REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki oferują kredyty bez polisy

Maciej Bednarek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenia mogą kosztować kredytobiorcę nawet 2 proc. kwoty kredytu hipotecznego. Ubezpieczenia niskiego wkładu własnego nie wymagają Bank Zachodni WBK, Polbank i DomBank.

Kredytobiorcy często zapominają o kosztach obowiązkowych ubezpieczeń towarzyszących kredytom hipotecznym. Uwagę koncentrują głównie na wysokości oprocentowania, bo to od niego w największym stopniu zależeć będzie kwota spłacanej raty. Tymczasem cena takiego ubezpieczenia może wynieść nawet 2 proc. kwoty kredytu. Przy pożyczce na 300 tys. zł może to być więc wydatek rzędu 6 tys. zł. Co więcej, za obowiązkowe ubezpieczenia klienci płacą w pierwszych miesiącach bądź latach spłaty kredytu, kiedy to obciążenia związane ze spłatą kredytu są największe. Jeżeli rozważamy zaciągnięcie kredytu w kilku bankach, które oferują porównywalną marżę, koszt ubezpieczenia może więc przesądzić o wyborze oferty.

Obowiązkowe i dobrowolne

Zaciągając kredyt hipoteczny, można spotkać się z dwoma rodzajami ubezpieczeń. Za pierwsze ubezpieczenie - niskiego wkładu własnego - będziemy musieli zapłacić, jeżeli zaciągamy kredyt bez wkładu własnego lub gdy udział środków własnych jest niższy niż wymagany przez bank. W większości przypadków mechanizm pobierania opłaty za to ubezpieczenie wygląda następująco: przed uruchomieniem kredytu kredytobiorca płaci określoną stawkę za dany okres ubezpieczenia, zwykle trzy lub pięć lat, od brakującej kwoty wkładu własnego. Po tym okresie, jeżeli w międzyczasie nie został wniesiony wkład własny w postaci nadpłaty kredytu, bank ponownie nalicza stawkę za kolejny okres ubezpieczenia, ale podstawą jej naliczenia nie jest brakujący wkład własny, np. 20 proc. wartości nieruchomości, lecz niższa kwota wynikająca ze spłaty określonej kwoty kapitału przez pierwszy okres ubezpieczenia, np. 16 proc. wartości nieruchomości.

Drugi rodzaj polisy to tzw. ubezpieczenie pomostowe, teoretycznie płacone od uruchomienia kredytu do momentu wpisania hipoteki do księgi wieczystej. W praktyce banki różnie naliczają tę składkę. Niektóre z nich pobierają składkę miesięcznie, inne za rok z góry, a jeszcze inne do czasu wpisania hipoteki do księgi wieczystej.

- Dla klienta najtańszym rozwiązaniem jest, jeśli bank podnosi marżę kredytu do czasu ustanowienia hipoteki, oczywiście jeżeli ta podwyżka mieści się w granicach rozsądku, czyli 0,9-1 proc. rocznie. Dotyczy to zwłaszcza kredytów wypłacanych w ratach, ponieważ wówczas klient płaci ubezpieczenie tylko od aktualnie wypłaconej kwoty kredytu - tłumaczy Bartosz Michałek z serwisu eHipoteka.com.

Banki mogą też zaproponować klientom wykupienie dodatkowych ubezpieczeń, np. polisy na życie czy na wypadek utraty pracy, ale są one nieobowiązkowe. Jedynie Millennium dodatkowo zabezpiecza się w postaci cesji praw z polisy na życie kredytobiorcy.

Gdzie najtaniej

GP z ekspertami serwisu eHipoteka.com sprawdziła, które banki oferują najtańsze ubezpieczenia. Porównaliśmy stawki dla przykładowego kredytu na zakup mieszkania lub domu na rynku wtórnym w wysokości 300 tys. zł, na okres 30 lat i bez wkładu własnego.

W przypadku ubezpieczenia niskiego wkładu własnego (dla kredytów złotowych) trzy banki - Bank Zachodni WBK, Polbank i DomBank - wyraźnie wychodzą przed szereg, bo nie wymagają tego ubezpieczenia. W pozostałych bankach całkowity koszt przez cały okres ubezpieczenia wyniesie od 1492 zł w Millennium i 1558 zł w Raiffeisen Banku aż do 6054 zł w Metrobanku i 7241 zł w Nordea Banku, czyli do ponad 2 proc. kwoty kredytu.

Koszt tego ubezpieczenia dla kredytów we frankach szwajcarskich może być wyższy, ponieważ wymagany wkład własny w wielu przypadkach jest wyższy niż dla kredytów złotowych. W niektórych przypadkach banki, licząc koszt tego ubezpieczenia, biorą pod uwagę również spread walutowy (różnicę między kursem wypłaty a kursem spłaty kredytu), co dodatkowo zwiększa koszt polisy.

Żeby porównać ubezpieczenia pomostowe, wszystkie koszty sprowadziliśmy do stawki miesięcznej. I w tym przypadku rozbieżności są bardzo duże. Najmniej, bo 150 zł miesięcznie, za to ubezpieczenie zapłacimy w Banku Zachodnim WBK, 159 zł w Banku BPH, prawie 163 zł w PKO BP i 169 zł w GE Money Banku. Najdroższe okazały się mBank i MultiBank. W pierwszym banku zapłacimy 178 zł, w drugim 271 zł miesięcznie. W obu jednak przypadkach klienci będą musieli zapłacić jeszcze jednorazową opłatę w wysokości 0,2 proc. kwoty kredytu, czyli dla naszych założeń (kredyt w kwocie 300 tys. zł) po 600 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ubezpieczenia: niskiego wkładu własnego i pomostowe

MACIEJ BEDNAREK

maciej.bednarek@infor.pl

GP RADZI

O czym trzeba pamiętać, ubiegając się o kredyt hipoteczny

- Wnikliwie analizować informacje o ofercie uzyskane od doradców. Warto je zweryfikować, korzystając z innego źródła (znajomi, internet).

- Porównanie ofert kredytowych to nie tylko zestawienie oprocentowania i prowizji obowiązujących w konkurencyjnych bankach. Sprowadzenie kosztów do wspólnego mianownika jest możliwe jedynie poprzez policzenie całkowitego, realnego kosztu, który kredytobiorca poniesie, spłacając kredyt w zakładanym czasie w danym banku.

- W przypadku kredytu walutowego trzeba zwrócić szczególną uwagę na spread obowiązujący w danym banku. To drugi pod względem wielkości koszt po odsetkach. Jest naliczany od całej raty kapitałowo-odsetkowej. W przypadku długoterminowych kredytów może wynieść nawet powyżej 10 proc. pierwotnego zadłużenia.

- Analizując ofertę ubezpieczeniową powiązaną z kredytem hipotecznym, trzeba zapoznać się dokładnie z jej warunkami. Może się okazać, że przesłanki do ewentualnej wypłaty świadczenia są dalekie od oczekiwań.

- To samo dotyczy opłat związanych z ubezpieczeniami. Bank może mieć prawo do ich pobrania również w przyszłości, tak jak to funkcjonuje w przypadku ubezpieczenia niskiego wkładu własnego.

- Warto rozważyć złożenie wniosków kredytowych w dwóch bankach jednocześnie. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko zrealizowania negatywnego hipotecznego scenariusza. Ponadto łatwiejsze będą negocjacje.

- Warto sprawdzić, czy bank pobiera opłaty za przewalutowanie i wcześniejszą spłatę kredytu.

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Karol Wilczko, eHipoteka.com

KAROL WILCZKO

eHipoteka.com

Koszt obowiązkowych ubezpieczeń dla kredytów bez wkładu własnego może sięgnąć nawet 1-2 proc. kwoty kredytu. Z reguły są to koszty rozłożone w czasie, ponieważ na początku płacimy tylko pierwszą ratę ubezpieczenia brakującego wkładu własnego, ale za trzy lub pięć lat z góry, co oznacza wydatek nawet 2,5 tys. zł dla kredytu w wysokości 300 tys. zł. Co ważne, banki zwykle nie kredytują tych kosztów. Od mniej więcej roku coraz więcej banków wprowadza do oferty dodatkowe ubezpieczenia dla kredytobiorców zaciągających kredyty hipoteczne. Najpopularniejsze z nich to ubezpieczenie na życie, na wypadek utraty pracy oraz ciężkiej choroby. Na razie w większości przypadków nie ma obowiązku przystępowania do tych ubezpieczeń, aczkolwiek często banki wynagradzają taki ruch obniżeniem prowizji lub marży, a włączenie ich do oferty kredytowej ma uspokoić nadzór bankowy, który przygląda się bacznie polityce kredytowej banków.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

REKLAMA

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów (lub zerowym podatkiem dla seniorów) i obowiązuje również w 2025 r. (w ramach rozliczenia roku 2024). Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł jednak zostać objęty ww. zwolnieniem z podatku dochodowego – musi zostać spełniony jeden istotny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

REKLAMA