REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Giełdy samochodowe znów przeżywają prosperity

REKLAMA

W tym roku sprowadzono już do Polski pół miliona samochodów używanych, z tego ponad 80 proc. ma więcej niż 8 lat. Auta pochodzą głównie z Niemiec, Belgii i Holandii. Średnia deklarowana wartość pojazdu wynosiła 1600 zł – mówi Edyta Wasiluk, szefowa działu badań rynku w firmie Eurotax Polska.
W 2002 r. sprowadzono do Polski 179 tys. samochodów używanych, a w 2003 r. już tylko 33 tys. Między innymi dlatego, że musiały spełniać normy Euro 2 oraz pobierano od nich wysoki VAT i akcyzę. Jednak najważniejsze, że w tych latach połowa z nich miała mniej niż 4 lata, a więc były to relatywnie samochody młode, sprawne technicznie, mające z reguły rok czy dwa lata. Teraz zaś przeważają stare, mocno wyeksploatowane. – Kraje zachodnie czyszczą w ten sposób rynek, gdyż opłaty za złomowanie są tam bardzo wysokie. Grozi nam więc, że staniemy się złomowiskiem Europy – ostrzegła Edyta Wasiluk.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po naszym wejściu do Unii od 1 maja 2004 r. normy Euro 2 na silniki przestały obowiązywać. Importerzy nie muszą już płacić podatku VAT. Służby celne nie mogą weryfikować deklarowanej wartości importowanych pojazdów. – Nawet nie mówią o imporcie, lecz tylko o przemieszczaniu pojazdów w granicach Unii. Sprowadzający zaś często wpisują jako wartość kwotę 100 euro. Wówczas celnik może co najwyżej skwitować ów zakup jako „dobrą okazję” i nic więcej – mówi Edyta Wasiluk.
W wyniku tego importu maleje sprzedaż aut nowych. Spadły też ceny samochodów wyprodukowanych przed 1998 r. nawet o 20 proc. Samochody z importu sprzedawane są głównie na giełdach, które znów przeżywają prosperity, oraz w nowych autokomisach, które stawiane są nawet w szczerym polu. Część z importowanych pojazdów w liczbie 10–20 tys. sztuk wędruje za naszą wschodnią granicę. – Aby zahamować zalew kraju starymi, choć tanimi samochodami, resorty finansów i infrastruktury planują zmiany w przepisach i wprowadzenie m.in. opłat rejestracyjnych zależnych m.in. od wieku pojazdu i pojemności silnika – mówi Edyta Wasiluk.
Spadek cen używanych pojazdów
Ford Mondeo 1.8 CLX (1994 r.) kosztował w maju br. 15,5 tys. zł, a w październiku już tylko 13,6 tys. zł – spadek o 12 proc. Opel Corsa 1.2 City z 1995 r. – odpowiednio 13,5 i 11,4 tys. zł – spadek o 16 proc. VW Golf 1.6 CL z 1992 r. – odpowiednio 9,5 i 7,6 tys. zł – spadek o 20 proc. VW Passat 1.6 GL z 1993 r. – odpowiednio 13,7 i 11,4 tys. zł – spadek o 17 proc. Daewoo Nexia 5 GLX z 1995 r. – odpowiednio 12,3 i 10,9 tys. zł – spadek o 11 proc.

We wrześniu trochę mniej
We wrześniu do Polski sprowadzono z krajów Unii Europejskiej 103 tys. 85 używanych samochodów – wynika z informacji Służby Celnej. Jest to nieco mniej niż w sierpniu, kiedy z krajów UE sprowadzono 128 tys. 74 używane samochody. Do Polski napływają także używane samochody spoza UE, choć w znacznie mniejszej liczbie – w sumie z „unijnymi” było ich ponad 520 tys. sztuk. Służba Celna oblicza, że wpływy z podatku akcyzowego w okresie od maja do września z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów używanych wyniosły blisko 520,2 mln zł.
Dlatego jej zdaniem w niedalekiej przyszłosci spadnie import używanych samochodów, a pojazdy najstarsze będą nadal traciły na wartości. – Wskutek podwyżek cen nowych aut w tym roku w 2005 r. mogą zdrożeć samochody używane w wieku do 3 lat w granicach 5-7 proc.
Zbigniew Żukowski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA