REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Części samochodowe będą tańsze

Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada możemy korzystać z w pełni wolnego rynku tzw. widocznych części zamiennych. Producenci aut nie mogą już zabraniać innym produkcji czy importu części karoserii, lusterek, szyb itp. przez zastrzeżenie ich wzorów.


Z jednej strony to dobrze, bo w długim okresie spowoduje to większą dostępność alternatywnych części. Z drugiej, klienci będą mieli problem jak wybrać i tanie, i dobre.

- Swoboda produkowania widocznych części oznacza, że dopuszczone zostaną na rynek części, które nie będą gwarantowały bezpieczeństwa - mówi Jakub Faryś, z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Innego zdania są członkowie Koalicji na Rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych, w której skład wchodzą m.in. Federacja Konsumentów, ubezpieczyciele oraz niezależni sprzedawcy części i warsztaty.

Różne ceny i jakość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie klient nie ma rzetelnej informacji o jakości części pochodzącej od niezależnego producenta. W Polsce dla widocznych części zamiennych nie ma obowiązku homologacji, z wyjątkiem oświetlenia, szyb oraz lusterek - czytamy w raporcie KPMG przygotowanym dla Ministerstwa Gospodarki.

Rzeczywiście, jak widać z przygotowanego specjalnie dla GP przez firmę Eurotax-Glass's zestawienia wybór części o różnej jakości i cenie jest spory.

- Dla uproszczenia w zestawieniu pokazującym koszty części w zależności od ich jakości pokazaliśmy tylko ofertę, jaka dla danego samochodu można znaleźć się u jednego dostawcy części - mówi Adam Markiewicz z firmy Eurotax-Glass's.

Bardziej realny obraz pokazuje zestawienie mówiące, ile może kosztować okładzina zderzaka do renault clio, w zależności nie tylko od jakości, ale też dostawcy. Ale i on nie jest do końca prawdziwy, bo w innych kategoriach części używany przez Eurotax-Glass's system Monex potrafi wygenerować nawet około 20 pozycji części.

- Korzystamy z baz danych siedmiu dostawców części, a dodatkowo każdy z nich ma dostęp do różnych rodzajów części - mówi Adam Markiewicz.

Problem z wyborem

REKLAMA

Jak się rozeznać w takim gąszczu ofert? Zakładając, że chcemy jednak mieć choć trochę pewności, że części są dobre, najlepiej korzystać przynajmniej z części klasy Q, czyli oryginalnych z logo ich producenta. To części, które schodzą z tych samych linii produkcyjnych co te trafiające bezpośrednio do fabryk montujących auta. Tańszym rozwiązaniem jest korzystanie z części porównywalnej jakości lub tzw. zamienników, choć tu ryzyko kupienia złej części jest większe, bo ich jakość nie zawsze jest potwierdzana przez niezależne firmy badawcze.

Problem w tym, że nie funkcjonuje jakiś jednolity system oznaczeń, co oznacza, że nie znajdziemy na opisanych w naszych grafikach symboli. Nie jest też pewne, że informacji, czy to część jakości Q czy P udzieli nam sprzedawca. Na pewno będzie tylko wiedział, jaką opinią cieszą się te części.

Dyktat ubezpieczyciela

REKLAMA

Takie dylematy mają jednak tylko osoby naprawiające auto z własnej kieszeni. Prawdziwy problem mają ci, którzy mieli stłuczkę i ubezpieczyciel wylicza im, ile mogą zapłacić za części. Wykorzystuje do tego systemy: Monex (firmy Eurotax-Glass's) oraz Estimorph (firmy Audatex). Dają one możliwość wyboru części zamiennych w zależności od ich jakości i ceny. Efekty mogą być z punktu widzenia ubezpieczyciela fantastyczne. Przykładowe cztery elementy do VW golfa mogą według cen maksymalnych (części o jakości O) kosztować 1642 zł, a według minimalnych (P lub PJ, ale mogą to być też klasy Z) tylko 340 zł. Można też zastosować wariant pośredni, w których Monex i Estimorph podadzą tylko części klasy Q lub wybranej P. Niestety, jeśli decydujemy się na wypłatę na tzw. kosztorys, to jakie części zostaną nam przyznane, zależy od ubezpieczyciela.

W PZU, który kontroluje około 50 proc. rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, przy naprawie z OC komunikacyjnego aut do trzech lat firma będzie akceptowała oryginalne części z baz producentów lub generalnych importerów pojazdów.

- Dla pojazdów powyżej trzeciego roku maksymalny akceptowany przez PZU poziom cen wyznaczany jest w oparciu o części oryginalne - pochodzące zarówno od autoryzowanych, jak i nieautoryzowanych dystrybutorów oraz części o porównywalnej jakości z baz dostawców niezależnych - mówi Zbigniew Główka z Biura Likwidacji Szkód PZU.

Wyjaśnia, że w pojazdach w wieku powyżej trzech do ośmiu lat Monex lub Estimorph wybiera część alternatywną o najlepszej jakości z dostępnych. Dopiero powyżej ośmiu lat systemy uwzględniają również najtańsze dostępne części, co oznacza, że w większości przypadków będą to nie części kategorii Q, ale tylko P.

Może się też zdarzyć, że towarzystwo, korzystające obecnie z usług siedmiu dostawców, zasugeruje nam skorzystanie z usług kilku z nich, żeby uzyskać najniższe ceny. Widać to w naszym przykładzie renault, gdzie ta sama część klasy PC kosztuje 370, 347 i 319 zł, w zależności od dostawcy.

- Jeśli klient pójdzie z kosztorysem do dystrybutora jest w stanie wynegocjować cenę w nim podaną, nawet jeśli koszt w cenniku jest wyższy - mówi Zbigniew Główka.

ZE STRONY PRAWA

Klauzule napraw wprowadziła od 1 listopada ustawa z 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. nr 136, poz. 958) w art. 1061. Przewiduje on, że osoby trzecie mogą korzystać z zarejestrowanego wzoru przez jego wytwarzanie, oferowanie, wprowadzanie do obrotu, import, eksport lub składowanie. Jedynym warunkiem jest, że wyprodukowana część może służyć tylko do wykonania naprawy, a nie uruchomienia produkcji danego wyrobu.

GDZIE PO CZĘŚCI

• www.adpolska.pl

• www.auto-elements.pl

• www.bhmd.pl

• www.elit.pl

• www.intercars.com.pl

• www.jaan.com.pl

• www.pilkington.com

• www.polcar.com.pl

Więcej na stronie Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych: www.sdcm.pl.

Wyszukiwarkę punktów sprzedaży części można też znaleźć na stronach towarzystwa Warta w dziale dotyczącym likwidacji szkód www.warta.pl.

Opisy dostawców poszczególnych części można znaleźć np. na stronach firmy Polcar (www.polcar.pl) w dziale Asortyment.

NIEZALEŻNI DYSTRYBUTORZY ODETCHNĄ

Koncerny masowo nie korzystały z prawa do ochrony przed kopiowaniem swoich części, ale zdarzały się pojedyncze przypadki.

GP dotarła do firmy Tomala z Bystrzycy Kłodzkiej, której prokuratura na wniosek Skody zatrzymała około 300 plastikowych atrap importowanych z Chin, o łącznej wartości około 4,5 tys. dolarów.

- Sprawa twa już ponad rok i nie mamy informacji o rozstrzygnięciu - mówi Stefan Tomala, współwłaściciel firmy.

Obowiązujące dotąd przepisy blokowały rozwój takich firm, bo nigdy nie było wiadomo, czy inny koncern, który zastrzegł swoje wzory, nie będzie informował prokuratury o sprzedaży kopii zastrzeżonych wzorów części, co groziło przepadkiem zakwestionowanych części.

Ile zapłacimy za części w zależności od ich jakości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA