REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie inwestycji w obcym środku trwałym

REKLAMA

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. (...)

Bank wynajmuje budynek biurowy na siedzibę oddziału. W 1998 r. bank zlecił wykonanie w całym budynku prac adaptacyjnych, które polegały na przystosowaniu do użytkowania niewykończonej powierzchni biurowej. Prace te zostały zaliczone do inwestycji w obcym środku trwałym. W 2002 r. w celu poprawienia bezpieczeństwa osób pracujących przy stanowiskach kasowych oraz bezpośrednio obsługujących klientów, a także podniesienia jakości obsługi, dokonano gruntownej przebudowy parteru oraz pierwszego i drugiego piętra budynku (chodziło o stworzenie kameralnych sal przeznaczonych do spotkań z klientami, zmianę aranżacji stanowiska recepcyjnego i pomieszczeń biurowych, wydzielenie osobnego pomieszczenia do bezpiecznego przechowywania wyciągów bankowych, stworzenie oddzielnego pomieszczenia dla ochrony). W związku z tym na obszarze przebudowywanej powierzchni całkowicie zlikwidowano dokonaną w 1998 r. inwestycję w obcym środku trwałym. Obecnie bank rozważa możliwość przeniesienia z dniem 1 stycznia 2005 r. oddziału do innego budynku, po zakończeniu umowy najmu, która została zawarta na czas oznaczony.

Bank prosi o potwierdzenie prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów:

dokonanych odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcym środku trwałym do końca miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja tego majątku,

wartości powstałej straty w wyniku fizycznej likwidacji w 2002 r. nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym,

wartości powstałej straty uzasadnionej przeprowadzką z wynajmowanego budynku biurowego do nowego miejsca w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, która nie została w pełni umorzona – działanie to jest podyktowane spodziewanymi korzyściami finansowymi (chodzi o niższe koszty najmu powierzchni biurowej w nowym miejscu, przy jednoczesnej poprawie warunków technicznych pracy) oraz przy założeniu, że wynajem w nowym miejscu nie wiąże się ze zmianą działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lucjan T. z Wrocławia

REKLAMA

Odnośnie do pierwszego pytania – na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środków trwałych lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Od momentu fizycznej likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym bank przestał wykorzystywać ją na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonane do końca tego miesiąca, w którym nastąpiła fizyczna likwidacja inwestycji.

REKLAMA

Odnośnie do drugiego pytania – w świetle art. 16 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodu straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Zapis powyższy świadczy, że są takim kosztem wszelkie inne straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych. Ponieważ likwidacja w 2002 r. inwestycji nie była związana ze zmianą rodzaju działalności, ale nastąpiła na skutek celowych i uzasadnionych ekonomicznie działań banku w celu poprawy warunków prowadzenia bieżącej działalności – bank ma prawo do zaliczenia w koszty nie w pełni umorzonej wartości poniesionych nakładów w obcym środku trwałym.

Natomiast wątpliwości może budzić odpowiedź na ostatnie pytanie – czy po zakończeniu okresu najmu i wyprowadzeniu się z wynajmowanego budynku bank ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów straty powstałej w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, w części w której wartość inwestycji nie została w pełni umorzona. Zdaniem autora, podatnik nie ma prawa zaliczyć tej straty do kosztów.

Z art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że amortyzacji podlegają również, i to niezależnie od okresu używania, inwestycje w obcych środkach trwałych. W związku z tym wszystkie nakłady poniesione przez podatnika na adaptację wynajmowanego budynku stanowią wartość początkową środka trwałego i podlegają odpisom amortyzacyjnym. Jeżeli podatnik dokonuje tych odpisów zgodnie z art. 16a–16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy – odpisy te stanowią koszt uzyskania przychodów.

W sytuacji rozwiązania (zakończenia) umowy najmu bank jest obowiązany zaniechać dokonywania odpisów amortyzacyjnych z uwagi na to, że budynek, będący do tej pory przedmiotem najmu, nie jest już wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W takim przypadku nie dojdzie do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ normatywny okres amortyzacji jest dłuższy niż okres wykorzystywania inwestycji dla celów prowadzonej działalności. Wydatki poniesione na inwestycję, które nie zostały zamortyzowane, w przypadku zwrotu obcego środka trwałego, może zrekompensować bankowi jedynie właściciel nieruchomości, dokonując zwrotu niezamortyzowanej części inwestycji.

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy otrzymany zwrot od właściciela budynku nie będzie zaliczony do przychodów podatkowych.

Jeżeli jednak właściciel budynku tego nie zrobi, a bank będzie zobowiązany do przywrócenia pierwotnego stanu budynku, u podatnika powstanie strata z tytułu likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, której nie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów w związku z art. 15 ust. 1 ustawy.

Najemca dokonując inwestycji w obcym środku trwałym musi się liczyć z koniecznością zwrotu środka po zakończeniu umowy najmu. Działając we własnym interesie najemca powinien sobie zagwarantować ze strony wynajmującego zwrot (przynajmniej częściowy) poniesionych kosztów na dokonaną inwestycję. Jeżeli tego sobie nie zagwarantuje, to przy zwrocie środka trwałego poniesie stratę w sensie ekonomicznym, której nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Interpretacja dotycząca ostatniego pytania będzie aktualna o tyle, o ile w 2005 r., tj. w dniu zwrotu środka trwałego związanego z inwestycją, nie zmienią się obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Marcin Banasik

Podstawa prawna:

art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA