REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od kosztów reprezentacji i reklamy po przekroczeniu limitu 0,25% przychodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób zgodnie z nową ustawą VAT należy rozliczać VAT naliczony od kosztów reprezentacji reklamy, jeżeli limit kosztów uzyskania przychodu został przekroczony?
 
PROBLEM
W jaki sposób zgodnie z nową ustawą VAT należy rozliczać VAT naliczony od kosztów reprezentacji reklamy, jeżeli limit kosztów uzyskania przychodu został przekroczony? W maju zakupiono ciastka do zużycia za kwotę 100 zł brutto i butelkę alkoholu za 70 zł brutto do przekazania. Już w kwietniu limit w podatku dochodowym 0,25% przychodu został przekroczony. Czy limit dotyczący prezentów 0,125% sprzedaży mieści się w tym limicie 0,25% przychodu? Firma obecnie nie odlicza VAT-u ze względu na przekroczony limit i całość uznaje za koszty (wraz z VAT) niebędące kosztami uzyskania przychodu. Co należy zrobić w sytuacji, gdy pod koniec roku limit wzrośnie? Proszę o przykładowe wyliczenie.
RADA
Do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wydatków poniesionych na reprezentację i reklamę po przekroczeniu limitu w następnych okresach. Prognoza zwiększenia limitu nie uprawnia Państwa również do zwiększenia odliczenia VAT naliczonego. Postępując w ten sposób narażają się Państwo na zakwestionowanie tej metody przez urząd skarbowy. W przypadku zwiększenia limitu na koniec roku, mogą Państwo skorygować koszty oraz skorygować podatek naliczony
UZASADNIENIE
W treści obu ustaw zarówno w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i od osób prawnych zarówno w roku 2003, jak i w 2004 ustawodawca zapisał jednakowe ograniczenie, a mianowicie, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodu:
• „(...) kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób;
• (...) podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów: podatek naliczony, jeżeli
podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo od-sprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług
– w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego”.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zaszły natomiast znaczące zmiany pomiędzy ustawą z 8 stycznia 1993 r. a nową, obowiązującą od 1 maja ustawą z 11 marca 2004 r. O znaczeniu dokonanych zmian świadczy chociażby fakt, że zmian nie dokonano przez kolejną nowelizację starej ustawy. Wobec tego należy bliżej się przyjrzeć zmianom, które mogą mieć znaczący wpływ na zadane przez Czytelnika pytanie.
Od 1 maja br. zniknął przepis umożliwiający podatnikom VAT odliczanie podatku naliczonego, niezależnie od przekroczenia limitu kosztów w podatku dochodowym (patrz tabela). Zatem od 1 maja podatnicy nie mogą odliczać podatku naliczonego od części wydatków, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ze względu na przekroczenie limitu. W nowej ustawie zmieniono poza tym zapis „nie mogą być” na obecnie obowiązujący „nie mogłyby być”. W związku z tym pojawiły się opinie, że zmiana trybu w powyższym zdaniu dotyczy czynności, które w ogóle nie mogłyby stanowić kosztów uzyskania przychodu.
Zmiany, jakie zaszły w podatku od towarów i usług od 1 maja, dotyczące zadanego pytania
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prowadzi to w przekonaniu niektórych do wniosku, że limit w podatku dochodowym nie wpływa na możliwość odliczenia VAT, gdyż limit ten najprawdopodobniej może się zwiększyć. Jednak takie postępowanie może być zakwestionowane przez urząd skarbowy. Limit, o którym mowa, w obu ustawach o podatku dochodowym jest limitem ruchomym, zależnym od wielkości sprzedaży. Wobec powyższego wydatki, które w jednym miesiącu nie mogą być kosztem, w kolejnych miesiącach są kosztami uzyskania przychodu ze względu na wzrost sprzedaży i w tym przypadku można skorygować podatek naliczony.

Przykład
1) Spółka w maju 2004 r. osiągnęła sprzedaż, łącznie od początku roku, w wysokości 500 000,00 zł, ponosząc jednocześnie koszty na reprezentację i reklamę limitowane w wysokości 2 000,00 zł.
Wyliczenie: 500 000,00 x 0,25% = 1250,00 zł
Wielkość wydatków limitowanych narastająco od stycznia do maja wynosi 1250 zł. W opisanym przypadku w maju Spółka może jednak wpisać tylko kwotę 1250,00 zł w koszty uzyskania przychodu, mimo że poniosła wyższe koszty.
Poniesione wydatki mogłyby być kosztem, gdyby Spółka osiągnęła większą sprzedaż.
2) Spółka w grudniu 2004 r. osiągnęła sprzedaż w wysokości 1 000 000,00 zł ponosząc jednocześnie koszty na reprezentację i reklamę limitowane w tej samej wysokości jak w maju, tj. 2 000,00 zł.
Wyliczenie: 1 000 000,00 x 0,25% = = 2500,00 zł
Zwiększenie sprzedaży spowodowało, że poniesione wcześniej koszty, które nie stanowiły w pełni w maju kosztu uzyskania przychodu, w grudniu mieszczą się w limicie 0,25%. Poniesione w maju są kosztami uzyskania przychodu w grudniu. Podatnik może wtedy skorygować podatek naliczony.
Decydujące znaczenie w naszym przypadku ma także art. 7 ust. 2 o treści „przez dostawę towarów (...) rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem”. „Cele inne” może oznaczać w szczególności takie cele, jak: osobiste podatnika, pracownika, wspólników itp. oraz przekazanie towarów bez wynagrodzenie, a w szczególności darowizny. Czytając jednak dalej kolejne ustępy art. 7 od ust. 2–7 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. można mieć kolejne kłopoty interpretacyjne. Na podstawie art. 7 ust. 2 można dowodzić, że tylko przekazanie towarów niezgodne z celem przedsiębiorstwa rodzi skutki podatkowe w podatku od towarów i usług, lecz tak do końca nie jest, czego dowodem jest art. 7 ust. 3.

WAŻNE!
Opodatkowaniu podlega przekazanie prezentów jednej osobie o wartości przekraczającej w roku podatkowym 50 zł. Przekroczenie łącznej wartości prezentów w roku podatkowym powyżej 0,125% sprzedaży opodatkowanej (netto), skutkuje opodatkowaniem przekazanych prezentów. Przekroczenie limitu oznacza obowiązek opodatkowania przekazanych towarów.

W przypadku zużycia wewnętrznego na potrzeby reprezentacji i reklamy, np. zakup ciastek, VAT od dokonanych wydatków może być w pełni odliczony, gdyż nie mamy do czynienia z przekazaniem konkretnej osobie konkretnego towaru. Ograniczeniu podlega jednak przekazanie prezentów i próbek, przy czym ważna jest w tym wypadku wartość jednego prezentu dla jednej osoby, suma wszystkich prezentów w danym roku oraz sprzedaż w roku poprzednim. Ustawa wprowadziła pojęcie „mała wartość” w stosunku do prezentów, przez które rozumie się wręczanie jednej osobie towarów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 50 zł. Nie oznacza to jednego prezentu o wartości do 50 zł, lecz sumę wszystkich prezentów przekazanych jednej osobie w ciągu roku. Wynika z tego potrzeba kontroli wydawania prezentów. Ma to zwłaszcza duże znaczenie, gdy ich odbiorcy są nieliczni i stale powtarzalni. W tym wypadku przekazywanie prezentów z okazji świąt czy Nowego Roku stałym kontrahentom obudzi czujność organów skarbowych. Zacznijmy jednak od określenia, jaką kwotę łącznie spółka będzie mogła przyjąć za prezenty małej wartości. Sposób wyliczeń zależy od tego, kiedy i jakiej wielkości wartość sprzedaży opodatkowanej osiągnęła spółka.

Przykłady
Założenie 1
W całym roku 2003 spółka osiąga sprzedaż opodatkowaną w wysokości 1 200 000,00 zł
– limit na roku 2004 wynosi
1 200 000,00 x 0,125% = 1500,00 zł
– przekazanie prezentów ponad kwotę 1500 zł podlega opodatkowaniu VAT.
Założenie 2
Spółka wykonuje czynności opodatkowane w roku 2003 w okresie 4 miesięcy, przy czym średniomiesięczna sprzedaż wynosi 400 000,00 zł
– limit na rok 2004 wynosi (12 x x 400 000,00) x 0,125% = 6000,00 zł
– przekazanie prezentów ponad kwotę 6000 zł podlega opodatkowaniu VAT.
Założenie 3
Spółka rozpoczęła działalność dopiero 15 grudnia 2003 r., osiągając dopiero od tego dnia sprzedaż opodatkowaną. W takim przypadku limit ustalamy na podstawie sprzedaży opodatkowanej za styczeń 2004 r., która wyniosła 100 000,00 zł
– limit na rok 2004 wynosi (12 x x 100 000,00) x 0,125% = 1500,00 zł
Założenie 4
Spółka rozpoczęła działalność 15 kwietnia 2004 r., osiągając przychód opodatkowany za kwiecień – 50 000,00 zł, natomiast za maj – 100 000,00 zł. Do wyliczenia limitu nie uwzględniamy sprzedaży za kwiecień, gdyż jest to niepełny miesiąc, a do końca roku pozostał 8 pełnych miesięcy, więc:
– limit na rok 2004 wynosi (8 x x 100 000,00) x 0,125% = 1000,00 zł

WAŻNE!
Wyliczony maksymalny limit małych prezentów na dany rok jest wielkością stałą.
Przekroczenie kwoty 50 zł oraz wielkości stałej na dany rok rodzi obowiązek w podatku od towarów i usług, a co za tym idzie wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. Należy zwrócić uwagę, że księgowanie takiej faktury nie zmienia zasad stosowanych przed 1 maja 2004 r.

Przykład
Spółka przekazała na potrzeby reklamy butelkę wina za kwotę netto 57,38, kwota VAT 12,62, o łącznej wartości 70 zł brutto.
Księgujemy to w następujący sposób:
1) Faktura zakupu butelki wina
Wn 57,38 zł – Koszty reprezentacji (limitowanej do 0,25% przychodu)
Wn 12,62 zł – VAT naliczony do odliczenia
Ma 70,00 zł – Konto dostawcy
2) Faktura sprzedaży wewnętrzna
Wn 12,62 zł – Koszty rodzajowe – Podatki i opłaty
Ma 12,62 zł – Podatek należny
• art. 23 ust. 1 pkt 23, art. 23 ust. 1 pkt 43, ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ost.zm. – Dz.U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1691
• art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. – Dz.U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800
• § 12, § 16–20, § 22, § 23, § 26, § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
• art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Anna Wyrzykowska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA