REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eldorado dla szarej strefy

REKLAMA

Od początku roku do końca kwietnia sprowadzono do Polski zaledwie 16,5 tys. używanych samochodów. Od maja, kiedy weszliśmy do Unii, co miesiąc przekracza granicę ponad 100 tys. takich aut. W sierpniu było już 130 tys. Liczba prawie 400 tys. pojazdów sprowadzonych na własnych kołach lub lawetach przekroczyła niemal dwukrotnie sprzedaż aut nowych, która do końca sierpnia wyniosła 235 tys. sztuk.

Od początku roku do końca kwietnia sprowadzono do Polski zaledwie 16,5 tys. używanych samochodów. Od maja, kiedy weszliśmy do Unii, co miesiąc przekracza granicę ponad 100 tys. takich aut. W sierpniu było już 130 tys. Liczba prawie 400 tys. pojazdów sprowadzonych na własnych kołach lub lawetach przekroczyła niemal dwukrotnie sprzedaż aut nowych, która do końca sierpnia wyniosła 235 tys. sztuk.

REKLAMA

Przepełnione są komisy, na giełdach w autach używanych można przebierać, a i ceny na te pojazdy spadają. W urzędach rejestracji pojazdów ustawiają się długie kolejki, a kasjerzy gminni zacierają ręce. W Warszawie od maja liczba rejestrowanych importowanych aut podwoiła się. Blisko pół mln zł wpływa dodatkowo do budżetu miasta.

– Taką sytuację zawdzięczamy usunięciu zakazu rejestrowania samochodów, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 2 wprowadzonej w Unii od 1997 r. Można więc sprowadzać samochody wyprodukowane w latach 80., a nawet 70. Nie trzeba też do ceny sprowadzanego auta doliczać 22-proc. VAT. Do zapłaty pozostaje jedynie podatek akcyzowy, a jego stawka rośnie wraz z wiekiem pojazdu. Dla aut, które mają do 2 lat, wynosi 3,1 proc. wartości samochodu. Dla 7-letnich i starszych – 65 proc. deklarowanej wartości pojazdu – mówi Edyta Wasiluk, szefowa działu badań rynku w firmie Autorex Polska.

Nie jest tajemnicą, że często zaniża się wartość pojazdu, choć to przestępstwo skarbowe. Jeżeli celnicy udowodnią, że dokumenty związane ze sprzedażą auta zostały sfałszowane, to winnemu grozi kara grzywny plus zapłata prawidłowo naliczonego podatku akcyzowego wraz z odsetkami. – Znany jest mi przykład zakupu auta za 100 euro w Niemczech. Jego polski właściciel miał po drodze wypadek. Przyholowano uszkodzone auto do nas. Rzeczoznawca z PZU wycenił szkodę na ponad 100 euro i formalnie naprawa straciła sens, gdyż auto powinno pójść do kasacji. Właściciel wybrał inny warsztat – mówi właściciel stacji napraw samochodów z Wielkopolski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zbigniew Żukowski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OPINIE

Ewa Wache, właścicielka stacji ASO i dealer marki Suzuki i Mitsubishi w Poznaniu

To, co dzieje się na rynku, napawa mnie smutkiem. Do sierpnia włącznie wielkopolscy dealerzy sprzedali zaledwie 85 aut marki Suzuki i Mitsubishi. Naprawiam też samochody. Nie widzę w warsztacie i u kolegów używanych aut importowanych. Te głównie trafiają do szarej strefy. To zagraża nie tylko naszej egzystencji, ale bezpieczeństwu na drogach. Bzdurą jest, że import używanych aut powoduje rozwój warsztatów i wzrost zatrudnienia. Mam nadzieję, że importerom położą tamę firmy ubezpieczeniowe, które nie będą ubezpieczać takich aut, gdyż przestanie się to im opłacać.

Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland

Na masowym imporcie używanych aut ucierpi gospodarka, gdyż spada sprzedaż aut nowych, a kiedyś trzeba będzie pokryć koszty utylizacji 10-letnich i starszych samochodów. Wiele też z nich ulega wypadkom i zagraża zwykłym użytkownikom dróg. Wzrosła liczba kradzieży samochodów na części przez wyspecjalizowane gangi, które dostarczają je potem „lewym” warsztatom do naprawy. Dotyczy to również samochodów dostawczych.



REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA