REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tankowanie gazu płynnego kosztuje 40 proc. mniej niż jazda na benzynie. Montaż najtańszej instalacji zwróci się już po przejechaniu około 10 tys. km. Nie opłaca się to natomiast jeżdżącym nowymi autami o małym zużyciu paliwa.  

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

5 zł za litr benzyny

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.

Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

REKLAMA

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.

- Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.

Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.

- Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.

Łatwiej sprzedać samochód

Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli skody fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu.

- Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

Na naszym przykładzie widać, że dla jeżdżących 10-20 tys. km rocznie bardziej opłacalne może być kupno Skody z silnikiem Diesla. Jest już niewiele droższa (o 2,3 tys. zł) niż auto z instalacją gazową, a mniej traci na wartości. Po trzech latach sprzedamy ją o niecałe 4 tys. zł drożej niż wersję benzynową nawet z zasilaniem gazem. W przypadku krótkiego okresu użytkowania, kiedy ta utrata wartości jest największa, i przy małej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne. Jeśli jednak mamy zamiar jeździć autem dłużej i więcej, wtedy oszczędności są większe i warto to rozważyć. Szczególnie jeśli mamy ofertę gratisowej instalacji gazowej, jaką ma teraz Skoda dla wybranych modeli Octavii.

LPG nie dla wszystkich

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich nowych autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji. Podejście producentów warto też śledzić, jeśli chcemy zakładać gaz do używanego auta, bo całkowity zakaz montażu w nowych autach może oznaczać, że w przypadku tego modelu i silnika instalacja gazowa nie jest rekomendowana.

Wspomniana Skoda jest jednym z niewielu producentów, który przewiduje zakładanie LPG do nowych aut (w cenie od 4 do 4,6 tys. zł). Również Fiat daje podobne możliwości we wszystkich modelach z wyjątkiem sedici. Koncern General Motors już teraz przewiduje możliwość montażu instalacji LPG we wszystkich modelach chevroleta i rozważa taką możliwość dla opli. Ale Toyota nie przewiduje instalowania LPG w swoich autoryzowanych stacjach obsługi, a samodzielna instalacja poza siecią grozi utratą gwarancji.

Kłopoty z gwarancją

- Ponosimy odpowiedzialność gwarancyjną za usterki, które nie wynikają z zamontowania instalacji gazowej. Jeśli w trakcie oględzin stwierdzimy, że zamontowana instalacja spowodowała uszkodzenie oryginalnych elementów, możemy umieścić adnotację w książce gwarancyjnej, co oznacza wyłączenie tych elementów z gwarancji - mówi Michał Zieliński z Toyota Motor Poland.

Podobne podejście prezentują też Peugeot, Citroen. Z kolei w Renault, Seacie czy KIA możliwości instalacji są ograniczone do wybranych modeli.

- Nie montujemy instalacji LPG w silnikiem typu FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa - mówi Jak Krynicki z biura prasowego Seata.

Dlatego instalacje za około 3,5 tys. zł montuje się głównie w seatach ibiza czy cordoba.

W Renault można nawet zamówić clio storia i megane z fabryczną instalację LPG, ale w salonach można teraz znaleźć tylko ten pierwszy model.

- Megane z instalacją LPG zostało wycofane z bieżącej oferty ze względu na małe zainteresowanie - mówi Eliza Kruszewska z biura prasowego Renault.

Decyzje klientów nie dziwią, bo np. za podstawowe porównywalne wersje clio trzeba zapłacić albo 33,6 tys. zł z silnikiem benzynowym, albo 39,1 tys. zł z dodatkowym zasilaniem LPG. Jak widać z naszej symulacji, dla podobnej wielkości auta taka różnica w cenie zakupu znacznie zmniejsza opłacalność takiej inwestycji w krótkim okresie, szczególnie przy niewielkich przebiegach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na gaz to 125 euro, czyli około 450 zł za tonę. Ze względu na to, że samochody zasilane LPG emitują mniej zanieczyszczeń, w Europie promują te rozwiązania:

• Włochy - dofinansowanie założenia instalacji gazowej, upusty (1500 euro) u dealera przy zakupie auta na gaz,

• Wielka Brytania - niższy podatek drogowy, zwolnienie z opłaty (8 funtów dziennie) za poruszanie się po centrum Londynu,

• Niemcy - niższe podatki: środowiskowy i od spalin, pewność braku podwyżek akcyzy do 2018 roku,

• Holandia - 350 euro od rządu za instalację LPG i spełnianie normy ekologicznej Euro 4.

125 euro czyli 450 zł to minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na autogaz

Opłacalność instalacji gazowej w samochodach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt instalacji LPG w aucie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS, WSA i NSA: Świadczenie pielęgnacyjne. Wysyp sporów. Od 11 lat urzędnicy mylnie twierdzą, że niepełnosprawność to młodość

Nie wiadomo dlaczego świadczenia dla niepełnosprawnych są zależne od wieku nabycia niepełnosprawności (tak jest np. w rencie socjalnej). Najbardziej drastyczna sytuacja była w świadczeniu pielęgnacyjnym (starym). Przepisy mówiły, że niepełnosprawność musi powstać generalnie przed pełnoletniością (wyjątki dla nauki). Jednak w 2014 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że jest to niezgodne z Konstytucją RP - nie ma żadnego uzasadnienia, aby starego świadczenia pielęgnacyjnego nie dostał opiekun osoby niepełnosprawnej niewidomej albo jeżdżącej na wózku od trzydziestego roku życia.

Zwolnienie z kosztów i bezpłatna pomoc prawna w 2025 r. Przepisy i planowane zmiany

Kto może skorzystać ze zwolnienia z kosztów sądowych i notarialnych? Dla kogo bezpłatna pomoc prawna? Oto najważniejsze informacje na 2025 rok!

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

ZUS: Uczennice z Warszawy najlepsze w Polsce z ubezpieczeń społecznych

Uczennice XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego w Warszawie są najlepsze w Polsce z ubezpieczeń społecznych. W tegorocznej edycji Olimpiady „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych” wzięło udział 35 tysięcy uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

REKLAMA

Nadużycie prawa w sporach dotyczących sankcji kredytu darmowego coraz częściej dostrzegane przez sądy

Sądy coraz częściej zwracają uwagę, że sankcja kredytu darmowego (SKD) bywa wykorzystywana nie w celu ochrony konsumentów, lecz jako narzędzie zysku dla podmiotów skupujących wierzytelności. Krytyczna ocena działań para-kancelarii znajduje swoje odzwierciedlenie w licznych orzeczeniach, które kwestionują zarówno zasadność roszczeń o SKD, jak i skuteczność umów cesji.

Nauczyciel, wychowawca, pracownik pedagogiczny funkcjonariuszem publicznym. Resort edukacji pracuje nad zmianami. Kim jest funkcjonariusz publiczny?

Nauczyciel, wychowawca, pracownik pedagogiczny funkcjonariuszem publicznym. Kim jest funkcjonariusz publiczny? Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw.

Wybory prezydenckie 2025. Sondażownia: telewizyjne debaty w tej fazie kampanii nie mają większego znaczenia

Kandydat KO Rafał Trzaskowski uzyskałby 34,8 proc. poparcia, popierany przez PiS Karol Nawrocki - 22,7 proc.; kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen - 15,8 proc. - wynika z kwietniowego sondażu polskiej firmy badawczej Research Partner. Jak podkreśla sondażownia, debata telewizyjna w miejscowości Końskie, (która odbyła się w miniony piątek 11 kwietnia) nie spowodowała znaczących zmian w poparciu dla poszczególnych kandydatów, bowiem wyniki badania mieszczą się w granicy błędu statystycznego.

Zmiany dla 50-latków. Dofinansowanie do wynagrodzeń i nowe zasady w zatrudnianiu. Ustawa czeka na wejście w życie

Przyjmuje się, że w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy znajdują się: kobiety, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby z niepełnosprawnościami i właśnie osoby w wieku 50 lat i więcej. Dofinansowanie do wynagrodzenia i zmiany w zatrudnianiu osób po 50. roku życia. Tak, to możliwe. Ustawa czeka na wejście w życie w 2025 r. Przepisy będą też obowiązywały w 2026 r. Wszystko to dlatego, że dotychczasowe regulacje obowiązywały już od 20 lat, co sprawiło, że od 2004 r. było 200 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Czas na zmiany, w tym zmiany w zatrudnianiu osób po 50. roku życia. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusił wręcz sam opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na aktualne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców.

REKLAMA

33000 zł kary dla zakładu pogrzebowego. Trzeba zabezpieczać dane osobowe w dokumentach dotyczących pochówków

33000 zł kary – tyle musi zapłacić zakład pogrzebowy z Puław, który nie wdrożył odpowiednich organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń dla danych osobowych. Ponadto zakład musi w ciągu 30 dni wdrożyć środki minimalizujące zagrożenie dla danych.

Zmiany dotyczące frekwencji uczniów oraz usprawiedliwiania ich nieobecności. Co z nieklasyfikacyjną ucznia? MEN pracuje nad zmianami

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. Jakie zmiany w frekwencji? Ile będzie można mieć nieusprawiedliwionych nieobecności?

REKLAMA