REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tankowanie gazu płynnego kosztuje 40 proc. mniej niż jazda na benzynie. Montaż najtańszej instalacji zwróci się już po przejechaniu około 10 tys. km. Nie opłaca się to natomiast jeżdżącym nowymi autami o małym zużyciu paliwa.  

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

5 zł za litr benzyny

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.

Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

REKLAMA

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.

- Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.

Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.

- Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.

Łatwiej sprzedać samochód

Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli skody fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu.

- Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

Na naszym przykładzie widać, że dla jeżdżących 10-20 tys. km rocznie bardziej opłacalne może być kupno Skody z silnikiem Diesla. Jest już niewiele droższa (o 2,3 tys. zł) niż auto z instalacją gazową, a mniej traci na wartości. Po trzech latach sprzedamy ją o niecałe 4 tys. zł drożej niż wersję benzynową nawet z zasilaniem gazem. W przypadku krótkiego okresu użytkowania, kiedy ta utrata wartości jest największa, i przy małej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne. Jeśli jednak mamy zamiar jeździć autem dłużej i więcej, wtedy oszczędności są większe i warto to rozważyć. Szczególnie jeśli mamy ofertę gratisowej instalacji gazowej, jaką ma teraz Skoda dla wybranych modeli Octavii.

LPG nie dla wszystkich

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich nowych autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji. Podejście producentów warto też śledzić, jeśli chcemy zakładać gaz do używanego auta, bo całkowity zakaz montażu w nowych autach może oznaczać, że w przypadku tego modelu i silnika instalacja gazowa nie jest rekomendowana.

Wspomniana Skoda jest jednym z niewielu producentów, który przewiduje zakładanie LPG do nowych aut (w cenie od 4 do 4,6 tys. zł). Również Fiat daje podobne możliwości we wszystkich modelach z wyjątkiem sedici. Koncern General Motors już teraz przewiduje możliwość montażu instalacji LPG we wszystkich modelach chevroleta i rozważa taką możliwość dla opli. Ale Toyota nie przewiduje instalowania LPG w swoich autoryzowanych stacjach obsługi, a samodzielna instalacja poza siecią grozi utratą gwarancji.

Kłopoty z gwarancją

- Ponosimy odpowiedzialność gwarancyjną za usterki, które nie wynikają z zamontowania instalacji gazowej. Jeśli w trakcie oględzin stwierdzimy, że zamontowana instalacja spowodowała uszkodzenie oryginalnych elementów, możemy umieścić adnotację w książce gwarancyjnej, co oznacza wyłączenie tych elementów z gwarancji - mówi Michał Zieliński z Toyota Motor Poland.

Podobne podejście prezentują też Peugeot, Citroen. Z kolei w Renault, Seacie czy KIA możliwości instalacji są ograniczone do wybranych modeli.

- Nie montujemy instalacji LPG w silnikiem typu FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa - mówi Jak Krynicki z biura prasowego Seata.

Dlatego instalacje za około 3,5 tys. zł montuje się głównie w seatach ibiza czy cordoba.

W Renault można nawet zamówić clio storia i megane z fabryczną instalację LPG, ale w salonach można teraz znaleźć tylko ten pierwszy model.

- Megane z instalacją LPG zostało wycofane z bieżącej oferty ze względu na małe zainteresowanie - mówi Eliza Kruszewska z biura prasowego Renault.

Decyzje klientów nie dziwią, bo np. za podstawowe porównywalne wersje clio trzeba zapłacić albo 33,6 tys. zł z silnikiem benzynowym, albo 39,1 tys. zł z dodatkowym zasilaniem LPG. Jak widać z naszej symulacji, dla podobnej wielkości auta taka różnica w cenie zakupu znacznie zmniejsza opłacalność takiej inwestycji w krótkim okresie, szczególnie przy niewielkich przebiegach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na gaz to 125 euro, czyli około 450 zł za tonę. Ze względu na to, że samochody zasilane LPG emitują mniej zanieczyszczeń, w Europie promują te rozwiązania:

• Włochy - dofinansowanie założenia instalacji gazowej, upusty (1500 euro) u dealera przy zakupie auta na gaz,

• Wielka Brytania - niższy podatek drogowy, zwolnienie z opłaty (8 funtów dziennie) za poruszanie się po centrum Londynu,

• Niemcy - niższe podatki: środowiskowy i od spalin, pewność braku podwyżek akcyzy do 2018 roku,

• Holandia - 350 euro od rządu za instalację LPG i spełnianie normy ekologicznej Euro 4.

125 euro czyli 450 zł to minimalna wymagana przez UE stawka akcyzy na autogaz

Opłacalność instalacji gazowej w samochodach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt instalacji LPG w aucie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA