REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie powierzchni będzie kłopotliwe

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Od początku 2008 roku zacznie obowiązywać definicja budownictwa społecznego. Dzięki nowym przepisom utrzymana zostanie 7-proc. stawka VAT w budownictwie mieszkaniowym. Brak regulacji dotyczących ustalania powierzchni użytkowej może utrudnić skorzystanie z preferencji.

Parlament przyjął powszechnie oczekiwaną definicję budownictwa społecznego. Odpowiednie regulacje w tym zakresie zostały wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług, a ich celem jest określenie zasad stosowania obniżonej 7-proc. stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym po zakończeniu okresu przejściowego, który upływa z końcem tego roku. Z pożytkiem dla wszystkich podatników ramy prawne definicji zostały określone szeroko, umożliwiając stosowanie preferencji do dostawy, budowy, remontu modernizacji, termomodernizacji i przebudowy nieruchomości mieszkalnych o dużych metrażach. Przyjęte rozwiązania zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2008 r.

Wspólnie z ekspertami podatkowymi z firmy PricewaterhouseCoopers sprawdziliśmy, jakie korzyści i pułapki może nieść za sobą stosowanie nowych regulacji.

Obiekty budownictwa

Przyjęta definicja budownictwa społecznego w zasadniczej części odwołuje się do pojęcia obiektów budownictwa mieszkaniowego, które na mocy tej samej nowelizacji ustawy o VAT zostało rozszerzone. Po zmianach obejmie ono wszystkie budynki stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. W porównaniu z obecnie obowiązującymi przepisami za obiekty takie będą uznawane, obok domów jednorodzinnych i budynków o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, również budynki zbiorowego zamieszkania, w tym m.in. domy opieki społecznej, domy dziecka, internaty czy hotele robotnicze. Definicja budownictwa społecznego obejmie także lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB, czyli np. biurowcach.

Tomasz Pabiański, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że stosowanie obniżonej 7-proc. stawki VAT dotyczyć będzie potencjalnie szerszego niż obecnie katalogu obiektów. Zdaniem eksperta na szczególną uwagę zasługuje w tym zakresie rozwiązanie polegające na opodatkowaniu stawką obniżoną dostawy lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych.

- Ustawodawca nie zdecydował się jednak nawet na przykładowe wyliczenie tego typu obiektów, co za tym idzie, w praktyce może być trudno jednoznacznie ustalić, czy dostawa danego pomieszczenia (zwłaszcza różnego rodzaju pomieszczeń pomocniczych) powinna zostać opodatkowana niższą stawką - twierdzi Tomasz Pabiański.

Ekspert zwraca również uwagę, że nowelizacja podtrzymuje rozwiązanie, w myśl którego lokale użytkowe w budynku mieszkalnym wyłączone są z możliwości zastosowania preferencyjnej 7-proc. stawki.

Powierzchnia użytkowa

Podstawowym kryterium decydującym o stosowaniu preferencji będzie metraż nieruchomości mieszkalnych. Ustawa określa górne ograniczenie stosowania obniżonej 7-proc. stawki. Do definicji budownictwa zostały zaliczone domy jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 mkw. oraz mieszkania do 150 mkw.

Ustawowe limity

W ocenie Anny Szczepankiewicz, menedżera działu doradztwa podatkowego w krakowskim biurze PricewaterhouseCoopers, przewidziane w ustawie limity powierzchni użytkowej, dla której zastosowanie znajdzie 7-proc. stawka VAT, mogą wiązać się z pewnymi problemami praktycznymi. Ustawa nie definiuje bowiem pojęcia powierzchni użytkowej ani nie precyzuje, jakie reguły należy stosować przy jej obliczaniu.

- W praktyce funkcjonuje kilka norm Polskiego Komitetu Normalizacyjnego dla celów obliczania powierzchni użytkowej w budownictwie, przepisy prawa nie zobowiązują jednak do ich stosowania. Odrębna definicja powierzchni użytkowej jest natomiast przewidziana w przepisach z zakresu podatku od nieruchomości - wyjaśnia Anna Szczepankiewicz.

Zdaniem naszej rozmówczyni, brak definicji powierzchni użytkowej dla celów stosowania preferencji w efekcie może prowadzić do odmiennych wyników pomiaru tej powierzchni przy zastosowaniu różnych metod jej ustalania, a tym samym do nieuzasadnionych różnic w opodatkowaniu budynków i lokali o de facto identycznych gabarytach.

- Co istotne, na podstawie obserwacji projektów noweli na poszczególnych etapach procesu legislacyjnego należy natomiast przyjąć, że ostatecznie ustawodawca nie wyłączył spod opodatkowania 7-proc. stawką VAT powierzchni pomieszczeń przynależnych do lokalu mieszkalnego, takich jak miejsca parkingowe, garaże, piwnice, które co prawda nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, ale w sensie prawnym stanowią część składową lokalu - podkreśla Anna Szczepankiewicz.

Remont przy nadmetrażu

W przypadku budownictwa społecznego przewyższającego limity powierzchniowe 7-proc. stawka będzie miała zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa społecznego w całkowitej powierzchni użytkowej. Zasada ta dotyczy wszystkich usług zaliczonych do budownictwa społecznego, w tym remontów. Ustawodawstwo unijne przyznaje jednak państwom członkowskim prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w związku z remontami i naprawą prywatnych budynków mieszkalnych poza definicją budownictwa społecznego.

Paweł Selera, konsultant w dziale doradztwa podatkowego wrocławskiego biura PricewaterhouseCoopers zwraca uwagę, że na gruncie znowelizowanej ustawy o VAT mogą pojawić się pewne wątpliwości interpretacyjne związane z objęciem preferencyjną stawką VAT usług remontowych niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego.

Dopuszczalne preferencje

- W szczególności przyjęta ustawa nie zawiera odrębnych przepisów dotyczących stosowania stawki obniżonej w odniesieniu do remontów i napraw prywatnych budynków mieszkalnych. Takie preferencje są dopuszczalne dla wybranych usług pracochłonnych na gruncie art. 106 Dyrektywy 2006/112/WE, po uzyskaniu przez państwo członkowskie pozytywnej decyzji Rady UE - wyjaśnia Paweł Selera. Ekspert wskazuje, że możliwość stosowania powyższych regulacji była wprost dopuszczona w projekcie rządowym, a także w uchwale Senatu, która zakładała stosowanie powyższej preferencji do 31 grudnia 2010 r. W tym przypadku obniżona stawka VAT miała mieć zastosowanie w odniesieniu do remontów, w przypadku których wartość zużytych materiałów nie przekraczałaby 50 proc. kwoty należnej za wykonaną usługę pomniejszonej o podatek.

- Pomimo braku odpowiednich regulacji ustawowych, remonty i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego powinny niewątpliwe w świetle dyrektywy oraz decyzji Rady z 7 listopada 2006 r. podlegać preferencyjnej stawce VAT do 31 grudnia 2010 r. - ocenia nasz rozmówca.

Definicja budownictwa społecznego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację. 

MAGDALENA MAJKOWSKA
magdalena.majkowska@infor.pl

OPINIA

Filip Kopacz, menedżer z wrocławskiego biura PricewaterhouseCoopers:

Ustawa uchwalona przez Sejm 19 września 2007 r. wprowadziła definicję budownictwa społecznego, która umożliwi stosowanie po 31 grudnia 2007 r. obniżonej stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym. Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią ustawy definicja budownictwa społecznego obejmie w szczególności części powierzchni użytkowych stanowiących powierzchnie garażu, miejsca postojowego czy pomieszczeń, takich jak sauna i siłownia. Jednocześnie trzeba zauważyć, iż ustawa nie wskazuje możliwości stosowania preferencyjnej stawki VAT w odniesieniu do usług remontowych dotyczących obiektów niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego. Tym niemniej, z punktu widzenia podatnika, uchwaloną ustawę należy generalnie ocenić pozytywnie, przy czym warto jednocześnie zaznaczyć, iż wprowadzone regulacje będą niewątpliwie budzić pewne kontrowersje interpretacyjne w praktyce.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA