REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie inwestycji w obcym środku trwałym

REKLAMA

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. (...)

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. W 2002 r. w celu poprawienia bezpieczeństwa osób pracujących przy stanowiskach kasowych oraz bezpośrednio obsługujących klientów, a także podniesienia jakości obsługi, dokonano gruntownej przebudowy parteru oraz pierwszego i drugiego piętra budynku (chodziło o stworzenie kameralnych sal przeznaczonych do spotkań z klientami, zmianę aranżacji stanowiska recepcyjnego i pomieszczeń biurowych, wydzielenie osobnego pomieszczenia do bezpiecznego przechowywania wyciągów bankowych, stworzenie oddzielnego pomieszczenia dla ochrony). W związku z tym na obszarze przebudowywanej powierzchni całkowicie zlikwidowano dokonaną w 1998 r. inwestycję w obcym środku trwałym. Obecnie bank rozważa możliwość przeniesienia z dniem 1 stycznia 2005 r. oddziału do innego budynku, po zakończeniu umowy najmu, która została zawarta na czas oznaczony.

Bank prosi o potwierdzenie prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów:

dokonanych odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcym środku trwałym do końca miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja tego majątku,

wartości powstałej straty w wyniku fizycznej likwidacji w 2002 r. nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym,

wartości powstałej straty uzasadnionej przeprowadzką z wynajmowanego budynku biurowego do nowego miejsca w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, która nie została w pełni umorzona – działanie to jest podyktowane spodziewanymi korzyściami finansowymi (chodzi o niższe koszty najmu powierzchni biurowej w nowym miejscu, przy jednoczesnej poprawie warunków technicznych pracy) oraz przy założeniu, że wynajem w nowym miejscu nie wiąże się ze zmianą działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lucjan T. z Wrocławia

REKLAMA

Odnośnie do pierwszego pytania – na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środków trwałych lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Od momentu fizycznej likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym bank przestał wykorzystywać ją na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonane do końca tego miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja inwestycji.

REKLAMA

Odnośnie do drugiego pytania – w świetle art. 16 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodu straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Zapis powyższy świadczy, że są takim kosztem wszelkie inne straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych. Ponieważ likwidacja w 2002 r. inwestycji nie była związana ze zmianą rodzaju działalności, ale nastąpiła na skutek celowych i uzasadnionych ekonomicznie działań banku w celu poprawy warunków prowadzenia bieżącej działalności – bank ma prawo do zaliczenia w koszty nie w pełni umorzonej wartości poniesionych nakładów w obcym środku trwałym.

Natomiast wątpliwości może budzić odpowiedź na ostatnie pytanie – czy po zakończeniu okresu najmu i wyprowadzeniu się z wynajmowanego budynku bank ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów straty powstałej w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, w części w której wartość inwestycji nie została w pełni umorzona. Zdaniem autora, podatnik nie ma prawa zaliczyć tej straty do kosztów.

Z art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że amortyzacji podlegają również, i to niezależnie od okresu używania, inwestycje w obcych środkach trwałych. W związku z tym wszystkie nakłady poniesione przez podatnika na adaptację wynajmowanego budynku stanowią wartość początkową środka trwałego i podlegają odpisom amortyzacyjnym. Jeżeli podatnik dokonuje tych odpisów zgodnie z art. 16a–16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy – odpisy te stanowią koszt uzyskania przychodów.

W sytuacji rozwiązania (zakończenia) umowy najmu bank jest obowiązany zaniechać dokonywania odpisów amortyzacyjnych z uwagi na to, że budynek, będący do tej pory przedmiotem najmu, nie jest już wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W takim przypadku nie dojdzie do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ normatywny okres amortyzacji jest dłuższy niż okres wykorzystywania inwestycji dla celów prowadzonej działalności. Wydatki poniesione na inwestycję, które nie zostały zamortyzowane, w przypadku zwrotu obcego środka trwałego, może zrekompensować bankowi jedynie właściciel nieruchomości, dokonując zwrotu niezamortyzowanej części inwestycji.

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy otrzymany zwrot od właściciela budynku nie będzie zaliczony do przychodów podatkowych.

Jeżeli jednak właściciel budynku tego nie zrobi, a bank będzie zobowiązany do przywrócenia pierwotnego stanu budynku, u podatnika powstanie strata z tytułu likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, której nie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów w związku z art. 15 ust. 1 ustawy.

Najemca dokonując inwestycji w obcym środku trwałym musi się liczyć z koniecznością zwrotu środka po zakończeniu umowy najmu. Działając we własnym interesie najemca powinien sobie zagwarantować ze strony wynajmującego zwrot (przynajmniej częściowy) poniesionych kosztów na dokonaną inwestycję. Jeżeli tego sobie nie zagwarantuje, to przy zwrocie środka trwałego poniesie stratę w sensie ekonomicznym, której nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Interpretacja dotycząca ostatniego pytania będzie aktualna o tyle, o ile w 2005 r., tj. w dniu zwrotu środka trwałego związanego z inwestycją, nie zmienią się obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Marcin Banasik

Podstawa prawna:

art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgoda buduje. Wprowadzenie do zmian w ustawie o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych

1 stycznia br. miała wejść w życie nowa ustawa dotycząca układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Tymczasem nadal projekt ustawy jest na etapie legislacyjnym. Warto jednak już przyjrzeć się znaczącym zmianom, jakie mają być wprowadzone. Celem ustawy jest zwiększenie efektywności procesu negocjacji między związkami zawodowymi a pracodawcami, co ma poprawić relacje społeczne w miejscach pracy oraz wzmocnienie praw pracowniczych.

Członek komisji wyborczej 2025 [WYNAGRODZENIE]

W tym roku, dokładnie 18 maja 2025 r., odbywają się w Polsce wybory na Prezydenta RP. Na stronie internetowej pkw.gov.pl można uzyskać niezbędne informacje dotyczące tego, jak zostać członkiem komisji wyborczej w 2025 roku. Jakie wynagrodzenie otrzymuje członek komisji wyborczej?

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Renta wdowia. Jakie warunki trzeba spełniać i na co uważać przy wypełnianiu wniosku

Wdowy i wdowcy mogą ubiegać się o połączoną wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem emerytalno-rentowym. Jest to tzw. renta wdowia. Żeby ją uzyskać koniecznie trzeba spełniać określone prawem warunki i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek ERWD.

REKLAMA

Trzynastka dla kolejnej grupy zawodowej! Kiedy będą pierwsze wypłaty w kulturze? Na pewno szybciej niż podwyżki, na które nie ma co liczyć

Trzynastki trafiają na konta pracowników sfery budżetowej, co jednak nie oznacza, że na dodatkowy przelew może liczyć każdy z nich. Wszystko jednak wskazuje na to, że już niedługo nowa grupa zawodowa będzie mogła cieszyć się dodatkowym wynagrodzeniem roczny. Niestety na podwyżki nie ma co liczyć.

Zmiany na egzaminie maturalnym

Abiturientów czekają zmiany. W Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra edukacji w sprawie organizacji egzaminu maturalnego. Co ulegnie zmianie?

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

REKLAMA

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

Wynagrodzenie nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 i 2025/2026. Związki zawodowe nie będą zadowolone [PROJEKT]

Wiemy jaka jest propozycja kwot minimalnego zasadniczego wynagrodzenia dla nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Związki zawodowe nie będą zadowolone.

REKLAMA