W VoIP rozmawiamy używając łączy internetowych. Internauci mogą dzwonić na dowolnie wybrany numer telefoniczny na całym świecie. Jedynym ograniczeniem może być blokada połączeń na płatne infolinie czy telefony alarmowe (to jednak zależy od poszczególnych operatorów). W praktyce telefonia internetowa jest wykorzystywana głównie do połączeń zagranicznych, gdyż są one wielokrotnie tańsze od rozmów przy użyciu tradycyjnych technologii.
Aby skorzystać z możliwości, jakie daje telefonia VoIP, trzeba już na wstępie zapewnić sobie stały szerokopasmowy dostęp do internetu. Nieważne jakiego operatora wybierzemy. Może to być zarówno Telekomunikacja Polska, Netia, TELE 2 czy zwykłe osiedlowe łącze telewizji kablowej. Pamiętajmy tylko o jednym. Jeżeli nie chcemy, żeby nasze rozmowy nie były bezustanie przerywane lub zniekształcone, łącze musi mieć przepustowość co najmniej 128 kb/s.
Żeby rozmawiać wykorzystując telefonię VoIP, trzeba zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie, które umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych (można je pobrać bezpłatnie ze stron internetowych operatorów VoIP) oraz kupić mikrofon i słuchawki.
Jak wykorzystać stary telefon
Można rozmawiać też bez udziału komputera i wykorzystywać swój dotychczasowy telefon.
Wtedy do wolnego portu Ethernet w modemie trzeba podłączyć specjalny adapter (bramka VoIP) połączony z aparatem telefonicznym (z funkcją wybierania tonowego). Jeżeli firma dostarczająca internet zapewnia modem, który pozwala się połączyć wyłącznie przez port USB, będzie on dla nas bezużyteczny. Musimy koniecznie zaopatrzyć się w modem z wyjściem typu Ethernet.
Trzeba się zarejestrować
Aby korzystać z usług operatorów telefonii internetowej, konieczne jest założenie konta, które będzie jednocześnie identyfikatorem w programie komunikacyjnym. Jego założenie zajmuje kilka minut i nic nie kosztuje. Dzięki niemu można na bieżąco śledzić swoje wydatki oraz mieć dostęp do pełnego zestawienia połączeń. Zaletą telefonii VoIP jest też to, że w każdej chwili można z konta zrezygnować. Po prostu: wystarczy, że przestaniemy z niego korzystać.
Jak płacić
Operatorzy VoIP, którzy coraz liczniej pojawiają się na rynku, oferują połączenia międzynarodowe już od kilku groszy za minutę. Nie zapłacimy za rozmowy z innymi użytkownikami tej samej sieci VoIP (w dodatku w pakiecie otrzymamy naliczanie sekundowe).
Bezpłatne z kolei nie będą rozmowy z tradycyjnymi sieciami telefonicznymi. Za usługę płaci się w systemie pre-paid (sprzedaż przepłacona). Najpierw należy doładować konto, a następnie można wykonywać połączenia (podobnie korzystamy z telefonów komórkowych na kartę). W zależności od wybranego operatora, można to robić w różny sposób: kartą kredytową, przelewem, przez SMS lub przekazem pocztowym.
37,7 proc. Polaków, czyli ponad 11,2 mln osób korzysta w Polsce z internetu (takie są wyniki majowych badań zrealizowanych przez SMG/KRC)
Ponad 11 mln Polakówto potencjalni użytkownicy telefonii internetowej. Zdecydowana mniejszość z nich może jednak rozważać na poważnie skorzystanie z tej oferty. Dlaczego? Pod koniec półrocza liczba łączy szerokopasmowych, które zapewniają najlepszą jakość połączeń VoIP, oscylowała zaledwie w granicach 3 mln
ZALETY I WADY TELEFONII IP
Zalety
- relatywnie niski koszt połączeń (zwłaszcza przy połączeniach zagranicznych);
- możliwość integracji telefonii IP z innymi usługami internetowymi (przesył danych, dźwięku i obrazu), co wymaga obecności przy komputerze lub posługiwania się drogim urządzeniem (specjalnie skonstruowanym smartfonem).
Wady
- większa zawodność usług niż w telefonii stacjonarnej i komórkowej (zwłaszcza przy łączu o małej prędkości przesyłu);
- większa możliwość podsłuchiwania rozmów;
- obciążenie kosztowe na początku korzystania z usługi (zakup aparatów VoIP, łącza internetowego, potrzebnego oprogramowania itp.).
SŁOWNIK
VoIP (voice over internet protocol) - technologia, która pozwala na przesyłanie przez internet plików z dźwiękami (na podobnych zasadach, na jakich przesyła się pliki tekstowe i zdjęcia). Stoi ona u podstaw telefonii internetowej - taniej łączności głosowej przez globalną sieć.
Bramka VoIP - zamienia analogowy sygnał mowy na sygnały VoIP. Dzięki temu można korzystać z telefonii IP, nie posiadając komputera.
ISDN - sieć cyfrowa umożliwiająca integrację usług telekomunikacyjnych (integrated services digital network). Transmisja plików przez sieć ISDN jest szybsza i bardziej niezawodna niż w transmisji przy użyciu modemu analogowego, a często także przez łącza dzierżawione.
Hotspot - gorący punkt (hot spot) to otwarty i dostępny publicznie punkt, w którym można połączyć się z internetem przez sieć bezprzewodową.
Router - urządzenie sieciowe, odgrywające rolę węzła komunikacyjnego, który kieruje ruchem danych w lokalnym internecie, np. w firmie, w domu.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Siedem powodów, dla których opłaca się korzystać z telefonii internetowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
4 kroki do uruchomienia łączności VOiP
JAKIE USŁUGI OFERUJE VOIP?
- połączenia głosowe między komputerami, np. Skype, Google Talk, Gadu-Gadu, Tlenofon itd.);
- połączenia głosowe z internetu na numery stacjonarne i komórkowe, np. Tlenofon, Skype In&Out, Telefonia internetowa TP itd.;
- połączenia głosowe uzyskiwane z aparatów mobilnych, które funkcjonują tylko w miejscach bezprzewodowego dostępu do sieci, np. Wi-Fi,
- telefonia internetowa w pełni zastępująca telefonię stacjonarną (z określonym numerem, za pomocą którego można dzwonić do abonentów sieci stacjonarnych i mobilnych oraz przyjmować połączenia).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Cennik połączeń zagranicznych za 1 minutę VoIP
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).
Adam Makosz
Krzysztof Polak
internet@infor.pl