REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potrącać koszty uzyskania przychodu od kilku umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców?
 
Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców? Czy tak samo będzie w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony w jednym zakładzie pracy, ale na podstawie kilku umów o pracę?
Każdy z pracodawców (niezależnie) jako płatnik podatku dochodowego od wypłacanego wynagrodzenia jest zobowiązany potrącić należne pracownikowi koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości (koszty te nie ulegają bowiem zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy) w miesiącach, za które następowała wypłata wynagrodzenia. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownika łączy z jednym pracodawcą więcej niż jedna umowa o pracę.
Pracownik nie jest zobowiązany do informowania pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia. Ostatecznego rozliczenia kosztów uzyskania przychodu pracownik dokona samodzielnie w zeznaniu rocznym. Porówna w nim wysokość kwoty wynikającej z zsumowania potrąconych przez wszystkich pracodawców kosztów z obowiązującymi w tym zakresie limitami wynikającymi z art. 22 ust. 2 updof.
W 2004 r. roczny limit kosztów uzyskania przychodów dla osób zatrudnionych w więcej niż jednym zakładzie pracy wynosi 1840,77 zł. Gdy dodatkowo miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, koszty te nie mogą przekroczyć łącznie 2300,94 zł za rok podatkowy. Fakt, że jest to zatrudnienie na 1/2 etatu, nie ma wpływu na wysokość kosztów należnych pracownikowi.

Przykład
Pan Jan Kowalski jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na pełny etat. W marcu podjął dodatkowe zatrudnienie u innego pracodawcy na 1/2 etatu. Ten zakład pracy jest położony poza miejscem zamieszkania pana Kowalskiego i nie otrzymuje o­n dodatku za rozłąkę. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanego wynagrodzenia każdy z pracodawców jest obowiązany uwzględnić miesięczne koszty uzyskania przychodu w należnej pracownikowi wysokości (tj. pierwszy z pracodawców – w kwocie 102,25 zł, a drugi – w kwocie 127,82 zł). Ponieważ każdy z pracodawców jest zobowiązany do potrącania kosztów przysługujących pracownikowi w pełnej wysokości, to może się zdarzyć, że kwota potrąconych kosztów będzie wyższa od rocznego limitu określonego w ustawie podatkowej. W związku z tym pan Kowalski będzie zobowiązany samodzielnie rozliczyć potrącone przez każdego z pracodawców koszty w zeznaniu rocznym, ograniczając je do wysokości limitu.
Rozliczenie kosztów będzie wyglądać następująco:
1) u pierwszego pracodawcy koszty były potrącane przez 12 miesięcy:
  12 x 102,25 zł = 1227,00 zł
2) u drugiego pracodawcy koszty były potrącane przez dziesięć miesięcy:
  10 x 127,82 zł = 1278,20 zł
3) roczny limit kosztów przysługujących pracownikowi wynosi: 2300,94 zł
4) suma kosztów potrąconych przez obu pracodawców wynosi: 1227,00 zł + 1278,20 zł = 2505,20 zł
5) w zeznaniu rocznym mogą zostać uwzględnione koszty jedynie do wysokości limitu, tj. w kwocie 2300,94 zł.

Kwestia wysokości kosztów uzyskania przychodów, do których potrącenia zobowiązany jest płatnik, w sytuacji gdy pracownika z jednym zakładem pracy łączy kilka umów o pracę, wywołuje sporo wątpliwości, powodując rozbieżności interpretacyjne.
Trzeba podkreślić, że w tym przypadku organy podatkowe stosują korzystną dla podatników interpretację, przyjmując, że w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie (lub więcej) umowy o pracę, przy obliczaniu zaliczki na podatek zakład pracy jest zobowiązany uwzględniać koszty uzyskania od każdego ze stosunków pracy w pełnej wysokości, bez względu na przekroczenie limitu rocznego. Ich zdaniem pracownikowi z każdej odrębnie zawartej umowy o pracę przysługują koszty uzyskania przychodu, niezależnie od tego, czy zostały o­ne zawarte z jednym czy z kilkoma zakładami pracy (por. pismo MF z 24 marca 1995 r., nr PO 5/9-0261/95, oraz pismo Urzędu Skarbowego w Żywcu z 15 marca 2004 r., nr PDII/415/I/10/2004). Wskazano przy tym, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują ograniczenia ustalania kosztów w ciągu roku, lecz dopiero w zeznaniu rocznym.
W literaturze zostało natomiast zaprezentowane stanowisko odmienne, o bardziej restrykcyjnym charakterze. Zgodnie z tym poglądem, z jasnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że podwyższony limit kosztów uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie pracowników, którzy są zatrudnieni w kilku zakładach pracy równocześnie. Nie dotyczy o­n zaś tych pracowników, których z jednym zakładem pracy łączy kilka umów. Podkreślono przy tym, że przepis jednoznacznie stanowi o uzyskiwaniu przychodów od kilku zakładów pracy, a nie otrzymywanych z tytułu kilku stosunków pracy.
Ze stanowiskiem tym nie można jednak do końca się zgodzić. Przyjęcie literalnej wykładni tego przepisu prowadziłoby bowiem do nierównego traktowania – w zakresie kosztów uzyskania przychodów – podatników zatrudnionych na podstawie więcej niż jednego stosunku pracy u tego samego pracodawcy w stosunku do pracowników w identycznej sytuacji, ale zatrudnionych u różnych podmiotów. Dlatego w tym przypadku powinna znaleźć zastosowanie zaprezentowana wykładnia celowościowa, którą przyjęły – z korzyścią dla podatników – organy podatkowe.

• art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Anna Welsyng-Zielony
prawnik, doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Powszechny sprzeciw samorządów, bo nie przyniesie wzrostu dzietności, a pogłębi kryzys finansowy

„Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie” – poinformowała Kancelaria Prezydenta, po podpisaniu przez Karola Nawrockiego, w dniu 8 sierpnia br., projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został następnie wniesiony przez Prezydenta do Sejmu. Świadczenie ma być skierowane do osób z co najmniej dwójką dzieci (również już dorosłych – jeżeli będą spełniać określone w ustawie warunki), które nie przekraczają poziomu dochodów 140 tys. zł rocznie na małżonka, czyli 280 tys. zł rocznie na rodzinę. Wprowadzenie nowego wsparcia budzi jednak powszechny sprzeciw samorządów, w opinii których – „nie przyniesie ono wzrostu dzietności, a uszczupli dochody publiczne”, doprowadzając do kryzysu finansowego w gminach.

Prawie 5 tysięcy złotych dla każdego. Staż pracy nie ma znaczenia. Pracodawca musi pieniądze wypłacić. Czy wiecie o tej zmianie w przepisach?

4806 zł brutto. Tyle od stycznia ma wynosić płaca minimalna w Polsce. „Dużo czy mało?” – pytanie wydaje się retoryczne. Bo choć to o 140 zł więcej niż obecnie, nikt nie ma wątpliwości: tej podwyżki nie da się nazwać ani odważną, ani satysfakcjonującą. Nie takiego ruchu oczekiwali związkowcy. Nie takiej decyzji chcieli pracodawcy.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Oni nie muszą brać wolnego. I bez tego mają długi weekend. Sprawdź, czego nie uda ci się załatwić 10 listopada

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, inni nie będą musieli tego robić.

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort planuje centralny e-dziennik

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. młodzieży przedstawiciele MEN przyznali, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. Ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego e-dziennika.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

800 zł mniej za prąd rocznie. Prezydent Karol Nawrocki pokazał projekt ustawy Tani prąd – 33%

Nawrocki dotrzymał obietnicy? Prezydent zaprezentował ustawę Tani prąd – 33%, która ma zmniejszyć rachunki za energię nawet o 800 zł rocznie. Z ulgi skorzystają miliony Polaków, a reforma ma objąć wszystkie gospodarstwa domowe. Dokument trafi do Sejmu, a prezydent zapewnia, że to realna obniżka kosztów życia i koniec z dodatkowymi opłatami na rachunkach. Sprawdź, czy Ty też zapłacisz mniej.

REKLAMA