REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Starsze auta- tańsze części

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli decydujemy się na zawarcie umowy AC przewidującej możliwość wypłaty za zniszczone auto na podstawie kosztorysu, to warto sprawdzić, o jaki procent będzie pomniejszona wartość oryginalnych części zamiennych.

Przy porównywaniu ofert ubezpieczeń AC nie można kierować się tylko ceną. Wpływa na nią zakres wybranej umowy, a szczególnie to, jak określa ona sposób naprawy auta. W przypadku nowych samochodów w pierwszym roku eksploatacji zwykle nie ma wyboru.

Umowy przewidują, że samochody będą naprawiane w autoryzowanych stacjach obsługi, a więc przy użyciu części oryginalnych z logo producenta auta i według cen kosztów robocizny ustalanych przez autoryzowane stacje obsługi (ASO).

REKLAMA

Standardowo jeśli zawieramy umowę w ramach tzw. pakietu dealerskiego, to przewiduje ona naprawy w autoryzowanych warsztatach. To podstawowy warunek, jaki stawiają dealerzy towarzystwom: będę sprzedawał twoje polisy, jeśli po wypadku auta będą naprawiane w ASO.

W przypadku umów zawieranych na wolnym rynku nie jest to już takie pewne, że agent czy pracownik towarzystwa zaoferował nam lepszy, ale droższy wariant polisy. W praktyce zawarcie umowy w takim wariancie można polecać przez cały okres obowiązywania gwarancji na pojazd.

Ważna gwarancja

Choć trzeba pamiętać, że zgodnie z unijnymi wytycznymi nie ma obowiązku dokonywania napraw w ASO, żeby utrzymać gwarancję producenta na auto. Zasadą jest, że gwarancja może być utracona tylko wtedy, gdy prace te były wykonane wadliwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obowiązek wykonywania przeglądów lub napraw w ciągu takiego okresu tylko w ramach autoryzowanej sieci mógłby pozbawić konsumentów ich prawa do wyboru, czy przegląd lub naprawa ich pojazdu ma być wykonana przez niezależny warsztat. Co więcej, uniemożliwiłby takim warsztatom, zwłaszcza w przypadku przedłużonych gwarancji, skutecznie konkurować z autoryzowaną siecią.

REKLAMA

Trzeba też pamiętać, że jeżeli mamy uszkodzony przedni błotnik i naprawiamy go poza ASO, to producent nie będzie mógł odmówić nam prawa do gwarancyjnej naprawy np. tylnej klapy bagażnika czy innych elementów, które zardzewiały, a nie były naprawiane.

W praktyce jednak dokonywanie napraw poza ASO i potem w razie kłopotów z autem dochodzenie swoich praw do gwarancji jest sporym problemem. Dlatego w pierwszym okresie lepiej zagwarantować sobie prawo do napraw w ASO, szczególnie jeśli serwisujemy tam auto. Jeśli zaś zrezygnowaliśmy już z usług ASO, można spokojnie wybierać tańszy wariant ubezpieczenia.

Jakie części

Ten nazywany tzw. wariantem kosztorysowym czy na wycenę zakłada, że bierzemy kwotę wyliczoną przez towarzystwo i sami naprawiamy auto w takim zakresie, jaki sobie wybierzemy.

Trzeba jednak mieć świadomość, że towarzystwa promują tę formę likwidacji szkody, bo oznacza ona dla nich niższe wypłaty. Osiągają to przez zastosowanie niższych kosztów robocizny. Towarzystwa analizują przeciętne koszty napraw w danym regionie i stosują je w kosztorysie przygotowywanym.

Coraz częściej też mają podpisane umowy o współpracy z wybranymi warsztatami, które akceptują stawki w takiej wysokości. Dzięki temu gdy kwestionujemy tę pozycję, argumentując, że nie da się znaleźć warsztatu, który zajmie się autem przy takich stawkach, mogą łatwo wskazać firmę, która się na to zgodzi.

Drugim źródłem obniżenia kosztów jest zastosowanie tańszych części. Tu sposoby są dwa. Pierwszy zakłada wyliczenie kosztorysu w ten sposób, że od wartości oryginalnych części z logo producenta auta odejmuje się określony procent tytułem tzw. zużycia części. Z zestawienia przygotowanego specjalnie dla GP przez Ubezpieczeniaonline.pl wynika, że wysokość tego wskaźnika zależy od wieku pojazdu.

- Jak widać, różnice są duże, bo np. części w czteroletnim samochodzie są zużyte w 50 proc. według Commercial Union, podczas gdy dla Compensy ich wartość nie powinna być jeszcze pomniejszana. Dodatkowo ta pierwsza firma już dla pięcioletnich pojazdów pomniejsza wartość części o 60 proc., podczas gdy Hestia czy MTU stosują taki wskaźnik dopiero dla pojazdów dziesięcioletnich - mówi Michał Mostowski z Ubezpieczeniaonline.pl.

Ważne szczegóły

Ale tu po raz kolejny okazuje się, że zawsze warto dowiedzieć się o szczegóły oferty, bo tak wysokich potrąceń z tytułu zużycia można w Commercial Union uniknąć.

- Klient o sposobie likwidacji szkody nie decyduje w chwili zawierania umowy ubezpieczenia, kiedy sam fakt wystąpienia szkody, jej zakres i rozmiar jest teoretyczny, ale już po jej wystąpieniu, gdy ma już możliwość sprawdzenia, który sposób likwidacji szkody jest najbardziej korzystny - mówi Bohdan Białorucki, rzecznik Commercial Union.

Można więc dostać pieniądze na podstawie kosztorysu. Oprócz naprawy na podstawie kosztorysu można więc naprawiać auto w warsztatach współpracujących z jego firmą lub na podstawie przedłożonych faktur. Przy czym, żeby mieć takie prawo przy samochodach starszych niż pięć lat, trzeba opłacić dodatkową składkę w momencie zawierania umowy. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy mieli prawo tylko do używania przy naprawie tzw. zamienników, a nie części oryginalnych z logo producenta auta.

Ten sposób wyliczania powoduje, że im starszy pojazd, tym tańsze części trzeba kupować. Przy nowszych autach potrącenie 20 czy 30 proc. od kosztów oryginalnych części z logo producenta auta spowoduje, że będziemy mogli kupić części oryginalne z logo producenta.

Te drugie są równie dobre, jak pierwsze, bo montowane w tych samych fabrykach, na tych samych liniach produkcyjnych co części na tzw. pierwszy montaż, czyli do składania samochodów. Są one tylko sygnowane nie przez producenta samochodu, ale wytwórcę, np. Boscha czy Hella.

Przy starszych autach, gdzie potrącenia są rzędu 40-60 proc., coraz trudniej będzie kupić takie części. Trzeba wtedy będzie szukać tzw. zamienników, czyli części produkowanych przez innych wytwórców. Mogą one mieć nawet specjalne certyfikaty, potwierdzające jakość zgodną z oryginalnymi, ale przeciętnemu klientowi trudno się zorientować wśród wielu rodzajów części i pozostaje się kierować ich ceną.

Konkretne części

Czasami towarzystwa stosują tę tabelę jako element pomocniczy. Wtedy standardowo przy wycenie podają od razu ceny określonych części alternatywnych. Dopiero gdy nie ma ich w bazie danych, cena części oryginalnych z logo producenta auta jest korygowana o określony wskaźnik.

Co ciekawe, brak takiego zestawienia w warunkach ubezpieczenia nie oznacza, że towarzystwo przewiduje stosowanie przy naprawach oryginalnych części. Tak jest na przykład w warunkach umów AC w Allianz. Ale w punkcie dotyczącym określania wysokości szkody jest zapis, który przewiduje stosowanie w kosztorysie cen materiałów i nieoryginalnych części zamiennych o porównywalnej jakości.

- Mowa o nich w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję - mówi Jarosław Zieliński, dyrektor CLS w Allianz.

O ile zostanie pomniejszona cena części zamiennych.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA