REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś autostrady, jutro inne drogi

REKLAMA

Satelitarny system pobierania opłat za przejazd autostradami w Niemczech wprowadzony miał być kilkanaście miesięcy temu. Kłopoty natury technicznej sprawiły, że ruszył dopiero od nowego roku. Jeśli kierowcy będą omijać płatne autostrady, być może obejmie o­n również tamtejsze drogi główne.
 

Wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad w Niemczech nie jest nowym pomysłem, choć biorąc pod uwagę centralne położenie tego kraju w Europie dotknie wiele firm przewozowych, których ciężarówki kursują na kierunku wschód–zachód. Za autostrady płacić musimy w Hiszpanii, Szwajcarii, we Włoszech, częściowo także we Francji.
Od ubiegłej soboty także w Niemczech, do czego przygotowywały się o­ne co najmniej od dwóch lat. Powodem opóźnienia były problemy techniczne z wprowadzeniem satelitarnego systemu pobierania opłat Toll Collect.
Stawka za przejechanie 1 km autostradą w przypadku ciężarówki o masie powyżej 12 ton wynosi 12,4 eurocenta. Pobieranie myta ułatwia 3500 terminali położonych przy punktach granicznych, stacjach benzynowych czy większych parkingach. Kierowca musi zatrzymać się przy takim, wyglądem przypominającym bankomat, terminalu i wpisać trasę przejazdu, na tej podstawie obliczona będzie opłata. W większości przypadków jest o­na pobierana ze specjalnej karty. Zdecydowanie najwygodniejszą formą płacenia jest posiadanie w samochodzie pokładowego komputera (On Board Unit), który umożliwia zaplanowanie trasy bez wysiadania z pojazdu, także jej korektę oraz ostateczne naliczenie myta. W dużych firmach transportowych, dysponujących setkami tirów (także w Polsce), zamontowano już takie urządzenia w końcu ubiegłego roku. Ciekawostką może być fakt, że koszt zakupu i montażu jednostki traktowany jest przez producenta jako pewnego rodzaju wadium; przy pierwszych opłatach za przejazd pieniądze są odliczane i w konsekwencji przewoźnik dostaje ją za darmo. Biorąc pod uwagę, że główny ruch drogowy to tranzyt wschód–zachód, urządzenie może być obsługiwane również w języku polskim.
Przy autostradach zamontowano też rodzaj bramek, gdzie odczytywany jest numer przejeżdżającego samochodu przesyłany dalej do systemu Toll Collect. Tam sprawdza się, czy dany pojazd porusza się po drodze, którą jego kierowca wcześniej zaplanował. Jeśli nie, zostanie zatrzymany przez najbliższy patrol zaopatrzony w przenośny terminal komputerowy, połączony z systemem TC.
Rząd niemiecki szacuje, że dzięki wprowadzonym od 1 stycznia 2005 roku opłatom do budżetu wpłynie w tym roku nawet do 3 mld euro. Problem w tym, że część kierowców może autostrady omijać, korzystając z innych, głównych dróg. Jeśli miałoby to stać się nagminne, rozważa się wprowadzenie myta także na głównych trasach.
Janusz Steinbarth


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA