REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywa dla leasingu

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.
W Wielkiej Brytanii aż 90 proc. rynku samochodów ciężarowych i specjalistycznych stanowi „najem na czas określony”, we Francji 30 proc. Pozostała część to leasing i kredyt. W Polsce jeszcze do niedawna głównym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych był leasing, który stanowił ok. 80 proc. rynku.

W momencie wejścia nowej ustawy o podatku od towarów i usług, leasing stracił znacznie na atrakcyjności, ze względu na zbyt duże obciążenia leasingobiorcy podatkiem VAT. A zaciągnięcie kredytu nawet dla największych firm transportowych w Polsce nie jest na tyle bezpieczne, aby podejmować się takich transakcji.

Szansa dla małych firm

REKLAMA

– Dla wielu procedury bankowe są bardziej skomplikowane i czasochłonne aniżeli leasing, bo jest to zobowiązanie pozabilansowe i nie obciąża zdolności kredytowej klienta. Oferujemy doradztwo zarówno w trakcie podejmowania decyzji, jak i opiekę po podpisaniu umowy. Dla klienta liczy się czas. W naszej ofercie klient może wybierać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym – odpowiadającym obowiązującym przepisom podatkowo-rachunkowym, leasingiem zwrotnym, ratami stałymi i sezonowymi oraz różnymi walutami umów – mówi Artur Klein z Deutsche Leasing Polska.

Jednakże ponad 90 proc. firm w Polsce to średnie i małe przedsiębiorstwa, z których większość nie dysponuje ani odpowiednią gotówką na zakup, ani też odpowiednią zdolnością kredytową. – Naszym klientem może zostać każda firma. Sprawy rozpatrujemy indywidualnie i tak samo jest u nas traktowana duża firma jak i przysłowiowy Kowalski – dodaje Artur Klein.

Mimo to małe firmy stają się coraz mniej wiarygodnymi klientami dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwwagą dla leasingu i szansą dla małych i średnich firm niedysponujących odpowiednim kapitałem czy też zdolnością kredytową może być najem taboru samochodowego na określony czas, np. minimum 6 miesięcy. Głównie będzie to oferta skierowana do firm, które potrzebują odpowiedniego taboru na potrzeby własne. – Wydaje się, że to nieunikniony proces rozwoju usług w sektorze samochodowym. Jeśli nie zaczną oferować tego polskie firmy, zacznie to robić konkurencja z innych krajów – komentuje Edward Soboń, prezes firmy Matrans S.A. ze Starachowic. Jest to szansa dla firm, które potrzebują taboru samochodowego na określony czas, jak np. do obsługi kontraktu budowlanego. Nasza firma jest przygotowana do obsługi logistycznej takiego przedsięwzięcia jak najem samochodów na czas – dodaje Edward Soboń.

Plusy najmu

REKLAMA

Ale oferta „najmu na czas” skierowana jest też do przewoźników, którzy świadczą usługi transportowe krajowe. Wielokrotnie jest tak, że mniejszy przewoźnik przegrywa swoją ofertę o kontrakt na przewóz towaru tylko dlatego, że potrzebny jest specjalistyczny tabor samochodowy (np. chłodziarki), a kontrakt może potrwać np. jeden rok. Wziąć tabor w leasing to zbyt duże ryzyko, bo czy po roku – po zakończeniu tego kontraktu – tabor ten będzie mógł być jeszcze wykorzystany w pełni. Przy najmie takiego ryzyka nie ma! Ponadto, w czasie trwania umowy najmu istnieje możliwość zamiany środka transportu i obsługi serwisowej, co daje gwarancje pełnej użyteczności sprzętu i zaspokojenia potrzeb logistycznych, jest też większa swoboda w określeniu warunków i kosztów najmu.

Koszty najmu taboru samochodowego czy to nowego, czy to używanego są podobne jak koszty leasingu. Jest jeszcze jeden plus z „najmu na czas określony”. Może być to jedna z form walki z tzw. dumpingiem usług transportowych, którego dopuszczają się firmy posiadające środki transportu na użytek własny (często posiadających te środki w leasingu albo w kredycie). Aby zarobić tylko na pokrycie kosztów utrzymania niewykorzystywanych w pełni samochodów, właściciele takich pojazdów świadczą usługi transportowe po cenie kosztów, psując rynek zawodowym przewoźnikom drogowym. Przy możliwości najmu znaczna część firm nie zdecydowałaby się na długotrwałe leasingi czy kredyty, aby w momencie braku zapotrzebowania na te środki nie mieć zmartwienia, jak spłacić raty leasingowe i wykorzystać sprzęt.

Przy obecnym stanie prawnym i podatkowym istnieje już pełna możliwość zawierania odpowiednich umów „najmu na czas określony” taboru samochodowego na potrzeby własne bądź też na świadczenie usług transportowych na terenie kraju. Jeśli chodzi zaś o przewoźników na rynku wewnątrzwspólnotowym, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, gdyż wchodzą w grę jeszcze wypisy z licencji. Z prognoz tego sektora usług wynika, że dostosowanie polskich przepisów o wypisach z licencji do usług najmu będzie kwestią niedalekiej przyszłości.

Beata Trochymiak



REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA