REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tankowanie gazu płynnego kosztuje 40 proc. mniej niż jazda na benzynie. Montaż najtańszej instalacji zwróci się już po przejechaniu około 10 tys. km. Nie opłaca się to natomiast jeżdżącym nowymi autami o małym zużyciu paliwa.  

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

5 zł za litr benzyny

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.

Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

REKLAMA

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.

- Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.

Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.

- Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.

Łatwiej sprzedać samochód

Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli skody fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu.

- Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

Na naszym przykładzie widać, że dla jeżdżących 10-20 tys. km rocznie bardziej opłacalne może być kupno Skody z silnikiem Diesla. Jest już niewiele droższa (o 2,3 tys. zł) niż auto z instalacją gazową, a mniej traci na wartości. Po trzech latach sprzedamy ją o niecałe 4 tys. zł drożej niż wersję benzynową nawet z zasilaniem gazem. W przypadku krótkiego okresu użytkowania, kiedy ta utrata wartości jest największa, i przy małej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne. Jeśli jednak mamy zamiar jeździć autem dłużej i więcej, wtedy oszczędności są większe i warto to rozważyć. Szczególnie jeśli mamy ofertę gratisowej instalacji gazowej, jaką ma teraz Skoda dla wybranych modeli Octavii.

LPG nie dla wszystkich

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich nowych autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji. Podejście producentów warto też śledzić, jeśli chcemy zakładać gaz do używanego auta, bo całkowity zakaz montażu w nowych autach może oznaczać, że w przypadku tego modelu i silnika instalacja gazowa nie jest rekomendowana.

Wspomniana Skoda jest jednym z niewielu producentów, który przewiduje zakładanie LPG do nowych aut (w cenie od 4 do 4,6 tys. zł). Również Fiat daje podobne możliwości we wszystkich modelach z wyjątkiem sedici. Koncern General Motors już teraz przewiduje możliwość montażu instalacji LPG we wszystkich modelach chevroleta i rozważa taką możliwość dla opli. Ale Toyota nie przewiduje instalowania LPG w swoich autoryzowanych stacjach obsługi, a samodzielna instalacja poza siecią grozi utratą gwarancji.

Kłopoty z gwarancją

- Ponosimy odpowiedzialność gwarancyjną za usterki, które nie wynikają z zamontowania instalacji gazowej. Jeśli w trakcie oględzin stwierdzimy, że zamontowana instalacja spowodowała uszkodzenie oryginalnych elementów, możemy umieścić adnotację w książce gwarancyjnej, co oznacza wyłączenie tych elementów z gwarancji - mówi Michał Zieliński z Toyota Motor Poland.

Podobne podejście prezentują też Peugeot, Citroen. Z kolei w Renault, Seacie czy KIA możliwości instalacji są ograniczone do wybranych modeli.

- Nie montujemy instalacji LPG w silnikiem typu FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa - mówi Jak Krynicki z biura prasowego Seata.

Dlatego instalacje za około 3,5 tys. zł montuje się głównie w seatach ibiza czy cordoba.

W Renault można nawet zamówić clio storia i megane z fabryczną instalację LPG, ale w salonach można teraz znaleźć tylko ten pierwszy model.

- Megane z instalacją LPG zostało wycofane z bieżącej oferty ze względu na małe zainteresowanie - mówi Eliza Kruszewska z biura prasowego Renault.

Decyzje klientów nie dziwią, bo np. za podstawowe porównywalne wersje clio trzeba zapłacić albo 33,6 tys. zł z silnikiem benzynowym, albo 39,1 tys. zł z dodatkowym zasilaniem LPG. Jak widać z naszej symulacji, dla podobnej wielkości auta taka różnica w cenie zakupu znacznie zmniejsza opłacalność takiej inwestycji w krótkim okresie, szczególnie przy niewielkich przebiegach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na gaz to 125 euro, czyli około 450 zł za tonę. Ze względu na to, że samochody zasilane LPG emitują mniej zanieczyszczeń, w Europie promują te rozwiązania:

• Włochy - dofinansowanie założenia instalacji gazowej, upusty (1500 euro) u dealera przy zakupie auta na gaz,

• Wielka Brytania - niższy podatek drogowy, zwolnienie z opłaty (8 funtów dziennie) za poruszanie się po centrum Londynu,

• Niemcy - niższe podatki: środowiskowy i od spalin, pewność braku podwyżek akcyzy do 2018 roku,

• Holandia - 350 euro od rządu za instalację LPG i spełnianie normy ekologicznej Euro 4.

125 euro czyli 450 zł to minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na autogaz

Opłacalność instalacji gazowej w samochodach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt instalacji LPG w aucie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA