REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż w e-sklepach sięgnie 13 mld zł

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

REKLAMA

W IV kwartale 2008 r. sprzedaż w internecie wzrosła tylko o 20-30 proc. To wynik o połowę gorszy niż zakładano. Taka dynamika utrzyma się w całym 2009 roku. Spada wartość pojedynczych zakupów.

Pod względem przychodów IV kwartał 2008 r. był lepszy niż w 2007 roku, ale gorszy od oczekiwań. Sprzedaż wzrosła nie o zakładane 50-60 proc., tylko o 20-30 proc. - mówi Piotr Jarosz, wydawca serwisu Sklepy24.pl.

Choć sprzedaż za pośrednictwem sieci - łatwiejsza i tańsza od tradycyjnej - wciąż rośnie w tempie dwucyfrowym, spadek dynamiki pokazuje, że polska gospodarka zwalnia, a Polacy kupują mniej.

Według szacunków GP w tym roku sprzedaż sklepów internetowych wzrośnie najwyżej o 20-30 proc. - do 13 mld zł, podczas gdy dynamika wzrostu w roku 2008 w porównaniu do roku 2007 zbliżyła się do 40 proc. (przekraczając poziom 10 mld zł).

Trend spadkowy potwierdzają przedstawiciele największych graczy na rynku e-commerce. Ale o powodzenie biznesu, mimo kryzysu, się nie martwią.

- To nam pomoże, bo Polacy będą szukać tańszych towarów, więc chętniej kupować będą on-line - uważają przedstawiciele branży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Allegro wolniej

Najwięcej o koniunkturze w IV kwartale mówią wyniki Allegro.pl, największego gracza na polskim rynku, na którego przypada ponad połowa obrotów całego e-handlu.

REKLAMA

W ubiegłym roku liczba handlujących wzrosła w serwisie o 1,8 mln - do 9 mln użytkowników w stosunku do roku 2007. W ostatnim kwartale wzrosły też obroty - z 1,2 mld zł w roku 2007 do 1,6 mld zł. Ale dynamika, w przeciwieństwie do poprzednich lat, była wolniejsza - 33 proc. To przełożyło się też na zmniejszenie dynamiki w całym 2008 roku, w którym obroty Allegro wzrosły w stosunku do 2007 roku o 36 proc. do 5,2 mld zł.

- E-commerce będzie się nadal rozwijał, ale ze względu na groźbę kryzysu rozwój ten może być wolniejszy. Polacy są coraz bardziej przekonani do tej formy robienia zakupów. Są też coraz bardziej otwarci na nowoczesne technologie - podkreśla Patryk Tryzubiak, rzecznik prasowy Grupy Allegro.pl.

Agito widzi spowolnienie

Większą ostrożność konsumentów przed wydawaniem pieniędzy odczuł też inny gigant polskiego e-handlu - największy sklep internetowy Agito.pl, handlujący m.in. elektroniką i AGD. Tomasz Sypuła, prezes spółki, przyznaje, że w IV kwartale ubiegłego roku obroty wzrosły o około 40 proc.

- To jest lekkie zwolnienie, biorąc pod uwagę wcześniejsze wzrosty sięgające 60 proc. W IV kwartale można już było po prostu zobaczyć, że informacje o kryzysie wpływają na zachowania ludzi, którzy zaczynają ostrożniej wydawać, obawiając się o mniejsze zarobki czy wręcz utratę pracy - dodaje Tomasz Sypuła.

Jednak uważa, że spowolnienie gospodarcze, a w efekcie większa wstrzemięźliwość zakupowa Polaków, przysłuży się branży e-commerce.

- Klienci, chcąc zaoszczędzić, chętniej szukać będą ofert w internecie, gdzie jest taniej. Dlatego spadek popytu w internecie nie powinien być aż tak odczuwalny, jak w tradycyjnej sprzedaży - mówi szef Agito.pl.

Podkreśla też, że Agito, chcąc utrzymać dynamikę sprzedaży, rozwijać będzie asortyment, a także nie zrezygnuje z marketingu i reklamy.

- Pod względem kategorii zakupowych ten rok powinien być jeszcze podobny do ubiegłego. Ale w dłuższej perspektywie oceniamy, że coraz większą popularnością cieszyć się będą produkty pierwszej potrzeby, np. odzież - mówi Tomasz Sypuła.

Kupujący wydają mniej

REKLAMA

Szukanie tańszych okazji rzeczywiście sprawia, że coraz więcej osób sięga do internetu, co widać choćby po wynikach internetowego sklepu Kolporter.pl, sprzedającego m.in. książki, muzykę, filmy i gry. Liczba zamówień w listopadzie i grudniu 2008 r. wzrosła aż o 70 proc., ale wartość obrotów - jedynie o 23 proc. w porównaniu do 2007 roku.

- Liczba zamówień rosła szybciej niż obroty, co było spowodowane spadkiem średniej wartości pojedynczego zamówienia. Wzrost liczby kupujących w sieci pozwala utrzymać wzrosty sprzedaży, nawet jeżeli statystyczny klient ogranicza wydatki - tłumaczy Robert Sołkiewicz, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-biznesu w Kolporterze.

Taki sam trend widać w innych sklepach Kolportera - w iperfumy.pl o około 10 proc. spadła średnia wartość pojedynczego zamówienia, choć w tym przypadku obroty i liczba zamówień wzrosły akurat o 100 proc.

- Trudno więc mówić o kryzysie, jeśli rośnie sprzedaż produktów luksusowych, jak perfumy - mówi Piotr Wójcik z marketing manager iperfumy.pl.

Ale przykład iperfumy może być jednak wyjątkiem potwierdzającym regułę. Wzrost sprzedaży kosmetyków w gorszych czasach to zjawisko znane z poprzednich kryzysów, określane w branży jako tzw. lipstick index, czyli wskaźnik szminki. Termin ukuł Leonard Lauder, szef koncernu kosmetycznego Estee Lauder, kiedy podczas poprzedniej recesji w 2001 roku sprzedaż szminek w USA, w przeciwieństwie do innych produktów, wzrosła o 11 proc. Także podczas Wielkiego Kryzysu w USA sprzedaż kosmetyków wzrosła o 25 proc.

Ponaddwukrotnym wzrostem sprzedaży w IV kwartale - z 845 tys. zł w roku 2007 do 1,76 mln zł w roku 2008 - może też pochwalić się niszowy sklep z wyposażeniem domów Łazienki24.pl, choć przedstawiciele największych sklepów podkreślają, że tak wysoka dynamika to w dużej mierze to efekt niskiej bazy.

- To efekt ciągłego rozszerzania asortymentu. W planach mamy jeszcze rozszerzenie go o drzwi, podłogi i inne elementy - podkreśla Paula Korbecka, rzecznik Łazienki24.pl.

- Polski e-commerce nie osiągnął jeszcze poziomu podobnego do tego w gospodarkach rozwiniętych jak Niemcy czy Wielka Brytania. Sprzedaż powinna rosnąć, choć być może nieco wolniej niż w ostatnich latach - dodaje Anna Zasada ze sklepu Czerwonamaszyna.pl.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

E-handel rośnie, ale wolniej

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Według firmy comScore, która monitoruje handel w sieci, od 1 listopada do 23 grudnia 2008 r. Amerykanie wydali w internecie 25,5 mld dol. To o 3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2007. W czarny piątek po święcie Dziękczynienia Amerykanie wydali na zakupy on-line 534 mln dol., czyli zaledwie 1 proc. więcej niż rok wcześniej.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA