REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować fakturę VAT na fakturę VAT marża

REKLAMA

Pomyłkowo zamiast faktury VAT marża wystawiłam zwykłą fakturę VAT. Jak należy poprawić ten błąd? Czy można dokonać zmiany nazwy faktury przez notę korygującą czy należy wystawić fakturę korygującą, a później fakturę VAT marża?
RADA
Zmiany nazwy faktury nie można dokonać w formie noty korygującej. W przedstawionej sytuacji należy anulować fakturę wystawiając fakturę VAT korygującą a następnie wystawić prawidłową fakturę VAT marża.
UZASADNIENIE
Zakres możliwości korygowania popełnionych błędów w fakturze VAT (lub fakturze korygującej) za pomocą noty korygującej jest ograniczony. Może o­na mieć zastosowanie w przypadku pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą (np. pomyłka w adresie, pomyłka w nazwie, błąd w numerze identyfikacji podatkowej) albo oznaczeniu towaru lub usługi, np. w symbolu PKWiU, PKOB – niemających wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze. Nie może o­na dotyczyć pomyłek w pozycjach faktur określonych w § 12 ust. 1 pkt 5–12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przepisy określają również dokładnie, jakich danych na fakturze nie można korygować notą korygującą. Należą do nich pomyłki w:
•  jednostce miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług,
•  cenie jednostkowej towaru lub usługi, bez kwoty podatku (cenie jednostkowej netto),
•  wartości towarów lub wykonanych usług, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
•  stawce podatku,
•  sumie wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
•  wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu,
•  kwocie należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie.
Powyższe korekty pomyłek mogą być dokonywane wyłącznie w formie faktury korygującej.
Z powyższego wynika, że korekty notą korygującą mogą się odnosić wyłącznie do określonego zakresu popełnionych pomyłek (niemających wpływu na istotne informacje zawarte w fakturze) zawartych w poszczególnych pozycjach faktury VAT, a nie do samej zmiany nazwy faktury. Zakres dokonywanych korekt jest również uzasadniony tym, że wystawcą faktury korygującej jest nabywca towaru lub usługi, a nie wystawca faktury. Zatem jego uprawnienia do poprawiania dokumentu wystawcy muszą być ograniczone i mogą dotyczyć tylko takich pozycji tej faktury, które nie mają istotnego wpływu na jej treść. Przede wszystkim to dostawca decyduje, na podstawie obowiązujących go przepisów, jaki rodzaj faktury jest zobowiązany wystawiać w celu dokumentowanych przez siebie czynności. Ponosi za to odpowiedzialność i nikt inny poza nim nie może dokonywać zmian ani nazwy tej faktury, ani treści tego dokumentu. Wynika z tego jasno, że nabywca towarów lub usługi nie może zmienić nazwy wystawionej faktury notą korygującą. Wystawca faktury nie jest z kolei uprawniony do wystawienia noty korygującej. Gdyby nawet nabywca towaru lub usługi dokonał takiej korekty (do czego nie jest jednak uprawniony), to sama zmiana nazwy z faktury VAT na fakturę VAT marża byłaby niewystarczająca. Faktura VAT i faktura VAT marża to dwa zupełnie różne dokumenty, wystawiane przede wszystkim przez podatników stosujących odmienne sposoby opodatkowania oraz różniące się od siebie w sposób istotny co do treści. Skutki zmiany nazwy faktury w tym przypadku wiążą się jednocześnie ze zmianą informacji zawartych w fakturze VAT marża w stosunku do faktury VAT. Przepisy określają wyraźnie, jakie informacje powinna zawierać każda z omawianych faktur. Różnice między tymi danymi są istotne. Faktura VAT marża poza oznaczeniem „marża” w nazwie powinna zawierać następujące informacje:
•  imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
•  numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
•  dzień, miesiąc i rok lub miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,
•  nazwę towaru lub usługi,
•  jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
•  kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem wyrażoną cyframi i słownie.
Faktura nie powinna zawierać kwot podatku oraz danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 6–11 rozporządzenia, czyli m.in. ceny jednostkowej towaru lub usługi, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, sumę wartości netto towaru lub usługi z podziałem na poszczególne stawki podatku, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów lub usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartości sprzedaży towarów lub usług wraz z kwotą podatku z podziałem na poszczególne stawki opodatkowania.
W przeciwieństwie do faktury VAT marża, faktura VAT powinna zawierać wszystkie te informacje. Z powyższego wynika, że sama zmiana nazwy nie będzie skuteczna. Należy dokonać korekty wystawionej uprzednio faktury fakturą korygującą VAT, w rezultacie czego należy tę fakturę anulować. Następnie wystawić fakturę VAT marża z uwzględnieniem informacji przedstawionych powyżej.

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535 •
• § 12, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Mariusz Darecki
prawnik, specjalista w zakresie VAT


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1 lutego wchodzi w życie nowe prawo. Ta rewolucyjna zmiana dotyczy milionów Polaków

To prawdziwa, wyczekiwana przez miliony Polaków prawna rewolucja. Z początkiem lutego wchodzą w życie nowe przepisy, o które pod koniec roku toczyła się prawdziwa batalia. Jaka zmiana przyszła do obowiązujących dotychczas regulacji?  Wigilia ustawowo staje się dniem wolnym od pracy. Zmieniają się też zasady handlu w niedzielę.

To już pewne: oskładkowania wszystkich umów nie będzie: rząd zmienia Krajowy Plan Odbudowy i będzie inaczej reformował rynek pracy

Ostatecznie upadł projekt ozusowania wszystkich umów. Byłby to cios, zwłaszcza dla najbardziej mobilnych pracowników, którzy nie zadowalają się podstawową pensją lecz starają się dorobić. Jednym ruchem rząd zabrałby im nawet 40 procent tych dorobionych pieniędzy, które teraz otrzymują na rękę.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Zasiłek wyrównawczy 2025 i 2026 r. [komu przysługuje, w jakiej wysokości, jak uzyskać]

Zasiłek wyrównawczy przysługuje wyłącznie ubezpieczonemu będącemu pracownikiem. Świadczenie stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem pracownika, a jego miesięcznym wynagrodzeniem osiągniętym za pracę w warunkach rehabilitacji zawodowej.

REKLAMA

Segregacja odpadów tekstylnych to za mało! Branża mody wciąż niszczy planetę

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązkowa segregacja odpadów tekstylnych nie rozwiąże kluczowych problemów branży mody. Mimo rosnącej świadomości, nadal tylko 0,3% odzieży poddaje się recyklingowi. Branża nie nadąża z transformacją, a nasze wybory konsumenckie oraz niewystarczające działania producentów przyczyniają się do ekologicznej katastrofy. Czy na pewno rozumiemy, jak nasze ubrania szkodzą środowisku? Czas na prawdziwą zmianę.

PKD 2025: lista zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności [TABELA]

Zmiany w PKD od stycznia 2025 r. – przedsiębiorcy mają 2 lata na wdrożenie nowych przepisów. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Artykuł zawiera listę nowych kodów PKD oraz klucze przejścia PKD 2027 na PKD 2025.

Jaki dostanę zasiłek z MOPS w 2025 r.? [Przykładowe kwoty]

Sposób wyliczania zasiłków z pomocy społecznej rodzi szereg wątpliwości. Ile aktualnie wynoszą świadczenia? Prezentujemy proste przykłady i kwoty na 2025 rok.

Ministerstwo Finansów ostrzega: Fałszywe maile o konieczności dokonania korekty PIT-17

Ministerstwo Finansów ostrzega o fałszywych mailach zawierających informację o konieczności korekty PIT-17. Maile nie zostały wysłane ani przez Krajową Administrację Skarbową, ani przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Tego dokumentu pracodawca nie może od ciebie żądać. Pracodawcy często popełniają ten błąd i nie wiedzą, że ich prawa są ograniczone

Pracodawca jest silniejszą, bo profesjonalną stroną stosunku pracy. Jednak nie oznacza to, że pracownik musi zgadzać się na wszystkie przedstawiane mu przez niego żądania. W praktyce pracodawcy pełniący funkcję płatnika, często popełniają ten błąd i żądają złożenia dokumentów, choć nie mają do tego prawa.

Szopy na opał czy rowery uszczuplą portfele Polaków bardziej niż 100-metrowe domy. W sprawie kuriozalnych stawek podatku interweniuje RPO

Stawki podatku od nieruchomości ustalane są rokrocznie jednostki samorządu terytorialnego, jednak nie mogą być one wyższe od stawek maksymalnych, ustalonych na danych rok przez Ministra Finansów. W praktyce – najczęściej – stanowią one równowartość ww. stawek maksymalnych. Zgodnie z nimi natomiast – stawka podatku od nieruchomości od szopy ogrodowej, jest niemal 10-krotnie wyższa od stawki podatku za budynek mieszkalny. Oznacza to, że właściciel 20-metrowej szopy na opał, zapłaci od niej wyższy podatek niż ten, który jest zobowiązany uiścić od 100-metrowego domu.

REKLAMA