REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty opracowania i utrzymania strony internetowej

REKLAMA

Czy koszty związane z informacją o przedsiębiorstwie i reklamą jego wyrobów mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Czy tego rodzaju koszty powinny być rozliczane w czasie dla celów podatkowych?

Koszty opracowania i utrzymania strony internetowej

Ryszard Orzeł

REKLAMA

Obecnie prawie każde większe przedsiębiorstwo posiada swoje strony internetowe. Mają o­ne na celu dostarczanie informacji o firmie oraz kształtowanie wizerunku pozytywnego firmy, a także reklamowanie sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Z powstaniem strony internetowej związane są pewne – często wysokie – wydatki. Największe związane są z jej opracowaniem. Jednak w okresie późniejszym konieczne jest jej odpowiednie aktualizowanie oraz utrzymywanie na serwerze o mocy odpowiedniej do wielkości firmy (a ściślej liczby przewidywanych wejść na stronę).

Pojawia się więc pytanie, w jaki sposób należy rozliczać tego rodzaju wydatki i czy w całości mogą być o­ne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na początek należy zadać sobie pytanie, czy wydatki związane z powstaniem strony internetowej podlegają amortyzacji. Mają o­ne bowiem charakter pokrewny do wartości niematerialnych i prawnych. Trzeba jednak pamiętać, że przepisy podatkowe enumeratywnie wymieniają wszystkie wartości niematerialne i prawne (w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiadający mu art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stanowią o­ne, że amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3) prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5) licencje,

6) prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,

7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Oznacza to, że wydatków na opracowanie strony internetowej nie należy zaliczać do wartości niematerialnych i prawnych.

Czy wydatki na opracowanie strony internetowej w całości są kosztem?

W związku z tym pojawiają się kolejne pytania:

1) czy wydatki tego typu w całości są kosztem,

2) kiedy należy je zaliczyć do kosztów.

REKLAMA

Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to, co do zasady, odpowiedź jest pozytywna. Jeśli strona www jest ogólnodostępna (co jest zasadą), to wydatki z nią związane będą mogły w całości zostać zaliczone do kosztów. W takim przypadku nie ma znaczenia czy strona pełni funkcję informacyjną czy też reklamową. W pierwszym przypadku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów na zasadach ogólnych, w drugim jako reklama publiczna niepodlegająca limitowi.

Nieco inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku serwisów internetowych skierowanych do konkretnych odbiorców. Przykładem są prowadzone przez niektóre hurtownie systemy informatyczne dostępne dla ich kontrahentów po zalogowaniu przy użyciu indywidualnego hasła. Dzięki tym serwisom kontrahenci mogą sprawdzić ofertę, dokonać zamówienia, sprawdzić swoje zadłużenie wobec hurtowni, uzyskać informację o przysługujących bonusach. Jeżeli serwisy te mają charakter informacyjno-użytkowy, to wydatki na ich opracowanie i utrzymanie mogą być bez przeszkód zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak na tego typu witrynach należy zdecydowanie unikać treści o charakterze reklamowym – w razie ewentualnej kontroli organy skarbowe mogą bowiem zakwalifikować tego rodzaju wydatki jako związane z reklamą niepubliczną, a więc zaliczane do kosztów jedynie do wysokości 0,25 proc. przychodu.

Wydatki na opracowanie firmowej strony internetowej nie są związane z konkretnymi przychodami – trudno jest ocenić, które przychody powstały dzięki nim. Dlatego wydaje się, że powinny być zaliczane do kosztów w momencie poniesienia.

Koszty utrzymania strony internetowej

Przedsiębiorstwa muszą także ponosić koszty technicznego utrzymania strony internetowej – bądź na własnym serwerze, bądź też na serwerze prowadzonym przez wyspecjalizowaną firmę świadczącą tego rodzaju usługi. W obu przypadkach wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów jako koszty ogólnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wydatki tego typu zaliczane są w koszty w momencie poniesienia – ponieważ nie są związane z konkretnymi przychodami, to wydaje się, że nie powinny być rozliczane w czasie, nawet gdy dotyczą różnych lat podatkowych.

Reklamowe newslettery

Popularną formą promocji wyrobów są ostatnio wiadomości wysyłane w formie wiadomości mailowych bądź nawet sms-ów. W takim przypadku może pojawić się pytanie czy jest to reklama publiczna, czy też nie. Wbrew pozorom reklama taka nie zawsze jest bowiem darmowa – aby jej zasięg był duży, konieczne jest podpisanie odpowiedniej umowy z operatorem sieci komórkowej bądź z firmą prowadzącą jeden z popularnych serwisów udostępniających darmowe konta adresowe. W takim przypadku wydaje się, że nie mamy do czynienia z reklamą publiczną. Skierowana jest o­na bowiem do adresatów ze ściśle określonej bazy. Oznacza to, że wydatki takie można zaliczyć do kosztów tylko w ramach limitu 0,25 proc. przychodów.

Podstawa prawna:

ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl



Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA