Ważne zmiany wprowadzono w przepisach dotyczących wspólnego opodatkowania małżonków – z tego preferencyjnego rozliczenia będą mogli skorzystać również podatnicy, których współmałżonek zmarł w trakcie roku podatkowego lub po jego zakończeniu, ale przed podpisaniem zeznania rocznego. Zmiana ta obejmuje także zeznania podatkowe składane za 2004 r. Wprowadzono zupełnie nową ulgę – dla osób korzystających z internetu (760 zł odliczane od dochodu), limit darowizn zwiększono do 6% dochodu. Pewne zmiany wprowadzono też w terminach wpłat na organizacje pożytku publicznego (limit nadal do 1% podatku). Pozostałe ulgi i odliczenia pozostały bez zmian w porównaniu z 2004 r. Pamiętajmy, że 2005 r. jest ostatnim rokiem obowiązywania ulgi remontowo-modernizacyjnej – wyjaśniamy wątpliwości związane z tym odliczeniem.
JOANNA NOWICKA
Wspólne rozliczenie małżonków
Dodany artykuł 6a updof pozwala na preferencyjne rozliczenie się z podatku osobom, których małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego lub po upływie roku podatkowego, ale już po złożeniu zeznania. Niezwykle istotne jest to, że zmiana dotyczy dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2004 r.
Ulgi i odliczenia
Nowa ulga na internet
Jeżeli w 2005 r. korzystamy z internetu w lokalu (budynku) będącym naszym miejscem zamieszkania, to wydatki związane z dostępem do tego źródła informacji będziemy sobie mogli odliczyć od dochodu – do wysokości 760 zł rocznie (dodany pkt 6a w art. 26 ust. 1 updof). Odliczenie to będzie można zastosować w rozliczeniu za 2005 r., jeżeli wysokość wydatków będzie udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
ZAPAMIĘTAJ!
W rozliczeniu za 2005 r. z tytułu wydatków na usługi związane z dostępem do internetu od dochodu będziemy mogli odliczyć kwotę do wysokości 760 zł.
Wyższy limit darowizn
Limit ulgi na darowizny przekazane na rzecz organizacji użytku publicznego lub na cele kultu religijnego został ustalony na 6% dochodu (zamiast limitu kwotowego 350 zł obowiązującego w 2004 r.). Dodatkowo podatnicy korzystający z
odliczenia tej darowizny będą obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym za 2005 r. kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego – w szczególności jego nazwę i adres.
ZAPAMIĘTAJ!
W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany musi przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie – w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.
Odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na
rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna – dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu (zmieniony art. 26 ust. 6a, dodany ust. 6b i 6c i zmieniony ust. 7 updof).
Zmiany w terminach wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego
Od 1 stycznia 2005 r. wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego – stanowiące podstawę do zmniejszenia podatku o 1% – możemy przekazywać przez cały rok podatkowy, a nie jak w 2004 r. w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Zmianie uległ też sposób zaokrągleń kwot zmniejszenia. W 2005 r. kwotę zmniejszenia zaokrąglamy do pełnych dziesiątek groszy w dół (poprzednio grosze odrzucaliśmy).
ZAPAMIĘTAJ!
Od 2005 r. wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego możemy dokonywać od 1 maja do 31 grudnia roku podatkowego oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania. Zatem termin wpłat został rozciągnięty na cały rok.
Również w przypadku wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, podobnie jak w przypadku darowizny, jeżeli nastąpi zwrot dokonanej wpłaty, organizacja pożytku publicznego jest obowiązana przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej nam kwocie wpłaty – w ciągu miesiące od dnia dokonania zwrotu.
Podatnikom, którzy w terminie od 1 stycznia 2005 r. do dnia złożenia zeznania podatkowego za 2004 r., nie później jednak niż do 30 kwietnia 2005 r., dokonali wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, przysługuje
prawo do pomniejszenia należnego podatku dochodowego za 2004 r. zgodnie z art. 27d updof w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. (czyli w poprzednich terminach), z tym że stosuje się już nowe zasady zaokrąglania (art. 6 ustawy z 18 listopada nowelizującej updof).
Oczywiście, tak odliczona wpłata nie może być odliczona ponownie w rozliczeniu za następny rok, nie może również zostać uwzględniona przy korzystaniu z ulgi na „zwykłą” darowiznę.
Ostatni rok ulgi remontowo-modernizacyjnej
Zaniepokojeni Czytelnicy pytają, jak wygląda kwestia odliczeń remontowych. Czy w 2005 r. nadal możemy odliczać wydatki ponoszone z tego tytułu, czy też ulga ta została zlikwidowana w związku z wykreśleniem jej z updof? Wyjaśniamy powstałe na tym tle wątpliwości.
Otóż 2005 r. jest ostatnim rokiem, w którym możemy skorzystać z tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej, odliczanej od podatku i to mimo wykreślenia tego odliczenia z updof. Prawo do tej ulgi na dotychczasowych zasadach w 2005 r. przysługuje także tym z nas, którzy w latach 2003–2004 nie ponieśli wydatków w wymaganej kwocie minimalnej 567 zł, uprawniającej do skorzystania z odliczenia. Limit odliczeń z tytułu tej ulgi obowiązuje bowiem w ciągu 3 kolejnych lat podatkowych, tj. w latach 2003–2005. Oznacza to, że ulgę można było wykorzystać jednorazowo w jednym z tych lat bądź też rozłożyć ją na trzy lata, dokonując stosownych odliczeń w każdym z tych lat.
ZAPAMIĘTAJ!
Wydatki poniesione na remont i modernizację lokalu lub budynku mieszkalnego podlegają odliczeniu w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych od początku okresu trzyletniego (czyli w latach 2003–2005) wyniesie co najmniej 567zł.
W ramach tej ulgi możemy odliczyć od podatku wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację lokalu lub budynku mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Przy czym odliczeniu od podatku podlegają jedynie wydatki poniesione na remont i modernizację
mieszkania lub domu zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, tj.: aktu własności, dowodu stwierdzającego nabycie w drodze kupna, spadku lub darowizny, umowy użyczenia, najmu (podnajmu) lub dzierżawy (poddzierżawy) albo decyzji administracyjnej (np. przydział lokalu kwaterunkowego).
ZAPAMIĘTAJ!
Odliczeniu od podatku podlegają również kwoty wpłacane przez właścicieli samodzielnych lokali mieszkalnych na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.
Kwota, o którą zmniejszymy
podatek w rozliczeniu za 2005 r. nie może przekroczyć 19% kwoty poniesionych wydatków (za wszystkie 3 lata obowiązywania ulgi łącznie), nie więcej jednak niż:
• 4725 zł na remont i modernizację lokalu mieszkalnego (kwota ta odpowiada wydatkom w wysokości 24 868,42 zł),
• 5670 zł na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej (kwota ta odpowiada wydatkom w wysokości 29 842,11 zł).
ZAPAMIĘTAJ!
W latach 2003–2005 łączne odliczenie z tytułu wydatków poniesionych jednocześnie na remont
mieszkania i domu nie może przekroczyć 5670 zł.
Jeżeli w 2005 r. w ramach remontu lub modernizacji domu lub mieszkania poniesiemy wydatki na
remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami wyczerpiemy limity przysługujących odliczeń z tytułu ulgi na remont i modernizację poszczególnego obiektu, będziemy mogli podwyższyć wysokość odliczeń z tego tytułu o
945 zł.Podstawy prawne
• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619)
• Ustawa z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 263, poz. 2619)