REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie powierzchni będzie kłopotliwe

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Od początku 2008 roku zacznie obowiązywać definicja budownictwa społecznego. Dzięki nowym przepisom utrzymana zostanie 7-proc. stawka VAT w budownictwie mieszkaniowym. Brak regulacji dotyczących ustalania powierzchni użytkowej może utrudnić skorzystanie z preferencji.

Parlament przyjął powszechnie oczekiwaną definicję budownictwa społecznego. Odpowiednie regulacje w tym zakresie zostały wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług, a ich celem jest określenie zasad stosowania obniżonej 7-proc. stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym po zakończeniu okresu przejściowego, który upływa z końcem tego roku. Z pożytkiem dla wszystkich podatników ramy prawne definicji zostały określone szeroko, umożliwiając stosowanie preferencji do dostawy, budowy, remontu modernizacji, termomodernizacji i przebudowy nieruchomości mieszkalnych o dużych metrażach. Przyjęte rozwiązania zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2008 r.

Wspólnie z ekspertami podatkowymi z firmy PricewaterhouseCoopers sprawdziliśmy, jakie korzyści i pułapki może nieść za sobą stosowanie nowych regulacji.

Obiekty budownictwa

Przyjęta definicja budownictwa społecznego w zasadniczej części odwołuje się do pojęcia obiektów budownictwa mieszkaniowego, które na mocy tej samej nowelizacji ustawy o VAT zostało rozszerzone. Po zmianach obejmie ono wszystkie budynki stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. W porównaniu z obecnie obowiązującymi przepisami za obiekty takie będą uznawane, obok domów jednorodzinnych i budynków o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, również budynki zbiorowego zamieszkania, w tym m.in. domy opieki społecznej, domy dziecka, internaty czy hotele robotnicze. Definicja budownictwa społecznego obejmie także lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB, czyli np. biurowcach.

Tomasz Pabiański, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że stosowanie obniżonej 7-proc. stawki VAT dotyczyć będzie potencjalnie szerszego niż obecnie katalogu obiektów. Zdaniem eksperta na szczególną uwagę zasługuje w tym zakresie rozwiązanie polegające na opodatkowaniu stawką obniżoną dostawy lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych.

- Ustawodawca nie zdecydował się jednak nawet na przykładowe wyliczenie tego typu obiektów, co za tym idzie, w praktyce może być trudno jednoznacznie ustalić, czy dostawa danego pomieszczenia (zwłaszcza różnego rodzaju pomieszczeń pomocniczych) powinna zostać opodatkowana niższą stawką - twierdzi Tomasz Pabiański.

Ekspert zwraca również uwagę, że nowelizacja podtrzymuje rozwiązanie, w myśl którego lokale użytkowe w budynku mieszkalnym wyłączone są z możliwości zastosowania preferencyjnej 7-proc. stawki.

Powierzchnia użytkowa

Podstawowym kryterium decydującym o stosowaniu preferencji będzie metraż nieruchomości mieszkalnych. Ustawa określa górne ograniczenie stosowania obniżonej 7-proc. stawki. Do definicji budownictwa zostały zaliczone domy jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 mkw. oraz mieszkania do 150 mkw.

Ustawowe limity

W ocenie Anny Szczepankiewicz, menedżera działu doradztwa podatkowego w krakowskim biurze PricewaterhouseCoopers, przewidziane w ustawie limity powierzchni użytkowej, dla której zastosowanie znajdzie 7-proc. stawka VAT, mogą wiązać się z pewnymi problemami praktycznymi. Ustawa nie definiuje bowiem pojęcia powierzchni użytkowej ani nie precyzuje, jakie reguły należy stosować przy jej obliczaniu.

- W praktyce funkcjonuje kilka norm Polskiego Komitetu Normalizacyjnego dla celów obliczania powierzchni użytkowej w budownictwie, przepisy prawa nie zobowiązują jednak do ich stosowania. Odrębna definicja powierzchni użytkowej jest natomiast przewidziana w przepisach z zakresu podatku od nieruchomości - wyjaśnia Anna Szczepankiewicz.

Zdaniem naszej rozmówczyni, brak definicji powierzchni użytkowej dla celów stosowania preferencji w efekcie może prowadzić do odmiennych wyników pomiaru tej powierzchni przy zastosowaniu różnych metod jej ustalania, a tym samym do nieuzasadnionych różnic w opodatkowaniu budynków i lokali o de facto identycznych gabarytach.

- Co istotne, na podstawie obserwacji projektów noweli na poszczególnych etapach procesu legislacyjnego należy natomiast przyjąć, że ostatecznie ustawodawca nie wyłączył spod opodatkowania 7-proc. stawką VAT powierzchni pomieszczeń przynależnych do lokalu mieszkalnego, takich jak miejsca parkingowe, garaże, piwnice, które co prawda nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, ale w sensie prawnym stanowią część składową lokalu - podkreśla Anna Szczepankiewicz.

Remont przy nadmetrażu

W przypadku budownictwa społecznego przewyższającego limity powierzchniowe 7-proc. stawka będzie miała zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa społecznego w całkowitej powierzchni użytkowej. Zasada ta dotyczy wszystkich usług zaliczonych do budownictwa społecznego, w tym remontów. Ustawodawstwo unijne przyznaje jednak państwom członkowskim prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w związku z remontami i naprawą prywatnych budynków mieszkalnych poza definicją budownictwa społecznego.

Paweł Selera, konsultant w dziale doradztwa podatkowego wrocławskiego biura PricewaterhouseCoopers zwraca uwagę, że na gruncie znowelizowanej ustawy o VAT mogą pojawić się pewne wątpliwości interpretacyjne związane z objęciem preferencyjną stawką VAT usług remontowych niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego.

Dopuszczalne preferencje

- W szczególności przyjęta ustawa nie zawiera odrębnych przepisów dotyczących stosowania stawki obniżonej w odniesieniu do remontów i napraw prywatnych budynków mieszkalnych. Takie preferencje są dopuszczalne dla wybranych usług pracochłonnych na gruncie art. 106 Dyrektywy 2006/112/WE, po uzyskaniu przez państwo członkowskie pozytywnej decyzji Rady UE - wyjaśnia Paweł Selera. Ekspert wskazuje, że możliwość stosowania powyższych regulacji była wprost dopuszczona w projekcie rządowym, a także w uchwale Senatu, która zakładała stosowanie powyższej preferencji do 31 grudnia 2010 r. W tym przypadku obniżona stawka VAT miała mieć zastosowanie w odniesieniu do remontów, w przypadku których wartość zużytych materiałów nie przekraczałaby 50 proc. kwoty należnej za wykonaną usługę pomniejszonej o podatek.

- Pomimo braku odpowiednich regulacji ustawowych, remonty i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego powinny niewątpliwe w świetle dyrektywy oraz decyzji Rady z 7 listopada 2006 r. podlegać preferencyjnej stawce VAT do 31 grudnia 2010 r. - ocenia nasz rozmówca.

Definicja budownictwa społecznego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację. 

MAGDALENA MAJKOWSKA
magdalena.majkowska@infor.pl

OPINIA

Filip Kopacz, menedżer z wrocławskiego biura PricewaterhouseCoopers:

Ustawa uchwalona przez Sejm 19 września 2007 r. wprowadziła definicję budownictwa społecznego, która umożliwi stosowanie po 31 grudnia 2007 r. obniżonej stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym. Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią ustawy definicja budownictwa społecznego obejmie w szczególności części powierzchni użytkowych stanowiących powierzchnie garażu, miejsca postojowego czy pomieszczeń, takich jak sauna i siłownia. Jednocześnie trzeba zauważyć, iż ustawa nie wskazuje możliwości stosowania preferencyjnej stawki VAT w odniesieniu do usług remontowych dotyczących obiektów niemieszczących się w definicji budownictwa społecznego. Tym niemniej, z punktu widzenia podatnika, uchwaloną ustawę należy generalnie ocenić pozytywnie, przy czym warto jednocześnie zaznaczyć, iż wprowadzone regulacje będą niewątpliwie budzić pewne kontrowersje interpretacyjne w praktyce.

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA