowe (czyli np. obowiązek zapłaty podatku) wygasają w całości lub w części m.in. wskutek zapłaty, pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta, zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku.
Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
• przy zapłacie gotówką – dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,
• w obrocie bezgotówkowym – dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.
Od 1 lutego 2005 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego (Dz.U. nr 182, poz. 1882).

Wpisz nazwę organu i numer rachunku
W polu 01 i 02 formularza należy wpisać nazwę organu podatkowego zgodnie z właściwością miejscową, czyli np. II Urząd Skarbowy w Bolesławcu. Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, w każdej linii można wpisać maksymalnie do 27 znaków. Natomiast wypełniając formularz pismem maszynowym, w każdej linii można wpisać maksymalnie 54 znaki. Oczywiście dane te trzeba wpisywać w sposób jednoznacznie umożliwiający odczyt (tzn. wpisując znaki w jednym ciągu, z wyraźnymi odstępami, ignorując podział na kratki i nie wykraczając poza obrys pola).
W polu nr 03 należy wpisać numer rachunku bankowego NRB właściwego organu podatkowego. Warto pamiętać, że przy wpisywaniu cyfr nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających np. „-”.
Pole 04 wypełnia jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego. Dla polecenia przelewu należy przekreślić za pomocą „x” znak W, zaś dla wpłaty gotówkowej znak P.

Wpisz kwotę
Wypełniając to pole, należy stosować zasady właściwe dla pola 01 i 02. Kwota powinna być wpisana cyframi, począwszy od lewej strony pola. Nie należy stosować kropek oddzielających tysiące, miliony itp.
Jeżeli formularz wypełniany jest pismem maszynowym, kwotę należy poprzedzić dwoma znakami gwiazdek (**). Jeżeli formularz wypełniany jest pismem ręcznym, przecinek oddzielający grosze powinien być umieszczony w oddzielnej kratce.

3 Wpisz swój numer rachunku
W zależności od formy płatności w polu 06 należy wpisać w przypadku:
• przelewu – numer rachunku bankowego NRB zobowiązanego,
• wpłaty gotówkowej – kwotę słownie.
Jeżeli płatność dokonywana jest przelewem przy wpisywaniu NRB zobowiązanego, należy stosować zasady dotyczące NRB organu podatkowego (pole 03).

4 Podaj adres
W polu tym należy wpisać imię i nazwisko (firmę), nazwę oraz adres zobowiązanego (wpłacającego). Jeżeli wpłaty dokonuje osoba fizyczna, należy wpisać imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, uwzględniając przy tym odstępy i znaki rozdzielające. Osoba prawna wpisuje nazwę firmy i adres jej siedziby.

5 Wpisz NIP
W polu 09 należy wpisać Numer Identyfikacji Podatkowej zobowiązanego bez znaków rozdzielających (bez kresek), np. 8351245258, rozpoczynając od pierwszej kratki.
Gdyby zobowiązany nie posiadał NIP, należy wpisać identyfikator uzupełniający:
• numer REGON – gdy zobowiązany jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale posiadającą numer REGON,
• numer PESEL – gdy wpłacający jest osobą fizyczną posiadającą numer PESEL.
Pamiętaj, jeżeli zobowiązany nie posiada jednego z podanych wyżej numerów: NIP, PESEL lub REGON, to należy wpisać serię i numer paszportu lub serię i numer dowodu osobistego albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (bez znaków rozdzielających).

6 Podaj typ identyfikatora
W polu 10 trzeba podać typ identyfikatora. Jeżeli w polu 09 wpisano:
• NIP – należy wpisać N,
• nr REGON – należy wpisać R,
• nr PESEL – należy wpisać P,
• serię i numer dowodu osobistego – należy wpisać 1,
• serię i numer paszportu – należy wpisać 2,
• numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość – należy wpisać 3.

7 Poinformuj, za jaki okres płacisz
Pole 11 musi być wypełnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy wpłata dotyczy należności niezwiązanych z okresem rozliczeniowym (np. kaucja gwarancyjna w podatku od towarów i usług, podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych).
W polu tym należy wpisać, jakiego okresu dotyczy dokonywana wpłata (bez znaków rozdzielających): R – rok, K – kwartał, M – miesiąc, D – dekada, J – dzień. Na przykład, jeżeli wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych za 2004 r., należy wpisać – 04R, a jeżeli wpłata dotyczy podatku od towarów i usług za luty 2004 r., należy wpisać – 04M02.
8 Oznacz symbol formularza
W polu 12 należy oznaczyć symbol formularza lub płatności.
Jeżeli wpłata dotyczy zeznania lub deklaracji, należy wpisać symbol formularza, np. PIT-37.
Jeżeli wpłata należności wynika z decyzji (postanowienia) lub tytułu wykonawczego organu podatkowego, należy wpisać symbol płatności, np.:
• PIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych,
CIT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych,
• VAT – wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku od towarów i usług.
W przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego, symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.
Gdy wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, należy wpisać symbol płatności INNE.

9 Zidentyfikuj zobowiązanie
Przy wypełnianiu pola 13 należy stosować zasady właściwe dla pola nr 01 i 02.
Pole to wypełnia się, jeżeli wpłata należności wynika z decyzji, postanowienia tytułu wykonawczego. W takich przypadkach zobowiązany, wypełniając to pole, wpisuje w skrócie rodzaj aktu administracyjnego i jego sygnaturę podaną w treści tego aktu, np.:
• tytuł wykonawczy SM1-0987-03,
• decyzja US-732-89-03.
Jeżeli wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie nie wynika z decyzji, postanowienia, tytułu wykonawczego lub innego aktu; wówczas należy wpisać w skrócie rodzaj należności, np. podatek:
• od nieruchomości (wpłata dotyczy podatku od nieruchomości),
• leśny (wpłata dotyczy podatku leśnego),
• rolny (wpłata dotyczy podatku rolnego),
• od posiadania psów (wpłata dotyczy podatku od posiadania psów).

10 Pamiętaj o podpisie
Pole 14 przeznaczone jest na pieczęć, datę i podpis zobowiązanego. Odcisk pieczęci może być stosowany fakultatywnie (nie należy stosować czerwonego tuszu). Ponadto w polu tym należy umieścić datę zlecenia oraz podpis zobowiązanego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Witkiewicz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

REKLAMA

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA