REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś autostrady, jutro inne drogi

REKLAMA

Satelitarny system pobierania opłat za przejazd autostradami w Niemczech wprowadzony miał być kilkanaście miesięcy temu. Kłopoty natury technicznej sprawiły, że ruszył dopiero od nowego roku. Jeśli kierowcy będą omijać płatne autostrady, być może obejmie o­n również tamtejsze drogi główne.
 

Wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad w Niemczech nie jest nowym pomysłem, choć biorąc pod uwagę centralne położenie tego kraju w Europie dotknie wiele firm przewozowych, których ciężarówki kursują na kierunku wschód–zachód. Za autostrady płacić musimy w Hiszpanii, Szwajcarii, we Włoszech, częściowo także we Francji.
Od ubiegłej soboty także w Niemczech, do czego przygotowywały się o­ne co najmniej od dwóch lat. Powodem opóźnienia były problemy techniczne z wprowadzeniem satelitarnego systemu pobierania opłat Toll Collect.
Stawka za przejechanie 1 km autostradą w przypadku ciężarówki o masie powyżej 12 ton wynosi 12,4 eurocenta. Pobieranie myta ułatwia 3500 terminali położonych przy punktach granicznych, stacjach benzynowych czy większych parkingach. Kierowca musi zatrzymać się przy takim, wyglądem przypominającym bankomat, terminalu i wpisać trasę przejazdu, na tej podstawie obliczona będzie opłata. W większości przypadków jest o­na pobierana ze specjalnej karty. Zdecydowanie najwygodniejszą formą płacenia jest posiadanie w samochodzie pokładowego komputera (On Board Unit), który umożliwia zaplanowanie trasy bez wysiadania z pojazdu, także jej korektę oraz ostateczne naliczenie myta. W dużych firmach transportowych, dysponujących setkami tirów (także w Polsce), zamontowano już takie urządzenia w końcu ubiegłego roku. Ciekawostką może być fakt, że koszt zakupu i montażu jednostki traktowany jest przez producenta jako pewnego rodzaju wadium; przy pierwszych opłatach za przejazd pieniądze są odliczane i w konsekwencji przewoźnik dostaje ją za darmo. Biorąc pod uwagę, że główny ruch drogowy to tranzyt wschód–zachód, urządzenie może być obsługiwane również w języku polskim.
Przy autostradach zamontowano też rodzaj bramek, gdzie odczytywany jest numer przejeżdżającego samochodu przesyłany dalej do systemu Toll Collect. Tam sprawdza się, czy dany pojazd porusza się po drodze, którą jego kierowca wcześniej zaplanował. Jeśli nie, zostanie zatrzymany przez najbliższy patrol zaopatrzony w przenośny terminal komputerowy, połączony z systemem TC.
Rząd niemiecki szacuje, że dzięki wprowadzonym od 1 stycznia 2005 roku opłatom do budżetu wpłynie w tym roku nawet do 3 mld euro. Problem w tym, że część kierowców może autostrady omijać, korzystając z innych, głównych dróg. Jeśli miałoby to stać się nagminne, rozważa się wprowadzenie myta także na głównych trasach.
Janusz Steinbarth


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA