REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potwierdzić wpłatę na fundusz remontowy dokonaną za pośrednictwem banku internetowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wpłatę na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej za pośrednictwem banku internetowego można dokumentować zaświadczeniem wystawionym przez spółdzielnię?
Nie, organy podatkowe nie akceptują zaświadczeń wydanych przez spółdzielnie mieszkaniowe. Jednak wbrew Pana obawom można udokumentować fakt wpłaty na fundusz remontowy, drukując na domowej drukarce elektroniczny zapis transakcji przelewu przez bank internetowy. Zaświadczenie wystawione przez spółdzielnię potwierdzające fakt dokonania wpłaty na fundusz remontowy może być dowodem pomocniczym w zestawieniu z dowodem wpłaty.
W przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej warunkiem skorzystania z ulgi remontowej jest przedstawienie dowodu wpłaty.
Wydruk wykonany przez podatnika na domowej drukarce, dokumentujący fakt przelania pieniędzy na konto spółdzielni mieszkaniowej, rzeczywiście nie zawiera pieczątki banku i podpisu jego pracownika. Zawiera jednak elementy charakterystyczne, takie jak np. logo banku czy wzór graficzny. Oczywiście osoby umiejące posługiwać się komputerowymi programami graficznymi potrafią spreparować taki dokument. Urząd skarbowy może jednak sprawdzić, czy przelew taki miał miejsce. Banki – na żądanie naczelnika urzędu – są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o zdarzeniach stanowiących podstawę do skorzystania przez podatnika z ulg podatkowych, jeżeli zostały wykazane w deklaracji złożonej przez podatnika (art. 275 § 2 Ordynacji podatkowej).
W celu usunięcia pojawiających się wątpliwości Ministerstwo Finansów zajęło niedawno stanowisko w tej sprawie (odpowiedź na interpelację nr 7715): Wysokość wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty. Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie „dowód wpłaty” jest pojęciem szerokim i obejmuje swoim zakresem rozmaite formy dowodzenia dokonanych wpłat. Dlatego też wszelkie dowody wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, z których jednoznacznie wynika:
1) kwota dokonanej wpłaty – gdyż kwota ta stanowi podstawę do wyliczenia przysługującego odliczenia,
2) imię i nazwisko wpłacającego – gdyż zmniejszenie w podatku przysługuje podatnikowi, który poniósł wydatek,
3) data poniesienia wydatku – gdyż odliczeniu podlegają wydatki poniesione w danym roku podatkowym, oraz
4) że wpłata została dokonana tytułem funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – gdyż tego rodzaju wydatki uprawniają do zmniejszenia w podatku dochodowym od osób fizycznych,
spełniają dyspozycję wyżej przytoczonego art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego za dowód wpłaty należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej (książeczka czynszowa z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego).
Dowodem wpłaty jest również wydruk elektronicznego zapisu transakcji przelewu dokonanych przez bank internetowy lub wyciąg bankowy obejmujący miesięczne zestawienia operacji, jeżeli zawiera wyżej wymienione dane.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów ustosunkowało się do problemu zastępowania przez podatników dowodów dokonania wpłaty zaświadczeniami wydawanymi przez spółdzielnie mieszkaniowe. Praktyka jest taka, że zaświadczenia o wysokości rocznych wpłat spółdzielnie mieszkaniowe wystawiają swoim członkom po zakończeniu roku. Ministerstwo Finansów uważa, że zaświadczenia takie nie rozstrzygają, kto tak naprawdę dokonał wpłaty. Dlatego nie są o­ne dowodem wpłaty, od których zależy prawo do skorzystania z ulgi remontowej. Zaświadczenia te potwierdzają jedynie fakt uregulowania należności wobec spółdzielni mieszkaniowej, ale pieniędzy nie musiał wpłacić beneficjent ulgi. Nie oznacza to, że zaświadczenie takie jest bez znaczenia – może służyć udowodnieniu wysokości dokonanej wpłaty na fundusz remontowy. W jaki sposób? Ilustruje to przykład.

Przykład
Anna K. przekazała w lipcu 2004 r. na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, której jest członkiem, 2500 zł. Pieniądze wpłaciła wykonując za pomocą domowego komputera i Internetu przelew na konto spółdzielni. Spółdzielnia mieszkaniowa wydała zaświadczenie, że z kwoty 2500 zł na fundusz remontowy zostało przeznaczone 1000 zł. Pozostałe pieniądze wpłacone w lipcu przez Annę K. pokryły zaległe opłaty za czynsz. Anna K., łącząc wydrukowany przez siebie dowód wpłaty sumy 2500 zł z zaświadczeniem wystawionym przez spółdzielnię mieszkaniową, jest w stanie udowodnić urzędowi skarbowemu, że wpłaciła na fundusz remontowy 1000 zł.

• art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
• art. 275 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
Tomasz Król
prawnik
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Odzież trudnopalna: norma BHP. Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wspierać zrównoważony rozwój?

Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Premier Tusk zapowiada gospodarczy nacjonalizm: Przyszedł czas na odbudowę i repolonizację

Premier Donald Tusk zaapelował do przedsiębiorców o wsparcie w budowie narodowej gospodarki. Stwierdził, że nowoczesny, gospodarczy nacjonalizm będzie bardzo poważną konfrontacją tak, by nikt nie podbierał tego, co należy się polskim firmom.

Do kiedy PIT? Zbliża się termin końcowy na rozliczenie PIT

Na co uważać przy rozliczeniu PIT za 2024 rok? Oto kilka wskazówek dla tych, którzy jeszcze tego nie zrobili. Do kiedy należy złożyć PIT? Zbliża się termin końcowy.

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu pracy: Co dalej z jawnością wynagrodzeń?

W Sejmie trwają prace nad poselskim projektem nowelizacji Kodeksu pracy. Miał on wprowadzić jawność wynagrodzeń w firmach i obowiązek przedstawiania w ofertach pracy proponowanego wynagrodzenia. Co dalej z tym projektem?

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Co nowego dla przedsiębiorców w 2025? Dużo: Prezydent RP podpisał ustawę - o różnych ulgach i dofinansowaniach dla pracodawców

Podpisana przez Prezydenta RP ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia nie dotyczy tylko przywilejów dla pracowników, bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami. W bardzo obszernej ustawie można znaleźć szereg przepisów uprawniających pracodawców do wielu ulg, w tym z zakresie opłacania składek ubezpieczeniowych, jak i dofinansowań.

REKLAMA

Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

REKLAMA