Popularność internetu sprawia, że Europejczycy spędzają coraz mniej czasu przed telewizorem – wynika z najnowszego raportu „Ewolucja korzystania z mediów w Europie” przygotowanego przez firmę JupiterResearch.
27 proc. respondentów badania przyznało, że część czasu, którą dotychczas spędzali na oglądaniu telewizji, obecnie poświęca na korzystanie z sieci.
W 2001 r. odsetek ten wynosił tylko 17 proc. Największy wpływ popularności internetu na ograniczenie czasu spędzanego przed telewizorem zanotowano w Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii. Wynika to z większego nasycenia rynku łączami szerokopasmowymi, które przyciągają użytkowników internetu na dłużej niż w przypadku łącz wdzwanianych.
Wśród mieszkańców Europy Zachodniej wyposażonych w łącza szerokopasmowe, średnio 40 proc. osób krócej ogląda telewizję, a zaoszczędzony w ten sposób czas przeznacza na obecność w sieci. W dłuższym okresie negatywny wpływ internetu na oglądalność telewizji może być jeszcze większy, jako że do 2009 r. średnie nasycenie łącz szerokopasmowych w tym regionie ma wzrosnąć z 19 proc. do 37 proc.
Internet ogranicza także poczytność gazet w standardowej formie drukowanej. 18 proc. respondentów badania przyznało, że obecność w sieci przyczynia się do tego, że poświęcają oni mniej czasu na przeglądanie czasopism. Trzy lata temu liczba ta wynosiła tylko 13 proc.
Sonda została przeprowadzona w sześciu najbardziej rozwiniętych ekonomicznie państwach Europy: Niemczech, Szwecji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii.
Robert Olesiński