REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty opracowania i utrzymania strony internetowej

REKLAMA

Czy koszty związane z informacją o przedsiębiorstwie i reklamą jego wyrobów mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Czy tego rodzaju koszty powinny być rozliczane w czasie dla celów podatkowych?

Koszty opracowania i utrzymania strony internetowej

Ryszard Orzeł

REKLAMA

Obecnie prawie każde większe przedsiębiorstwo posiada swoje strony internetowe. Mają o­ne na celu dostarczanie informacji o firmie oraz kształtowanie wizerunku pozytywnego firmy, a także reklamowanie sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Z powstaniem strony internetowej związane są pewne – często wysokie – wydatki. Największe związane są z jej opracowaniem. Jednak w okresie późniejszym konieczne jest jej odpowiednie aktualizowanie oraz utrzymywanie na serwerze o mocy odpowiedniej do wielkości firmy (a ściślej liczby przewidywanych wejść na stronę).

Pojawia się więc pytanie, w jaki sposób należy rozliczać tego rodzaju wydatki i czy w całości mogą być o­ne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na początek należy zadać sobie pytanie, czy wydatki związane z powstaniem strony internetowej podlegają amortyzacji. Mają o­ne bowiem charakter pokrewny do wartości niematerialnych i prawnych. Trzeba jednak pamiętać, że przepisy podatkowe enumeratywnie wymieniają wszystkie wartości niematerialne i prawne (w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiadający mu art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stanowią o­ne, że amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3) prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5) licencje,

6) prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,

7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Oznacza to, że wydatków na opracowanie strony internetowej nie należy zaliczać do wartości niematerialnych i prawnych.

Czy wydatki na opracowanie strony internetowej w całości są kosztem?

W związku z tym pojawiają się kolejne pytania:

1) czy wydatki tego typu w całości są kosztem,

2) kiedy należy je zaliczyć do kosztów.

REKLAMA

Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to, co do zasady, odpowiedź jest pozytywna. Jeśli strona www jest ogólnodostępna (co jest zasadą), to wydatki z nią związane będą mogły w całości zostać zaliczone do kosztów. W takim przypadku nie ma znaczenia czy strona pełni funkcję informacyjną czy też reklamową. W pierwszym przypadku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów na zasadach ogólnych, w drugim jako reklama publiczna niepodlegająca limitowi.

Nieco inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku serwisów internetowych skierowanych do konkretnych odbiorców. Przykładem są prowadzone przez niektóre hurtownie systemy informatyczne dostępne dla ich kontrahentów po zalogowaniu przy użyciu indywidualnego hasła. Dzięki tym serwisom kontrahenci mogą sprawdzić ofertę, dokonać zamówienia, sprawdzić swoje zadłużenie wobec hurtowni, uzyskać informację o przysługujących bonusach. Jeżeli serwisy te mają charakter informacyjno-użytkowy, to wydatki na ich opracowanie i utrzymanie mogą być bez przeszkód zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak na tego typu witrynach należy zdecydowanie unikać treści o charakterze reklamowym – w razie ewentualnej kontroli organy skarbowe mogą bowiem zakwalifikować tego rodzaju wydatki jako związane z reklamą niepubliczną, a więc zaliczane do kosztów jedynie do wysokości 0,25 proc. przychodu.

Wydatki na opracowanie firmowej strony internetowej nie są związane z konkretnymi przychodami – trudno jest ocenić, które przychody powstały dzięki nim. Dlatego wydaje się, że powinny być zaliczane do kosztów w momencie poniesienia.

Koszty utrzymania strony internetowej

Przedsiębiorstwa muszą także ponosić koszty technicznego utrzymania strony internetowej – bądź na własnym serwerze, bądź też na serwerze prowadzonym przez wyspecjalizowaną firmę świadczącą tego rodzaju usługi. W obu przypadkach wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów jako koszty ogólnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wydatki tego typu zaliczane są w koszty w momencie poniesienia – ponieważ nie są związane z konkretnymi przychodami, to wydaje się, że nie powinny być rozliczane w czasie, nawet gdy dotyczą różnych lat podatkowych.

Reklamowe newslettery

Popularną formą promocji wyrobów są ostatnio wiadomości wysyłane w formie wiadomości mailowych bądź nawet sms-ów. W takim przypadku może pojawić się pytanie czy jest to reklama publiczna, czy też nie. Wbrew pozorom reklama taka nie zawsze jest bowiem darmowa – aby jej zasięg był duży, konieczne jest podpisanie odpowiedniej umowy z operatorem sieci komórkowej bądź z firmą prowadzącą jeden z popularnych serwisów udostępniających darmowe konta adresowe. W takim przypadku wydaje się, że nie mamy do czynienia z reklamą publiczną. Skierowana jest o­na bowiem do adresatów ze ściśle określonej bazy. Oznacza to, że wydatki takie można zaliczyć do kosztów tylko w ramach limitu 0,25 proc. przychodów.

Podstawa prawna:

ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl



Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA