REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług członka rady nadzorczej w spółdzielni

REKLAMA

Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. (...).
PROBLEM
Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. Wynagrodzenie jest określone w uchwale Walnego Zgromadzenia. Rada nadzorcza sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością spółdzielni i jest odpowiedzialna przed członkami za swoje decyzje. W jaki sposób należy udokumentować wypłatę wynagrodzenia za udział w posiedzeniu rady (do maja 2004 r. była to lista płac z potrąconą zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz ubezpieczenie zdrowotne – np. 103,12 zł brutto; zal. na podatek 0,17 zł; ubezp. zdrowotne 8,51 zł; do wypłaty 94,61 zł. Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT? Naszym zdaniem w spółdzielni nadal będzie to lista płac z potrąconym podatkiem dochodowym od osób fizycznych i ubezpieczeniem zdrowotnym, natomiast członek rady jako podatnik VAT wpłaci VAT w wysokości 18,60 zł bez wystawiania faktury. Czy nasze stanowisko w tym przypadku jest właściwe?
RADA
Czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.
UZASADNIENIE
W celu stwierdzenia, czy przedstawione przez Czytelnika stanowisko jest prawidłowe, należy przede wszystkim ustalić, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004 r. osoba pełniąca funkcję członka rady nadzorczej w spółdzielni jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz czy wykonywane przez nią czynności powinny być opodatkowane tym podatkiem.
Przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, z tytułu których przychody zaliczane są do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2–8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli: wykonywane są przez osoby, które z tytułu ich wykonywania są związane ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).
Należy uznać, że działalność wykonywana przez członka rady nadzorczej spółdzielni należy do zakresu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten obejmuje przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Stanowisko takie jest tym bardziej prawidłowe, że z art. 11 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze wynika, że spółdzielnia z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego staje się osobą prawną.
Brzmienie przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT jest dość niejednoznaczne i zakwalifikowanie konkretnej sytuacji jako podlegającej lub niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług jest trudne. Dodatkowe wątpliwości związane są z tym, że polskie przepisy nie do końca stanowią właściwą implementację przepisów wspólnotowych. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie w swoim orzecznictwie określał kryteria interpretacyjne pojęcia „niezależnego prowadzenia działalności” (na gruncie ustawy VAT to pojęcie określane jest jako „samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza”). Dodać należy, że samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej jest, co do zasady, zasadniczą przesłanką do uznania, że dana osoba jest podatnikiem na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W opinii Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości czynnikiem wyróżniającym podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT działalność gospodarczą prowadzoną w sposób niezależny jest element ryzyka ekonomicznego dotyczący podjętej działalności. Za podatnika powinna być uważana osoba, która wykonuje swoją działalność w warunkach braku pewności co do popytu, konkurencji, a także ostatecznego rezultatu finansowego podjętej działalności. Dodatkowo, nie powinno uznawać się za prowadzoną niezależnie działalność gospodarczą działalności prowadzonej przez osobę fizyczną, która:
a) przy wykonywaniu przedmiotowej działalności korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu, infrastruktury podmiotu zlecającego daną działalność,
b) nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności, oraz
c) nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za skutki związane z prowadzoną działalnością (ponieważ przedmiotowa odpowiedzialność obciąża podmiot, na rzecz którego wykonywana jest dana działalność).
Tym samym, samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej powinno być rozpatrywane w zależności od stopnia wypełnienia wskazanych przesłanek.
Trudno przewidzieć, jak w praktyce organy skarbowe odniosą się do dorobku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Większość argumentów przemawia za tym, że członek rady nadzorczej spółdzielni nie powinien z tytułu wykonywanych przez siebie czynności być podatnikiem VAT. Sytuację taką uzasadnia to, że:
1) Pomiędzy członkiem rady nadzorczej a spółdzielnią istnieją prawne więzy tworzące stosunek prawny, określające warunki wykonywania czynności, wysokość wynagrodzenia oraz zakres odpowiedzialności spółdzielni za działania członka rady nadzorczej. Niektóre z tych elementów wynikają bezpośrednio z uchwały powołującej członka rady nadzorczej (wynagrodzenie oraz niektóre warunki wykonywania czynności). Pozostałe niezbędne elementy są określone w części I działu IV powołanej ustawy – Prawo spółdzielcze. W szczególności w art. 58 tej ustawy określony został zakres odpowiedzialności członka rady nadzorczej spółdzielni za jego działania. Jest o­n bardzo zbliżony do odpowiedzialności istniejącej w ramach stosunku pracy. Wobec spółdzielni członek rady nadzorczej odpowiada osobiście na zasadach winy. Jego materialna odpowiedzialność jest jednak ograniczona. Za działania podejmowane przez członka rady nadzorczej odpowiada spółdzielnia. Takie uregulowanie odpowiedzialności nie daje podstaw do stwierdzenia, że działalność członka rady nadzorczej może być uznana za działalność gospodarczą wykonywaną samodzielnie.
2) Członek rady nadzorczej spółdzielni przy wykonywaniu swojej funkcji korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu i pomieszczeń należących do spółdzielni.
3) Członek rady nadzorczej nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności. Można założyć, że w razie nieprzewidzianych zdarzeń związanych z funkcjonowaniem spółdzielni nie istnieją podstawy prawne do zmniejszenia wynagrodzenia członka rady nadzorczej. Na przykład, gdy bloki mieszkalne należące do spółdzielni mieszkaniowej zostaną zalane w wyniku powodzi, członek rady nadzorczej nie poniesie ekonomicznych konsekwencji takiego zdarzenia. Takie konsekwencje będzie zmuszona ponieść ze swojej kasy sama spółdzielnia lub ewentualnie dodatkowo obciążeni zostaną jej członkowie.
4) Członek rady nadzorczej nie odpowiada wobec osób trzecich za działania spółdzielni. W przypadku jakichkolwiek roszczeń osób trzecich mogą o­ne zwracać się jedynie bezpośrednio do spółdzielni. To o­na będzie ponosiła odpowiedzialność za działania wynikające z decyzji członków rady nadzorczej. Odpowiedzialność członka rady nadzorczej jest dopuszczalna w ramach art. 58 Prawa spółdzielczego i może być dochodzona tylko i wyłącznie przez samą spółdzielnię.
Z wyżej wymienionych argumentów wynika, że czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie powinny podlegać ustawie o podatku od towarów i usług. Ze względu jednak na to, że w przedmiotowych kwestiach nie jest znana praktyka organów podatkowych, wskazane może być skierowanie zapytania do organu podatkowego w celu uzyskania informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Należy zauważyć, że żadne wątpliwości odnośnie do kwalifikacji czynności na gruncie ustawy VAT nie powstają w przypadku pełnienia przez członka rady nadzorczej swojej funkcji na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji ustawa o podatku od towarów i usług całkowicie wyklucza obowiązek opodatkowania.

• art. 15 ust. 3 pkt 3, art. 29 ust. 1, art. 106, art. 109 ust. 3, art. 113, art. 155 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Marcin Sikora
prawnik, konsultant podatkowy

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA