REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostęp do Internetu oraz miejsce dostaw gazu i energii elektrycznej - komentarz do nowelizacji ustawy o VAT

REKLAMA

16 grudnia 2004 r. Sejm uchwalił pierwszą nowelizację ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535). Nowelizacja ta ma na celu dostosowanie przepisów zmienianej ustawy o podatku od towarów i usług do wymogów prawa wspólnotowego w zakresie wysokości opodatkowania usług dostępu do Internetu oraz w odniesieniu do zasad dotyczących miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej. Likwidacja zwolnień od podatku usług dostępu do Internetu
Przed wejściem w życie omawianej nowelizacji, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z poz. 13 i 14 zał. nr 4 zmienianej ustawy część usług dostępu do Internetu była objęta zwolnieniem od podatku. Należy zauważyć, iż w związku z niejasnym brzmieniem poz. 14 zał. nr 4 do ustawy („usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do Internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy”) zakres usług objętych zwolnieniem budził kontrowersje.
Objęcie zwolnieniem usług dostępu do Internetu było niezgodne z regulacjami VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej, do przestrzegania których zobowiązani są członkowie Unii.
Należy zaznaczyć, że niezgodność ta spowodowała wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie prawa wspólnotowego i w efekcie oficjalne wezwanie Polski do dostosowania prawa do regulacji unijnych w zakresie VAT na Internet (wezwanie nastąpiło już po uchwaleniu omawianej ustawy przez Sejm).
W związku z wykreśleniem w zał. nr 4 do zmienianej ustawy poz. 13 i 14, usługi dostępu do Internetu będą objęte 22% stawką podatku od towarów i usług. Dotyczy to również usług świadczonych dla szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk (utrzymanie zwolnienia w tym zakresie również byłoby niezgodne z przepisami unijnymi).
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – korzystający z Internetu będą mogli odliczyć od swojego dochodu wydatki ponoszone na ten cel w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Zmiana dotycząca stawki podatku od towarów i usług na usługi dostępu do Internetu wchodzi w życie 1 marca 2005 r. Taki termin wejścia w życie powinien umożliwić operatorom telekomunikacyjnym przestawienie systemów billingowych, a także wywiązanie się przez nich z, określonego w art. 61 ust. 5 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), obowiązku powiadomienia abonentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego o ewentualnym podwyższeniu cen usług telekomunikacyjnych.
Implementacja unijnej dyrektywy dotyczącej sektora energetycznego
Jak zaznaczono na wstępie, omawiana nowelizacja ma również na celu harmonizację polskich przepisów w zakresie podatku od towarów i usług z przepisami dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r., zmieniającej VI Dyrektywę w odniesieniu do zasad dotyczących miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej. Dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. unowocześnia i upraszcza funkcjonowanie systemu VAT w kontekście rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu, w szczególności przez zmianę określenia miejsca opodatkowania VAT dostawy tych towarów z jednoczesnym wykorzystaniem zasady samoobliczenia podatku, w sytuacji gdy nabywcą tych towarów jest podatnik. Przed wejściem w życie dyrektywy nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. do miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gazu i energii elektrycznej miały zastosowanie ogólne zasady wynikające z VI Dyrektywy, tzn. w przypadku gdy towary były wysyłane lub transportowane, miejscem opodatkowania było miejsce, w którym towary te znajdowały się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Dyrektywa nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. ustanawia dla obrotu gazem oraz energią elektryczną zupełnie nowe zasady ustalania miejsca opodatkowania.
W związku z implementacją tej dyrektywy w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 22 ust. 1 dodano punkty 5 i 6, określające w sposób szczególny miejsce dostawy dla wymienionych towarów.
Zgodnie z dodanymi przepisami miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
• dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotu będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 15, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatnikiem podatku o podobnym charakterze, którego głównym celem nabywania gazu i energii elektrycznej jest odsprzedaż tych towarów w takich systemach i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne (pośrednicy) – miejsce, gdzie podmiot taki posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary – miejsce, gdzie podmiot ten posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, zaś w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania;
• dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, jeżeli taka dostawa jest dokonywana do podmiotu innego niż podmiot, o którym mowa wcześniej (niebędący pośrednikiem) – miejsce, w którym nabywca korzysta z tych towarów i je zużywa; jeżeli wszystkie te towary lub ich część nie są w rzeczywistości zużyte przez tego nabywcę, towary niezużyte uważa się za wykorzystane i zużyte w miejscu, w którym nabywca posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary – miejsce, gdzie nabywca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

Należy zauważyć, że ilekroć w ustawie jest mowa o systemie gazowym albo systemie elektroenergetycznym – uznaje się przez to system gazowy albo system elektroenergetyczny w znaczeniu przepisów ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne – Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm. (art. 2 pkt 27a ustawy o podatku od towarów i usług). Z regulacji zawartych w Prawie energetycznym wynika, że system gazowy albo elektroenergetyczny to sieci gazowe albo elektroenergetyczne oraz przyłączone do nich urządzenia i instalacje, współpracujące z siecią (art. 3 pkt 23 Prawa energetycznego).
Nowelizacja wprowadziła również nowe regulacje dotyczące określenia miejsca świadczenia usług:
1) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych,
2) przesyłowych:
a) gazu w systemie gazowym,
b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,
3) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W przypadku gdy wymienione usługi są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
– miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 12–14 ustawy o podatku od towarów i usług).
W pozostałych przypadkach będzie miała zastosowanie ogólna zasada wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce właściwe dla świadczącego usługę.
Jednocześnie w związku ze zmianą brzmienia art. 17 ust. 2 i ust. 5 nowelizowanej ustawy, m.in. dla:
a) usług polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych, usług przesyłowych gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym oraz innych usług bezpośrednio związanych z tymi usługami, świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju – w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca,
b) dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju – w każdym przypadku podatnikiem jest nabywca towarów, o ile jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4 tej ustawy (podatnik VAT czynny lub podatnik VAT UE).

Należy dodać, że w związku z tymi regulacjami oraz przepisami art. 12 ust. 1 pkt 9 i art. 13 ust. 4 pkt 9 nowelizowanej ustawy, dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym nie mogą być identyfikowane jako transakcje wewnątrz- wspólnotowe.
Aby wyjaśnić w uproszczeniu te regulacje, należy stwierdzić, iż z przepisów implementowanej dyrektywy wynika, że w przypadku dostawy gazu lub energii elektrycznej pomiędzy podmiotami z różnych krajów, miejscem opodatkowania będzie tylko kraj właściwy dla nabywcy tych towarów (dostawca nie stosuje stawki 0%, jak ma to miejsce w przypadku eksportu czy wewnątrzwspólnotowej dostawy).
Ponadto, jeśli nabywca będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku, tylko o­n będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od tej dostawy, a zatem dostawca nie będzie musiał rejestrować się w kraju właściwym dla nabywcy. Jednak, gdy nabywcą nie będzie zarejestrowany podatnik, to na dostawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia tego podatku, a zatem w tym przypadku zaistnieje obowiązek rejestracji dostawcy w kraju właściwym dla nabywcy jako podatnik.
Obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę oznacza, iż będzie o­n opodatkowywał nabycie przez samonaliczenie podatku. Należny podatek z tytułu nabycia przedmiotowych towarów staje się podatkiem naliczonym, który jest rozliczany za ten sam okres co podatek należny.
Należy jeszcze zwrócić uwagę, że w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania zostało wprowadzone zwolnienie importu gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym (art. 45 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług) – opodatkowanie tych dostaw będzie traktowane jako nabycie krajowe.
Ponieważ przedmiotowe czynności nie będą podlegały opodatkowaniu w kraju (w przypadku dostaw gazu i energii elektrycznej nie występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, jak również eksport), istotna dla dostawców gazu i energii elektrycznej oraz świadczących usługi przesyłowe jest możliwość odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z tymi dostawami i świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie będzie terytorium kraju. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importowanych lub nabytych towarów i usług związanych z tymi czynnościami, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Ponieważ zarówno dostawa gazu i energii elektrycznej, jak i usługi przesyłowe wykonywane na terytorium kraju podlegają opodatkowaniu, zatem podatnik może odliczyć na ogólnych zasadach również podatek naliczony przy zakupie towarów i usług, które są związane z takimi usługami, dla których miejscem świadczenia nie jest terytorium Polski.
Należy zauważyć, iż w związku z brakiem możliwości wprowadzenia ustawowych przepisów implementujących dyrektywę Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. (projekt stosownej ustawy wpłynął do Sejmu 25 listopada 2004 r.) od 1 stycznia 2005 r. (data wejścia w życie powyższej dyrektywy) Minister Finansów, w rozporządzeniu z 23 grudnia 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 273, poz. 2705), wprowadził rozwiązania umożliwiające otrzymanie efektu podatkowego analogicznego do omówionych zmian (zakres regulacji zawartych w rozporządzeniu musiał opierać się na ustawowych upoważnieniach dla Ministra Finansów).
Takie same rozwiązania jak przedstawione dotyczyły miejsca świadczenia usług polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych oraz usług przesyłowych tych towarów poprzez te systemy, a także innych usług bezpośrednio związanych z wcześniej wymienionymi usługami. Ponadto wprowadzono obniżenie do wysokości 0% stawki podatku dla dostaw gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotów, które na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub na terytorium państwa trzeciego posiadają siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, pod warunkiem niewykazywania tych dostaw odpowiednio jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub eksportu towarów. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z dyrektywą nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. wymienione dostawy nie mogą być identyfikowane jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów lub eksport towarów. W związku z omawianą nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem jej wejścia w życie przestaną obowiązywać regulacje wprowadzone wymienionym rozporządzeniem z 23 grudnia 2004 r.
Ponadto omawianą nowelizacją została zmieniona treść art. 9 ust. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702, z późn. zm.). Przepis ten otrzymał brzmienie:
2. Obowiązek dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego przez podatników, o których mowa w art. 6 ust. 1, występuje również w przypadku, gdy podatnikom tym, w wyniku utraty prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług lub rezygnacji z tego prawa, zmieniła się właściwość naczelnika urzędu skarbowego; w tym przypadku zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku od towarów i usług, wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powyższa zmiana jest zmianą porządkową, która doprowadza do zgodności tego przepisu z obowiązującą od 1 maja 2004 r. ustawą o podatku od towarów i usług.
Przedmiotowa nowelizacja wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2005 r. (poza zmianami dotyczącymi opodatkowania Internetu, które – jak wcześniej zaznaczono – wchodzą w życie 1 marca 2005 r.).

Jerzy Dudziński

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA