REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometr za 6 milionów euro

REKLAMA

Wybudowanie kilometra autostrady w Polsce kosztować może – zdaniem koncesjonariusza – nawet ponad 6 mln euro. Według wyliczeń rządu nie powinno być droższe od 4-5 mln euro. Różnica ta wynika ze stosowania różnych metod liczenia kosztów budowy autostrad.
W resorcie infrastruktury urzędnicy, sporządzając rachunek kosztów budowy drogi, nie uwzględniają w nim takich elementów jak koszty projektu i jego finansowania, budowy systemu pobierania opłat drogowych, przejść dla zwierząt czy choćby montażu wzdłuż drogi sytemu alarmowego. To dlatego wyliczony przez administrację rządową 52-km odcinek autostrady A-2 z Poznania do Nowego Tomyśla (Program Infrastruktura – Klucz do rozwoju) kosztować miał 218 mln euro. W rzeczywistości spółka Autostrada Wielkopolska S.A. wydała ostatecznie 232 mln euro. Według wersji rządowej kilometr kosztować miał 4,1 mln euro, wyszło blisko 4,5 mln euro. To i tak niewiele, biorąc pod uwagę zakładany koszt budowy 105-km odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka, którego 1 km kosztować ma 6 mln euro. Rzecz ciekawa, bo to z kolei trochę mniej niż przewidywało ministerstwo, ale na tyle dużo, by podniosła się wrzawa, iż w kraju buduje się coraz droższe autostrady. Zdaniem Zofii Kwiatkowskiej, rzecznika spółki Autostrada Wielkopolska SA, ryzyko związane z wyższymi od zakładanych kosztów budowy i tak bierze na siebie wykonawca. Odcinek z Poznania do Nowego Tomyśla okazał się znacznie trudniejszy do realizacji niż wynikało to ze wstępnych badań gruntu. Dodatkowe wydatki ponieść musiały firmy wykonawcze: Strabag i NCC Polska.
Podobnie ma się rzecz z odcinkiem Nowy Tomyśl – granica zachodnia. Budowa nowych mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt zwiększy aż o 30 proc. koszty w porównaniu z trasą Konin–Nowy Tomyśl. Na wspomnianym odcinku wykonanych zostanie 22 proc. robót ziemnych więcej niż na odcinku Nowy Tomyśl–Konin. Cały odcinek budowany przez AWSA (Konin–Świecko) ma być gotowy w 2007 roku.
Problem w różnym oszacowaniu kosztów budowy ocenia podobnie Bernard Pisarski, rzecznik spółki Gdańsk Transport Company, która planuje rozpocząć budowę 91-km odcinka A-1 Gdańsk–Nowe Marzy. – Nasza autostrada będzie bardzo profesjonalna, koszt w granicach 5,5 mln euro za km nie jest wysoki, Węgrzy budują podobne obiekty za 7,7 mln euro – wyjaśnia.
On również potwierdza, że wyliczenia administracji rządowej nie uwzględniają m.in. takich spraw jak koszty projektu i nadzoru czy budowy systemu poboru opłat, który podraża kilometr autostrady o 500–600 tys. euro. Jego zdaniem w ostatnim czasie koszty budowy wzrosły w kraju o 20 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Janusz Steinbarth


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd: ZUS a zasiłek po podwyżce pensji o 157% do 4500 zł brutto

Interwencja ZUS miała na celu obniżeniu zasiłków związanych z macierzyństwem. Kobieta otrzymała podwyżkę z około 1750 zł (1/2 etatu) do 4500 zł (3/5 etatu). Podwyżka wynikała z wyższej pensji z wyjściowych 1750 zł (dla połowy etatu) do 4500 zł (3/5 etatu).

Nowości w kodeksie pracy 2025, czterodniowy tydzień pracy, 35 dni urlopu w roku, rewolucja w stażu pracy, prawo pracy do zmiany czy rewolucja odłożona w czasie

Prawo pracy do wymiany w kilku przynajmniej punktach: tydzień pracy, urlop wypoczynkowy, staże. Na razie jednak tylko pomysły, zapowiedzi i obietnice. Kiedy będą konkrety i reformy Kodeksu pracy wejdą w życie?

Osoba ubezwłasnowolniona w DPS. Zasady finansowania do zmiany?

Samorządowcy proponują zmianę przepisów dotyczących finansowania kosztów pobytu osób ubezwłasnowolnionych całkowicie w domach pomocy społecznej. Chodzi o to, by ponosiła je gmina faktycznego miejsca jej zamieszkania, a nie opiekuna prawnego.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Do 1 mln zł kary dla pracodawcy za niedokonywanie wpłat do PPK w terminie

Niedokonywanie wpłat do PPK w terminie stanowi wykroczenie z art. 107 pkt 2 ustawy o PPK. Pracodawcy grozi za to nawet do 1 mln zł kary. Ściganiem niedopełniania obowiązków w tym zakresie zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.

Kara dla pracodawcy za nieudzielenie urlopu w 2025 i 2026

Nieudzielenie urlopu przez pracodawcę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Jak wysoka kara grozi pracodawcy za naruszenie przepisów o udzielaniu urlopów wypoczynkowych w 2025 i 2026 roku? Artykuł zawiera aktualne kwoty.

Propozycja: Do 1000 zł dodatku motywacyjnego z Funduszu Pracy [Interpelacja]

Trwają prace nad nowym systemem działania urzędów pracy. Wiąże się z tym także nowy system wynagradzania i dodatków.

REKLAMA

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Domowa fotowoltaika: dlaczego mój falownik często się wyłącza? To może być wina sąsiada. Nocne wyłączenia to norma

Zakładając w domu instalację fotowoltaiczną, każdy oczywiście ma nadzieję na jej długotrwałą, bezawaryjną pracę i oszczędności w rachunkach za prąd. Centralnym elementem instalacji fotowoltaicznej jest falownik, który przekształca prąd stały w prąd przemienny, czyli taki, który jest wykorzystywany w domowych urządzeniach. Gdy przestaje działać, cała instalacja traci swoją funkcjonalność. A to prowadzi do frustracji. Wbrew pozorom winy za te problemy bardzo często nie ponoszą ani instalatorzy, ani sam sprzęt, a… sąsiedzi.

REKLAMA