REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo reformy

REKLAMA

Choć od wprowadzenia kolejowej reformy upłynęły trzy lata, nie zostały wprowadzone systemowe zasady dofinansowania transportu kolejowego. Efekt jest taki, że PKP nie może wyjść z długu, nie ma też szansy na większe inwestycje. W rezultacie nie dość, że nie odcięto od nowo utworzonej Grupy PKP historycznego długu kolei państwowej, to niektóre z utworzonych spółek, jak np. Przewozy Regionalne czy PLK, wygenerowały własne długi, w części pokryte przez inne spółki z Grupy PKP kosztem ich wyniku finansowego.
– Po trzech latach pozostaje nierozwiązany problem finansowania przewozów pasażerskich – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie Andrzej Wach, prezes PKP S.A. Dług ten jest wynikiem nieotrzymywania należnych od budżetu państwa dotacji. Zgodnie z prognozą na koniec tego roku zadłużenie PKP S.A. wyniesie 7 mld 466,8 mln zł. Obliczono, iż w latach 2001-2004 łączne nieotrzymane przez kolej dotacje wyniosły 1,5 mld zł.
Mimo przystąpienia Polski do UE brak dostatecznych regulacji niezbędnych do poprawnego finansowania transportu przez państwo. W UE podział jest prosty: 40 proc. dotacji otrzymuje kolej, pozostałe 60 proc. transport drogowy. – Brak możliwości generowania wolnych środków powoduje, że od kilku lat inwestycje podejmowane przez PKP nie zapewniają nawet prostego odtworzenia majątku, nie mówiąc już o jakimkolwiek rozwoju – uważa zarząd PKP S.A. Stan infrastruktury jest główną przyczyną nieatrakcyjności oferty przewozowej kolei, od 20 lat nie inwestowała o­na na większą skalę w tabor kolejowy. Budowa linii dużych prędkości w Polsce pozostaje poza zasięgiem planowania – nawet średniookresowego.
Zdaniem zarządu PKP S.A. kolej musi zmienić swój wizerunek. Zniknąć muszą brudne dworce i wagony, poprawie ulec musi obsługa podróżnych – na to nie potrzeba pieniędzy. Być może pozwoli to na powstrzymanie spadkowej tendencji w przewozach pasażerskich. To program kolei na najbliższe 2-3 lata. Jednocześnie państwo powinno pamiętać o obowiązku finansowania przewozów pasażerskich oraz linii o znaczeniu obronnym.
W 2005 r. powinna zostać sprywatyzowana podmiejska linia WKD (Warszawa) oraz SKM (Trójmiasto), rok później spółka Intercity. Na przełomie 2006/2007 powinno dojść do częściowej prywatyzacji Cargo z udziałem inwestorów giełdowych.
Janusz Steinbarth


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

REKLAMA

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

Rewolucja w kodeksie pracy 2025. Jakie korzystne dla pracowników zmiany: czterodniowy tydzień pracy, dłuższe urlopy. Czy pracodawcy są gotowi na dodatkowe koszty

Rząd ma w perspektywie trzy wielkie reformy kodeksu pracy i kilka pomniejszych. Czy zmiany dokonają się już w 2025 roku. Kto skorzysta na nich najbardziej. Czy firmy i pracodawcy są w stanie udźwignąć ich koszty?

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
MSWiA: Policjanci negocjują nowe świadczenie. W wojsku jest warte od 248 000 zł do 500 000 zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

REKLAMA