REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sfinansowanie przez przedsiębiorcę wycieczki jest przychodem dla pracownika

REKLAMA

Organizujemy wycieczki dla pracowników i ich rodzin. Są o­ne finansowane z ZFŚS. Wycieczki są częściowo odpłatne dla pracowników i w całości dla osób obcych. Faktura, którą otrzymujemy od firmy turystycznej, jest wystawiona w sposób ryczałtowy: „ilość osób x kwota”. Moja wątpliwość dotyczy obowiązku doliczenia do dochodów każdego pracownika ryczałtowej kwoty i odprowadzenia podatku dochodowego – zgodnie ze stanowiskiem urzędu skarbowego. Czy jest to słuszne?
 Nie jestem w stanie prawidłowo przypisać kosztów wycieczki każdemu uczestnikowi, choćby z tego względu, że pokoje hotelowe nie były dla wszystkich jednakowego standardu (od 1-osobowych do 4-osobowych). Nie wszyscy uczestnicy wycieczki korzystali równo ze wszystkich atrakcji. Czy w świetle tego przypisanie hipotetycznych przychodów każdemu pracownikowi i opodatkowanie byłoby prawidłowe?
Jeżeli nie istnieje możliwość wykazania, jakiej wartości świadczenie otrzymał poszczególny pracownik, pracownicy nie zostaną obciążeni podatkiem dochodowym. Natomiast świadczenia poniesione na rzecz pracowników, których wartość można przyporządkować konkretnemu pracownikowi, stanowią dla niego przychód i podlegają opodatkowaniu. Dlatego też bardzo ważne jest, aby każdy rodzaj świadczenia był rozpatrywany indywidualnie.
Temat świadczeń ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników nieustannie powraca w pytaniach Czytelników kierowanych do redakcji „MONITORA księgowego”. Możliwe świadczenia są tak różnorodne, że każdorazowo mogą powstawać wątpliwości co do kwalifikowania ich lub nie do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przypomnijmy, że za przychody ze stosunku pracy uważa się nie tylko wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, ale i wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty przekazane pracownikowi przez pracodawcę. Opodatkowaniu podlegają także świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof). Tak więc do przychodów pracownika należy zaliczać w zasadzie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł o­n otrzymać jako pracownik.
Nie zawsze jednak jest możliwe określenie wysokości świadczeń przypadających na poszczególne osoby. Świadczenia, które z racji sposobu ich dostarczenia kierowane są do grupy osób, np. do wszystkich pracowników, i jednocześnie nie jest możliwe przyporządkowanie wartości przychodu przypadającego na każdą osobę w stosunku do otrzymanych świadczeń, nie mieszczą się w pojęciu zdefiniowanego przychodu. Nie może być przychodem takie świadczenie, które nie może być przypisane danej osobie.
Takie stanowisko niezmiennie zajmuje zarówno Ministerstwo Finansów, jak i organy podatkowe w interpretacjach publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów. O ile wyrażona wyżej sama zasada jest powszechnie uznawana przez organy podatkowe, o tyle możliwości i sposób przyporządkowania świadczenia pracownikowi są przez nie różnie interpretowane. Dla przykładu:
1) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie nr PBB3-077/437/2003 z 5 lutego 2004 r. stwierdził: (…) Zatem kwota wynikająca z faktury za zakupioną przez pracodawcę wycieczkę winna być rozdzielona na biorących w niej udział uczestników. Otrzymane przez pracowników świadczenie stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
2) Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie nr PUS.I/423/36/2004 z 31 marca 2004 r. wyjaśnia: (…) Z przedstawionego przez jednostkę stanu faktycznego wynika, że spółka ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowała wypoczynek dla swoich pracowników i ich rodzin. Koszt dofinansowania został ustalony w sposób ryczałtowy. W świetle obowiązujących przepisów, w zależności od okoliczności spełnienia świadczenia, o którym mowa w pytaniu, w jednej sytuacji może powodować powstanie przychodu u pracownika, a w innej nie. Przesłanką rozstrzygającą jest tu sposób, w jaki podmiot zapewniający i finansujący świadczenie (zakład pracy) adresowane do pewnej grupy osób rozliczy się z podmiotem faktycznie organizującym świadczenie (np. z ośrodkiem). W sytuacji gdy podmiot organizujący świadczenie (ośrodek, zakład gastronomiczny) wystawi zakładowi pracy rachunek, w którym koszt imprezy rozpisany zostanie na poszczególne osoby, u każdej z nich powstanie wówczas przychód. Z kolei w przypadku, w którym wystawiony zostanie rachunek określający łączną odpłatność na rzecz ogółu osób korzystających ze świadczenia, przychód nie powstanie. Zatem w każdej sytuacji, gdy nie będzie możliwe zindywidualizowanie świadczenia na poszczególnych uczestników imprezy, świadczenie to nie będzie stanowiło dla nich przychodu.

Pomijając fakt, że tak różne interpretacje są naruszeniem prawa, należy stwierdzić, iż w przypadku finansowania świadczeń należy każdorazowo indywidualnie oceniać, czy przyporządkowanie ich konkretnemu pracownikowi jest możliwe, czy też nie. W opisanym przez Państwa przypadku należy przeanalizować, czy poszczególne rodzaje kosztów ponoszone w związku z organizowaną wycieczką mogą być przyporządkowane poszczególnym pracownikom.
Oto przykładowe sposoby analizy tego problemu:
1. Koszty przejazdu
Jeżeli wycieczka była organizowana jednym autokarem, to koszt wynajęcia tego autokaru można podzielić na ilość uczestników. Jeżeli były to dwa autokary o zróżnicowanym standardzie, a tym samym różnych cenach ich wynajęcia, i jednocześnie nie wiadomo, jakim autokarem jechali poszczególni pracownicy, to przyporządkowanie świadczenia poprzez zsumowanie kosztów i podzielenie ich przez liczbę uczestników nie wydaje się prawidłowym działaniem.
2. Koszty noclegów
Jeżeli wszyscy pracownicy nocowali np. w pokojach dwuosobowych o takiej samej cenie, każdemu z pracowników można przyporządkować świadczenie w wysokości połowy ceny pokoju. Jeżeli pokoje hotelowe są o różnym standardzie, a pracownicy nie mają wpływu na to, w jakim pokoju będą spać (wybór jest przypadkowy), świadczenia nie powinny być indywidualizowane przez prosty podział łącznych kosztów ich wynajęcia.

Zagrożenia
Urząd skarbowy może domagać się w toku kontroli przedstawienia odpisu książki meldunkowej prowadzonej przez hotel ze wskazaniem, który z pracowników, w jakim pokoju spał.
3. Dodatkowe atrakcje
Jedna z dodatkowych atrakcji wycieczki to możliwość jazdy konnej. Wykupiono łącznie 8 godzin jazdy konnej. Część pracowników (nie wiadomo, jaka) skorzystała z tego świadczenia, a część poszła na wycieczkę w góry. W takiej sytuacji nie jest możliwe przyporządkowanie wartości świadczenia poszczególnym pracownikom.
Biorąc pod uwagę rozbieżności w interpretacjach organów podatkowych, jedynym bezpiecznym wyjściem w Państwa sytuacji wydaje się zwrócenie do właściwego dla Was urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację przepisów w tej konkretnej sytuacji. We wniosku powinni Państwo przedstawić szczegółowy opis sytuacji oraz swoją opinię. Mogą Państwo również powołać się na korzystne dla Was interpretacje innych urzędów skarbowych (np. przywołaną powyżej).
• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Halina Kędziora
właściciel biura rachunkowego, doradca podatkowy

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA