REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta podatku naliczonego

REKLAMA

W ciągu roku podatkowego wyznaczenie części podatku, która będzie podlegała odliczeniu, następuje za pomocą tzw. proporcji wstępnej. Po zakończeniu roku podatkowego następuje ponowne obliczenie, tym razem już z zastosowaniem proporcji ostatecznej, części podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi, który powinien podlegać odliczeniu. Różnice w wysokości podatku do odliczenia wyliczone według obydwu omawianych proporcji – czy to na plus, czy to na minus – podlegają korekcie.
Temat na zamówienie

Jeśli wielkość proporcji wstępnej i ostatecznej różni się między sobą – a zazwyczaj tak będzie, nawet gdy zmiany są niewielkie – to zmienia się wielkość podatku naliczonego i powstaje konieczność korekty dokonanych odliczeń (albo poprzez zmniejszenie, albo zwiększenie kwot podatku do odliczenia), dokonanych w czasie roku podatkowego z zastosowaniem proporcji wstępnej.
Instytucja, jaką jest korekta podatku naliczonego, została uregulowana w art. 91 ustawy o VAT. Przepisy tego artykułu dotyczą także sposobu dokonywania korekt związanych z odliczeniem podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ze względu na zazwyczaj wieloletni okres ich użytkowania, ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym okresie (dla nieruchomości przez 10 lat, zaś dla pozostałych składników majątku przez lat 5).
Obowiązek dokonywania korekt związany jest jednak nie tylko z niewyodrębnionym podatkiem związanym zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną. Korekta może dotyczyć także podatku związanego w całości z czynnościami opodatkowanymi albo w całości z czynnościami nieopodatkowanymi. Związane jest to z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia, tzn. następującego z chwilą powstania obowiązku podatkowego u dostawcy lub świadczącego usługę. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności, tj. czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, nie ma charakteru ostatecznego. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru bądź usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczania albo uzasadniając dokonanie odliczenia.
Korekty podatku dla towarów i usług innych niż środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne
W ciągu roku podatkowego wyznaczenie części podatku, która będzie podlegała odliczeniu, następuje za pomocą tzw. proporcji wstępnej. Po zakończeniu roku podatkowego następuje ponowne obliczenie, tym razem już z zastosowaniem proporcji ostatecznej, części podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi, który powinien podlegać odliczeniu. Różnice w wysokości podatku do odliczenia wyliczone według obydwu omawianych proporcji – czy to na plus, czy to na minus – podlegają korekcie.
Proporcję ostateczną dla danego roku podatkowego oblicza się na takich samych zasadach, jak proporcję wstępną, z tą różnicą, że bierze się pod uwagę obroty tego roku podatkowego, którego dotyczy proporcja ostateczna.
Ta proporcja powinna uwzględniać faktyczną strukturę sprzedaży z danego roku podatkowego, dlatego proporcja ostateczna nie podlega ustaleniu ani w drodze prognozy, ani też nie podlega zaokrąglaniu do 100 proc. (gdy obliczona wielkość przekracza 98 proc.), ani obcięciu do 0 proc. (gdy nie przekroczyła 2 proc.).
Jak widać, ideą przedstawionych wyżej zasad częściowego odliczania kwot podatku, jest jak najlepsze odzwierciedlenie zakresu, w jakim zakupione przez podatnika towary lub usługi będą wykorzystywane przy czynnościach, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego.
Po obliczeniu proporcji ostatecznej zazwyczaj powstaje obowiązek korekty odliczonego podatku, którego część podlegającą odliczeniu oznaczono za pomocą proporcji wstępnej (patrz przykład). Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01 proc. kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Jak pokazuje przykład, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie albo zwiększenie podatku, do odliczenia którego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. Będzie to odpowiednio deklaracja za styczeń roku następnego albo za I kwartał roku następnego. Wypływa stąd wniosek, że większość podatników będzie musiała obliczyć proporcję ostateczną najdalej do 20 lutego roku następnego. Będzie o­na ponadto potrzebna także dla odliczeń związanych ze sprzedażą bieżącą w roku następnym – jako proporcja wstępna dla tego właśnie roku.
WAŻNE
Korekta kwoty podatku naliczonego, o którą obniżono podatek należny, za rok 2004 dotyczy okresu od 1 maja do końca roku podatkowego; do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie.
Zaprezentowane zasady rozliczania kwot podatku naliczonego będą miały zastosowanie przy nabyciu przez podatnika towarów lub usług:
• innych niż zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
• które zaliczane są do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów; kwota podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów lub usług, odliczona od kwoty podatku należnego, będzie podlegała jednorazowej korekcie po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia.
Korekta podatku dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
Obowiązek korekty dotyczy również podatku naliczonego od nabycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi i jednocześnie którego nie można tak podzielić, aby można było przypisać wydzielone części do poszczególnych rodzajów czynności. W tym przypadku korekta nie jest jednorazowa, lecz ma charakter cząstkowy i wieloletni. W każdym kolejnym roku okresu korekty (5 lat, zaś dla nieruchomości 10 lat) korygowana jest część podatku naliczonego, który przypada na ten okres (20 proc. albo 10 proc.). Taki mechanizm korekty dla podatku związanego z nabyciem tych towarów i usług wynika z faktu, że towary i usługi zaliczane do środków trwałych zazwyczaj są wykorzystywane w dłuższym okresie (patrz przykład opublikowany na naszej stronie internetowej).
PRZYKŁAD
Podatnik w maju 2006 r. nabywa towar, który będzie wykorzystywał przy działalności opodatkowanej i zwolnionej. Podatek naliczony wynosi 2000 zł.
Dla ustalenia, o jaką część kwoty podatku naliczonego podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego, konieczne jest ustalenie struktury sprzedaży za 2005 r.
Struktura sprzedaży w 2005 r. wynosi:
60 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego,
40 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Z tytułu nabytego towaru, podatnik w 2006 r. będzie więc odliczał od kwoty podatku należnego 1200 zł (60 proc. z 2000 zł).
Po zakończonym roku, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku odliczonego.
W tym celu konieczne będzie ustalenie struktury sprzedaży za rok 2006 r. i obliczenie kwoty podatku naliczonego, jaka faktycznie powinna być odliczona.
Struktura sprzedaży w 2006 r. wynosi:
75 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego,
25 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Ze struktury sprzedaży w 2006 r. wynika, że kwota podatku naliczonego, podlegająca odliczeniu wyniesie 1500 zł (75 proc. z 2000 zł), tj. o 300 zł więcej, niż podatnik odliczył z tytułu tego zakupu w 2006 r.
W związku z tym w deklaracji za styczeń 2007 roku podatnik podwyższy kwotę podatku naliczonego do odliczenia od podatku należnego o kwotę 300 zł (1500 zł – 1200 zł).
W przypadku nieruchomości, rozliczenie podatku naliczonego będzie się przedstawiało analogicznie, z tym że korekty podatnik będzie dokonywał przez okres 10 lat, a roczna korekta dotyczyć będzie jednej dziesiątej różnicy między podatkiem podlegającym odliczeniu a podatkiem faktycznie odliczonym.
Korekta odliczonej kwoty podatku naliczonego w przypadku zbycia środka trwałego przed końcem upływu okresu korekty
Szczególny przypadek dokonywania korekt ma miejsce w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty zbywa środek trwały lub wartość niematerialną prawną. W takiej sytuacji przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności aż do końca okresu korekty. Jednak w miesiącu dokonania sprzedaży dokonuje się od razu korekty za wszystkie pozostałe okresy.
Jeśli transakcja zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej została opodatkowana, przyjmuje się, że przez cały pozostały do korekty okres towar ten służył w całości transakcjom dającym prawo do odliczenia. Natomiast jeśli sprzedaż była nieopodatkowana, przyjmuje się, że zbywany środek trwały (wartość niematerialna lub prawna) w całości służył czynnościom niedającym prawa do odliczenia.
Korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Dokonuje się jej w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. Biorąc pod uwagę fakt, że korekta dokonywana jest za poszczególne lata podatkowe oraz to, że nie ma możliwości liczenia proporcji ostatecznej dla części roku podatkowego, należy uznać, że niezależnie od tego, w którym momencie roku podatkowego następuje zbycie, pozostałym okresem korekty są lata podatkowe. Nawet jeśli zbycie środka trwałego nastąpiło pod koniec roku, proporcję za ten rok (i za lata następne) należy przyjąć jako 100 proc. lub jako 0 proc., niezależnie od faktycznej proporcji wykorzystywania środka trwałego w tym roku.
Z przedstawionych wyżej zasad wynika, że obowiązek dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, odliczonego od podatku należnego, istnieje, jeśli dokonano odliczenia częściowego, na podstawie struktury sprzedaży. Należy jednak podkreślić, że do dokonania korekty podatnik będzie również zobowiązany, w przypadku gdy:
• miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, lub
• nie miał takiego prawa, a następnie to prawo się zmieniło.
W praktyce będzie to dotyczyło m.in. takich sytuacji, gdy podatnik np. nabył towar, który w całości związany miał być z działalnością, w związku z którą przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i w związku z tym podatnik odliczył od kwoty podatku należnego całą kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, a następnie zmienił przeznaczenie tego towaru i wykorzystał go przy czynnościach, w związku z którymi nie przysługiwało mu prawo do odliczenia.
Powyższy przepis będzie miał również zastosowanie np. gdy podatnik, nabywając towar, rozliczał się na ogólnych zasadach, a następnie wybrał ryczałtową formę opodatkowania, w związku z którą podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W takim przypadku podatnik będzie miał obowiązek dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, o którą obniżono kwotę podatku należnego. Również w sytuacji, gdy podatnik nabył towar, który pierwotnie przeznaczył do działalności, w związku z którą nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a następnie wykorzystał towar przy czynnościach, w związku z którymi takie prawo przysługuje, będzie mógł dokonać korekty i obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepisy nowej ustawy o podatku od towarów i usług nakładają też obowiązek dokonania korekty w sytuacji, gdy podatnik nabył towary i usługi w celu wytworzenia towaru zaliczanego przez niego do środków trwałych, a następnie, przed oddaniem tego towaru do użytkowania, został o­n zbyty lub zmieniono jego przeznaczenie.
Przepisy ustawy o VAT z 11 marca 2004 r. wymagają również korekty w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału). Jednak wówczas do dokonania korekty zobowiązany jest nabywca przedsiębiorstwa lub nabywca zakładu (oddziału).

Zofia Kowalewska

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA