Sposób na klienta: niskie ceny usług i tanie, atrakcyjne telefony
REKLAMA
Prezes PTC Klaus Hartmann - podobnie jak były prezes Polkomtela Jarosław Bauc - sądzi, że operatorzy już nie będą w stanie tak łatwo pozyskiwać nowych klientów. To oznacza, że muszą koncentrować się na utrzymaniu obecnych użytkowników m.in. przez rozwijanie programów lojalnościowych.
- Na niemal nasyconym rynku, a taki jest w Polsce, klientów już się nie zdobywa.
- Ich wyrywa się konkurencji - mówi GP menedżer jednego z operatorów komórkowych.
- Sposób: niskie ceny usług i tanie atrakcyjne telefony.
Polityka niskich cen to strategia na dwa, trzy lata. A co potem?
- Ceny będzie trudno podnieść - mówi jeden z naszych rozmówców.
Innym sposobem może być kompleksowa oferta, obejmująca nie tylko telefonię komórkową, ale także bezprzewodowy i stacjonarny internet oraz usługi klasycznej telefonii realizowane czy to za pomocą sieci komórkowych lub przez łącza stacjonarne (inaczej mówiąc: usługi konwergentne).
Internet z siecią TP
Orange, Era i Plus oferują szybki bezprzewodowy internet. Każda z firm deklaruje, że ma po ponad 200 tys. klientów takich usług, a Orange i Polkomtel twierdzą, że są rynkowymi liderami. Play bezprzewodowy internet ma w planach. Uruchomienie usługi związane jest z rozpoczęciem świadczenia usług z wykorzystaniem własnej sieci.
Trzej najwięksi operatorzy planują świadczenie usług dostępu do stacjonarnego internetu z wykorzystaniem sieci TP. Play przygotowuje się do tego we współpracy z Netią.
Polkomtel już teraz - wykorzystując sieć TP - świadczy usługi telefonii stacjonarnej. Orange ma to w planach. Z kolei Era usługi stacjonarne świadczy, wykorzystując sieć komórkową.
Operatorzy wirtualni
Jeszcze w tym roku liczba MVNO może wzrosnąć z obecnych trzech - mBank Mobile, myAvon i WPMobi (działa w sieci Orange) - do co najmniej pięciu. Wejście na rynek zapowiada bowiem MNI 9 w sieci Orange) i Cyfrowy Polsat (w sieci PTC). W 2008 roku świadczenie usług jako MVNO zapowiadają m.in. telewizje kablowe Aster i Multimedia. Uruchomienie MVNO planuje też GTS Energis, operator zajmujący się głównie usługami telekomunikacyjnymi dla klientów biznesowych oraz należąca do KGHM Telefonia Dialog (ma działać w sieci Polkomtela). O wejście na rynek komórkowy jako MVNO walczy też Tele2 Polska. Stworzenie MVNO rozważają też Długie Rozmowy, operator telekomunikacyjny. W połowie 2008 roku świadczenie usług chce rozpocząć kontrolowany przez Romana Karkosika CenterNet, który w październiku wygrał przetarg na częstotliwości 1800 MHz.
Analitycy oceniają, że - podobnie jak w innych krajach - z czasem część MVNO upadnie lub zostanie przejętych i w efekcie na rynku pozostanie dwóch, może trzech takich graczy.
Konieczne inwestycje
REKLAMA
Polskie sieci komórkowe nadal wymagają znaczących inwestycji. Liczba stacji nadawczo-odbiorczych w Polsce we wszystkich sieciach była niższa niż liczba takich stacji działających tylko w jednej niemieckiej sieci T-Mobile (terytorium Niemiec jest o niespełna 11 proc. większe niż Polska).
PTC chce w tym roku wydać na inwestycje podobną kwotę, co w 2006 roku (1,35 mld zł). Ponad 1 mld zł zamierza zainwestować Polkomtel. Także inwestycje PTK Centertel przekroczą zapewne 1 mld zł. W I półroczu ten operator zainwestował 513 mln zł. Skala inwestycji P4 zależeć będzie od tempa budowy własnej sieci. W I etapie za 150 mln euro firma chce postawić od 1,8 tys. do 2 tys. stacji nadawczo-odbiorczych. W tym roku ma szanse mieć ich ponad 750.
Inwestycje operatorów komórkowych muszą iść w czterech kierunkach. Po pierwsze: muszą zwiększać liczbę stacji bazowych telefonii GSM tak, by poprzez poprawę zasięgu i jakości sieci były w stanie obsługiwać rosnącą liczbę klientów.
Po drugie, operatorzy muszą inwestować w sieć trzeciej generacji. Tu tempo inwestycji wymuszają warunki zawarte w koncesjach i zezwoleniach.
Po trzecie, Polkomtel i PTC powinny zwiększyć inwestycje w technologie, umożliwiające szybką transmisję danych z wykorzystaniem sieci GSM (EDGE). Sieci trzeciej generacji nigdy nie obejmą swym zasięgiem całego kraju, a szybki bezprzewodowy internet potrzebny jest wszędzie.
Po czwarte, operatorzy muszą rozbudować pojemność swych sieci szkieletowych - tak by stacje bazowe były w stanie obsługiwać rosnące zapotrzebowanie na transmisje danych. W grę wchodzi nawet doprowadzanie światłowodów do stacji bazowych telefonii trzeciej generacji.
TOMASZ ŚWIDEREK
tomasz.swiderek@infor.pl
REKLAMA