Koszty opracowania i utrzymania strony internetowej
Ryszard Orzeł
Obecnie prawie każde większe przedsiębiorstwo posiada swoje strony internetowe. Mają one na celu dostarczanie informacji o firmie oraz kształtowanie wizerunku pozytywnego firmy, a także reklamowanie sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Z powstaniem strony internetowej związane są pewne – często wysokie – wydatki. Największe związane są z jej opracowaniem. Jednak w okresie późniejszym konieczne jest jej odpowiednie aktualizowanie oraz utrzymywanie na serwerze o mocy odpowiedniej do wielkości firmy (a ściślej liczby przewidywanych wejść na stronę).
Pojawia się więc pytanie, w jaki sposób należy rozliczać tego rodzaju wydatki i czy w całości mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na początek należy zadać sobie pytanie, czy wydatki związane z powstaniem strony internetowej podlegają amortyzacji. Mają one bowiem charakter pokrewny do wartości niematerialnych i prawnych. Trzeba jednak pamiętać, że przepisy podatkowe enumeratywnie wymieniają wszystkie wartości niematerialne i prawne (w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiadający mu art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stanowią one, że amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3) prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5) licencje,
6) prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Oznacza to, że wydatków na opracowanie strony internetowej nie należy zaliczać do wartości niematerialnych i prawnych.
Czy wydatki na opracowanie strony internetowej w całości są kosztem?
W związku z tym pojawiają się kolejne pytania:
1) czy wydatki tego typu w całości są kosztem,
2) kiedy należy je zaliczyć do kosztów.
Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to, co do zasady, odpowiedź jest pozytywna. Jeśli strona www jest ogólnodostępna (co jest zasadą), to wydatki z nią związane będą mogły w całości zostać zaliczone do kosztów. W takim przypadku nie ma znaczenia czy strona pełni funkcję informacyjną czy też reklamową. W pierwszym przypadku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów na zasadach ogólnych, w drugim jako reklama publiczna niepodlegająca limitowi.
Nieco inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku serwisów internetowych skierowanych do konkretnych odbiorców. Przykładem są prowadzone przez niektóre hurtownie systemy informatyczne dostępne dla ich kontrahentów po zalogowaniu przy użyciu indywidualnego hasła. Dzięki tym serwisom kontrahenci mogą sprawdzić ofertę, dokonać zamówienia, sprawdzić swoje zadłużenie wobec hurtowni, uzyskać informację o przysługujących bonusach. Jeżeli serwisy te mają charakter informacyjno-użytkowy, to wydatki na ich opracowanie i utrzymanie mogą być bez przeszkód zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak na tego typu witrynach należy zdecydowanie unikać treści o charakterze reklamowym – w razie ewentualnej kontroli organy skarbowe mogą bowiem zakwalifikować tego rodzaju wydatki jako związane z reklamą niepubliczną, a więc zaliczane do kosztów jedynie do wysokości 0,25 proc. przychodu.
Wydatki na opracowanie firmowej strony internetowej nie są związane z konkretnymi przychodami – trudno jest ocenić, które przychody powstały dzięki nim. Dlatego wydaje się, że powinny być zaliczane do kosztów w momencie poniesienia.
Koszty utrzymania strony internetowej
Przedsiębiorstwa muszą także ponosić koszty technicznego utrzymania strony internetowej – bądź na własnym serwerze, bądź też na serwerze prowadzonym przez wyspecjalizowaną firmę świadczącą tego rodzaju usługi. W obu przypadkach wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów jako koszty ogólnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wydatki tego typu zaliczane są w koszty w momencie poniesienia – ponieważ nie są związane z konkretnymi przychodami, to wydaje się, że nie powinny być rozliczane w czasie, nawet gdy dotyczą różnych lat podatkowych.
Reklamowe newslettery
Popularną formą promocji wyrobów są ostatnio wiadomości wysyłane w formie wiadomości mailowych bądź nawet sms-ów. W takim przypadku może pojawić się pytanie czy jest to reklama publiczna, czy też nie. Wbrew pozorom reklama taka nie zawsze jest bowiem darmowa – aby jej zasięg był duży, konieczne jest podpisanie odpowiedniej umowy z operatorem sieci komórkowej bądź z firmą prowadzącą jeden z popularnych serwisów udostępniających darmowe konta adresowe. W takim przypadku wydaje się, że nie mamy do czynienia z reklamą publiczną. Skierowana jest ona bowiem do adresatów ze ściśle określonej bazy. Oznacza to, że wydatki takie można zaliczyć do kosztów tylko w ramach limitu 0,25 proc. przychodów.
Podstawa prawna:
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl