REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje zaniżenia wartości celnej auta

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Posiadacze aut z importu, którzy mają AC, powinni sprawdzić w dokumentach wartość celną samochodu. Zaniżenie wartości auta w dokumentach celnych może spowodować, że polisa nie zadziała.   

Umowy autocasco zawarte przez kupujących auta z zagranicy mogą nie dawać ochrony ani w wypadku kradzieży, ani rozbicia, jeśli auto zostało nielegalnie sprowadzone na Polski obszar celny. Za takie niektóre towarzystwa uznają auta, dla których sprowadzający podał zaniżoną wartość celną. Jest tak, jeśli w umowie kupna-sprzedaży podawana jest np. kwota 3 tys. euro, a samochód jest wart np. 10 tys. euro. Dzięki temu płaci się niższą akcyzę (3,1 proc. lub 13,6 proc.).

- Towarzystwa potrafią odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku kradzieży czy rozbicia auta, argumentując, że pojazd został nielegalnie wprowadzony na Polski obszar celny, bo zaniżono wartość auta w dokumentach celnych - mówi Andrzej Makowski, pełnomocnik jednego z poszkodowanych.

Dodaje, że czasem dotyczy to nawet osób, które kupiły auto np. w komisie i nie były samodzielnym importerem.

- Ubezpieczyciele, szczególnie przy droższych autach, prowadzą dochodzenie i potrafią dotrzeć do sprzedającego np. w Niemczech i dowiedzieć się, za ile sprzedał auto - dodaje Andrzej Makowski.

Okazuje się bowiem, że czasem funkcjonują dwie umowy kupna-sprzedaży: jedna z właściwą ceną, którą ma sprzedający, druga z niższą ceną, którą ma kupujący.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niejednolita praktyka

Choć standardem jest wyłączenie odpowiedzialności w przypadku nielegalnego wprowadzenia auta na polski obszar celny, to polityka towarzystw nie jest tu jednolita.

- Zaniżona wartość celna jest przesłanką do uznania nielegalności auta - mówi Magdalena Barcicka z AXA Ubezpieczenia.

REKLAMA

Dodaje, że wyłączenie szkód w pojazdach nielegalnie wprowadzonych na polski obszar celny dotyczy tylko osób, które posiadały wiedzę o nielegalnym wprowadzeniu pojazdu lub przy zachowaniu należytej staranności taką wiedzę powinny posiadać.

- To oznacza, że względem nabywcy będziemy powoływać się na taką przesłankę tylko wówczas, gdy miał dostęp do dokumentów odprawy celnej tego pojazdu - dodaje Magdalena Barcicka.

Podobne odpowiedzi dostaliśmy m.in. z Liberty Direct czy Uniqa. Allianz i Warta deklarują, że takie sprawy rozpatrują indywidualnie.

W ogólnych warunkach AC Uniqa jest wyraźnie napisane, że pojazd uznaje się za wprowadzony nielegalnie na polski obszar celny m.in. wtedy, gdy uszczuplono należność celną lub inną należność publicznoprawną związaną z wprowadzeniem pojazdu na teren Polski.

Z kolei w Warcie można znaleźć zapis bardzo groźny dla klientów, bo wyłączający odpowiedzialność towarzystwa nawet wówczas, gdy obecny właściciel pojazdu nie miał wiedzy o fakcie nielegalnego sprowadzenia pojazdu.

- Wkrótce zapis ten zostanie usunięty - mówi Monika Nowakowska, rzecznik Warty.

Również w zapisach OWU AC innych towarzystw można znaleźć informacje, które wyłączają odpowiedzialność towarzystwa, jeśli podano nieprawdziwe dane w zgłoszeniu celnym. Nie zawsze jednak dotyczy to zaniżenia wartości celnej.

Zaniżenie bez konsekwencji

- Zaniżenie wartości nie ma żadnego znaczenia przy umowach AC, oczywiście jeśli umowa nie jest fałszywa - mówi Joanna Kitowska z Ergo Hestii.

Podobne stanowisko zajęły m.in. BRE Ubezpieczenia, Link4 czy PZU. Ale nawet w tych towarzystwach dostaniemy odmowę, jeśli zostały naruszone inne zasady.

REKLAMA

- Chodzi o sytuacje, w których pojazd nie został zgłoszony do kontroli celnej, albo w zgłoszeniu celnym lub innym dokumencie podano nieprawdziwe dane, o ile przyczyna tak rozumianej nielegalności nie ustała - mówi Karol Gałecki, ekspert ds. ubezpieczeń AC w PZU.

Wyjaśnia, że w praktyce dotyczy to osób, które, nie dopełniając ciążącego na nich obowiązku celnego, przywożą z zagranicy pojazd bez przedstawienia go organowi celnemu lub właściwego zgłoszenia celnego lub nabyty pojazd obciążony jest długiem celnym. Z kolei wysokość opłaconej akcyzy i z tym związane podanie zaniżonej wartości pojazdu nie ma znaczenia, o ile nie zostało to zakwestionowane przez urząd, który mógł zaproponować swoją wartość pojazdu.

- Gdy przyczyna nielegalności ustała, np. dług celny został zapłacony lub umorzony albo akcyza w skorygowanej wysokości opłacona, nie istnieje podstawa do wyłączenia odpowiedzialności - dodaje Karol Gałecki.

Warto zawrócić uwagę, że w przypadku PZU mamy zapis o nielegalnym wprowadzeniu na obszar Unii Europejskiej. Według PZU oznacza to, że problem dotyczy aut spoza krajów UE.

- W przypadku pojazdów sprowadzonych spoza Unii, jeżeli pojazd został zgłoszony do odprawy celnej i został zarejestrowany, to wszystko jest w porządku - mówi Karol Gałecki.

Warto jednak zwrócić uwagę, że podobny zapis ma Liberty Direct, a zaniżenie wartości celnej jest karane.

Ubezpieczenia samochodów sprowadzonych z zagranicy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

OPINIA

KRYSTYNA KRAWCZYK

Biuro Rzecznika Ubezpieczonych

Trafiają do nas skargi związane z odmowami wypłaty odszkodowania z umów autocasco ze względu na stwierdzenie przez ubezpieczyciela nieprawidłowości przy sprowadzeniu pojazdu z zagranicy. Chodzi głównie o zaniżenie wartości, od której obliczana jest akcyza, bądź ustalenia, iż w dokumencie sprzedaży widnieją nieprawdziwe dane sprzedającego. Takie przypadki spraw są obecnie analizowane w naszym biurze. Mamy podstawową uwagę natury etycznej: dlaczego towarzystwa, znając doskonale rynek motoryzacyjny, przyjmują do ubezpieczenia samochody, nie sprawdzając na etapie akwizycji ubezpieczenia wszystkich dokumentów, a robią to dopiero po szkodzie.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA