REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Części samochodowe będą tańsze

Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada możemy korzystać z w pełni wolnego rynku tzw. widocznych części zamiennych. Producenci aut nie mogą już zabraniać innym produkcji czy importu części karoserii, lusterek, szyb itp. przez zastrzeżenie ich wzorów.


Z jednej strony to dobrze, bo w długim okresie spowoduje to większą dostępność alternatywnych części. Z drugiej, klienci będą mieli problem jak wybrać i tanie, i dobre.

- Swoboda produkowania widocznych części oznacza, że dopuszczone zostaną na rynek części, które nie będą gwarantowały bezpieczeństwa - mówi Jakub Faryś, z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Innego zdania są członkowie Koalicji na Rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych, w której skład wchodzą m.in. Federacja Konsumentów, ubezpieczyciele oraz niezależni sprzedawcy części i warsztaty.

Różne ceny i jakość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie klient nie ma rzetelnej informacji o jakości części pochodzącej od niezależnego producenta. W Polsce dla widocznych części zamiennych nie ma obowiązku homologacji, z wyjątkiem oświetlenia, szyb oraz lusterek - czytamy w raporcie KPMG przygotowanym dla Ministerstwa Gospodarki.

Rzeczywiście, jak widać z przygotowanego specjalnie dla GP przez firmę Eurotax-Glass's zestawienia wybór części o różnej jakości i cenie jest spory.

- Dla uproszczenia w zestawieniu pokazującym koszty części w zależności od ich jakości pokazaliśmy tylko ofertę, jaka dla danego samochodu można znaleźć się u jednego dostawcy części - mówi Adam Markiewicz z firmy Eurotax-Glass's.

Bardziej realny obraz pokazuje zestawienie mówiące, ile może kosztować okładzina zderzaka do renault clio, w zależności nie tylko od jakości, ale też dostawcy. Ale i on nie jest do końca prawdziwy, bo w innych kategoriach części używany przez Eurotax-Glass's system Monex potrafi wygenerować nawet około 20 pozycji części.

- Korzystamy z baz danych siedmiu dostawców części, a dodatkowo każdy z nich ma dostęp do różnych rodzajów części - mówi Adam Markiewicz.

Problem z wyborem

REKLAMA

Jak się rozeznać w takim gąszczu ofert? Zakładając, że chcemy jednak mieć choć trochę pewności, że części są dobre, najlepiej korzystać przynajmniej z części klasy Q, czyli oryginalnych z logo ich producenta. To części, które schodzą z tych samych linii produkcyjnych co te trafiające bezpośrednio do fabryk montujących auta. Tańszym rozwiązaniem jest korzystanie z części porównywalnej jakości lub tzw. zamienników, choć tu ryzyko kupienia złej części jest większe, bo ich jakość nie zawsze jest potwierdzana przez niezależne firmy badawcze.

Problem w tym, że nie funkcjonuje jakiś jednolity system oznaczeń, co oznacza, że nie znajdziemy na opisanych w naszych grafikach symboli. Nie jest też pewne, że informacji, czy to część jakości Q czy P udzieli nam sprzedawca. Na pewno będzie tylko wiedział, jaką opinią cieszą się te części.

Dyktat ubezpieczyciela

REKLAMA

Takie dylematy mają jednak tylko osoby naprawiające auto z własnej kieszeni. Prawdziwy problem mają ci, którzy mieli stłuczkę i ubezpieczyciel wylicza im, ile mogą zapłacić za części. Wykorzystuje do tego systemy: Monex (firmy Eurotax-Glass's) oraz Estimorph (firmy Audatex). Dają one możliwość wyboru części zamiennych w zależności od ich jakości i ceny. Efekty mogą być z punktu widzenia ubezpieczyciela fantastyczne. Przykładowe cztery elementy do VW golfa mogą według cen maksymalnych (części o jakości O) kosztować 1642 zł, a według minimalnych (P lub PJ, ale mogą to być też klasy Z) tylko 340 zł. Można też zastosować wariant pośredni, w których Monex i Estimorph podadzą tylko części klasy Q lub wybranej P. Niestety, jeśli decydujemy się na wypłatę na tzw. kosztorys, to jakie części zostaną nam przyznane, zależy od ubezpieczyciela.

W PZU, który kontroluje około 50 proc. rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, przy naprawie z OC komunikacyjnego aut do trzech lat firma będzie akceptowała oryginalne części z baz producentów lub generalnych importerów pojazdów.

- Dla pojazdów powyżej trzeciego roku maksymalny akceptowany przez PZU poziom cen wyznaczany jest w oparciu o części oryginalne - pochodzące zarówno od autoryzowanych, jak i nieautoryzowanych dystrybutorów oraz części o porównywalnej jakości z baz dostawców niezależnych - mówi Zbigniew Główka z Biura Likwidacji Szkód PZU.

Wyjaśnia, że w pojazdach w wieku powyżej trzech do ośmiu lat Monex lub Estimorph wybiera część alternatywną o najlepszej jakości z dostępnych. Dopiero powyżej ośmiu lat systemy uwzględniają również najtańsze dostępne części, co oznacza, że w większości przypadków będą to nie części kategorii Q, ale tylko P.

Może się też zdarzyć, że towarzystwo, korzystające obecnie z usług siedmiu dostawców, zasugeruje nam skorzystanie z usług kilku z nich, żeby uzyskać najniższe ceny. Widać to w naszym przykładzie renault, gdzie ta sama część klasy PC kosztuje 370, 347 i 319 zł, w zależności od dostawcy.

- Jeśli klient pójdzie z kosztorysem do dystrybutora jest w stanie wynegocjować cenę w nim podaną, nawet jeśli koszt w cenniku jest wyższy - mówi Zbigniew Główka.

ZE STRONY PRAWA

Klauzule napraw wprowadziła od 1 listopada ustawa z 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. nr 136, poz. 958) w art. 1061. Przewiduje on, że osoby trzecie mogą korzystać z zarejestrowanego wzoru przez jego wytwarzanie, oferowanie, wprowadzanie do obrotu, import, eksport lub składowanie. Jedynym warunkiem jest, że wyprodukowana część może służyć tylko do wykonania naprawy, a nie uruchomienia produkcji danego wyrobu.

GDZIE PO CZĘŚCI

• www.adpolska.pl

• www.auto-elements.pl

• www.bhmd.pl

• www.elit.pl

• www.intercars.com.pl

• www.jaan.com.pl

• www.pilkington.com

• www.polcar.com.pl

Więcej na stronie Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych: www.sdcm.pl.

Wyszukiwarkę punktów sprzedaży części można też znaleźć na stronach towarzystwa Warta w dziale dotyczącym likwidacji szkód www.warta.pl.

Opisy dostawców poszczególnych części można znaleźć np. na stronach firmy Polcar (www.polcar.pl) w dziale Asortyment.

NIEZALEŻNI DYSTRYBUTORZY ODETCHNĄ

Koncerny masowo nie korzystały z prawa do ochrony przed kopiowaniem swoich części, ale zdarzały się pojedyncze przypadki.

GP dotarła do firmy Tomala z Bystrzycy Kłodzkiej, której prokuratura na wniosek Skody zatrzymała około 300 plastikowych atrap importowanych z Chin, o łącznej wartości około 4,5 tys. dolarów.

- Sprawa twa już ponad rok i nie mamy informacji o rozstrzygnięciu - mówi Stefan Tomala, współwłaściciel firmy.

Obowiązujące dotąd przepisy blokowały rozwój takich firm, bo nigdy nie było wiadomo, czy inny koncern, który zastrzegł swoje wzory, nie będzie informował prokuratury o sprzedaży kopii zastrzeżonych wzorów części, co groziło przepadkiem zakwestionowanych części.

Ile zapłacimy za części w zależności od ich jakości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA