REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać 100 proc. odszkodowania AC

Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection) to polisa utraty wartości handlowej auta. Dzięki niej możemy dostać dopłatę do odebranego odszkodowania z OC lub AC komunikacyjnego.

 

Polisa GAP może w zależności od wybranego wariantu pozwalać uzyskać kwotę, za którą kupiliśmy auto, albo przynajmniej część jego wartości lub różnicę między wartością auta i wartością kredytu pozostałego do spłaty. To, jaką ofertę wybierzemy, zależy od naszych potrzeb i tego, gdzie będziemy dostawać taką ofertę. Delaerzy będą promowali ten pierwszy rodzaj polisy, a dwa pozostałe instytucje finansowe.

Coraz szersza oferta

Na razie takie oferty to wciąż rzadkość, ale pod koniec ubiegłego roku i na początku tego mieliśmy kilka nowinek w tym zakresie. W listopadzie propozycje kupna polisy GAP (przygotowanej przez Genworth Financial) zaczęli dostawać kupujący samochody w salonach sprzedających samochody koncernu General Motors, czyli m.in. Opla i Chevroleta. W grudniu takie ubezpieczenie wprowadził GE Money Bank (we współpracy z Cardif) i oferuje je przy kredytowaniu zakupu samochodu. Z początkiem stycznia znalazły się one w salonach Mitsubishi i Nissana (sygnowane przez Ergo Hestia). Wcześniej takie ubezpieczenie przygotowane przez Cardif można było znaleźć w ofercie np. Volksvagen Bank czy GMAC Bank, czy też w salonach dealerskich, które współpracowały z firmą Wagas, będącą agentem brytyjskiego ubezpieczyciela Brit Insurance. Ale dopiero teraz te oferty są szerzej reklamowane i sprzedawcy liczą na zainteresowanie klientów.

- Szacujemy, że na takie ubezpieczenie zdecyduje się 30-40 proc. kredytobiorców, gdyż jest ono stosunkowo niedrogie, a niesie wymierną korzyść - mówi Marta Surowiec z biura prasowego GE Money Bank.

Podobne plany mają konkurenci.

- Szacujemy, że powyższe ubezpieczenie spotka się w pierwszych sześciu miesiącach sprzedaży z zainteresowaniem ok. 20 proc. klientów. Do końca roku wskaźnik ten powinien wzrosnąć do poziomu ok. 30 proc. - uważa Małgorzata Duchna z firmy Inter Tur, administrującej programem w salonach Nissana i Mitsubishi.

Dlaczego mielibyśmy zacząć kupować takie polisy, skoro do tej pory obywaliśmy się bez nich? Bo w zależności od rodzaju polisy może ona pełnić różne funkcje, co dobrze widać na przykładzie wprowadzonych w ostatnim czasie ofert, z których każda jest inna.

Różne opcje

Na przykład GE Money Bank oferuje to ubezpieczenie w dwóch opcjach. Jedna gwarantuje, że przez pierwsze dwa lata trwania umowy kredytowej w przypadku kasacji lub kradzieży pojazdu jego właścicielowi zostanie wypłacona wartość jego samochodu. Ubezpieczenie GAP zapewnia wypłatę różnicy wynikającej z wartości zakupu auta i wypłaconego ubezpieczenia OC lub AC. Gdy szkoda całkowita nastąpi po upływie dwóch lat trwania ochrony ubezpieczeniowej, wtedy z ubezpieczenia GAP wypłacone zostanie 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Druga opcja gwarantuje, że ubezpieczonemu zostaje wypłacone 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu kradzieży lub kasacji pojazdu, niezależnie od tego, w którym roku trwania umowy kredytowej nastąpi nieszczęśliwe zdarzenie.

W salonach Nissana i Mitsubishi dostaniemy ofertę tylko na tzw. GAP fakturowy, czyli przewidujący dopłatę do o odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego do kwoty zakupu auta. To wersja, która będzie sprzedawana szczególnie chętnie w salonach, często nawet dotowana przez producentów aut, bo będzie pozwalała na powrót do salonu i zakup nowego auta po szkodzie.

W salonach sprzedających auta General Motors znajdziemy wszystkie rodzaje GAP: fakturowy, finansowy (pozwalający na spłatę kredytu, jeśli odszkodowanie z AC nie wystarczy) i indeksowy (przewidujący dopłatę 15 proc. wartości rynkowej auta z dnia szkody do odszkodowania z AC)

Kluczowe definicje

Ubezpieczenie GAP zadziała w przypadku tzw. szkody całkowitej, czyli wtedy gdy auto zostaje skradzione albo ubezpieczyciel uznaje, że naprawa jest nieopłacalna. Kupując pakiet ubezpieczeń, w którym jest i AC komunikacyjne i GAP, należy sprawdzić, jakie są w obu polisach definicje szkody całkowitej wynikającej z wypadku. Standardem jest, że jest ona orzekana, jeżeli koszty naprawy przekraczają 70 proc. wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody. Przy czym różny jest sposób wyliczania kosztów naprawy. Jedne towarzystwa (np. PZU) w każdym wypadku uznają, że są to maksymalne koszty naprawy, czyli wyliczane z użyciem oryginalnych części zamiennych, cen roboczogodziny w autoryzowanej stacji obsługi i z uwzględnieniem podatku VAT.

Inne z kolei sposób wyliczenia kosztów uzależniają od wybranego ubezpieczenia, i jeśli korzystamy z tańszej polisy, w której odszkodowanie wyliczane jest z użyciem tańszych części i kosztów naprawy w zwykłym warsztacie, to analogicznie też szacowane są koszty na potrzeby orzeczenia szkody całkowitej. W takim wypadku o orzeczenie szkody całkowitej będzie trudniej, bo naprawa będzie kosztowała nawet o 50 proc. mniej niż przy zastosowaniu maksymalnych kosztów. W tym pierwszym przypadku o szkodę całkowitą będzie łatwiej, szczególnie w przypadku używanych pojazdów, powyżej trzech lat, które są już warte 40-50 proc. tego, za ile je kupiliśmy. Będzie to szczególnie istotne wtedy, gdy kupujemy polisę GAP w innym towarzystwie, a polisę AC w innym. Stąd na przykład w OWU GAP firmy Wagas (które nie sprzedaje AC, a tylko GAP) znajdziemy zapis, w którym towarzystwo nie definiuje szkody całkowitej, ale uznaje, że polisa zadziała jeśli ubezpieczyciel, który likwidował szkodę, orzekł szkodę całkowitą. Z kolei w warunkach Ergo Hestii, która sprzedaje GAP w pakiecie do swojego AC, można przeczytać, że koszty naprawy są wyliczane według maksymalnych cen.

JAK TO ZROBIĆ...

Jak dostać dodatkowe odszkodowanie z AC z polisy typu GAP

PROBLEM: Co powinien zrobić kierowca po wypadku, jeśli ma zarówno polisę AC, jak i Gap, żeby dostać pełne odszkodowanie za rozbite auto?

ROZWIĄZANIE: Wypłata z polisy GAP jest realizowana dopiero po wypłacie odszkodowania z tzw. polisy podstawowej. W zależności od oferty GAP może to być albo wyłącznie AC posiadacza pojazdu, albo AC lub OC sprawcy wypadku. W każdym razie musimy mieć do czynienia z tzw. szkodą całkowitą. W przypadku OC będzie ona orzekana wtedy, gdy koszty naprawy przekraczają 100 proc. wartości auta z dnia szkody. W AC ta granica wynosi 70 proc., a dodatkowo taka polisa pokrywa też ryzyko kradzieży samochodu. Gdy tylko towarzystwo, które wystawiło OC lub AC, wypłaci odszkodowanie, można się zgłaszać do ubezpieczyciela wystawiającego polisę GAP. Na przykład w GE Money Banku wniosek o wypłatę odszkodowania powinien zawierać informację o zdarzeniu, dokumenty potwierdzające całkowite zniszczenie lub utratę pojazdu, dokumenty potwierdzające wypłatę odszkodowania z autocasco lub odszkodowania z OC sprawcy wypadku, kopię aktualnej w dniu zdarzenia objętego ubezpieczeniem umowy ubezpieczenia AC (autocasco), obejmującej ryzyko całkowitego zniszczenia lub utraty pojazdu.

ILE ZA POLISY GAP W RÓŻNYCH OFERTACH*

GE MONEY BANK

GAP1 - gwarantujący wypłatę 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem kosztuje dla samochodu kupowanego w kredycie na 3 lata 486 zł, a na siedem lat - 1134 zł za cały okres kredytowania.

GAP2 - przez pierwsze 24 miesiące trwania ochrony gwarantuje wypłatę różnicy pomiędzy wartością zakupu pojazdu a kwotą odszkodowania OC/AC, a następnie 20 proc. salda kredytu pozostającego do spłaty w dniu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Koszt takiej polisy to 810 zł przy kredycie na 3 lata i 1890 zł przy kredycie na 7 lat.

GMAC BANK

GAP standard - przewidujący spłatę pozostałej kwoty kredytu, jeśli odszkodowanie z AC nie pozwala na uregulowanie należności - 900 zł przy kredycie na 3 lata i 1500 zł przy kredycie na 5 lat.

GAP classic - przewidujący wypłatę 15 proc. wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody - 810 zł, przy kredycie na 3 lata i 1350 zł, przy kredycie na 5 lat.

GAP faktura - pozwala na uzyskanie odszkodowania równego wartości fakturowej, bo przewiduje dopłatę do odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego, do kwoty zakupu auta - 1800 zł przy kredycie na 3 lata i 3000 zł przy kredycie na 5 lat.

NISSAN I MITSUBISHI

GAP fakturowy - pozwala na uzyskanie odszkodowania równego wartości fakturowej, bo przewiduje dopłatę do odszkodowania uzyskanego z AC komunikacyjnego, do kwoty zakupu auta. Polisa na 2 lata kosztuje 0,7 proc. wartości fakturowej auta, czyli 350 zł, a na 3 lata 1,5 proc. czyli 750 zł.

* Wszystkie symulacje wykonane dla auta o wartości 50 tys. zł, przy założeniu 10 proc. wpłaty własnej


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA