REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potwierdzić wpłatę na fundusz remontowy dokonaną za pośrednictwem banku internetowego

REKLAMA

Czy wpłatę na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej za pośrednictwem banku internetowego można dokumentować zaświadczeniem wystawionym przez spółdzielnię?
Nie, organy podatkowe nie akceptują zaświadczeń wydanych przez spółdzielnie mieszkaniowe. Jednak wbrew Pana obawom można udokumentować fakt wpłaty na fundusz remontowy, drukując na domowej drukarce elektroniczny zapis transakcji przelewu przez bank internetowy. Zaświadczenie wystawione przez spółdzielnię potwierdzające fakt dokonania wpłaty na fundusz remontowy może być dowodem pomocniczym w zestawieniu z dowodem wpłaty.
W przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej warunkiem skorzystania z ulgi remontowej jest przedstawienie dowodu wpłaty.
Wydruk wykonany przez podatnika na domowej drukarce, dokumentujący fakt przelania pieniędzy na konto spółdzielni mieszkaniowej, rzeczywiście nie zawiera pieczątki banku i podpisu jego pracownika. Zawiera jednak elementy charakterystyczne, takie jak np. logo banku czy wzór graficzny. Oczywiście osoby umiejące posługiwać się komputerowymi programami graficznymi potrafią spreparować taki dokument. Urząd skarbowy może jednak sprawdzić, czy przelew taki miał miejsce. Banki – na żądanie naczelnika urzędu – są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o zdarzeniach stanowiących podstawę do skorzystania przez podatnika z ulg podatkowych, jeżeli zostały wykazane w deklaracji złożonej przez podatnika (art. 275 § 2 Ordynacji podatkowej).
W celu usunięcia pojawiających się wątpliwości Ministerstwo Finansów zajęło niedawno stanowisko w tej sprawie (odpowiedź na interpelację nr 7715): Wysokość wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty. Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie „dowód wpłaty” jest pojęciem szerokim i obejmuje swoim zakresem rozmaite formy dowodzenia dokonanych wpłat. Dlatego też wszelkie dowody wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, z których jednoznacznie wynika:
1) kwota dokonanej wpłaty – gdyż kwota ta stanowi podstawę do wyliczenia przysługującego odliczenia,
2) imię i nazwisko wpłacającego – gdyż zmniejszenie w podatku przysługuje podatnikowi, który poniósł wydatek,
3) data poniesienia wydatku – gdyż odliczeniu podlegają wydatki poniesione w danym roku podatkowym, oraz
4) że wpłata została dokonana tytułem funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – gdyż tego rodzaju wydatki uprawniają do zmniejszenia w podatku dochodowym od osób fizycznych,
spełniają dyspozycję wyżej przytoczonego art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego za dowód wpłaty należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej (książeczka czynszowa z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego).
Dowodem wpłaty jest również wydruk elektronicznego zapisu transakcji przelewu dokonanych przez bank internetowy lub wyciąg bankowy obejmujący miesięczne zestawienia operacji, jeżeli zawiera wyżej wymienione dane.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów ustosunkowało się do problemu zastępowania przez podatników dowodów dokonania wpłaty zaświadczeniami wydawanymi przez spółdzielnie mieszkaniowe. Praktyka jest taka, że zaświadczenia o wysokości rocznych wpłat spółdzielnie mieszkaniowe wystawiają swoim członkom po zakończeniu roku. Ministerstwo Finansów uważa, że zaświadczenia takie nie rozstrzygają, kto tak naprawdę dokonał wpłaty. Dlatego nie są o­ne dowodem wpłaty, od których zależy prawo do skorzystania z ulgi remontowej. Zaświadczenia te potwierdzają jedynie fakt uregulowania należności wobec spółdzielni mieszkaniowej, ale pieniędzy nie musiał wpłacić beneficjent ulgi. Nie oznacza to, że zaświadczenie takie jest bez znaczenia – może służyć udowodnieniu wysokości dokonanej wpłaty na fundusz remontowy. W jaki sposób? Ilustruje to przykład.

Przykład
Anna K. przekazała w lipcu 2004 r. na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, której jest członkiem, 2500 zł. Pieniądze wpłaciła wykonując za pomocą domowego komputera i Internetu przelew na konto spółdzielni. Spółdzielnia mieszkaniowa wydała zaświadczenie, że z kwoty 2500 zł na fundusz remontowy zostało przeznaczone 1000 zł. Pozostałe pieniądze wpłacone w lipcu przez Annę K. pokryły zaległe opłaty za czynsz. Anna K., łącząc wydrukowany przez siebie dowód wpłaty sumy 2500 zł z zaświadczeniem wystawionym przez spółdzielnię mieszkaniową, jest w stanie udowodnić urzędowi skarbowemu, że wpłaciła na fundusz remontowy 1000 zł.

• art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
• art. 275 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
Tomasz Król
prawnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA