REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potrącać koszty uzyskania przychodu od kilku umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców?
 
Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców? Czy tak samo będzie w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony w jednym zakładzie pracy, ale na podstawie kilku umów o pracę?
Każdy z pracodawców (niezależnie) jako płatnik podatku dochodowego od wypłacanego wynagrodzenia jest zobowiązany potrącić należne pracownikowi koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości (koszty te nie ulegają bowiem zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy) w miesiącach, za które następowała wypłata wynagrodzenia. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownika łączy z jednym pracodawcą więcej niż jedna umowa o pracę.
Pracownik nie jest zobowiązany do informowania pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia. Ostatecznego rozliczenia kosztów uzyskania przychodu pracownik dokona samodzielnie w zeznaniu rocznym. Porówna w nim wysokość kwoty wynikającej z zsumowania potrąconych przez wszystkich pracodawców kosztów z obowiązującymi w tym zakresie limitami wynikającymi z art. 22 ust. 2 updof.
W 2004 r. roczny limit kosztów uzyskania przychodów dla osób zatrudnionych w więcej niż jednym zakładzie pracy wynosi 1840,77 zł. Gdy dodatkowo miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, koszty te nie mogą przekroczyć łącznie 2300,94 zł za rok podatkowy. Fakt, że jest to zatrudnienie na 1/2 etatu, nie ma wpływu na wysokość kosztów należnych pracownikowi.

Przykład
Pan Jan Kowalski jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na pełny etat. W marcu podjął dodatkowe zatrudnienie u innego pracodawcy na 1/2 etatu. Ten zakład pracy jest położony poza miejscem zamieszkania pana Kowalskiego i nie otrzymuje o­n dodatku za rozłąkę. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanego wynagrodzenia każdy z pracodawców jest obowiązany uwzględnić miesięczne koszty uzyskania przychodu w należnej pracownikowi wysokości (tj. pierwszy z pracodawców – w kwocie 102,25 zł, a drugi – w kwocie 127,82 zł). Ponieważ każdy z pracodawców jest zobowiązany do potrącania kosztów przysługujących pracownikowi w pełnej wysokości, to może się zdarzyć, że kwota potrąconych kosztów będzie wyższa od rocznego limitu określonego w ustawie podatkowej. W związku z tym pan Kowalski będzie zobowiązany samodzielnie rozliczyć potrącone przez każdego z pracodawców koszty w zeznaniu rocznym, ograniczając je do wysokości limitu.
Rozliczenie kosztów będzie wyglądać następująco:
1) u pierwszego pracodawcy koszty były potrącane przez 12 miesięcy:
  12 x 102,25 zł = 1227,00 zł
2) u drugiego pracodawcy koszty były potrącane przez dziesięć miesięcy:
  10 x 127,82 zł = 1278,20 zł
3) roczny limit kosztów przysługujących pracownikowi wynosi: 2300,94 zł
4) suma kosztów potrąconych przez obu pracodawców wynosi: 1227,00 zł + 1278,20 zł = 2505,20 zł
5) w zeznaniu rocznym mogą zostać uwzględnione koszty jedynie do wysokości limitu, tj. w kwocie 2300,94 zł.

Kwestia wysokości kosztów uzyskania przychodów, do których potrącenia zobowiązany jest płatnik, w sytuacji gdy pracownika z jednym zakładem pracy łączy kilka umów o pracę, wywołuje sporo wątpliwości, powodując rozbieżności interpretacyjne.
Trzeba podkreślić, że w tym przypadku organy podatkowe stosują korzystną dla podatników interpretację, przyjmując, że w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie (lub więcej) umowy o pracę, przy obliczaniu zaliczki na podatek zakład pracy jest zobowiązany uwzględniać koszty uzyskania od każdego ze stosunków pracy w pełnej wysokości, bez względu na przekroczenie limitu rocznego. Ich zdaniem pracownikowi z każdej odrębnie zawartej umowy o pracę przysługują koszty uzyskania przychodu, niezależnie od tego, czy zostały o­ne zawarte z jednym czy z kilkoma zakładami pracy (por. pismo MF z 24 marca 1995 r., nr PO 5/9-0261/95, oraz pismo Urzędu Skarbowego w Żywcu z 15 marca 2004 r., nr PDII/415/I/10/2004). Wskazano przy tym, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują ograniczenia ustalania kosztów w ciągu roku, lecz dopiero w zeznaniu rocznym.
W literaturze zostało natomiast zaprezentowane stanowisko odmienne, o bardziej restrykcyjnym charakterze. Zgodnie z tym poglądem, z jasnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że podwyższony limit kosztów uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie pracowników, którzy są zatrudnieni w kilku zakładach pracy równocześnie. Nie dotyczy o­n zaś tych pracowników, których z jednym zakładem pracy łączy kilka umów. Podkreślono przy tym, że przepis jednoznacznie stanowi o uzyskiwaniu przychodów od kilku zakładów pracy, a nie otrzymywanych z tytułu kilku stosunków pracy.
Ze stanowiskiem tym nie można jednak do końca się zgodzić. Przyjęcie literalnej wykładni tego przepisu prowadziłoby bowiem do nierównego traktowania – w zakresie kosztów uzyskania przychodów – podatników zatrudnionych na podstawie więcej niż jednego stosunku pracy u tego samego pracodawcy w stosunku do pracowników w identycznej sytuacji, ale zatrudnionych u różnych podmiotów. Dlatego w tym przypadku powinna znaleźć zastosowanie zaprezentowana wykładnia celowościowa, którą przyjęły – z korzyścią dla podatników – organy podatkowe.

• art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Anna Welsyng-Zielony
prawnik, doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit przelewów i wpłat w bankach i wpłatomatach - co będzie jak przekroczę równowartość 15 tys. euro?

Są przepisy, które powodują konieczność raportowania przez banki instytucje finansowe transakcji powyżej określonych kwot. Takie transakcje są zgłaszane automatycznie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), co ma zapobiegać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Podejrzane transakcje są wyłapywane i sprawdzane.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA

Czy moja żona ma prawo do spadku po moich rodzicach?

„Kilka lat temu, kiedy byłem jeszcze kawalerem, zmarła moja mama. Teraz jestem już żonaty i niedawno zmarł mój ojciec. Jakie prawa do spadku ma moja żona? Czy dziedziczy ona razem ze mną?” – pyta Czytelnik.

Każdy pracownik ma prawo do tej dodatkowej pensji. Pracodawca ma obowiązek ją wypłacić

Dodatkowa pensja kojarzy się z pracownikami zatrudnionymi w sferze budżetowej. Jednak prawo do takiego świadczenia ma w określonych okolicznościach każdy pracownik, a pracodawca jest zobowiązany wypłacić mu należne pieniądze.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Nowe przepisy drogowe 2025: odbiorą prawo jazdy i zablokują kasowanie punktów karnych

Jeszcze w tym roku, w listopadzie lub grudniu wejdą w życie przepisy, które całkowicie zmienią zasady dla kierowców. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadza rozwiązania, o których mówi się od miesięcy. Nowe regulacje zaskoczą wielu kierowców, bo prawo jazdy będzie można stracić znacznie szybciej niż dotąd.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Dodatek dopełniający - co to za świadczenie, dla kogo, ile można dostać?

Od 1 stycznia 2025 r. weszła w życie ustawa zmieniająca ustawę o rencie socjalnej. Zmiana ta była dość istotna, bowiem nowelizacja wprowadziła nowy dodatek – tak zwany dodatek dopełniający. Komu przysługuje, na jakich zasadach i ile wynosi?

REKLAMA